Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Auto} Is lederen bekleding instaat om te krimpen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Operations
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-11 14:12
Mijn auto heeft op de armsteun in het midden en in het deurpaneel een beetje last van leer wat een beetje te veel ruimte heeft / een beetje bol staat. Dit komt volgens mij omdat ik vaak met mijn elleboog op dezelfde plek leun tijdens het rijden. Heb dit in meerdere auto meegemaakt.

Nu wilde ik kijken of hier iets aan te doen viel (behalve de leerdelen vervangen).

Ik kwam dit product tegen:

http://www.profileder.nl/leder-krimp-1000-ml.html

Zit er best leuk uit, uitgebreide website ook enzo. Maar ik kan er geen reviews over vinden, en weet zelf niet of leer qua materiaal überhaupt in staat is om te krimpen.

Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Kwam nog een andere opmerking tegen op een BMW forum, daar stond dat je ook met een klein injectie naald lijm in de bult kan spuiten. Er stond echter geen verdere informatie bij.

PC1: ASUS B850-Plus WiFi -- 9900X incl. X72 -- 64GB DDR5-6000Mhz -- Kingston Fury Renegade G5 2TB -- DELL 4025QW | Servers: 2x DELL R730 -- E5-2660 v4 -- 256GB -- Synology DS3617xs: 4x1,92TB SSD RAID F1 -- 6x8TB WD Purple RAID5

Alle reacties

• hiekikowan
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:26
Geen ervaring met het genoemde product, maar leder is zeer zeker in staat te krimpen. Er zijn zat auto's waar het met leder bekleede dashboard na jaren scheuren gaat vertonen, puur doordat het dashboard eigenlijk altijd aan zonlicht onderhevig is.

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
Elk materiaal heeft een uitzettingscoefficient, dit betekent dat het uitzet of krimpt bij temperatuursverschillen. Sommige materialen "werken" veel (zoals aluminium) en sommige weinig (zoals beton). Wat de uitzettingscoefficient voor leer is weet ik zo niet maar lijkt mij hier ook niet het probleem.

De reden dat het leer beetje bol gaat staan komt denk ik door het feit dat je er elke keer met je arm op leunt, daardoor oefen je druk uit op het leer waardoor dit oprekt. Dit is bijna niet te voorkomen. Ook is het leer aan ouderdom onderhevig en moet je dit eigenlijk "verzorgen" zodat het minder snel uitdroogt.

Ik ken dat product niet maar heb er zo wel wat twijfels bij, wellicht iemand anders die hier ervaring mee heeft?

Lijm inspuiten zou kunnen, daarmee fixeer je het leer op het onderliggende oppervlak, is wel erg afhankelijk van het onderliggende oppervlak.
bdalenoord schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 11:47:
Geen ervaring met het genoemde product, maar leder is zeer zeker in staat te krimpen. Er zijn zat auto's waar het met leder bekleede dashboard na jaren scheuren gaat vertonen, puur doordat het dashboard eigenlijk altijd aan zonlicht onderhevig is.
Dat het scheuren vertoont komt niet zozeer door het krimpen maar idd door het zonlicht (uv straling). Die scheuren kun je zo lang mogelijk uitstellen door het leer goed te onderhouden (reinigen, "voeden", etc). Zat over te vinden als je zoekt op bv: leer onderhouden.

[ Voor 5% gewijzigd door Snavel op 21-08-2016 12:05 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Leer kan je lokaal laten krimpen met gewoon water. Nat maken, even wachten en droog fohnen. Kan je ook nog herhalen. Wel opletten op watervlekken, en het leer wel verzorgen daarna.

Overigens zal je er wel weer een kuil in maken onder invloed van het gewicht en de warmte van je arm.

Wise enough to play the fool