Bridge-mode Ziggo Setup

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 17-10 10:53
Ik heb van de week besloten om een eigen router aan te schaffen en de router van Ziggo in bridge-mode te laten zetten. Gelijktijdig heb ik ook de abonnementsvorm laten aanpassen en ontvang binnen een dag of 10 sowieso een nieuw router van Ziggo zelf. Ik heb nu nog een verouderde Ubee.

Vanmiddag is mijn Asus AC-88u bezorgd, ga er morgen mee aan de slag. Zit echter nog met een aantal vragen, wellicht kunnen jullie deze beantwoorden.

Ik weet dat ik morgen de klantenservice moet bellen om de router in bridge-modus te laten zetten. Voor dit type router kan ik het helaas niet zelf doen. De omzetten kan een minuutje of 10-duren en een restart is denk ik vereist van de router.

Poort-1 van de Ziggo-Modem gaat naar de Wan-Poort van de Asus. En de netwerkkabel(s) naar de switches utieraard op de poorten van de Asus.

Ik vraag mij echter af wat voor IP-adres ik ga krijgen in de Asus?
Neem aan dat het Ziggo-modem enkel als modem fungeert en een IP-adres krijgt van de Asus (DHCP) en alleen het publieke wan-ip adress doorspeelt?

Ik denk dat het handig is om op de Asus dezelfde DHCP range in te stellen : 192.168.178.x? Eigenlijk wil ik in die range ook blijven omdat alle computers in het huis en devices etc allemaal van mij een vast IP-adres hebben gekregen met Google DNS.

En dat het IP-adres voor het Ziggo-modem statisch te maken op 192.168.178.1 (met MAC-adress). En de Asus router statisch maken op 192.168.178.2 (met MAC-adress)?

Ik wil voorkomen dat het Ziggo-modem ineens een andere IP-adres krijgt bij stroomuitval of wat dan ook. En hij moet altijd benaderbaar blijven.

Bij voorbaat dank voor de hulp.

_/-\o_ _/-\o_

[ Voor 6% gewijzigd door Lootbox op 20-08-2016 19:31 ]

Beste antwoord (via Lootbox op 20-08-2016 19:40)

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 16:22
Je Asus AC88U krijgt een publiek IPv4 IP-adres. Afhankelijk van het type modem is de setup van de modem (en het lokale IP dat je zag in de 192.168.178.x reeks) niet meer bereikbaar.

Je kunt je Asus router dus gewoon 192.168.178.1 maken en dan is er verder niets aan de hand. Je modem in bridge-modus is alleen een 'vertaler' van het stukje kabelmodem-netwerk naar ethernet, met daarbij dan (bij Ziggo) een stukje VOIP (als dat in je pakket zit).

Er is geen enkele noodzaak om de range van Ziggo aan te houden voor DHCP maar het mag natuurlijk wel.

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:36

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

Je ontvangt je WAN IP op je Asus, het Ziggo modem wordt puur doorgeefluik.

Je Asus doet straks WAN-LAN.

www.google.nl

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DJFliX
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 16:22
Je Asus AC88U krijgt een publiek IPv4 IP-adres. Afhankelijk van het type modem is de setup van de modem (en het lokale IP dat je zag in de 192.168.178.x reeks) niet meer bereikbaar.

Je kunt je Asus router dus gewoon 192.168.178.1 maken en dan is er verder niets aan de hand. Je modem in bridge-modus is alleen een 'vertaler' van het stukje kabelmodem-netwerk naar ethernet, met daarbij dan (bij Ziggo) een stukje VOIP (als dat in je pakket zit).

Er is geen enkele noodzaak om de range van Ziggo aan te houden voor DHCP maar het mag natuurlijk wel.

2x 320Wp Ja-Solar / Z 10° / APS YC600Y PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
^Dat

Je Ziggo router wordt een modem zonder IP, daar is verder ook niks meer in te stellen dan.
Welke range je dan op je Asus voor DHCP instelt maakt weinig uit, je Asus doet NAT dus je kan iig niet je Ziggo modem een IP geven in de range van het netwerk achter de Asus, ook met MAC reservatie werkt dat niet.
Verder iid Lan1 van de ziggo naar WAN van je Asus en dat is alles.

Fixing things to the breaking point...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lootbox
RGAT schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:33:
^Dat

Je Ziggo router wordt een modem zonder IP, daar is verder ook niks meer in te stellen dan.
Welke range je dan op je Asus voor DHCP instelt maakt weinig uit, je Asus doet NAT dus je kan iig niet je Ziggo modem een IP geven in de range van het netwerk achter de Asus, ook met MAC reservatie werkt dat niet.
Verder iid Lan1 van de ziggo naar WAN van je Asus en dat is alles.
Maar ik kan wel gewoon de DHCP subnet range : 192.168.178.1-254 instellen op de Asus? Zou wel fijn zijn anders moet ik overal op alle apparaten in het huis dit wijzigen :D. Merendeel staat statisch vast. NAS, TV's etc.

[ Voor 3% gewijzigd door Lootbox op 20-08-2016 19:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lootbox
DJFliX schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:32:

Dankjewel. Je geeft gelijk het antwoord. Het liefst hij ik die subnet-range aan 192.168.178.x omdat heel veel apparaten, NAS/TV's/Chromecast etc etc allemaal statisch bij mij een IP-adress hebben gekregen. Dus die hele lijst met mac-adressen zal ik gaan invullen op de asus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
Je kan dezelfde range nemen, bent iig niet beperkt door de Ziggo hierin dus wat het makkelijkste werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:56
iriseyoufall schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:27:
Ik denk dat het handig is om op de Asus dezelfde DHCP range in te stellen : 192.168.178.x? Eigenlijk wil ik in die range ook blijven omdat alle computers in het huis en devices etc allemaal van mij een vast IP-adres hebben gekregen met Google DNS.
Kan wel, maar als je dat doet kun je niet meer de signaalwaardes van je modem (op IP 192.168.178.1) uitlezen omdat die nu geclaimd wordt door je ASUS. Ook zou ik niet je devices statisch configureren maar gebruik maken van de statische DHCP van je nieuwe router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
RGAT schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:41:
Je kan dezelfde range nemen, bent iig niet beperkt door de Ziggo hierin dus wat het makkelijkste werkt :)
Dank. Ik ga morgenochtend er mee aan de slag. Dan is dit alvast regelt. Dan hoeft Ziggo enkel over 10-dagen de Ubee om te wisselen en deze meteen in Bridge-mode te zetten. _/-\o_ . Zie ook dat ik effe een firmware-update van de asus moet doen. Komt goed :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
hcQd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:43:
[...]

Kan wel, maar als je dat doet kun je niet meer de signaalwaardes van je modem (op IP 192.168.178.1) uitlezen omdat die nu geclaimd wordt door je ASUS. Ook zou ik niet je devices statisch configureren maar gebruik maken van de statische DHCP van je nieuwe router.
Als de Asus een IP-adres voor het Ziggo-modem uitgeeft. Kan ik toch gewoon met dat adres het Ziggo-modem benaderen? Of geeft het alleen het WAN-adres door aan de Asus?

Ja, ben het met je eens dat de statische DHCP van de router voldoende zou zijn. Echter dat werkte toen bij de Ziggo-router niet goed. Internet werd onstabiel. Nadat ik op zowel de client(s) als router het had ingesteld werd het ineens stabiel. Misschien ligt dit aan de brakke DHCP van de Ubee.

[ Voor 6% gewijzigd door Lootbox op 20-08-2016 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
iriseyoufall schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:47:
Als de Asus een IP-adres voor het Ziggo-modem uitgeeft.
Alleen apparaten aan de LAN-kant krijgen een adres van je router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
hcQd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:57:
[...]

Alleen apparaten aan de LAN-kant krijgen een adres van je router.
Dat is duidelijk. Echter hoe kan ik dan nog het ziggo-modem benaderen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RGAT
  • Niet online
iriseyoufall schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 19:47:
[...]

Als de Asus een IP-adres voor het Ziggo-modem uitgeeft. Kan ik toch gewoon met dat adres het Ziggo-modem benaderen? Of geeft het alleen het WAN-adres door aan de Asus?

Ja, ben het met je eens dat de statische DHCP van de router voldoende zou zijn. Echter dat werkte toen bij de Ziggo-router niet goed. Internet werd onstabiel. Nadat ik op zowel de client(s) als router het had ingesteld werd het ineens stabiel. Misschien ligt dit aan de brakke DHCP van de Ubee.
Jouw modem vraagt geen IP zodra die in bridge staat, dus je kan er wel een toewijzen maar daar gebeurt verder niks mee, deels omdat je alleen apparaten op je eigen netwerk kan uitdelen (Je Asus router en alles daarop aangesloten op de LAN poorten/wifi) en deels omdat er niks te draaien is op je modem.

Zou iig zeker je statische IP's omzetten naar DHCP reserveringen in je Asus, dat moet die gewoon goed kunnen doen en dan heb je alles centraal opgeslagen.

Edit:
iriseyoufall schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:00:
[...]

Dat is duidelijk. Echter hoe kan ik dan nog het ziggo-modem benaderen?
Niet ;) Dat is het punt van bridgen. Op moment dat je router gebridged wordt draait deze alleen nog als modem, enige setting die er dan valt in te stellen is bridge uitzetten en dat kan je zelf niet doen maar moet Ziggo doen, er valt niets te zien op je modem en er draait dan ook niks om een interface te hosten.

[ Voor 20% gewijzigd door RGAT op 20-08-2016 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
iriseyoufall schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:00:
Echter hoe kan ik dan nog het ziggo-modem benaderen?
Zolang je op je Asus niet 192.168.178.0/24 gebruikt kun je je modem benaderen op 192.168.178.1. Overigens is dat alleen interessant als er problemen zijn om de signaalwaardes uit te lezen, je kunt er echt niets meer instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
RGAT schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:01:
[...]

Jouw modem vraagt geen IP zodra die in bridge staat, dus je kan er wel een toewijzen maar daar gebeurt verder niks mee, deels omdat je alleen apparaten op je eigen netwerk kan uitdelen (Je Asus router en alles daarop aangesloten op de LAN poorten/wifi) en deels omdat er niks te draaien is op je modem.

Zou iig zeker je statische IP's omzetten naar DHCP reserveringen in je Asus, dat moet die gewoon goed kunnen doen en dan heb je alles centraal opgeslagen.

Edit:

[...]

Niet ;) Dat is het punt van bridgen. Op moment dat je router gebridged wordt draait deze alleen nog als modem, enige setting die er dan valt in te stellen is bridge uitzetten en dat kan je zelf niet doen maar moet Ziggo doen, er valt niets te zien op je modem en er draait dan ook niks om een interface te hosten.
Dankjewel, Dus in dat geval is deze reactie van : HcQd niet waar.
Kan wel, maar als je dat doet kun je niet meer de signaalwaardes van je modem (op IP 192.168.178.1) uitlezen omdat die nu geclaimd wordt door je ASUS.

Kan dus gewoon de 192.168.178.x range gebruiken. Zal op alle clients de statische-IP-lease uitzetten. Denk dat ik op de ASUS-router ook standaard de DNS van Google kan instellen. _/-\o_ Want de DNS-servers van Ziggo zijn een beetje brak. Kan de DNS-setting op alle Clients er wel in laten staan overigens.

[ Voor 4% gewijzigd door Lootbox op 20-08-2016 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
hcQd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:04:
[...]

Zolang je op je Asus niet 192.168.178.0/24 gebruikt kun je je modem benaderen op 192.168.178.1. Overigens is dat alleen interessant als er problemen zijn om de signaalwaardes uit te lezen, je kunt er echt niets meer instellen.
Ja dat is de CIDR omgezet naar : 192.168.178.1-254. Ik zou dan op de Asus bijvoorbeeld 192.168.100.1-254 moeten kiezen? Alleen dan moet ik de instellingen overal gaan wijzigen. Op NAS etc. Ik kan misschien ook het modem van Ziggo op 192.168.100.1 zetten. En dat ik op de Asus dan 192.168.178.1-254 instel toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
Het is niet dat het allemaal niet werkt als je je Asus op 192.168.178.1 zet. En als je niet nieuwsgierig bent is het eigenlijk ook helemaal niet belangrijk of je wel of niet op je modem kunt geraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
hcQd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:24:
Het is niet dat het allemaal niet werkt als je je Asus op 192.168.178.1 zet. En als je niet nieuwsgierig bent is het eigenlijk ook helemaal niet belangrijk of je wel of niet op je modem kunt geraken.
Een vriend van mij zegt dat het uberhaupt onzeker is om nog bij het ziggo-modem te geraken, zelfs als je twee aparte subnet-ranges instel. Want waarschijnlijk geeft het Ziggo-modem enkel het WAN- buiten adres door. En daardoor zou het afhankelijk zijn van ziggo of je met dat adres alsnog bij het ziggo modem kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-10 01:34

job

Wil je je modem benaderen dan kan dit ook door de router te ontkoppelen en een pc rechtstreeks aan het modem te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lootbox
job schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 20:28:
Wil je je modem benaderen dan kan dit ook door de router te ontkoppelen en een pc rechtstreeks aan het modem te hangen.
Ja, daar heb je een punt. De Asus mits ingesteld 192.168.178.1-254 range overruled dan natuurlijk niet meer het modem. Neem aan dat als het modem van Ziggo in bridge wordt gezet, ook automatisch het wifi wordt uitgezet? Want anders moet ik na deze instelling alsnog even op de ziggo-router.

De vraag is of ik echt vaak op het modem wil komen. Denk dat de waardes op de Asus ook wel zijn uit te lezen. Denk dat ik gewoon voor de 192.168.178.1-254 range ga. En als ik dan bij het ziggo-modem wil komen ontkoppel ik de asus router wel even.

[ Voor 28% gewijzigd door Lootbox op 20-08-2016 20:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hcQd
De EPC3928AD (en de Motorola Surfplank daarvoor) kon ik altijd prima benaderen door de router heen. Verder is het in birdge-mode een heel dom apparaat en valt er niets in te stellen, ook geen wifi (dat verder ook niet actief is).
Pagina: 1