Vraag

• Nilvo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 02-02 07:53
Wij hebben een tweeling van (beide dus) 1,5 jaar. Ze weten heel goed hoe de PC opstart en omdat dit zorgt dat er lampjes gaan knipperen en geluidjes ontstaan, is dat natuurlijk heel erg leuk. Door dan weer op de power knop de drukken herstart die weer, etc. Wij proberen het te voorkomen, maar soms lukt door het gemis aan 3 sets ogen toch even niet. Nadat we het door hebben zetten we meestal de PC uit, gevolgd door het uitschakelen van de voeding. Zo ook die dag, probleem opgelost.
S'avonds begonnen de problemen ineens. Tijdens het opstarten, na de gebruikelijke bios init beeps 5 korte schelle beeps. De PC startte niet door, dus ook geen film die avond.

Op het moederbord zit een AMI bios. Volgens het alwetende internet geeft dit aan dat er een processor fout is opgetreden.

Het systeem
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 2500 Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI P67A-C45 (B3)€ 0,-€ 0,-
1Club 3D Radeon HD 6850 CoolStream Edition€ 0,-€ 0,-
1Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Corsair CMV4GX3M1A1333C9€ 18,66€ 18,66
1Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G€ 0,-€ 0,-
1Corsair CX500M€ 69,10€ 69,10
1Crucial RealSSD C300 1.8" 128GB€ 0,-€ 0,-
1lg dvd reader€ 0,-€ 0,-
1case met aantal extra fans€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 157,26

Wat ik al heb gedaan:
  • Ram reepjes gewisseld en 1 voor 1 geprobeerd;
  • Grafische kaart ontkoppeld;
  • Condensoren op het moederbord nagekeken op bolling;
  • Voeding nagemeten, alles was ok. Maximale marge 0,1v;
  • Processor koeler losgehaald;
Nadat ik de processor koeler had losgehaald viel me op dat de koelpasta erg droog was. Hoort dit zo uitgedroogd te zijn?

De volgende stap?
Welke stappen kan ik ondernemen om uit te sluiten wat er werkelijk aan de hand is? Er is geen brand lucht te ruiken en heb helaas geen spare moederbord of processor beschikbaar.

Blijft me verbazen hoe zo'n klein jongentje nu al een PC kan slopen, een tijd geleden was ik ook al de Samsung schijf kwijt in Windows. Dat belooft wat :/

Alle reacties

Verwijderd

Kom je wel in het bios?

Wat bedoel met start niet door? Wordt Windows niet geladen?

Koelpasta vervangen kan idd geen kwaad maar lijkt mij hier niet de oorzaak.

• Nilvo
Nee, bios scherm verschijnt niet eens. Die had ik inderdaad wat beter kunnen verwoorden.
Windows start uiteraard ook niet.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19:16
Heb je de processor al een keer opnieuw gemonteerd?
Lijkt wel een beetje of je processor slecht contact maakt met de Socket.
Het zou mogelijk zijn dat in der loop der jaren de verbinding met de Socket slecht kunnen worden.
Het blijft natuurlijk een klik-systeem.

In eerste instantie dacht ik dat je processor naar de " Intel-hemel "was, maar je geeft aan
Dat de pc het soms, soms niet heeft gedaan.

Koelpasta vervangen is btw geen overbodige luxe.

• Nilvo
Processor is inmiddels al los gehaald en opnieuw gemonteerd. Met de processor leek optisch niets mis. Helaas doet hij het echter nog steeds niet.

Nadat hij de 5 beeps heeft gegeven, heeft de pc het nooit meer gedaan.

Wat kan de oorzaak zijn van het overlijden van de processor? Is er een kans dat als ik de processor vervang, deze op korte termijn weer gaat door bijv het moederbord?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:59
Tsja, optisch ga je niet snel iets aan een processor zien. Sowieso is het maar de vraag of deze ook echt stuk is, of dat de BIOS deze melding geeft door ander falen van het moederbord zelf (spanningsvoorziening bijvoorbeeld) of de voeding zelf.

Het gaat lastig te testen zijn als je geen reserve onderdelen bij de hand hebt om defecten uit te sluiten. Het kan in mijn ogen werkelijk alles zijn... En ja, een nieuwe CPU zou in dat geval ook weer gesloopt kunnen worden zolang defecten van het moederbord niet uitgesloten kunnen worden.

Heb je alles al uit de kast gehaald? Ik zou alles er uit trekken en opbouwen op een tafel ofzo zodat alles goed zichtbaar is. Verder: geen onmisbare geur van verbrande elektronica?

Verwijderd

Ik herken het probleem, mijn lieve jongen (3) weet ook hoe Papas PC aanmoet :S . Heb jij een bios reset al geprobeerd ? Het is erg lastig testen als je geen reserve onderdelen hebt want dan kun je dingen uitsluiten maar als je in de buurt van Ede woont ben je vanavond van harte welkom :) .. Heb hier genoeg spare-parts om je pc weer op gang te helpen ;) .

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

5 beeps is bij n AMI Bios idd een CPU error, maar dat is slechts wat hij raporteert.
Het kan ook prima het moederbord zelf zijn. Als daar een defect in zit wat hem er van weerhoud om met de CPU te praten, krijg je dezelfde error.

Anyway, probeer eerst het volgende eens:
- Koppel zoveel mogelijk hardware los die niet noodzakelijk is om beeld te krijgen. Indien meerdere sticks RAM, zorg dat er 1 over blijft. Koppel HDD/SSD/DVD los. Gebruik onboard graphics ipv losse GPU, verwijder alle overbodige insteekkaarten, etc.
- Doe dan een CMOS Reset (jumpertje of verwijder de knoopcel batterij voor 5 minuutjes)
- Probeer dan nog eens te starten en kijk of je beeld krijgt en/of in de BIOS kan komen.

In essentie heb je dan het moederbord, CPU, 1 stick RAM en je voeding over. DOettie het dan nogsteeds niet, dan kan je redelijkerwijs aannemen dat het probleem inderdaad in 1 van die 4 onderdelen zit.
Als je een gebrek aan onderdelen hebt om mee te testen, dan is er vast wel een medetweaker in de buurt die even kan assisteren met een voeding of jouw CPU even op een ander moederbord kan prikken.
Je kan even een oproepje zetten in Vraag en Aanbod. Plonk de link naar de advertentie dan ook even hier neer.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Nilvo schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:02:
... Door dan weer op de power knop de drukken herstart die weer, etc .... gevolgd door het uitschakelen van de voeding... een tijd geleden was ik ook al de Samsung schijf kwijt in Windows. Dat belooft wat :/
Voeding en/of mobo is extreem veel waarschijnlijker dan een probleem met de proc, die hoogstens kapot kan gaan door een uitzonderlijk defect van voeding/mobo of fysiek geweld (of doelbewust te hoog voltage). Ik gok gezien de beschrijving op voeding, die behoorlijk mishandeld is.

Wat dacht je ervan om de basis (mobo/proc/1 ram stick), na een CMOS reset, met een andere voeding eerst een uurtje aan de stroom te laten 'opwarmen' (goede spanning is leuk, maar piek vermogen kan ontoereikend zijn) en dan pas aan te zetten? Mijn ervaring is dat zelfs het meeste brakke bord nog wel 1x door de POST komt, waarmee je iig weet of de CPU kapot is.

[ Voor 3% gewijzigd door Cio op 21-08-2016 14:51 ]

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

• GENETX
Uur aan de stroom 'opwarmen' heeft geen zin. Caps zitten zo vol. Wel eens een brakke voeding gehad die ik een keer of 5 de powerknop van de PC moest indrukken voor deze door startte. (Uiteraard snel vervangen).

• Nilvo
Wauw veel reacties. Dank voor alle hulp alvast!
McKaamos schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 12:13:
[...]
Anyway, probeer eerst het volgende eens:
- Koppel zoveel mogelijk hardware los die niet noodzakelijk is om beeld te krijgen. Indien meerdere sticks RAM, zorg dat er 1 over blijft. Koppel HDD/SSD/DVD los. Gebruik onboard graphics ipv losse GPU, verwijder alle overbodige insteekkaarten, etc.
- Doe dan een CMOS Reset (jumpertje of verwijder de knoopcel batterij voor 5 minuutjes)
- Probeer dan nog eens te starten en kijk of je beeld krijgt en/of in de BIOS kan komen.
[...]
Heb bovenstaande geprobeerd. Had helaas geen effect. Dit was nog geïnstalleerd:
  • CPU
  • Moederbord
  • 1 ram stick
  • C300 SSD
  • Graka
  • Corsiar voeding
Cio schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 14:49:
[...]
Wat dacht je ervan om de basis (mobo/proc/1 ram stick), na een CMOS reset, met een andere voeding
[...]
Helaas heb ik alleen een oude 500W voeding met een 4 pins ipv 8 pins CPU stekker. De handleiding geeft niet aan dat dat mogelijk is, durf het derhalve ook niet aan op het te proberen.

Ik denk dat het verstandig is om te gaan testen met andere spare parts. Zal derhalve via PB contact opnemen met RHSikkes.
Zodra ik iets weet zal ik hier een berichtje plaatsen.

• Danny Phantom
  • Registratie: December 2015
  • Niet online
Grafische kaart en ssd kunnen er ook uit als je test

• GENETX
4 pin op 8 pin aansluiting kan wel. Het kan in ieder geval geen kwaad. De CPU krijgt dan gewoon minder vermogen, maar dat moet maakt niet uit om te kijken of hij wat doet. Er zijn zal borden voor deze generatie CPU die slechts een 4-pin connector hebben namelijk. Als hij het dan doet, dan weet je dat het de voeding is. Anderzijds, als hij niet aan gaat kun je helaas niets uitsluiten.

Overigens een tip mocht het systeem straks weer werken: De schakelaar van de voeding in vervolg uit zetten zodat de tweeling niet meer kan spelen? Een andere optie zou zijn om een KaKu-schakelaar ofzo er tussen te hangen.

[ Voor 65% gewijzigd door GENETX op 22-08-2016 09:42 ]

Verwijderd

Wij (Nilvo en ik) gaan woensdag kijken wat het probleem kan zijn..Qua spareparts heb ik voldoende in huis evenals een Testbench en een bootable USB stick met testprogrammas.mocht het nodig zijn het moederbord eruit te halen.
Ik heb redelijk veel ervaring in het sleutelen al zeg ik het zelf.Ben zelf ooit begonnen met een 286 die ik dezelfde avond uit elkaar haalde om te kijken hoe het zat.
Ik doe dit om er iets van te leren cq een medetweaker helpen en gewoon omdat ik het leuk vind. Bovendien twee weten meer als een.
Pagina: 1