Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wake On LAN werk een tijd wel, dan niet

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• miicker
  • Registratie: Juni 2011
  • Niet online
Beste Tweakers,

Ik heb een PC waarop ik Wake On LAN als volgt ingesteld heb:
Afbeeldingslocatie: http://4.1m.yt/9Ztyn.png

Als ik de pc uitzet kan ik hem met een WOL app op mijn telefoon zonder probleem opstarten. Ook als ik de telefoon verbind met 4G en wifi uitschakel werkt het (dmv port forwarding). Echter als ik de volgende dag de pc aan wil zetten werkt het niet meer. Wel zie ik dat de lampjes bij de netwerkkaart van de pc branden (deze is dus niet uitgeschakeld).

Ik weet niet precies na hoeveel tijd het niet meer werkt, maar het doel van WOL komt nu natuurlijk niet tot zijn recht.

Heeft iemand enig idee waar dit aan kan liggen en hoe ik het op kan lossen?

Alvast bedankt!

I haven’t slept for three days, because that would be too long.

Alle reacties

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Waar zit jouw systeem op aangesloten? Kan zijn dat het niet meer werkt omdat de switch zijn MAC tabel of ARP tabel ledigt en zodoende de router / switch niet meer weet waar je systeem is aangesloten.

• miicker
  • Niet online
Vorkie schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 13:32:
Waar zit jouw systeem op aangesloten? Kan zijn dat het niet meer werkt omdat de switch zijn MAC tabel of ARP tabel ledigt en zodoende de router / switch niet meer weet waar je systeem is aangesloten.
De pc is aangesloten op het modem van Ziggo (Technicolor met de volgende informatie:
Standard Specification Compliant DOCSIS 3.0
Hardware Version 1.0
Software Version STF0.76.07)

• nicodier
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-11 00:28
Heb precies hetzelfde probleem.
Het werkt bij mij wel als de pc in Hibernate mode staat. Maar dan heb ik het probleem dat ie 's nachts om 2.00 uur altijd aan gaat. Misschien kan je het proberen door ook je pc steeds in hibernate(sluimerstand) te zetten.

• miicker
  • Niet online
nicodier schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 15:17:
Heb precies hetzelfde probleem.
Het werkt bij mij wel als de pc in Hibernate mode staat. Maar dan heb ik het probleem dat ie 's nachts om 2.00 uur altijd aan gaat. Misschien kan je het proberen door ook je pc steeds in hibernate(sluimerstand) te zetten.
Gebruikt de pc niet veel meer stroom in hibernate dan wanneer deze volledig is uitgeschakeld?

Daarnaast blijf ik het vreemd vinden dat WOL een paar minuten na het volledig uitschakelen van de pc wel werkt en dan ineens niet meer.

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
miicker schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:48:
Daarnaast blijf ik het vreemd vinden dat WOL een paar minuten na het volledig uitschakelen van de pc wel werkt en dan ineens niet meer.
Zoals ThaNetRunner al zei, dat lijkt verdacht veel op ARP of MAC tabel die opgeschoond wordt. Een WOL *zou* een broadcast moeten zijn, maar helaas lukt dat niet altijd.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Haan

dotnetter

Ik heb precies dit probleem ook en ook dat het vanuit hibernate wel werkt. Bij mij blijft de pc dan overigens netjes uit, als ie vanzelf aanspringt zit er waarschijnlijk iets niet goed in de instellingen (had ik zelf ook gehad, bleek dat een van m'n twee accounts op de pc het vinkje voor magic packets niet aan had staan).Interessant dat meer mensen er last van hebben en dat er een mogelijke oorzaak voor is aan te wijzen :)

[ Voor 41% gewijzigd door Haan op 21-08-2016 21:10 ]

Kater? Eerst water, de rest komt later

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Dat hibernate wel werkt heeft te maken met de zogenaamde System Power States(even googlen). Dit in combinatie met sommige moederbords die alleen vanaf sleep of hibernate kunnen WoL'en zorgt voor soms wat vreemde problemen. Hoewel het niet/wel kunnen WoL'en na een nacht wel vreemd is. Misschien dat het wat te maken heeft met dat Windows zichzelf mag booten voor een update of dergelijk? Ik heb die optie ook wel eens voorbij zien komen toen ik WoL wilde instellen bij mijn vorige moederbord.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

• nicodier
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 26-11 00:28
Mijzelf schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 20:57:
[...]

Zoals ThaNetRunner al zei, dat lijkt verdacht veel op ARP of MAC tabel die opgeschoond wordt. Een WOL *zou* een broadcast moeten zijn, maar helaas lukt dat niet altijd.
Bij broadcasts wordt niet naar de Mac of arp table gekeken toch? Dan zou het na meerdere pogingen wel moeten werken als het pakket verloren is gegaan.. zou misschien kunnen dat de netwerk kaart wordt uitgeschakeld en daarna weer aan gaat, maar door de stroom onderbreking geen packets meer ontvangt?

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
nicodier schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:15:
[...]

Bij broadcasts wordt niet naar de Mac of arp table gekeken toch?
Bij broadcasts over ethernet niet, nee. Probleem is dat bij beide methoden die jij gebruikt er een router tussen zit. Je gebruikt òf wifi, in welk geval de broadcast over de WLAN naar LAN bridge moet, wat niet altijd werkt, of vanaf de WAN, wat zowiezo een probleem is, aangezien MAC broadcasts alleen over ethernet gaan, en internet is geen ethernet.

In principe kunnen alleen IP pakketjes door de WAN-LAN scheiding, maar je PC staat uit en heeft dus geen IP adres. Een port forward kan dan ook niet, omdat de ARP laag het IP adres niet kan resolven, wanneer hij eenmaal uit de lijst is geschoond. (typisch na 1 of 2 minuten geen verkeer meer te hebben gezien)
Een mogelijk oplossing is een port forward naar een broadcast adres, bijvoorbeeld 192.168.1.255, wat wordt vertaald in een broadcast MAC adres, maar niet elke router vind dat goed.
Een andere oplossing is een static ARP entry aanmaken, zodat het IP adres altijd wordt geresolved, maar dat gaat de mogelijkheden van veel routers te boven. Soms helpt het om een static DHCP entry aan te maken op MAC adres.
... zou misschien kunnen dat de netwerk kaart wordt uitgeschakeld en daarna weer aan gaat, maar door de stroom onderbreking geen packets meer ontvangt?
Lijkt me sterk, maar is eenvoudig te testen. Leg een verbinding via een domme switch, en probeer het bedraad. Als je WOL programma netjes een ethernet broadcast doet (eventueel te checken met Wireshark, of zo), zou de PC aan moeten gaan.

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:33
Het is een powersetting in de bios.
Het hardware circuitje dat reageert op die wol bradcast moet van spanning voorzien blijven als je pc uitstaat.

Dat het tot middernacht blijft werken komt doordat die hardware door restspanning van de elco's nog een tijdje spanning krijgen

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Pagina: 1