PC start niet meer op, geen beeld, onbekende bios beep

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosManz
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Sinds gisteren start mijn PC niet meer op. Bij het inschakelen gaan even alle fans vol draaien zoals gebruikelijk, echter blijft het beeld zwart.
Na inschakelen gaan de fans eerst vol draaien, daarna wat zachter en krijg ik eerst 1 keer een (korte) beep van de BIOS te horen. Ik heb het idee dat die iets eerder komt dan gebruikelijk, maar omdat ik er nu pas goed op let weet ik dat niet 100% zeker. Vervolgens duurt het even, en krijg ik na 20 seconden nog een (korte) beep. Daarna zie/hoor ik niets meer gebeuren. Ik zie ook het lampje van de schijfactiviteit niet knipperen. Alle fans (voeding+cpu+grafisch) lijken het wel te doen, en blijven ook gewoon aan.

Mijn systeem:
Voeding: Sweex 650 Watt ATX Low Noise
Moederbord: Gigabyte GA-MA790XT-UD4P (handleiding)
Processor: AMD Phenom II X4 955 Black Edition
Koeler: AMD Phenom II Low Noise Cooler
Geheugen: Kingston 6 GB DDR3 1333
SSD: Kingston SSDNow V200 - 128GB
HDD: Samsung HD103UJ - 1 TB
DVDRW: Samsung SH-S223F Dual Layer +/-
Grafische kaart: Nvidia Geforce GTX275EXO 896 MB
Overig: Sweex internal cardreader USB 2.0

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
- De aansluitingen van het beeldscherm controleren
- De aansluitingen binnen in de kast controleren. Enkele aansluitingen losgehaald en opnieuw aangesloten om te zien of deze los zaten, maar dat lijkt mij niet het geval. (voeding moederbord, voeding grafisch, voeding SSD/HDD/DVD, SATA SSD/HDD/DVD, ram modules)
- Het systeem proberen op te starten met enkele onderdelen ontkoppeld.
> Alle USB ontkoppeld, HDD/SSD/DVD ontkoppeld. Allen hetzelfde (geen) resultaat.
> Videokaart verwijderd. Dit zorgt ervoor dat het moederboard 1x lang en 2x kort (echt héél kort en snel achter elkaar) beept. Volgens de handleiding van het moederboard staat dat voor 'Monitor or graphics card error', dus dat kan kloppen.
- Een jumper over de clr_cmos pinnen zetten. In de handleiding staat dat 2 korte beeps een CMOS settings error kan zijn (hoewel ik dan zou verwachten dat de beeps wat sneller na elkaar zouden komen). Dit heeft als resultaat dat het wat langer duurt voor de 1e beep komt, maar daarna gewoon weer de 2e beep na 20 seconden en verder weer niets.

Het probleem komt (voor mij) uit het niets. De PC is niet verplaatst of aangepast, en volgens mij zijn er ook geen updates geïnstalleerd. Het is niet de nieuwste PC (midden 2009), maar heeft het tot gisteren altijd prima gedaan en voldeed voor mij nog prima. Gezien ik een heel eind door mijn opties heen ben de vraag: heeft er iemand een idee wat er mis kan zijn of wat ik nog kan proberen? Of wordt het tijd om mijn computer te gaan vervangen? :'(

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Huib_Bloodstone
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-09 13:57
Heb dit laatst nog mee gemaakt, toen ik mijn oude PC wilde verkopen..

Wat ik gedaan heb is het volgende.

Zo min mogelijk aansluiten, dus alleen voeding op mobo (4+4 pin en je hoofdaansluiting), 1 reep geheugen en videokaart.

Toch weer een CMOS reset doen, Bios resetten.

oorzaak bij mij was het geheugen, deze was pas compatibel na een bios update.. die backup bios heeft nog een oude versie... misschien bij jouw ook het geval.

Success

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-10 21:48
Persoonlijk zou ik die Sweex voeding voor geen meter vertrouwen, dat deze het 7 jaar heeft volgehouden vind ik al een beste prestatie.

Toevallig een andere voeding in de buurt of dat je deze bij iemand even kunt lenen om te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosManz
  • Niet online
Bedankt voor jullie reacties. Vanwege het feit dat ik de PC toch graag vrij snel weer wil gebruiken heb ik deze gisteren toch maar naar de winkel gebracht waar ik deze destijds gekocht heb, in de hoop dat ze het probleem kunnen vinden. Tevens heb ik zelf geen vervangende onderdelen om mee te testen, vandaar dat ik het vervangen van de voeding/videokaart nog niet had geprobeerd.

Ik hoop eind deze week de oorzaak te weten, uiteraard zal ik het dan ook hier melden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13:51

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Ik zou als de sodemieter dat Sweex-ding eruit trekken en in het vervolg mijlenver van dat merk wegblijven qua PSU's. Imho 99,99% kans dat dat de oorzaak van je problemen is.

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sweex voeding zou bij mij ook verdachte nr 1 zijn. Laat deze iig vervangen voor een kwaliteitsvoeding en druk dat de reparateur op het hart. Het komt namelijk heel vaak voor dat een computerwinkel een voeding aanbiedt van erg slechte kwaliteit, (MS-Tech, HKC, Intertech etc.) en die verkopen als zijnde goede kwaliteit omdat 1. deze op voorraad is en 2. ze er vanaf willen voor een veel te hoge prijs. Kijk voor goede voedingen in Voeding advies en informatie topic - Deel 33 en neem met minder geen genoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vosManz
  • Niet online
Zowel het moederbord als de videokaart waren helaas defect. Op het moederbord waren enkele onderdelen kapot, wat er waarschijnlijk voor gezorgd heeft dat ook de videokaart het heeft begeven, aldus de reparateur.

Het moederbord is nu gerepareerd, en de videokaart is vervangen door een goedkoop exemplaar. De PC werkt nu dus weer, en zal waarschijnlijk dienst gaan doen als zolder-pc. Een goed excuus voor een nieuwe PC al zeg ik het zelf, dus daar ga ik me maar eens in verdiepen. Ik zie hier al enkele topics voor de BBG staan die over enkele dagen verschijnt, dus dat komt mooi uit :)

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Nu online

D4NG3R

kiwi

:)

Dump die voeding en steek er wat anders in. De kans dat je deze PC binnenkort weer frituurt is groot.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oorzaak van een defect moederbord en videokaart zal vrijwel zeker de slechte voeding zijn. Zoals gezegd hebben computerwinkels daar weinig verstand van. Nu is het wachten tot de nieuwe onderdelen defect raken door de voeding.
Pagina: 1