Vraag over overclock: waarom lijkt mijn RAM stuk?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
Hallo,

Ik heb recent mijn PC proberen te overclocken - niet voor niets destijds die phenom II black edition gekocht, dacht ik zelf. Keurig in stapjes van 100mhz de multiplier omhoog gezet, en stabiliteitstest gedaan van 30 tot 60 minuten. CPU temps waren keurig (ik dacht 40c, absoluut nooit 70+ oid). De CPU is standaard op 3200mhz, en ging zonder protesteren met alleen multiplier omhoog naar 3600. Koeling zit wel goed met Scythe mini ninja. Bij 3700 kreeg ik een blue screen. Volgens een stappenplannetje wat ik van internet had moest ik toen mijn voltage iets verhogen. Dat stond op 1.3750 uit mijn hoofd en heb ik een haartje hoger gezet, de kleinste of een na kleinste stap. Weer blue screens. Weer voltage iets verhoogd, nog steeds niet stabiel. Ik ben tot 1.4250 gegaan, volgens mij echt maar een heel klein beetje in totaal. Hoger durfde ik niet. Voltage teruggezet op origineel, en terug naar 3600. Blue screens. Terug naar 3400, blue screens, terug naar base 3200: blue screens. Titels van de blue-screens opgezocht en dat deed me concluderen dat he mogelijk een geheugenissue was. 1 reepje geheugen eruit gehaald: probleem opgelost.

Voor de volledigheid had ik de 2 dimms in de blauw ramslots 3 en 4 zitten. Ik herinnerde me uit de manual dat je bij 2 uit 4 beter 1 en 2 kunt gebruiken dus ik deed 1 in slot 1, en de andere heb ik weggelaten.

Heb ik echt door zo'n klein voltageverschil mijn RAM opgeblazen? 0.05 volt erbij is toch niet te veel? Bovendien dacht ik dat ik alleen het voltage op mijn CPU verhoogde.

Ram = pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU
Mobo = pricewatch: ASRock 890GM PRO3
CPU = pricewatch: AMD Phenom II X4 955 Black Edition

Zoals in deze 'guide' cq forumpost zou ik met 1.425v veilig moeten zitten:
http://www.tomshardware.c...-phenom-overclocking-help

Verder lees ik hier: http://eu.crucial.com/eur/en/BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU

het volgende: Comments about Crucial 8GB Kit (4GBx2) Ballistix 240-pin DIMM DDR3 PC3-12800:
Fully stable 1866 @8-8-8-24 1.65v.

Heb ik iets fout gedaan? Is mijn RAM stuk?
Volgens mij waren de blue screens die ik kreeg o.a. deze (ze wisselden elkaar wat af):
0x0000001A MEMORY_MANAGEMENT
0x0000004E PFN_LIST_CORRUPT (deze kreeg ik dacht ik na verloop van tijd zo goed als altijd. Ik snapte het niet omdat dat over HDD indexes oid lijkt te gaan. De HDD me het OS waar ik de OC me gedaan hebt draait nu weer probleemloos).

thanks.

[ Voor 1% gewijzigd door Znorkus op 20-08-2016 20:34 . Reden: Typefout. ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinKuijp
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 17-08 19:37
1 daai memtest. http://www.memtest.org/
gewoon volgens.
2. reset je CMOS dit wil ook weleens werken.
Wie weet is er iets met de timings van je ram gebeurt idk.

laat het maar weten of er iets naar voren komt.
Als memtest niks aangeeft is je ram.

Meow, meow I'm a cow