Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Mini-ITX budget 1000 euro

Pagina: 1
Acties:

• Rojansse
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Hallo iedereen,

Ik zou graag zelf een PC samenstellen met een budget van 1000 euro.

Ik heb al heel wat info opgezocht de laatste tijd. Onder andere hier op Tweakers, maar ook op Reddit (buildapc). Ik denk dus dat ik min of meer wel een goed systeem heb samengesteld, maar zou toch graag nog wat input hebben van jullie.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik heb nu een pc van ongeveer 6 jaar oud die samengesteld was door een vroegere kennis. Ik kan games van 3 jaar en ouder meestal nog spelen op lage settings, wat best oké is voor mij. Er zijn de laatste jaren echter een paar nieuwe games uitgekomen die ik heel graag zou spelen, maar niet kan draaien. Bijvoorbeeld de laatste 3 Total War games, The Witcher 3, Dragon Age Inquisition, Shadow of Mordor. Daarnaast nog nieuwe games die uitkomen zoals Dishonored 2, Mass Effect Andromeda, Deus Ex Mankind Divided etc. De PC is dus puur bedoeld om op te gamen ( en internetten/video’s kijken) Ik hoef geen zware software te draaien of video’s te bewerken
Mijn PC zal altijd in mijn bureau staan, maar ik zou het interessant vinden mocht hij relatief draagbaar zijn zodat ik hem wanneer mijn vriendin niet thuis is eens kan verplaatsen naar de woonkamer om te gamen op de tv. Ik heb nog een Xbox 360 controller liggen maar zal me wel zo’n wireless receiver moeten aanschaffen. De woonkamer is op dezelfde verdieping (appartement) dus ik hoef geen trappen op en af.k

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een richtprijs van 1000 euro met verzendingskosten bij. Ik zal nog een windows licentie moeten kopen, maar zal deze hier gemakshalve niet bij rekenen. Ik moet nog eens op zoek gaan naar de goedkoopste manier om hier aan te raken dus als iemand tips heeft zijn die altijd welkom. Ik zal de PC zelf in elkaar steken.Ik heb hier al video’s en tutorials van bekeken en het lijkt me best doenbaar. Eventueel vraag ik wel een kennis om mij te helpen, maar ik vermoed dat het wel alleen lukt. Als ik sommige zaken zeker niet mag vergeten mogen jullie me dit gerust laten weten.

Momenteel kost deze lijst mij het volgende bij de verschillende winkels:

Megekko Score: 4.5 € 962,05
SiComputers Score: 4 € 966,61
Afuture Score: 4.5 € 966,84
Max ICT B.V. Score: 2.5 € 970,42
Alternate België Score: 4.5 € 986,77
Azerty Score: 4.5 € 987,99

Is Megekko aan te raden of kies ik beter voor Alternate of Azerty? Ik zie dat de score ook 4,5 is dus waarschijnlijk wel.(Ik woon zelf in België)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik heb een toetsenbord, scherm, muis en headset. Interne componenten zijn waarschijnlijk niet meer bruikbaar. Speakers zal ik misschien ook nog aanschaffen, maar dit reken ik niet bij de prijs. Als iemand een goedkoop maar degelijk setje weet, altijd welkom.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
[i]De normale zaken. Zoals je zal zien heb ik gekozen voor een grotere SSD en geen HDD. Dit omdat ik op mijn huidige PC 750GB heb staan, en hier ongeveer 350GB van gebruik. Dit terwijl ik eigenlijk gerust een heleboel zaken kan verwijderen, wat ik niet doe aangezien ik van plan ben om een nieuwe PC te kopen. Misschien koop ik later een HDD bij mocht ik er nood aan hebben, maar dat zie ik dan nog wel. Ik kies hier liever voor iets meer toekomstgericht.
In mijn bureau is er ook geen internet aansluiting. De kamer is eigenlijk een 2e slaapkamer en geen echte bureau. Ik ben dus op zoek naar alternatieven en denk dat een moederbord met ingebouwde WIFI het makkelijkst is. Als jullie een beter moederbord of een betere optie weten mogen jullie dit altijd voorstellen. Ik speel niet online, dus een perfecte verbinding zonder storingen is niet noodzakelijk. Ik weet dat via kabel de beste manier is, maar dit lukt echt niet. Ik heb wel een lange kabel liggen die ik kan aansluiten mocht ik iets groots moeten downloaden, maar dan moeten de deuren naar de gang wel blijven open staan wat niet zo evident is bij dagelijks gebruik.[i]

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik wil een CPU van Intel. Voor zover ik weet zijn die een stuk beter dan de CPU’s van AMD.
De kasten van Fractal Design vind ik heel interessant. Ik wil ook een kast die niet al te groot, maar wel stil is. Maar aangezien het de eerste keer is dat ik zelf een PC zal bouwen wil ik voldoende ruimte hebben om in te werken. De Fractal Design Nano S past hiervoor perfect.
Qua GPU twijfel ik nog. Aan de adviesprijzen zou ik een RX480 8GB kiezen. Aan de huidige prijzen is een GTX1060 misschien interessanter. Ik heb de MSI RX480 hier nu ingezet omdat deze goede reviews krijgt. De Sapphire is best ook goed. Mijn keuze zal vooral afhangen van de prijs, die momenteel niet echt interessant is. Bovendien moet de kaart natuurlijk ook passen in mijn kast.
Ik heb wat oudere spellen staan in mijn Steam lijst die de 1060 vermoedelijk beter zal draaien, maar waar de 480 eigenlijk ook geen probleem mee zou mogen hebben. En ik lees regelmatig dat kaarten van AMD beter “agen”, en dat de 480 interessanter wordt naarmate er meer games komen met DX12. Ik ben van plan om deze PC zo lang mogelijk te houden, dus in dat geval wordt de 480 misschien interessanter. Daarnaast is een Freesync scherm ook stukken goedkoper dan een G-Sync. En aangezien mijn scherm ook al 6 jaar oud is ben ik van plan om uiteindelijk ook een nieuwe te kopen, en dan is dit weer een pluspunt voor de 480. Uiteindelijk neig ik dus meer naar de 480, maar als de prijzen daarvan te hoog liggen en in de buurt komen van de 1060 vind ik het moeilijk kiezen.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag een kast hebben die niet al te groot is. Daarom mijn keuze voor de Fractal Design Nano S. Die kasten zijn stil wat ook wel belangrijk is voor mij. Ik heb nu een HD4850 die enorm veel geluid maakt, dus alles zal wel een verbetering zijn.
Zoals gezegd is draadloos internet noodzakelijk. Een powerline adapter is ook mogelijk, maar dat zal me al snel weer wat extra kosten. Ik woon ook in een oud appartement dus dit heeft ook zijn invloed op de snelheid via powerline dacht ik.

Ga je overklokken?
Neen.

Wat verwacht je van ons?
Tips en advies voor eventuele verbeteringen, mogelijke problemen etc. Ik heb al heel wat rond gekeken op Tweakers. Iemand postte zelfs toevallig een vergelijkbare setup als deze in een recent topic hier, maar aangezien ik deze post al grotendeels had voorbereid had ik geen zin om ze helemaal te herschrijven. De lijst die ik nu heb opgesteld heb ik een tijd terug samengesteld op basis van informatie die ik hier heb teruggevonden. Het kan best zijn dat er ondertussen iets veranderd is. Ik zal de komende dagen blijven informatie zoeken, maar wou toch al mijn post maken in het geval ik een custom RX480 kan vinden voor een schappelijke prijs en ik snel moet beslissen.
Ik ben echt op zoek naar de beste bang-for-buck en tegelijkertijd future proof PC. Als de RX480 beschikbaar wordt aan de adviesprijzen denk ik dat dit een heel degelijk systeem is voor een betaalbare prijs. Eventueel kan ik binnen enkele jaren dan de GPU vervangen mocht dit nodig zijn, maar dat is niet onmiddellijk de bedoeling.

Ik heb ook gezien dat de Sapphire R9 Fury Nitro heel wat gedaald is in prijs en al eens rond de 300 euro beschikbaar was. Ik heb even overwogen om hiervoor te kijken, maar ik denk dat ik dan een grotere case en voeding zal nodig hebben. Of zou deze kaart ook in deze opstelling passen? Nu is ze blijkbaar ergens beschikbaar voor 350, maar eigenlijk vind ik dat nog teveel.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1Gigabyte GA-B150N Phoenix-WIFI€ 101,42€ 101,42
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 296,99€ 296,99
1Fractal Design Define Nano S Zwart€ 62,50€ 62,50
1Crucial CT16G4DFD8213€ 63,38€ 63,38
1Corsair CX450M€ 52,80€ 52,80
1Samsung 850 EVO 500GB€ 145,51€ 145,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 920,60

Of als alternatief:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 1060 ARMOR 6G OC€ 304,-€ 304,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 304,-

Die is wel enkel te koop bij SiComputers voor die lage prijs, dus zou ik de rest beter ook daar bestellen.

Alvast bedankt voor jullie input!

• Bastian1
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-11 13:48
Als je nog €20 zou willen besparen zou je nog voor de i5-6400 processor kunnen gaan. Is ook meer dan voldoende voor gaming en is maar 0.2ghz langzamer dan de i5-6500 met turboklok.

Voor Windows licentie heb ik voor jou de vraag of jij nog ingeschreven staat voor een onderwijsinstelling, want dan heb je kans dat je met je instellings account toegang hebt tot Windows Dreamspark, Surfspot of dergelijke voor gratis software.
Waaronder dus een windows 10 licentie voor de Windows 10 education editie. Dan is het gratis ;).

Vooralsnog Is voor de meeste games 16gb ddr4 Ram overkill op niet maxed settings en 1080p. Je zou evt. 1 stick 8gb ram erin kunnen doen. Je kan later altijd nog simpel uitbreiden, mocht dit nodig blijken in de toekomst!

Nog iets extra, mocht je graag een ietwat stiller systeem willen is het een idee om een low-profile cpu koeling te gaan gebruiken anders dan de stock die intel meelevert met de processor.

Je kan het altijd eerst met de Intel stock koeler proberen en kijken of je je eraan stoort qua geluid. Deze kan je cpu voldoende koelen, al is dat over het algemeen met wat meer geluid dan met andere koelers.

Ook Is de define nano S een relatief grote case voor mini-itx. Je kan er namelijk makkelijk een custom waterkoeling loop in bouwen, wat normaal gesproken veel ruimte inneemt.
Er zijn kleinere cases beschikbaar mocht dit een echte prioriteit zijn.
Hij Is wel makkelijk qua inbouwen met die ruimte, kabel management en is denk ik geluiddempend.

Ziet eruit als een leuk systeem! Ik kijk ook al uit naar mass effect andromeda :).

[ Voor 12% gewijzigd door Bastian1 op 21-08-2016 14:50 ]

• Castanje
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 05-12-2024
Mooi systeem!!
Ik zou juist niet bezuinigen op de cpu, de 6500 is nauwelijks duurder en hier kan je wat langer mee doen. Als je na een paar jaar power tekort komt is een cpu vervangen veel duurder dan initieel €20,- meer uitgeven :p .

Ram kan je idd op bezuinigen naar 8gb. Later bijprikken is geen RAMp.

AMD of Nvidia is een persoonlijke keuze.

Ik zou zelf voor de rx480 gaan en dan zelfs voor de 4gb versie (van Sapphire bvb; helaas nog lange levertijden). Is een stuk goedkoper en de prestaties zijn nauwelijks slechter dan de 8gb versie. Op 1080p heb je (voorlopig) ook niet meer nodig. Ik denk dat je eerder je videokaart zult vervangen omdat je kracht tekort komt, dan dat je geheugen tekort komt. De RX480 is gewoon een goede prijskwaliteitskaart.

AMD kan gecombineerd worden met monitoren met freesync, wat heel fijn is tegen screen tearing bij games. Deze monitoren zijn veel goedkoper dan monitoren met Nvidia's G-sync, wat een vergelijkbare technologie is.

Daarnaast komt het wel eens voor dat een AMD kaart na een paar jaar alsnog beter presteert dan de concurrerende kaart van Nvidia, dankzij trouwere driver-ondersteuning voor oudere hardware.

• RobertL1984
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-04 22:31
ik had ongeveer dezelfde vraagstelling in mijn topic, misschien helpt dat ook
Mijn nieuwe PC

• Rojansse
  • Registratie: Oktober 2013
  • Nu online
Bedankt voor de antwoorden!

Ik heb inderdaad bewust voor de I5-6500 gekozen omdat het maar 20 euro scheelt en het wel handiger is in games zoals Total War.(Dacht ik toch.)

Ik ben jammer genoeg geen student meer. Dus die goedkope optie is al uitgesloten. :)

Ik had eigenlijk die van 16 gb genomen omdat er maar plaats is voor 2 latjes, en ik voldoende ruimte wou laten om later te upgraden indien nodig. Maar misschien is 8 gb wel genoeg en kan ik nog wat uitsparen. Ik vond eerst geen RAM terug van 1 kit van 8, maar heb er ondertussen toch gevonden.
pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213

Ik heb bewust geen custom cpu koeler gekozen omdat ik overal lees dat dit vooral aangeraden is als je wil overclocken, of als het geluid echt stoort. Ik zal afwachten wat het geeft. De kasten van Fractal zijn behoorlijk geluiddempend dacht ik.

Ik weet dat de Nano S nogal groot is voor een mini-itx, maar ik heb mij om de een of andere reden echt vastgepind op het design van Fractal. Bovendien vind ik de prijs ook aantrekkelijk en krijgt hij goede reviews. En het feit dat hij wat ruimer is geeft me als nieuweling meer ruimte om te proberen. De andere kasten van fractal vind ik te groot en te duur.
Ik zal blijkbaar wel moeten opletten dat ik voor voldoende koeling zorg aangezien de gpu en de voeding zeer dicht bij elkaar zullen hangen. Iemand ervaring hiermee? Zou een extra fan misschien aangeraden zijn?

Ik zou een RX480 4gb zeker overwegen, maar die zijn blijkbaar nog minder vindbaar dan de 8gb. Ik denk dat ik voor de gpu zal kijken die het eerst beschikbaar is aan een schappelijke prijs.

@RobertL1984: Ik heb inderdaad je topic ook bekeken.Onze wensen komen redelijk overeen. :) Afgezien van het feit dat ik niet via kabel kan werken en dus wifi nodig heb.

Verwijderd

Megekko Score: 4.5 € 962,05
SiComputers Score: 4 € 966,61
Afuture Score: 4.5 € 966,84
Max ICT B.V. Score: 2.5 € 970,42
Alternate België Score: 4.5 € 986,77
Azerty Score: 4.5 € 987,99

Ga voor Afuture, Azerty of Alternate, alleen voor de garantieafhandeling is zeer aan te raden om niet bij die andere 3 toko's te bestellen.

• WahWah
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 25-11 08:42
Rojansse schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:13:
Ik zal blijkbaar wel moeten opletten dat ik voor voldoende koeling zorg aangezien de gpu en de voeding zeer dicht bij elkaar zullen hangen. Iemand ervaring hiermee? Zou een extra fan misschien aangeraden zijn?
Toen ik mijn build ging samenstellen voor de Nano S heb ik hier ook over nagedacht en rondgevraagd op het forum. Ik kreeg het advies om eerst te kijken wat de temperaturen zijn, voordat je extra geld uitgeeft aan iets waar je nog niet zeker van weet of het nodig is. Eigenlijk hetzelfde verhaal als voor je CPU koeler, je kan even kijken hoe en wat en later altijd nog een fan erbij prikken mocht het nodig zijn.

Uit eigen ervaring kan ik je vertellen dat de temperaturen echt wel meevallen en alles binnen de grenzen blijft. Ik heb uiteindelijk ook geen extra fan aangeschaft. Als je de GPU wil overklokken tot max oid, zal je mssn wat beperkt worden, maar als je geen gekke dingen doet dan zijn de 2 meegeleverde fans meer dan genoeg.

Succes met je build!

• RobertL1984
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 24-04 22:31
Rojansse schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 23:13:

Ik weet dat de Nano S nogal groot is voor een mini-itx, maar ik heb mij om de een of andere reden echt vastgepind op het design van Fractal. Bovendien vind ik de prijs ook aantrekkelijk en krijgt hij goede reviews. En het feit dat hij wat ruimer is geeft me als nieuweling meer ruimte om te proberen. De andere kasten van fractal vind ik te groot en te duur.
Om die reden kies ik ook voor de Nano S.
Daarbij, als je nog kleiner gaat dan wordt koeling volgens mij weer belangrijker om het geheel een beetje stil te houden.
En het is gewoon een mooie kast :)
Pagina: 1