Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dilemma 1080p/1440p Gaming Desktop RX480/1070 + 27" / ~€1500

Pagina: 1
Acties:

• Cappuccino
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23-09 10:48
Goeiedag mede-Tweakers,

Na een 17" laptop avontuur (Acer Aspire VN7-791G met 950M 4gb heeft het begeven in garantie en ik mag een tegoed spenderen) wil ik terug een desktop met bijhorende monitor en toetsenbord.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Games die ik speel zijn LoL, Arma 3 (Battle Royale), Overwatch. Ook kijk ik uit naar BF1.
Verder doe ik geen speciale grafische zaken of streamen. Ik kijk alleen naar streams, maar vind mezelf niet goed genoeg om daar anderen mee op te zadelen :)

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik dacht aan een €1500 alles inclusief, maar dit is niet echt vast.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Crucial MX200 M.2 80mm 250GB & Logitech G502 Proteus Core Tunable Gaming Mouse

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Gehele desktop + scherm (liefst 27").

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Niet al te grote en cleane behuizing, maar wel ATX gezien me dit makkelijker lijkt om mee te werken en ik de plaats wel heb.
Graag ook een stille PC, dus dan denk ik een GPU met stille fans, de voeding en de CPU koeler.

Ga je overklokken?
Normaal ben ik wel tevreden met de 'gewone' settings. Het hangt er wat vanaf of ik er echt iets mee kan verbeteren ingame want gewoon OC'en om van 80 naar 90fps te gaan lijkt me dan niet echt de moeite. Aan de andere kant lijkt het me een beetje dom om een systeem van €1500 samen te stellen, waar je door bvb €100 meer te spenderen wel kan OC'en en het systeem toch iets langer kan houden.

Wat verwacht je van ons?
Op zich heb ik al een redelijk idee wat ik wil, maar ik kom er niet uit om gewoon voor 1080p te gaan en dan te kiezen voor 144hz met freesync scherm OF om toch meer te investeren en voor 1440p te gaan. Probleem hiermee is dat ik dan een GSYNC zou wensen en dan komt het prijskaartje ineens een pak hoger te liggen natuurlijk. Een goed 27" GSYNC 1440p 144hz scherm kost toch direct al een €700-800.
Telkens ik een RX480 selecteer, vind ik het jammer om er €300 voor te betalen, terwijl een 1070 'maar' €150 meer kost voor een pak betere prestaties. 1440p lijkt me echt prachtig om op te gamen en om dagelijks op te werken.
Een 1070 amd variant lijkt de perfecte financiële oplossing maar die lijkt niet te bestaan.
Is GSYNC echt zo lekker om mee te gamen en aan te raden?
LoL is nergens een probleem, dat weet ik. Maar ARMA 3 is slecht afgewerkt en blijkt zeer CPU based. Is een i7-6700k misschien een betere optie, ook omdat misschien meerdere 'nearby future' games die extra cores zullen gebruiken?

Kortom, ik zou jullie hulp zeer appreciëren in m'n keuze.
Het budget is buigbaar, maar natuurlijk moet het wat verantwoord blijven.

Hieronder een lijstje dat ik voorlopig heb opgesteld, weliswaar voor 1080p gaming met AMD.
Voor 1440p zou ik aan een 1070 denken met dan ook een ander 27" scherm.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,95€ 87,95
1MSI Radeon RX 480 Gaming X 8G€ 296,99€ 296,99
1Fractal Design Define R5 Zwart€ 103,95€ 103,95
1Iiyama G-Master GB2788HS-B1 Zwart€ 351,51€ 351,51
1Cooler Master Hyper 212X€ 26,-€ 26,-
1Corsair Gaming K70 LUX RGB (Azerty BE, Cherry Red)€ 170,-€ 170,-
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 65,95€ 65,95
1Corsair RM550x€ 94,50€ 94,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 145,51€ 145,51
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.540,36

• dogtagz
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 12:42
Ik heb op dit moment een 6700, ik speel wel op 1080p (met name Arma 3) en dat speelt heel fijn.

Ik zou benchmarks opzoeken van bepaalde games met de 1070 / i7. Dan kan je pas daadwerkelijk het verschil zien. Houdt er rekening mee dat een goed 1440p scherm met lage MS en hoge Hz frequentie rond de 700 zit.

$ alias cd='rm -rf'

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-11 23:08
Je zou een kunnen kijken naar de Asus MG279Q. Wel prijzig. Als het goed is kan je BF4 op ultra op 1440p spelen. Met mijn 970 ga ik wss 63 fps halen (ga de mg279q kopen met een week). Dus 1440p zit er wel in denk ik.

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
Waltro schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:09:
Je zou een kunnen kijken naar de Asus MG279Q. Wel prijzig. Als het goed is kan je BF4 op ultra op 1440p spelen. Met mijn 970 ga ik wss 63 fps halen (ga de mg279q kopen met een week). Dus 1440p zit er wel in denk ik.
63FPS is erg laag voor een 970 in BF4 ik tik altijd tussen de 90-120 aan met 1 kaart. Wel zet ik mijn AA op 4x ipv max want zin heeft dat niet op die resolutie.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Waltro
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 30-11 23:08
Op 1440p? Ik heb de monitor nog niet, maar kwam uit benchmarks, zal ze zo ff linken.

Edit: http://www.guru3d.com/art...tx-970-sli-review,16.html

[ Voor 33% gewijzigd door Waltro op 22-08-2016 14:23 . Reden: Benchmarks ]

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Je gekozen monitor ondersteund Freesync. Als dat een vereiste voor je is, kun je dus alleen AMD-videokaarten gebruiken. Als is dat geen vereiste, zou ik eerder voor een GTX 1070 gaan.
Joenino schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:16:
63FPS is erg laag voor een 970 in BF4 ik tik altijd tussen de 90-120 aan met 1 kaart. Wel zet ik mijn AA op 4x ipv max want zin heeft dat niet op die resolutie.
Ik had altijd AA uit staan, maar iets anders op 150% staan, weet alleen even niet meer hoe de setting heet. Scherper beeld, met meer performance. :)

[ Voor 4% gewijzigd door CH4OS op 22-08-2016 14:25 ]

• CasIT
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01-11 15:26
Ik denk dat je voor een build van €1500,- niet een B150 moederbord moet kiezen. Als je niet gaat oc'en zou je beter voor een H170 moederbord kunnen gaan. De Asus H170 Pro Gaming is dan geen slechte optie, maar er zijn nog genoeg goedkopere bordjes.

Dan ook nog even over de behuizing. Zelf heb ik ook naar deze behuizing gekeken, maar toen ik de Aerocool Aero-1000 tegenkwam was ik meteen over. Het is natuurlijk een kwestie van smaak, maar het is het kijken toch even waard.

[ Voor 14% gewijzigd door CasIT op 22-08-2016 14:42 ]

• Bastian1
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-11 13:48
G-sync is leuk om te hebben, maar is naar mijn mening de meerwaarde van €200~300 niet waard als dit ten koste gaat van je andere onderdelen.

Ik ben het ook eens met CasIT dat het moederbord idd iets beter een H170 chip kan bevatten. Evenveel functionaliteit als de Z170, behalve het overklokken. Al weet ik natuurlijk niet zeker of je de functionaliteiten gaat missen als je ze niet gebruikt.

Dan nog iets, als jij vooral LOL en battle royale speelt, heb je lang niet al die gpu rekenkracht nodig. Zelfs in het de komende shooters, zoals BF1, vallen de requirements mee. Dan heb je er naar mijn mening dus goed aan gedaan om voor een rx480 te kiezen, aangezien die deze goed aankan.

Het klopt dat de prijs op dit moment nog te hoog Is. De 8gb zou frustrerend genoeg rond de €250~260 moeten zijn...

Nog even over een monitor.
Mocht die 4ms verschil in reactietijd tussen IPS en TN panelen van een monitor je niets uitmaken (voor professionals in een competitie misschien wel...), kun je voor beter voor een IPS monitor gaan, vanwege een over het algemeen betere kleurweergave. Ik ging van een TN over naar een IPS en wil nooit meer wat anders ;). Ik vraag me nu alleen even af of ze dit soort panelen zo onderhand al al betaalbaar 144hz hebben. Ik nam genoegen met 'slechts' een 60 hz ultrasharp van Dell en die bevalt me prima op 1440p! O-)

[ Voor 3% gewijzigd door Bastian1 op 22-08-2016 16:16 ]

• Joenino
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18-11 15:34
Waltro schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:21:
Op 1440p? Ik heb de monitor nog niet, maar kwam uit benchmarks, zal ze zo ff linken.

Edit: http://www.guru3d.com/art...tx-970-sli-review,16.html
Aaaaah dat is de single player. Die is zwaarder dan de Multiplayer heb ik gemerkt geen idee waarom want 64 player map lijkt mij zwaarder maar misschien dat er minder objecten in zitten.

Lian Li OI11 - Ryzen 9 5900x - 32GB DDR 4 - RX9070XT

• Bastian1
Joenino schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:16:
[...]

Aaaaah dat is de single player. Die is zwaarder dan de Multiplayer heb ik gemerkt geen idee waarom want 64 player map lijkt mij zwaarder maar misschien dat er minder objecten in zitten.
Komt dat niet door een andere opbouw van de levels in multi- of single-player modes?
Ik had altijd het idee dat tijdens het laden van Multiplayer een centrale map werd gemaakt, waardoor de computers van alle spelers alleen hoefden door te geven, waar ze op richten, wanneer je schiet en waar je mee interact in de omgeving (al dan niet om je heen schietend :p)
Ze ontvangen spelers dan alle gevolgen van acties van andere spelers vanuit de server en veranderen er slechts de hele game door maar 'kleine' dingen.

Single player is dan wss idd mogelijk met meer details en worden dan meer objecten gemaakt met de Gpu afhankelijk van settings die de speler zelf kiest... Maar ja..zelfs met hoge graphics wordt ook deze meestal van tevoren geladen....

Bij deze weet ik het ook niet meer zo zeker waar ik hiermee naartoe wilde 8)7

• CasIT
Je kunt voor dat geld inderdaad ook een mooie IPS monitor kopen. Ik verkies zelf een IPS scherm boven een 144hz scherm. Een RX480 is sowieso een grote verbetering tegenover de 950m die je in je laptop had zitten. Het is dus maar de vraag hoeveel meer je wilt.
Verder denk ik dat je niet veel aan een i7 zult hebben, tenzij je naast je gamen ook andere grafische applicaties gaat draaien (wat je aangaf niet te doen). Wel zou je inderdaad voor een 6600K kunnen gaan. Dit gaat dan samen met een Z170 chipset, omdat dit de enige is die kan oc'en. (Even tussen haakjes: ik gebruik zelf de Z170 Asus pro gaming en ben er zeer over te spreken)

• Cappuccino
CH40S schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 14:25:
Je gekozen monitor ondersteund Freesync. Als dat een vereiste voor je is, kun je dus alleen AMD-videokaarten gebruiken. Als is dat geen vereiste, zou ik eerder voor een GTX 1070 gaan.
Wel, ik zou graag Freesync hebben OF GSYNC, maar dit laatste zal wel een pak duurder uitkopen. Dit wil zeggen een 1070 + het enige IPS 1440p/144hz scherm dat ik kan vinden (Asus PG279Q) zou kopen. Bagger dat er voorlopig niet echt een AMD variant bestaat van de 1070 en dus de rx480 over blijft bij AMD.
Wat ook mogelijk is, is een R9 Fury X / Nano op te kop tikken en hiermee 1440p runnen op een Freesync scherm. Lijkt dit een 'valable' optie?
Bastian1 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:14:
Ik ben het ook eens met CasIT dat het moederbord idd iets beter een H170 chip kan bevatten. Evenveel functionaliteit als de Z170, behalve het overklokken. Al weet ik natuurlijk niet zeker of je de functionaliteiten gaat missen als je ze niet gebruikt.

Dan nog iets, als jij vooral LOL en battle royale speelt, heb je lang niet al die gpu rekenkracht nodig. Zelfs in het de komende shooters, zoals BF1, vallen de requirements mee. Dan heb je er naar mijn mening dus goed aan gedaan om voor een rx480 te kiezen, aangezien die deze goed aankan.

Mocht die 4ms verschil in reactietijd tussen IPS en TN panelen van een monitor je niets uitmaken (voor professionals in een competitie misschien wel...), kun je voor beter voor een IPS monitor gaan, vanwege een over het algemeen betere kleurweergave. Ik ging van een TN over naar een IPS en wil nooit meer wat anders ;). Ik vraag me nu alleen even af of ze dit soort panelen zo onderhand al al betaalbaar 144hz hebben. Ik nam genoegen met 'slechts' een 60 hz ultrasharp van Dell en die bevalt me prima op 1440p! O-)
Welke extra functionaliteit heeft zo'n H170 chip dan meer dan de B150?

Qua monitor lijkt een IPS inderdaad zeer mooi, maar dus niet veel keuze in 1440p/144hz.
Ultra-Wide vind ik ook wel iets, maar dan is 1440p precies niet echt een optie want wie kan in 3440x1440 iets deftig spelen? Dat is precies voor kaarten die nog moeten uitgevonden worden! Lijkt me wel ongeloofelijk 'immerse'.
Of 2560x1080, maar ja, dan is het weer 1080p he. Ik heb de LG 29UM68 gezien, maar dat is ook weer kiezen he... 5ms is misschien wat weinig?

• Dread89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:22
Bastian1 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 16:14:

Ik sta zelf ook op het punt een nieuwe 1440p monitor te kopen en wilde in het verlengde daarvan de Dell IPS schermen aanraden, net als jij. Natuurlijk heb ik er zelf nog geen ervaring mee maar wellicht kun jij jou voorkeur aangeven.
Zou je bv een 27inch aanraden, of voor de voordeligere optie van 25inch gaan? Merk je het verschil in reactietijd en het feit dat het "maar" een 60hz scherm is (tijdens gamen)?

Edit: met een Z170 bord kun je je processor overclocken, met een b150 niet. Vereiste is dan wel dat je een zogezegde "K-processor" hebt die dit ook toelaat. Bv: een 6600K processor met een Z170 moederbord laat zich dus lenen voor overclocken.

Edit2: het is ntrlk een Z170 en geen H170. Dank Bastian.

[ Voor 12% gewijzigd door Dread89 op 22-08-2016 18:49 ]

• Bastian1
3440x1440 is voor mijn opkomende build (begin volgend jaar pas ;))
De gtx 1070 kan deze perfect aan volgens de reviews hoor. (amd rx480 helaas dus niet) Volledige 4k monitoren hebben nog meer pixels en zijn eerder interessant voor video editing.
Dit aangezien een ultrawide over het algemeen een prettiger game ervaring bied (wanneer deze een beetje gekromd Is :p)
Sorry sorry, ben een beetje fan van 21:9 1440p O-)
Er Is alleen nog een beetje een prijskaartje verbonden aan ultrawides en de 2560x1080 hebben naar mijn gevoel geen meerwaarde over een 27" 1440p IPS ;).

Goed, om daadwerkelijk ook een vraag te beantwoorden...

Verschillen H170 en b150 worden in dit artikel besproken.(engels...)
Mocht je geen van de verschillen erg vinden, kan je rustig een b150 gebruiken hoor. Die zie je wel vaker voorbij komen in niet-overkloking builds. https://www.pugetsystems....at-is-the-Difference-635/

Maar dan geen plek voor onder andere M.2 slot of NVMe ssd's

• Bastian1
Dread89 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:26:
[...]

Edit: met een h170 bord kun je je processor overclocken, met een b150 niet. Vereiste is dan wel dat je een zogezegde "K-processor" hebt die dit ook toelaat. Bv: een 6600K processor met een Z170 moederbord laat zich dus lenen voor overclocken.
Bij H170 kun je je processor niet overklokken. Dat Is de bekende Z170 waarbij dit wel kan. Voor de rest Is H170 en Z170 hetzelfde.

• Bastian1
[...]

Ik sta zelf ook op het punt een nieuwe 1440p monitor te kopen en wilde in het verlengde daarvan de Dell IPS schermen aanraden, net als jij. Natuurlijk heb ik er zelf nog geen ervaring mee maar wellicht kun jij jou voorkeur aangeven.
Zou je bv een 27inch aanraden, of voor de voordeligere optie van 25inch gaan? Merk je het verschil in reactietijd en het feit dat het "maar" een 60hz scherm is (tijdens gamen)?
Ik ging voor de 27 inch. Er werden doemverhalen verteld over het scaling van alle objecten binnen Windows. Nou Is dit overdreven en meer aan de orde voor 4k monitoren (tenzij je zeer slechte ogen hebt) want de 25 inch was ook prima toen ze naast elkaar stonden.
Op dat moment had ik gewoon al besloten voor de 27 inch te gaan omdat ik de plek ervoor had. Geen spijt van gehad :)

Nou. Over dat 'slechts' 60FPS.

Ik gebruikte slechts alleen omdat de topic poster graag 144hz wil en hieraan gewend Is (denk ik) dan Is de stap terug naar 60Hz voor mensen soms wel wat merkbaar. Ik heb nog nooit een 144hz monitor gehad en heb nooit het verschil gemerkt bij een ander. Ik zie de meerwaarde er ook niet van.
Als je die artikelen leest van fps gamers, zijn er op professional gaming niveau mensen waarvan Is aangetoond dat die extra snelle refresh rate helpt....

Voor de niet zo professional, maar toch erg fanatieke gamers lijkt voor mij een 60-75hz, prachtige kleuren IPS scherm met een vertraging van 4 ms langer (denk even goed na hoe kort een milli seconde Is...) absoluut meer dan voldoende

Dit is hoe ik mijn mening onderbouw en info voor monitor aankoop, mocht het in je budget zitten!

Succes en ik hoop dat dit je(/jullie) heeft geholpen! ;)

• CasIT
[...]

Op het moment gebruik ik een 1600p scherm van Dell. Ook een IPS monitor, gekalibreerd en al. Ik geloof dat dit scherm een reactietijd van netto 12ms heeft. Een vriend heeft een monitor staan met zogenaamd 1ms reactietijd, maar ik zie echt géén verschil.
Hier een video van Linus waarin een gamer het verschil tussen een 60hz en een 120hz monitor moet zien. Van de 5 tests had hij er 1 goed... Ik denk dat je daar wel uit kan concluderen dat het verschil niet enorm is.
Linus: "so what we have determined is that the average gamer can not tell the difference".

Nog over de schermgrootte; persoonlijk zou ik voor 27 inch gaan. Ik heb nu een 30, 27 en 24 inch monitor. De 27 inch bevalt mij het best, omdat die het mooist op m'n bureau staat. Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van je bureaugrootte. Het best kan je denk ik even naar een winkel gaan waar ze hem hebben staan, zodat je zelf kan kijken of je het de prijs waard vindt :) .

• Dread89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:22
CasIT schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:14:
[...]
Op het moment gebruik ik een 1600p scherm van Dell. Ook een IPS monitor, gekalibreerd en al. Ik geloof dat dit scherm een reactietijd van netto 12ms heeft. Een vriend heeft een monitor staan met zogenaamd 1ms reactietijd, maar ik zie echt géén verschil.
Hier een video van Linus waarin een gamer het verschil tussen een 60hz en een 120hz monitor moet zien. Van de 5 tests had hij er 1 goed... Ik denk dat je daar wel uit kan concluderen dat het verschil niet enorm is.
Linus: "so what we have determined is that the average gamer can not tell the difference".

Nog over de schermgrootte; persoonlijk zou ik voor 27 inch gaan. Ik heb nu een 30, 27 en 24 inch monitor. De 27 inch bevalt mij het best, omdat die het mooist op m'n bureau staat. Maar het is natuurlijk ook afhankelijk van je bureaugrootte. Het best kan je denk ik even naar een winkel gaan waar ze hem hebben staan, zodat je zelf kan kijken of je het de prijs waard vindt :) .
Goeie opmerkingen. Dat van die link had ik inderdaad gezien, komt er in het kort op neer dat wanneer je geen die-hard gamer bent, een IPS monitor meer dan goed genoeg zou moeten zijn.
Ook je opmerking over de 27inch vind ik waardevol, achter de streep kost een dell 27 vs 24inch wel even €130 meer. En is dat de prijs waard... Tsja. Ik ga 'm denk ik inderdaad even moet gaan opzoeken in de winkel!

• GLR89
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20-11 10:27
waar het venijn bij die scherm resoluties in zit is de verdubbeling/verviervoudiging van het aantal pixels.
een 1080p scherm 1920x1080 heeft ~2,1miljoen pixels
een 1440p scherm 2560x1440 heeft er ~3,7miljoen
een 4k oftwel 3840x2160 heeft er bijna 8,3 miljoen

de videokaart moet dit kunnen ophoesten binnen een bepaalde tijd. (de fps) met een rx480 zul je dus best een 4k of 1440p scherm aan kunnen sturen, echter gaan je frame rates zo keihard onderuit dat de game gewoon niet lekker meer speelt. 60fps/60herz is ongeveer de sweet spot voor het menselijk oog. Frame rates hierboven worden door een ongeoefend oog bijna niet meer waargenomen. Voor hele "rustige/langzame" games zal een frame rate onder de 60fps dus geen groot probleem zijn, maar bij extreem snelle actie games of zaken waarbij je binnen een split second moet reageren zijn gebaat bij hogere fps. Wat hierbij voor mijn gevoel wel belangrijk is is dat je gpu een hoger aantal FPS kan realiseren dan je scherm kan weergeven (hertz) als het nagenoeg gelijk is kan het in theorie storend worden.

voor wat betreft je scherm keuze hou ik zelf aan:
onder de 24" kan een 1080p scherm nog prima, boven deze diagonaal gaan de pixels te ver uit elkaar staan en wordt een hogere resolutie interessant. Op het werk heb ik een laptop met 17" 4K scherm, heel leuk maar totaal niet nodig. We hebben echter ook een 27" 1080p scherm, hier irriteer ik me dan weer mateloos aan doordat de pixels te ver uit elkaar staan. maar ook hier geld dat het voor een groot deel persoonlijk is.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 23-11 12:10
Zelf zou ik met dit budget gaan voor 1440p met freesynch en dit dan mogelijk maken door een fury te kopen voor een hele schamele 340 euro. de kaart loopt niet heeel ver achter op de 1070 en in sommige games ( ashes en doom bv) gaat die de 1070 op ultra gewoon voorbij. ook heb je voor veel minder geld een ips 144hz + freesynch dan het g-synch alternatief.

tenzij je zeeën van storage nodig hebt is een R5 echt niet nodig, een define s is een stukkie goedkoper maar is bijna gelijkwaardig in geluid en koeling. scheelt toch weer wat tientjes :)

ook heb je een azerty toetsenbord gekozen, weet niet of dit een bewuste keus is? mechanische toetsenborden kunnen ook een stuk goedkoper.

voor de rest ziet je lijstje er wel goed uit, zelf zou ik kijken naar iets zoals dit :

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Sapphire Radeon NITRO R9 FURY 4G HBM with Back Plate (1050Mhz)€ 337,-€ 337,-
1Fractal Design Define S€ 80,95€ 80,95
1Asus MG279Q Zwart€ 585,95€ 585,95
1be quiet! Pure Rock€ 29,43€ 29,43
1Fnatic Gear Rush Cherry Red US€ 99,90€ 99,90
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 69,95€ 69,95
1Crucial MX300 2,5" 525GB€ 133,75€ 133,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.687,78

helaas kom je wel nog steeds een stukkie boven budget uit maar dan heb je wel 1440p + 144hz + freesync. ook is de fury kaart goedgekoeld en kan je hem undervolten zou je wat willen bezuinigen op de stroomrekening. die ssd van je kan je ook wel voor een leuk bedrag kwijt om de kosten te drukken.

Verwijderd

Bastian1 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:33:
[...]
Bij H170 kun je je processor niet overklokken. Dat Is de bekende Z170 waarbij dit wel kan. Voor de rest Is H170 en Z170 hetzelfde.
H170 ondersteunt geen sli en maar beperkt crossfire (beperkt omdat het op een x4 slot niet echt denderend draait). Zijn nog wel wat verschilletjes zoals het aantal beschikbare chipset lanes etc. Ook ondersteunt Z170 sneller ram dan 2133Mhz.
Cappuccino schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 18:09:

Welke extra functionaliteit heeft zo'n H170 chip dan meer dan de B150?
Op deze pagina een overzicht van alle socket 1151 chipsets:
http://www.gamersnexus.ne...comparison-z170-h170-h110

Als je de mogelijkheden van H170 zoals RAID etc niet nodig hebt heb je er niet zo veel aan. B150 is meer dan zat voor de gemiddelde gebruiker en de Gigabyte B150-HD3P is een prima bord met voldoende aansluitingen.

• Cappuccino
Nate-Senpai schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 14:44:
Zelf zou ik met dit budget gaan voor 1440p met freesynch en dit dan mogelijk maken door een fury te kopen voor een hele schamele 340 euro. de kaart loopt niet heeel ver achter op de 1070 en in sommige games ( ashes en doom bv) gaat die de 1070 op ultra gewoon voorbij. ook heb je voor veel minder geld een ips 144hz + freesynch dan het g-synch alternatief.

tenzij je zeeën van storage nodig hebt is een R5 echt niet nodig, een define s is een stukkie goedkoper maar is bijna gelijkwaardig in geluid en koeling. scheelt toch weer wat tientjes :)

ook heb je een azerty toetsenbord gekozen, weet niet of dit een bewuste keus is? mechanische toetsenborden kunnen ook een stuk goedkoper.

voor de rest ziet je lijstje er wel goed uit, zelf zou ik kijken naar iets zoals dit :

#ProductPrijsSubtotaal
1be quiet! Pure Rock€ 29,43€ 29,43
1Fnatic Gear Rush Cherry Red US€ 99,90€ 99,90
1be quiet! Straight Power 10 400W€ 69,95€ 69,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.687,78

helaas kom je wel nog steeds een stukkie boven budget uit maar dan heb je wel 1440p + 144hz + freesync. ook is de fury kaart goedgekoeld en kan je hem undervolten zou je wat willen bezuinigen op de stroomrekening. die ssd van je kan je ook wel voor een leuk bedrag kwijt om de kosten te drukken.
- Die Fury bij Alternate had ik ook gezien aan €349. Een Fury X is ook te vinden aan €400. Dit is misschien nog beter te verantwoorden?
1080p vind ik super hoor, maar op zich lijkt het me jammer om niet naar 1440p te gaan in m'n budget. Ik wil gerust een €200 meer spenderen als ik dan een echt deftig 1440p alternatief heb.
Een 1070 lijkt me natuurlijk het best, maar als ik dan nog eens een deftig gsync scherm erbij moet kiezen, dan is het verschil in aankoopprijs wel iets te veel...

- Is een i5 geen bottleneck voor zo'n GPU's als Fury, Fury X of 1070?

- Voor de case sta ik open voor alles, maar ik hoef echt geen 'window'. Ik ben een gamer van 35 jaar en heb geen case nodig met veel rbg's en een window :) Liefst gewoon een stevige, stille case. Plaats heb ik niet nodig want DVD writers enzo komen er ook niet in. Enkel max. 2 ssd's en in de toekomst 1 of 2 HDD's, maar dan ben ik al aan het overdrijven. Mini-ATX hoeft nu ook niet want ik heb wel plaats onder m'n bureau.

- AZERTY is correct. Ik ben een Belgje :P Hoeft op zich ook dit keyboard niet te zijn, maar een mechanisch keyboard lijkt me wel iets. Wel met redelijk stille keys, daarom heb ik hier de MX reds gekozen aangezien. Andere voorstellen in AZERTY (liefst BE)?

• Ergo
Ik denk dat er momenteel gewoon geen betere bang for buck is dan een fury plus een freesynch scherm. Dat asus scherm is ook nog ips en de reviews zijn erg lovend.

Een i5 is ook geen bottleneck voor een fury.
En op hogere resoluties wordt dit sowieso al een minder belangrijke factor. Hier een leuk artikeltje, wel allemaal op 1080p dus voor 1440 maakt het nog minder uit
http://www.hardwareunboxe...ers-get-by-spending-more/

Het toetsenbord dat ik linkte is gebaseerd op de funch mkb460 (ofzoiets) en die was goed ontvangen. Ik zou eventjes filteren in de pricewatch op mx red en azerty en dan zie je het vanzelf wel.

De define s heeft al het goede van de r5 met minder zeeën van ruimte en minder opties voor hdds en dergelijke. Is een hele goeie kast en wordt uitermate goed ontvangen.

1440p zou ik met jou budget trouwens hoe dan ook overwegen. Is prima te doen en het geld dubbel en dwars waard.

• Cappuccino
Bedankt nog eens allen voor de vele goed onderbouwde reacties!

En zo kom ik op het volgende lijstje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 87,76€ 87,76
1Corsair Gaming K70 LUX RGB (Azerty BE, Cherry Red)€ 168,50€ 168,50
1Crucial CT2K8G4DFD8213€ 64,99€ 64,99
1EVGA 650 watt€ 85,50€ 85,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.768,40

Is dit een deftig 1440p systeem en kan die 'gewone' fury deftig aan 60fps in 1440p?

Gewone Fury vind ik voor een €350. Een Fury X incl verzending komt me op een €420.
Is die €70 extra dit waard, R9 Fury > R9 Fury X

Gewone Fury zou ook unlocked kunnen worden, maar of dit met de vermelde sapphire fury nog kan en of dit aan te raden is? http://cxzoid.blogspot.co...unlocking-simplified.html

• Ergo
de nieuwe fury is niet meer te unlocken naar een fury x. dit was alleen bij de eerste batch ( iirc) .
om te kijken of de fury voldoet voor jou eisen zou ik eventjes wat benchmarks voor bekijken.

de fury x is in ieder geval die 50 euro niet waard imho, in de meeste games haalt die 1-5 fps meer.
ik zal je eventjes wat benchmarks geven kan je voor jezelf bekijken of het t waard is :
http://www.anandtech.com/...ounders-edition-review/19
je ziet dus dat een 1070 soms best kan voorlopen maar in sommige games de fury niet kan verslaan.
ook zie je dat in bv the witcher de 1070 maar 7 fps voorloopt op de fury x. ik zou het eventjes doornemen als ik jou was.

dan is er ook nog vulkan en doom : YouTube: Doom PC Vulkan Patch Tested! Fury X vs GTX 1080/ GTX 1070/ GTX 980 T... waar de fury de 1070 omver blaast.

als je dat dan over tegenover het prijsverschil zet :

#ProductPrijsSubtotaal
1Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB€ 474,54€ 474,54
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 799,-€ 799,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.118,13

vs

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.767,54

dan scheelt het in prijs 350 euro. dus je moet voor je zelf uitmaken wat je het waard vind.
AMD's nieuwe toppers komen pas over een tijd uit, dus je zou zelf dat geld die je bespaart in je zak kunnen steken en een nieuwe kaart kunnen kopen wanneer vega uitkomt van het geld dat je bespaart op g-synch + nvidia en dan kan je die fury verkopen en heb je de nieuwste gpu.
daarbij komt ook dat AMD het beterr doet op de nieuwere api's die steeds populairder worden zoals DX12 en hopelijk ook vulkan.

Quo voeding zou ik trouwens wel bij de rm550x blijven .

• Cappuccino
Scherm (MG279Q) en Fury Nitro zijn besteld.
Nu nog de rest...

Mmm, m'n voeding is niet meer binnen in afuture.nl sinds vandaag. Ik zou de rest daar bestellen, omdat het gratis verzending is, redelijke prijzen en betrouwbaar.

De voeding had ik veranderd, omdat de corsairs pas in tier 2 en 3 komen van http://www.tomshardware.c...547993/psu-tier-list.html

Deze lijst zou zowat de referentie zijn van PSU's?

Ik heb ook 650W genomen ipv 550W, omdat me dit toch wel een minimum leek met een R9 Fury.

[ Voor 10% gewijzigd door Cappuccino op 24-08-2016 19:41 ]

• Ergo
Zelf bestel ik alles bij megekko.
Prijzen zijn wat lager volgens mij en de service is top. Azerty is over het algemeen ook een hele goeie shop.

In een build van dit budget vind ik een rm550x zeker op zijn plaatst . Presteert gewoon beter.

Trouwens in de nieuwe deus ex doet een fury het beter dan een 1070. YouTube: Deus Ex: Mankind Divided - 15 GPU Benchmark, Ultra, Very High, High ...

• Cappuccino
Bedankt hoor voor je replies!

Is het niet raar dat bij die Deus Ex geen enkele kaart deftige fps haalt in 1440p of zelfs 1080p?
Serieus op medium zetten met een mega kaart dan?
Pagina: 1