Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greppelzwerver
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-09 13:56
Hallo beste tweakers,

Een aantal maanden terug heb ik besloten om mijn oude computer weg te doen en een nieuwe te bouwen. Ik heb hier op tweakers gekeken naar wat voor onderdelen ik moest kopen met mijn budget omdat ik hier zelf de ballen verstand van heb. Ik heb de onderdelen gekocht, in elkaar gezet en was eigenlijk heel tevreden met de computer.

Nu was ik vandaag overwatch aan het spelen en vloog mijn computer uit het niks uit. Bij het opnieuw opstarten had ik geen beeld dus maakte ik mn computer open. Meteen viel op dat de ventilatoren van de grafische kaart niet werkten dus stopte ik de kabel van een van mijn twee beeldschermen in het moederbord. Het beeld van dat scherm ging aan en toen begon ik mij toch wel zorgen te maken.

Alles in mn computer is nieuw behalve mijn harde schijf en voeding, deze zijn allebei zo'n zes jaar oud. Ik zou er erg van balen als mijn videokaart kapot is omdat deze nog nieuw is en veel geld heeft gekost. De reden waarom ik hier post is omdat ik graag zou willen weten of de kaart nog te redden is en of er mischien een reden is waarom de kaart het niet meer doet.

Radeon settings error - failed to create OpenGL context for format QSurfaceFormat

Bij het opstarten van de computer kreeg ik ook nog deze foutmelding van de radeonsoftware die de drivers voor de GraKa beheert. Is dit het probleem of is het echt de kaart zelf die stuk is (geen draaiende fans)

Bij voorbaat dank voor de hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DenHond
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 11-09 19:15
Ik zou allereerst aanraden om Display Driver Uninstaller te downloaden om alle driver bestanden te verwijderen, en daarna de nieuwste drivers terug te installeren.
http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

Het lijkt me wel het meest voor de hand liggend, dat het om een hardware probleem gaat.
Is het de videokaart: terug opsturen in garantie (zal je wrs een nieuwe krijgen). Dit kan je het best testen door de videokaart in een andere pc te stoppen en zien of er daar dan problemen zijn.

Een ander onderdeel zorgt voor problemen: vinden wat er stuk is, en vervangen.
Uit eigen ervaring zou ik dan denken dat het de voeding is (welk merk, model en hoeveel watt heeft deze?)
Dit zou je dan evt kunnen testen met een 2e werkende voeding even te installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greppelzwerver
Bedankt voor je berichtje, Ik ga direct proberen de drivers te verwijderen en opnieuw te installeren. Helaas ben ik hier de enige in huis met een vaste computer dus ik kan de kaart niet testen in een andere computer.

De voeding die ik heb is een "Corsair HX1000, 1000 Watt voeding" deze is overigens wel al wat ouder. Hij is zo'n zes jaar oud maar is redelijk stofvrij gehouden en maakt geen rare geluiden ofzo.

Ik zal vandeweek even kijken of ik bij een vriend de hardware kan testen en anders ga ik inderdaad maar garantie claimen. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Greppelzwerver
Ik heb de kaart teruggestuurd naar Afuture en de kaart is inderdaad defect bevonden. Ik heb een nieuwe videokaart aangeboden (MSI Radeon R9 390 - Gaming - 8GB GDDR5) gekregen dus ik ben weer helemaal blij.

Nogmaals bedankt voor de hulp!