Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alleen CPU en werkgeheugen vervangen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Athylus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 07-10 22:35
Goeiedag medemens,

Zal het maar bescheiden en snel to the point laten. Ik heb nu 5 jaar een computer die ik destijds in elkaar heb gezet. Nu wil ik graag meerdere programma's tegelijk erop runnen, maar dan gaat ie veels te traag. Deze programma's zijn niet grafisch sterk.

Ik heb 4GB werkgeheugen en een dual-core 3.1 GHz.

Met 2 van deze programma's open begin ik al te laggen. Ik wil er graag 5 van draaien. Is dat mogelijk door alleen het uitbreiden van werkgeheugen en mijn CPU? Zoja wat zou ik dan nodig hebben? Ik dacht zelf aan 8GB werkgeheugen en een 8 core rond de 4GHz. Het liefst blijf ik onder de 150 euro.

Zou graag wat advies hierover willen!

Alle reacties

• fdees
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 12:56

fdees

Trust me I'm an Engineer

Wat heb je nu? iets specifieker graag anders is advies wel heel moeilijk en waarom heb je het standaard template niet ingevuld.
.

The client is not always right. - Enzo Ferrari; Design the Future

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 29-11 11:09
Wat zijn de volledige specificaties van je huidige pc? En welke vijf programma' s wil je tegelijkertijd kunnen gebruiken?

Zonder dat we dit weten is het niet mogelijk om ook maar enig zinnig advies te geven.

Verwijderd

Je hebt het over upgraden naar een 8 core wat een AMD FX zal zijn. Het is dan heel relevant om te weten welk moederbord je exact hebt. Niet elk mobo is namelijk geschikt voor een energievretende cpu.
Ook het merk en type voeding is interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-08-2016 19:55 ]

• Nat-Water
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:37
Heb je al een SSD in je pc? Zo nee, dan is dat ook een optie.
Willekeurig onderdelen vervangen is niet nuttig, je kan beter (via Taakbeheer oid) kijken waar de bottleneck zit.

Balls have got to be one of the oldest toys. They've been round for a long time.
Gloria patri furnituribus In nomine IKEA!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een nieuwe CPU gaat alleen als het moederbord er voor geschikt is. Je kan niet zomaar iedere CPU in ieder moederbord stoppen. Je zal dus sowieso moeten aangeven welk moederbord je nu precies hebt.

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:50

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Check inderdaad eerst eens via Taakbeheer wat je processor- en geheugengebruik is op het moment dat je die vijf programma's wilt draaien. Zo kom je er achter waar precies je bottleneck ligt.

Rail Away!

• Athylus
Power supply: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W
Moederbord: pricewatch: ASRock 870 Extreme3

Ik heb al een SSD.

Eén programma aan neemt zo max 50% processor geheugen in gebruik. Dus met 2 dan tik al de 100 aan.

• peize9
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:22
Dit hoort eigenlijk bij CAA of bij PMG
Daarbij missen we nog veel info.
Wat voor lag heb je? low frame rates? of stottert de computer gewoon heel erg? of krijg je het juist dat de programma's vaak niet meer reageren?

Verder zou een volledige lijst van je pc handig zijn.
Er zijn bijvoorbeeld heel veel 3.1 ghz dual cores. Maar een amd 3.1 ghz heeft veel minder kracht over het algemeen. Er zijn ook rare SSD's die veel te sloom zijn.

Zo hebben we eigenlijk vrij weinig info

Het lijkt wel op een PMG upgrade

Two possibilities exist: either we are alone in the Universe or we are not. Both are equally terrifying. ― Arthur C. Clarke

Verwijderd

Athylus schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 23:57:
Power supply: pricewatch: be quiet! Pure Power L7 430W
Moederbord: pricewatch: ASRock 870 Extreme3

Ik heb al een SSD.

Eén programma aan neemt zo max 50% processor geheugen in gebruik. Dus met 2 dan tik al de 100 aan.
Check de cpu supportlist http://www.asrock.com/mb/AMD/870%20Extreme3/?cat=CPU van het moederbord eens. Dan zie wat maximaal mogelijk is op dat plankje.

• Athylus
Dankje ACB dat is erg handig om erbij te hebben.

Peize ik heb low frame rates lag denk ik. Op een gegeven moment gaat alles heel traag lopen, en ook de andere programma's die open staan zoals spotify reageren langzaam.

• PilatuS
  • Niet online
Athylus schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 18:32:
Op een gegeven moment gaat alles heel traag lopen, en ook de andere programma's die open staan zoals spotify reageren langzaam.
Dit kan ook betekenen dat de CPU te heet word en daarom terugklokt waardoor alles langzaam word. Dat ie altijd langzaam is betekend meestal iets anders dan dat ie soms langzaam is. Een andere optie is een HDD met slechte sectoren. Het kan ook softwarematig zijn, dat er een programma op de achtergrond 100% CPU gebruikt. Wel handig om naar zulke dingen te kijken voordat je onnodig geld uitgeeft aan nieuwe spullen.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 28-08-2016 20:22 ]

• Athylus
Ik heb geen HDD PilatuS. Wel tikt mijn CPU snel de 100% aan en het RAM ook, zie ik op een hulpprogramma.

CPU is 45 graden en lag al. Aux is 83 graden>? lijkt me best hoog, maar weet niet wat dat is.

• PilatuS
  • Niet online
Athylus schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 14:41:
CPU is 45 graden en lag al. Aux is 83 graden>? lijkt me best hoog, maar weet niet wat dat is.
Gebruik geen SpeedFan. Dat programma is niet betrouwbaar. Kijk eens wat CoreTemp zegt over de temps.

Bij 100% RAM en CPU is het normaal dat een machine langzaam word. De vraag is wat gebruikt er precies zoveel RAM en CPU ?

[ Voor 16% gewijzigd door PilatuS op 03-09-2016 15:23 ]

Pagina: 1