Benq XL2411T statische/lijnen meuk net buiten de garantie.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• grippa
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15-10-2025
Scherm begon met kuren net buiten de garantie periode. Eerst moest het scherm een soort van opwarmen waarna het daarna prima werkte, zoals hier te zien bij iemand anders: YouTube: Benq XL2411T el problemo

Opwarm periode werd steeds langer totdat er helemaal nooit meer beeld kwam zoals hier:
YouTube: Benq XL2411T White screen

Daarna werkte het nog om de refresh rate te verlagen, van 144hz naar 120 werkte een tijdje, maar daarna werkte dat ook niet meer, het scherm werd steeds slechter. Inmiddels staat het scherm op 60Hz en het gezeik begint hier ook te komen.

Het is schijnbaar een veel voorkomend probleem dat net buiten de garantie periode ontstaat, hier bijvoorbeeld ook een amazon review met hetzelfde probleem.
https://www.amazon.co.uk/...l?ie=UTF8&ASIN=B00A2KZ2XS

Echter kan ik nergens op internet een oplossing dan wel de mogelijke reden van dit defect vinden. Ik ben bereid om het zelf te repareren maar ik heb geen idee waar dit door komt. Iemand die de oorzaak vermoed?

Beste antwoord (via grippa op 25-08-2016 19:38)

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Weet niet of je de kans hebt om het scherm open te maken? Je zou eventueel even de elcos kunnen controlleren of deze niet bol staan. Lijkt namelijk meer op een elektronisch probleem dan een paneel probleem.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Alle reacties

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
Aangezien het net buiten de garantie valt en kennelijk meer mensen hier last van hebben zou ik gewoon met benq contact opnemen. Je koopt niet voor niets een premium product.

[ Voor 23% gewijzigd door Bolis op 20-08-2016 16:41 ]

• grippa
Bolis schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 16:41:
Aangezien het net buiten de garantie valt en kennelijk meer mensen hier last van hebben zou ik gewoon met benq contact opnemen. Je koopt niet voor niets een premium product.
Ze vragen ongeveer €100 exclusief BTW en verzendkosten ter reparatie >:)

Acties:
  • Beste antwoord

• rikadoo
  • Niet online
Weet niet of je de kans hebt om het scherm open te maken? Je zou eventueel even de elcos kunnen controlleren of deze niet bol staan. Lijkt namelijk meer op een elektronisch probleem dan een paneel probleem.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• Bolis
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-11-2025
grippa schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 16:42:
[...]

Ze vragen ongeveer €100 exclusief BTW en verzendkosten ter reparatie >:)
Wauw, dat had ik niet verwacht. Ik zou als ik jou was even op blurbusters.com een topic aanmaken. De mensen daar hebben veel ervaring.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Garantie in Nederland is niet standaard twee jaar, dus als je hem in Nederland hebt gekocht en langer dan twee jaar hebt en het is aantoonbaar een ondeugdelijk product kan je in het uiterste geval de koopovereenkomst ontbinden.
Niet betalen dus.

• grippa
rikadoo schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:49:
Denk dat het scherm opengaat met een soort click systeem moet er nog even goed naar kijken. Kan helaas geen omschrijving/video vinden hoe dit schadeloos te doen.
Bolis schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 05:18:
[...]

Wauw, dat had ik niet verwacht. Ik zou als ik jou was even op blurbusters.com een topic aanmaken. De mensen daar hebben veel ervaring.
Bedankt voor de tip
Soldaatje schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 06:05:
Garantie in Nederland is niet standaard twee jaar, dus als je hem in Nederland hebt gekocht en langer dan twee jaar hebt en het is aantoonbaar een ondeugdelijk product kan je in het uiterste geval de koopovereenkomst ontbinden.
Niet betalen dus.
Bij overclockers.co.uk gekocht toen het scherm nog niet in Nederland verkrijgbaar was :/ maar misschien kan ik er iets mee. Het is inderdaad absurd dat een premium gaming scherm voor veel mensen net buiten de garantie periode probleem geeft.

https://streamable.com/0k1z
https://streamable.com/n0a7

• grippa
rikadoo schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 17:49:
Heb hem opengemaakt, zie hier fotos van het power board:
http://imgur.com/a/nRfIz

Wat denk je van die 2 elcos? zijn niet meer goed he?

Krijg verder het controller board niet los, zit vast bij de vga/dvi/hdmi poort :/

• MarElo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-02-2025

MarElo

Ik zie je wel!

Die twee zijn inderdaad niet goed meer nee.
Dat bordje zou er toch op een of andere manier uit moeten, om ze te kunnen vervangen.
Succes.

• rikadoo
  • Niet online
grippa schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 00:22:
[...]

Heb hem opengemaakt, zie hier fotos van het power board:
http://imgur.com/a/nRfIz

Wat denk je van die 2 elcos? zijn niet meer goed he?

Krijg verder het controller board niet los, zit vast bij de vga/dvi/hdmi poort :/
Bijna zeker dat dit je problemen veroorzaken. Ik zou alle elco`s op het bordje preventief vervangen (zowieso de lekkende elco`s) en ik denk dat je daarna met plezier het scherm weer kunt gebruiken.

Heb je bij de poorten de kleine busjes losgedraaid? Waarschijnlijk dopsleutel? En bij het vervangen let op de polariteit bij het terug zetten. als je verder de waardes aanhoud die op de elco staan dan komt het goed!

• grippa
Deze 2 elcos vervangen en scherm werkt weer 100% :D
Ik had hiervoor 0 ervaring met solderen en elektronica reparatie. Bedankt allen.
Pagina: 1