Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimiw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-05 18:24
Heren en enkele dame,

Zoals jullie aan de postcount kunnen zien niet een erg actieve forum tweaker. Lees veel mee maar post niet.
Maar heb jullie hulp nu nodig.

Heb een oude HP vw172et (pricewatch: HP Compaq 6000 Pro (VW172ET)

Deze wil ik bij mijn ouders als Plex server in de kast zetten met 1x 256gb SSD als bootdisk en 1x 8TB als opslag. Maar ik weet niet en kom er niet achter of de ICH10D controller van de Q43 Chipset 48bit LBA of 64bit LBA ondersteund.

Het OS is 64bit Win7 en lees nu berichten dat ook al zou de chip het niet ondersteunen dat ik met een Seagate tool wel 1 partitie van 8gb kan krijgen als GPT. Dan lees ik weer dat het 4x 2tb partities worden en dan lees ik dat ik sowieso niet de 8tb kan benaderen.

Voor ik de schijf bestel wil ik graag weten of dit out of the box werkt. Als het niet werkt koop ik voor paar tientjes denk Sata controller. Is een Highpoint 620 (pricewatch: Highpoint Rocket 620 snel genoeg via PCI-E 1x om op termijn 2x 8TB te controllen en max 4-5 Plex streams.

Sorry voor de vele vragen maar ik ben al uren bezig en vind geen definitief antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Of het zal werken heb ik geen idee van, maar ik kan je wel vertellen dat je zoek-criteria niet kloppen. LBA48 is een adresserings specificatie voor ATA disks, en de opvolger van LBA28, wat weer de opvolger van CHS was. Met CHS is de limiet 8GiB, met LBA28 is het 128GiB, en met LBA48 is het 128TiB. (Bij een sector grootte van 512 bytes). Hier zit dus nergens een 2TiB limiet.

De chipset is alleen een doorgeefluik voor de adresseringsmethode, en hoeft dus niets bijzonders te ondersteunen. De software die het fysieke adres omrekent naar sectornummer en het op de bus zet, die moet het ondersteunen. Dat is bij het booten de bios, en later mogelijk de chipset driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

32-bit is 2TiB limiet bij 512 byte sector size.

Die limiet kom je tegen bij MBR partities (maximaal 2TiB) en je kunt ook niet bijvoorbeeld meerdere partities aanmaken - je kunt maximaal 2TiB adresseren met MBR de rest zal verspild en ongebruikte ruimte worden.

Maar Windows 7 heeft prima ondersteuning voor GPT partitieschema, en dat werkt prima met partities/disks groter dan 2TiB.

Sommige controllers hebben in de drivers ook een foute 32-bit limiet, maar dat heeft niet direct iets met de LBA-standaard te maken (LBA28 of LBA48 of LBA64). Kortom het zou moeten werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimiw
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11-05 18:24
Super! Bedankt voor de informatie en ook bedankt voor de uitleg allebei.

Zat te kijken naar Seagate Ironwolf 8tb maar die is nergens verkrijgbaar dus twijfel nu tussen de Seagate NAS 8TB of de Ironwolf 10tb. Moeilijke keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:17

nelizmastr

Goed wies kapot

Jimiw schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 17:27:
Super! Bedankt voor de informatie en ook bedankt voor de uitleg allebei.

Zat te kijken naar Seagate Ironwolf 8tb maar die is nergens verkrijgbaar dus twijfel nu tussen de Seagate NAS 8TB of de Ironwolf 10tb. Moeilijke keuzes :)
Brein zal je aardig vinden als je 8TB aan films hebt. Kan nooit legit zijn ;)

Pak maar gewoon de NAS schijf. Zou prima moeten werken. Zolang het partitieschema GPT is zou alles goed moeten gaan.

I reject your reality and substitute my own