Nut hyperthreading en 3Dcad applicaties

Pagina: 1
Acties:

• govie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 06-09-2020
Ik ga mijn huidige systeempje een beetje hardwarematig optimaliseren voor 3Dcad (zover als mogelijk). Nu wil ik van een g3258 naar een quadcore 1150-processor. Ik ben er nog niet uit of hyperthreading nu iets toevoegt of juist niet. Artikelen op het internet geven haakse uitleg hierover, sommige zeggen dat je meer hebt aan snelle draadjes en minder aan meer draadjes voor de meeste toepassingen indien zelfde socket, maar het prijsverschil is vrij groot:

350 euro 4790K overklokbaar met hyperthreading
250 euro 4690K overklokbaar
260 euro 1231V3 hyperthreading

Ik vraag me dus af welke invloed hyperthreading heeft op:

1) 3d modelling
2) Fem/fea analyse/simulaties
3) renderen van bijvoorbeeld een fotorealitisch plaatje.

Indien het waar is dat hyperthreading voor 3D workstation achtige applicaties niet zo heel interessant is, dan ben ik beter af met een 4690K, scheelt 100 euro (=2 games :+ ).

[ Voor 3% gewijzigd door govie op 20-08-2016 13:34 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
voor 3d modelling zelf is het over het algemeen niet zo boeiend, daar telt vooral mhz.

voor simulaties soms wel soms niet, moet je even onderzoeken mbt wat je draait

voor renderen is HT eigenlijk bijna altijd nuttig, je hebt er zo 25-30% snelheid bij.

specs

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Hangt van de applicatie af. Als die multithreaded werkt heeft het zin, anders niet.

• govie
Bedankt allebei, ik gebruik nu Solid Works. Ik heb destijds een pdf document gedownload over snelheidswinst m.t.b. solid works en daarin wordt niet gepraat over hyperthreading, wel over :

12% snelheidswinst door : dualcore cpu te vervangen door quadcore cpu.
12% snelheidswinst door : overklokken cpu van 3.4 naar 4.3 Ghz
54% snelheidswinst door : 8GB naar 24GB (minimizing swapusage)
47% snelheidswinst door : Swapfile op SSD i.p.v. HD
>100% snelheidswinst door : Settings te veranderen

Alleen wordt er in dat document geen woord gerept over hyperthreading.

Ik heb nog wat verder gezocht en het blijkt volgens diverse andere bronnen dat solidworks niet meer dan 3 en een halve core gebruikt voor de meeste applicaties. Behalve tijdens het renderen van plaatjes in de photoview360-applicatie zijn meerdere draadjes enigzins interessant. Maargoed, met een quadcore veel gaan renderen is zowieso niet om te doen. Hyperthreading verlaagt ook weer de snelheid per draadje als ik het goed begrijp (meer cores altijd beter maar bij hyperthreading geldt dat niet altijd). Daarom denk ik dat op het 1150 platform, renderen in photoview niet leidend zou moeten zijn.

Concluderend kom ik uit op:
- Bijprikken van 16GB geheugen
- Swapfile op een ssd
- Hoop softwarematig optimaliseren
- En het plaatsen van een 4690k en niet een 1231V3 of die duurderde 4790k.

Wel grappig want ik ging er altijd vanuit dat ik een 1231V3 zou plaatsen, maar nu blijkt dat die andere cpu efficienter is in deze toepassing.

Daarom bedankt luitjes!

[ Voor 10% gewijzigd door govie op 20-08-2016 19:56 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ik denk dat je een Quad Core zonder HT of Dual Core met HT kan nemen, een Dual zonder HT kan in theorie 10% minder presteren. Als je een Quad Core met Turbo Boost hebt, heb je denk ik het beste van beide, je kan singlecore speed dan flink hoger hebben liggen, terwijl je software die wel multithreaded kan werken extra cores biedt.

• frankym
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 23-02 19:20
Waarom ga je voor z'n dure (4e gen)processor en niet direct voor een skylake?

De i7 6700K is 350€
De i5 6500K is 250€

Support DDR4.
Toekomst proef!
En 20% sneller

• govie
De basis van mijn systeem is een 1150 socket z97 mobo (vorig jaar aangeschaft) nog maanden voor dat het 1151 platform werd geintroduceerd. Ik heb dat destijds samengesteld op groei met in meerdere fases met goedkopere componenten zoals de g3258 en een mainstream gpu (960). Dat het sneller kan zal best maar een 1150 systeem is voor wat ik ermee doe, is waarschijnlijk ruimschoots voldoende voor de komende paar jaar. Ik hoef alleen maar middelgrote assemblies te kunnen draaien en een paar spelletjes te kunnen spelen. Hopelijk kan ik het rekken tot dat nieuwe geheugen (ddr5 ofzoiets) komt in 2020, dan pas hoef ik hopelijk iets nieuws aan te schaffen.
Ik denk dat ik aardig ver kan komen met mijn huidige z97 mobo + 24GB ddr3 geheugen + 4690K processor of beter, overgeklokt met een mugen1 (de zwaarste ja! :*) ) met 2 fans erop. Qua upgradekosten heb ik dat geraamd op 200 euro of minder, gedeeltelijk via de V&A sectie van tweakers.
Ik kan voor 200 euro niet een gelijkwaardig systeem bouwen op basis van een andere socket. Upgraden is een kunst, je probeert het maximale uit je troep/portomonee te halen, waarvan hopelijk akte. Ik vind het ook wel leuk om uit te zoeken, hoe het werkt. Zo leer ik vaak (en soms naderhand) hoe het nog beter kan, waar ik dan weer in de toekomst profijt van kan hebben.
Pagina: 1