Arduino 1602 lcd aansturen met arduino nano

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 21:15

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Mijn vraag
Is een 10kOhm potmeter nodig voor het aansluiten van het lcd scherm. Volgens de winkel niet, maar op alle schema's die ik ok internet zie wel. Ik wil liever geen gebruik maken van de lcd driver, aangezien ik nog weinig ervaring heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik een arduino nano en het 1602 lcd scherm.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb aan de hand van dithttps://youtube.com/watch?v=gRhYla6mzkM en dezehttps://www.arduino.cc/en/Tutorial/HelloWorld handleiding filmpje alles aangesloten, maar de potmeter weggelaten. Ik krijg blokjes en wanneer ik een stukje code stuur uit het filmpje gebeurt er niets.

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Beste antwoord (via T.Kreeftmeijer op 23-08-2016 16:13)

• Sepio
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 05:23
Dan zou ik de pinout eens bekijken. Vaak staat er op de printplaat waar elke pin voor dient. Vergelijk dat met het schema dat je hebt gevonden. En als de pinout wel klopt dan zit er toch nog een foutje in de aansluiting.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 09:11:
Mijn vraag
Is een 10kOhm potmeter nodig voor het aansluiten van het lcd scherm. Volgens de winkel niet, maar op alle schema's die ik ok internet zie wel. Ik wil liever geen gebruik maken van de lcd driver, aangezien ik nog weinig ervaring heb.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik gebruik een arduino nano en het 1602 lcd scherm.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb aan de hand van dithttps://youtube.com/watch?v=gRhYla6mzkM en dezehttps://www.arduino.cc/en/Tutorial/HelloWorld handleiding filmpje alles aangesloten, maar de potmeter weggelaten. Ik krijg blokjes en wanneer ik een stukje code stuur uit het filmpje gebeurt er niets.
Het gaat hier om de weerstand brug die de spanning maakt waarmee je het contrast van het display kan bepalen. Wat je kan doen is met een pot, die weerstand meten en twee weerstandjes halen die de juiste spanningsdeler maken.

EDIT: Ik heb ook wel eens mensen het contrast zien doen met pwm en een elco. Weet niet meer precies hoe ze dat deden.

EDIT2: nevermind dat was het backlight en niet het contrast

EDIT3: Kijk pwm met een laag doorlaat filter: YouTube: PWM LCD Contrast Adjustment digital interface

[ Voor 13% gewijzigd door jctjepkema op 21-08-2016 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
jctjepkema schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 11:06:
[...]

Het gaat hier om de weerstand brug die de spanning maakt waarmee je het contrast van het display kan bepalen. Wat je kan doen is met een pot, die weerstand meten en twee weerstandjes halen die de juiste spanningsdeler maken.
Ik heb geen potmeter, maar het beste kan ik dus een potmeterhalen en die ertussen zetten.
EDIT: Ik heb ook wel eens mensen het contrast zien doen met pwm en een elco. Weet niet meer precies hoe ze dat deden.

EDIT2: nevermind dat was het backlight en niet het contrast
Voor blacklight heb een weerstand gebruikt deze minder fel te maken.
EDIT3: Kijk pwm met een laag doorlaat filter: YouTube: PWM LCD Contrast Adjustment digital interface

13 000 Zeemijl - documentaire - Soms maakt al die keus het er niet makkelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jctjepkema
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-10 15:47
T.Kreeftmeijer schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 11:24:
[...]

Ik heb geen potmeter, maar het beste kan ik dus een potmeterhalen en die ertussen zetten.

[...]

Voor blacklight heb een weerstand gebruikt deze minder fel te maken.

[...]
Je zal echt iets van extra componenten nodig hebben, gelukkig heb je al potmetertjes voor 10cent ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
jctjepkema schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 11:58:
[...]

Je zal echt iets van extra componenten nodig hebben, gelukkig heb je al potmetertjes voor 10cent ofzo.
Ik ga maandag even naar de winkel en dan zie ik wel weer verder.
Alvast bedankt voor de moeite en informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
jctjepkema schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 11:58:
[...]

Ik ben net naar de winkel geweest en heb nu een potmeter en heb alles aan gesloten zoals op de website beschreven staat:
Circuit
Before wiring the LCD screen to your Arduino or Genuino board we suggest to solder a pin header strip to the 14 (or 16) pin count connector of the LCD screen, as you can see in the image above.
To wire your LCD screen to your board, connect the following pins:
LCD RS pin to digital pin 12
LCD Enable pin to digital pin 11
LCD D4 pin to digital pin 5
LCD D5 pin to digital pin 4
LCD D6 pin to digital pin 3
LCD D7 pin to digital pin 2
Additionally, wire a 10k pot to +5V and GND, with it's wiper (output) to LCD screens VO pin (pin3). A 220 ohm resistor is used to power the backlight of the display, usually on pin 15 and 16 of the LCD connector
met dit schema, maar dan de arduino nano:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/cLKAct9l8WdT87axrieaqVve/thumb.jpg

en deze code:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
#include <LiquidCrystal.h>

LiquidCrystal lcd(12,11,5,4,3,2);

void setup(){
  lcd.begin(16,2);
  lcd.setCursor(3,0);
  lcd.print("Hallo");
}

void loop () {

}

Alleen de witte blokjes blijven.

[ Voor 3% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 23-08-2016 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Heb je met een schroevendraaier al eens aan de schroef van de potmeter gedraaid. Door naar links of rechts te draaien kun je het contrast instellen. Zit je verkeerd dan zie je niks.

Krijg je hierna je niks zien controleer dan de pinout van je display eens. Niet elk scherm heeft dezelfde pinout.

[ Voor 29% gewijzigd door Sepio op 23-08-2016 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Sepio schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:02:
Heb je met een schroevendraaier al eens aan de schroef van de potmeter gedraaid. Door naar links of rechts te draaien kun je het contrast instellen. Zit je verkeerd dan zie je niks.
Ik heb er aan gedraaid, maar er komt nog steeds geen tekst. de blokjes worden alleen minder fel.
[b][message=48070813,noline]Sepio schreef op dinsdag 23

Krijg je hierna je niks zien controleer dan de pinout van je display eens. Niet elk scherm heeft dezelfde pinout.
De pinout klopt met het plaatje, de tekst.

[ Voor 23% gewijzigd door T.Kreeftmeijer op 23-08-2016 16:06 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Sepio
Dan zou ik de pinout eens bekijken. Vaak staat er op de printplaat waar elke pin voor dient. Vergelijk dat met het schema dat je hebt gevonden. En als de pinout wel klopt dan zit er toch nog een foutje in de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T.Kreeftmeijer

T.Kreeftmeijer

Thomas Kreeftmeijer

Topicstarter
Sepio schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:08:
Het werkt nu wel, had de E pinout in D10 op de nano ipv.de D11 8)7.
Omprikken code sturen en er is tekst..

Pagina: 1