Wij hebben een tweeling van (beide dus) 1,5 jaar. Ze weten heel goed hoe de PC opstart en omdat dit zorgt dat er lampjes gaan knipperen en geluidjes ontstaan, is dat natuurlijk heel erg leuk. Door dan weer op de power knop de drukken herstart die weer, etc. Wij proberen het te voorkomen, maar soms lukt door het gemis aan 3 sets ogen toch even niet. Nadat we het door hebben zetten we meestal de PC uit, gevolgd door het uitschakelen van de voeding. Zo ook die dag, probleem opgelost.
S'avonds begonnen de problemen ineens. Tijdens het opstarten, na de gebruikelijke bios init beeps 5 korte schelle beeps. De PC startte niet door, dus ook geen film die avond.
Op het moederbord zit een AMI bios. Volgens het alwetende internet geeft dit aan dat er een processor fout is opgetreden.
Het systeem
Wat ik al heb gedaan:
De volgende stap?
Welke stappen kan ik ondernemen om uit te sluiten wat er werkelijk aan de hand is? Er is geen brand lucht te ruiken en heb helaas geen spare moederbord of processor beschikbaar.
Blijft me verbazen hoe zo'n klein jongentje nu al een PC kan slopen, een tijd geleden was ik ook al de Samsung schijf kwijt in Windows. Dat belooft wat
S'avonds begonnen de problemen ineens. Tijdens het opstarten, na de gebruikelijke bios init beeps 5 korte schelle beeps. De PC startte niet door, dus ook geen film die avond.
Op het moederbord zit een AMI bios. Volgens het alwetende internet geeft dit aan dat er een processor fout is opgetreden.
Het systeem
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Core i5 2500 Boxed | € 0,- | € 0,- |
| 1 | MSI P67A-C45 (B3) | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Club 3D Radeon HD 6850 CoolStream Edition | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Samsung Spinpoint F3 HD103SJ, 1TB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Seagate Desktop HDD, 2TB | € 69,50 | € 69,50 |
| 1 | Corsair CMV4GX3M1A1333C9 | € 18,66 | € 18,66 |
| 1 | Kingston ValueRAM KVR1333D3N9K2/4G | € 0,- | € 0,- |
| 1 | Corsair CX500M | € 69,10 | € 69,10 |
| 1 | Crucial RealSSD C300 1.8" 128GB | € 0,- | € 0,- |
| 1 | lg dvd reader | € 0,- | € 0,- |
| 1 | case met aantal extra fans | € 0,- | € 0,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 157,26 | |
Wat ik al heb gedaan:
- Ram reepjes gewisseld en 1 voor 1 geprobeerd;
- Grafische kaart ontkoppeld;
- Condensoren op het moederbord nagekeken op bolling;
- Voeding nagemeten, alles was ok. Maximale marge 0,1v;
- Processor koeler losgehaald;
De volgende stap?
Welke stappen kan ik ondernemen om uit te sluiten wat er werkelijk aan de hand is? Er is geen brand lucht te ruiken en heb helaas geen spare moederbord of processor beschikbaar.
Blijft me verbazen hoe zo'n klein jongentje nu al een PC kan slopen, een tijd geleden was ik ook al de Samsung schijf kwijt in Windows. Dat belooft wat