Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaoliemachine
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-10-2024
Hoi!

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Belangrijkste doeleinden:
- Vrij intensief Browsen
- Gamen: voornamelijk strategy-games en RPG's op dit moment maar het liefst zou ik de vrijheid willen hebben om nieuwe games te kunnen draaien op 1440p
- Studie/Office-zaken en hier en daar wat video/foto-bewerking en 3d-modelling (light).

Wat mag het systeem gaan kosten?
500 euro. Ik ben al een heel eind en heb opzich geen haast, maar wat ik dus nog wil upgraden is (in volgorde):

1: Voeding: max 80 euro (liefst z.s.m.)
2: GPU 1: max 360 euro
3: RAM: max 60 euro
-------------------------------------- = 500 euro
4: extra SSD 500gb: max 150 euro (geen prio aangezien ik over 2 x 2tb externe 2.5 inch drives beschik)
5: GPU 2: max 350 euro (geen prio de komende 2/3 jaar)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?

In bezit:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 198,-€ 198,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,01€ 83,01
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 65,50€ 65,50
1Cooler Master Seidon 120V Ver.2€ 50,95€ 50,95
1Crucial Ballistix BLS8G4D240FSB€ 37,75€ 37,75
1Kingston SSDNow V300 120GB€ 43,95€ 43,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,16

Dat gebruik ik met oude hardware die ik dus graag wil upgraden op basis van advies:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Radeon HD7850-DC2-2GD5-V2€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 50,95€ 50,95
1Cooler Master Elite Power 400W€ 33,80€ 33,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 84,75

De GPU is tweedehands en heb ik een maand of twee in gebruik. Pas nu ik me in hardware heb verdiept realiseer ik me dat mijn huidige voeding wellicht een risico vormt?

Randapparatuur (al in bezit):
#ProductPrijsSubtotaal
2Toshiba Canvio Basics 2,5" 2TB Zwart€ 83,-€ 166,-
1Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart€ 299,-€ 299,-
1Logitech Z623€ 144,51€ 144,51
1Pioneer HDJ-500 (Zwart)€ 74,99€ 74,99
1Microsoft Wireless Desktop 900 (Qwerty)€ 35,95€ 35,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,45

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Nu eerst zsm een voeding, dan een GPU en eventueel wat extra RAM. Ik wil op lange termijn graag een tweede videokaart kunnen plaatsen. Voor de rest heb ik momenteel niet bijster veel plannen waar ik verwacht rekening mee te moeten houden

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Eigenlijk niet, maar ik neig naar een AMD GPU (480?) aangezien mijn nieuwe moederbord enkel Crossfire onderteunt?
Voor de voeding zat ik aan zoiets te denken?
pricewatch: Sharkoon WPM700 Bronze

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik waardeer een stille pc, dus ik wil 't aantal db's graag beperken maar niet tegen een disproportionele prijs. Oja, ik hecht veel waarde aan (strak) design, maar aangezien mijn case 'closed' is en ik randapparatuur al heb gekocht zal dat niet veel uit maken voor het advies dat ik in dit stadium nodig heb :)

Ga je overklokken?
nope

Wat verwacht je van ons?[i]
Heb dit topic initieel aangemaakt om advies te vragen over welke voeding ik 't beste kan pakken. Ik vermoed namelijk dat het niet verstandig is om mijn huidige PSU in combo met m'n nieuwe hardware nog veel langer te gebruiken, is dat gevoel terecht?
Heb al een voorkeur voor een rx480 GPU maar ben een redelijke videocard-noob dus waar moet ik op letten bij het kiezen van een specifiek model? Ik heb geen idee. Wens: mijn 1440p scherm optimaal kunnen benutten tijdens gamen.

Alvast super bedankt voor het meedenken en (hopelijk :P) adviseren!

[ Voor 60% gewijzigd door Slaoliemachine op 21-08-2016 05:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De Sharkoon voeding is geen goede keuze want erg matig van kwaliteit en daardoor veel te duur. Ook is 700w erg veel voor een gamesysteem dat hooguit 250w gaat gebruiken.
Interessante voedingen tot €75,- zijn pricewatch: Corsair CX450M, pricewatch: Corsair Vengeance 400W, pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W en pricewatch: Seasonic G-series 450 watt.

Videokaart zou je kunnen denken aan een RX 480 of GTX 1060 al zijn die kaarten het net niet voor 1440p gaming. Je kunt dan beter kijken naar een GTX 1070.
Je hebt het over 2 videokaarten over 2 tot 3 jaar. Het moederbord heeft een B150 chipset en biedt geen ondersteuning voor sli. Wel Crossfire maar is niet aan te raden sinds CF geen brug meer gebruikt maar via het PCI-e slot verloopt. Aangezien het 2e slot op 4 trage chipsetlanes draait levert dat door de hoge latency erg veel microstuttering op. Beter één snelle videokaart dan twee tragere dus. Een GTX 1060 heeft trouwens geen ondersteuning voor sli.

RAM kan je gewoon een module van hetzelfde toevoegen. Dat hoeft geen €75,- te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaoliemachine
Bedankt voor deze rappe analyse, top! :) Voor wat betreft de voeding: is een exemplaar uit dezelfde voorgestelde serie (bijv je eerste suggestie) met een hoger wattage (550w oid) automatisch ook een aanrader, of kan die ineens een stuk minder goed zijn? Wil graag minimaal 550w namelijk.

As for de GPU: "Aangezien het 2e slot op 4 trage chipsetlanes draait levert dat door de hoge latency erg veel microstuttering op" = voor mij onduidelijk (my bad, sorry), zou je wellicht concreet kunnen duiden waarom dat nadelig is? Het idee van stapsgewijs mijn GPU kunnen uitbreiden spreekt me namelijk aan omdat ik hunker naar een gaming-upgrade maar onmogelijk zomaar 500 ekkies kan ophoesten, 300 is nog enigszins haalbaar. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Slaoliemachine schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:07:
Bedankt voor deze rappe analyse, top! :) Voor wat betreft de voeding: is een exemplaar uit dezelfde voorstelde serie (bijv je eerste suggestie) met een hoger wattage (55 oid) automatisch ook een aanrader, of kan die ineens een stuk minder goed zijn? Wil graag minimaal 550w namelijk.
Waarom wil je 550w? Jou systeem gaat met geen enkele videokaart meer verbruiken dan 300w. 2 videokaarten is niet aan te raden. Zie hieronder.
As for de GPU: "Aangezien het 2e slot op 4 trage chipsetlanes draait levert dat door de hoge latency erg veel microstuttering op" = voor mij onduidelijk (my bad, sorry), zou je wellicht concreet kunnen duiden waarom dat nadelig is?
Het 1e PCI-e slot maakt voor de videokaart gebruik van 16 cpu-lanes. Heb je een moederbord, Z170, dat SLI en CF ondersteunt dan worden die 16 lanes verdeelt over twee PCI-e sloten zodat beide kaarten op 8 cpu-lanes draaien. 8 cpu-lanes is genoeg om nagenoeg de volledige snelheid van de videokaart te benutten. Als je een game hebt die goed sli of cf ondersteunt zal je er flink in prestaties op vooruit gaan.
Zoals gezegd maakt jou moederbord voor het 2e PCI-e slot gebruik van 4 chipsetlanes. Doordat deze veel trager zijn levert dat een schokkerig beeld op.

Tegen die tijd dat je toe bent aan een videokaart upgrade kan je beter je oude kaart verkopen en een nieuwe snellere terug kopen. Grote kans dat de nieuwste generatie kaarten over 3 jaar net zo snel zijn dan wanneer je RX 480 in CF gebruikt. Scheelt ook weer een onnodig zware voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaoliemachine
Ah, kijk aan, dat is voor mij zeer nuttige info, precies wat ik nodig had! Reuze bedankt, dit wetende kan ik voor mezelf afwegen welke stuff ik ga kopen/vervangen en waarom. Denk dat ik er verder wel uit kom maar extra tip's en suggesties van wie dan ook zijn uiteraard nog steeds zeer welkom. I hou 't draadje nog wel even open :)

Edit: Om nog even terug te komen op de vraag waarom ik liever 550w voeding koop: ik heb met de Power Supply Calculator van Cooler Master even een indicatie gemaakt van de set-up waar ik op voorbereid wil zijn en daarom liever ook gelijk op inkoop. Ik acht de kans namelijk reëel dat mijn voeding vroeg of laat minimaal het volgende aan moet kunnen:

Load Wattage: 501 W
Recommended PSU Wattage: 551 W

Of is die calculator niet reëel? Als dat wel zo is: Iemand suggesties voor een passende PSU? En nog eens de vraag: is een exemplaar uit dezelfde voorgestelde serie (VAN ACB2401) met een hoger wattage (550w oid) automatisch ook een aanrader, of kan die ineens een stuk minder goed zijn?

[quote]Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:54:
Interessante voedingen tot €75,- zijn pricewatch: Corsair CX450M, pricewatch: Corsair Vengeance 400W, pricewatch: be quiet! Straight Power 10 400W en pricewatch: Seasonic G-series 450 watt

[ Voor 97% gewijzigd door Slaoliemachine op 20-08-2016 22:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Calculators tellen het maximum verbruik van alle onderdelen bij elkaar op wat niet reëel is. Het komt namelijk nooit voor dat alle onderdelen tegelijkertijd 100% belast worden.
Een systeem met RX 480 verbruikt ingame nog geen 250w reviews: AMD Radeon RX 480: CrossFire, VR, DX12 en overklok getest en heeft daarom ruim genoeg aan een 400w voeding.
Pagina: 1