• OwNzOr
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 19-11-2020
Hallo iedereen,

Ik ben van plan om een projector aan te schaffen dat gebruikt zal worden voor films en games. Wanneer je de beamer aansluit op een audio receiver voor 5.1 surround sound zal deze zorgen voor iets meer inputlag neem ik aan, aangezien hij niet rechtstreeks aangesloten zit op de console of pc die je gebruikt?

Hardware
Beamer: Optoma GT1080
Audio: Sony HT-DH550SS

Als ik de beamer rechtstreeks aansluit op de pc/console en de audio laat passeren via de Sony 5.1 installatie, dan zal het beeld en geluid waarschijnlijk niet goed gesynct zijn waardoor ik beelden zal zien voordat het geluid er is.

Is er misschien iemand die wat ervaring heeft met beamers en surround installaties als het op gaming aankomt? Voor films is dit natuurlijk zo belangrijk niet, maar ik ben van plan om er toch wel op te gamen ook.

Bedankt voor het lezen!

• fpjschreuder
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 10-09-2025
Hoi!

Meestal niet. Receiver-HDMI-chips (en HDMI splitters, dat soort spul) voegen héél weinig input-lag toe. Denk aan 1-4 ms. Mogelijk wel belangrijk voor een pro-gamer, maar voor de meeste mensen maakt 't niet uit.

Om een ideetje te geven: de Optoma GT1080 heeft geloof ik +/- 35ms inputlag, de 2-4ms die daarop wordt gegooid zijn niet echt interessant. TV's zitten geloof ik meestal tussen de 25-80ms, dus jouw gehele set-up werkt dan nog steeds beter dan de gemiddelde TV.

Overigens heeft een receiver meestal ook een Audio Delay optie. Die raad ik altijd aan om te gebruiken, want zelfs de ('maar') 35ms van de GT1080 kan voor je gevoel wel een lichte 'disconnect' geven tussen de mond van degene die praat en het geluid dat je hoort. Héél simpel in te stellen (YouTube heeft daar ook een paar demo-filmpjes voor).

Qua aansluiten moet je het 't liefste zo doen: sluit de HDMI kabel op de receiver aan, en doe een HDMI kabel van de receiver naar de beamer. Op die manier heb je het minste kans op fouten (3,5mm Jack aansluiten op de beamer geeft kans dat de audio juist láter komt).

• Denniz0229
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-01 14:29
Aan de receiver zal het waarschijnlijk niet liggen, eerder aan je beamer/tv.
Mijn tv heeft namelijk een vrij hoge input lag en omdat het eerst via mijn receiver ging kwam het geluid eerder als het beeld.
Nu gaat het eerst naar m'n tv en daarna alleen het geluid naar de reveiver en nu loopt alles gelijk.