Hoi allemaal,
Even een vraagje waar ik met beperkte elektronica kennis helaas nog niet helemaal uitkom:
Ik heb een 7S 25.9v 30Ah Lipo pack gebouwd uit 7 maal 3.7V cellen waarvan ik graag de individuele celvoltages van wil loggen. Hiervoor heb ik een prachtige esp8266 setup met SDcard, wifi/webserver en ADC (MCP3208) gebruikt. Alles werkt softwarematig totdat ik de ADC kanalen aansloot op de polen tussen de accu's:

Helaas was dat het einde van de ADC
Ik snap ook wel waarom, de ADC kanalen zijn geschikt tot 5v (tot reference van in dit geval 5V) terwijl de batterij na de 2e cel al op 7.4 v zit.
Maar hoe moet ik dit dan tackelen?
Even een vraagje waar ik met beperkte elektronica kennis helaas nog niet helemaal uitkom:
Ik heb een 7S 25.9v 30Ah Lipo pack gebouwd uit 7 maal 3.7V cellen waarvan ik graag de individuele celvoltages van wil loggen. Hiervoor heb ik een prachtige esp8266 setup met SDcard, wifi/webserver en ADC (MCP3208) gebruikt. Alles werkt softwarematig totdat ik de ADC kanalen aansloot op de polen tussen de accu's:

Helaas was dat het einde van de ADC
Maar hoe moet ik dit dan tackelen?
- Per cel van weerstanden een voltage divider bouwen en die meten?
- Of een ADC scoren die tot 30VDC kan meten?
- Alle spanning doormiddel van iets door 10 delen? Dan is het absolute verschil bij de cellen weer een stuk kleiner en kan ik niet echt gebruik maken van de 12bit resolutie van de ADC..
- Of iets anders