Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• linden3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09-09 15:43
Update: van ellende maar mijn oude Belkin N52TE uit het stof getrokken en de drivers geinstalleerd. Wat schetst mijn verbazing? De muis doet het weer en is niet meer gestopt met werken. :F Problem solved dus...

Waarschuwing vooraf: wall of text incoming |:( excuses alvast O-)

Na jaren alleen een MacBook te hebben gebruikt voor werk + thuisprojectjes heb ik vorige maand weer eens een game pc gebouwd. Deze heeft een maand perfect gewerkt, maar sinds gisteren is de muis ineens gestopt met werken. Dat wil zeggen: de lichtjes van de kerstboom muis branden gewoon, en ik kan de linker en rechter muisknop gebruiken, maar de cursor beweegt niet. Sindsdien heeft hij het nog 2x wel even langere tijd gedaan (totdat ik de muis weer in een andere USB poort stak), en daarna ook een aantal keren heel kort (0,5 seconde).

Nu zijn er volgens mij een aantal mogelijke oorzaken:

- Driverprobleem
- Firmware/BIOSprobleem
- USB hardwareconflict
- Muis overleden
- Moederbord overleden

Met dat lijstje heb ik eerst zelf geprobeerd één en ander uit te sluiten:

Driverprobleem
Dit heb ik volgens mij kunnen uitsluiten doordat de volgende dingen niet hebben geholpen:
- Drivers deinstalleren en rebooten
- Muis uit device manager halen en rebooten

Daarnaast doet de muis het ook niet in de BIOS, en ook niet als ik boot in Ubuntu. Ik vermoed dus niet dat het aan de drivers ligt.

Firmware/BIOSprobleem
Ook dit lijkt het niet te zijn, omdat de volgende stappen niet hebben geholpen:
- de BIOS gereset naar default
- USB controller firmware geupdate (met de ASMedia USB 3.1 FW update tool van de Asus website)
- de nieuwste BIOS versie geinstalleerd
- de CMOS gereset

De Razer Naga heeft ook een eigen firmware, maar dat het daar aan ligt heb ik volgens mij ook op een andere manier uitgesloten (zie verderop)

- De muis werkt goed op mijn MacBook, daar lijkt het dus niet aan te liggen
- Maar: een andere muis werkt wel weer goed op de game pc
- Alle USB poorten geprobeerd, USB 2.0 of 3.0/3.1 maakt niet uit.

USB hardwareconflict
Lijkt het ook niet te zijn:
- Er zijn geen andere USB apparaten aangesloten dan toetsenbord en muis
- Combinatie met een ander toetsenbord werkt niet
- Verschillende combinaties USB poorten ook niet
- De USB header van het front panel eruit trekken ook niet

Muis overleden
Dit was eigenlijk mijn hoop, want makkelijk te fixen, maar ben bang dat het toch niet het geval is:
- De muis werkt gewoon op andere systemen
- De vreemdste: na een retourtje MediaMarkt vertoont een identieke, nieuwe muis hetzelfde probleem :?

Moederbord overleden
Komen we eindelijk op het moederbord uit, vandaar dat ik dit topic in dit forum plaats. Maar dit is ook een raar verhaal:
  • Een andere muis werkt gewoon
  • Toetsenbord werkt gewoon
  • USB drives werken gewoon
Toch, omdat twee muizen van hetzelfde type (Razer Naga 2014) op mijn moederbord niet werken, kan het volgens mij niet anders dan dat het aan het moederbord ligt.

Hardwareplaatje
Voor de volledigheid mijn systeemspecs:
Asus Z170i Pro Gaming (mini ITX)
Intel 6700k (niet overgeklokt) met CM Hyper 212 EVO
Asus ROG Strix GTX 1070 O8G
Corsair Vengeance LPX DDR4 @ 2400MHz (2x8GB)
Corsair RM550X 550W PSU
Samsung 950 Pro M.2 SSD
Bitfenix Prodigy case
Logitech G810 Orion Spectrum keyboard

Conclusie
Ik ben erg verward door het hele verhaal. Omdat verder alles goed werkt, inclusief USB, behalve dit specifieke type muis, heb ik geen idee wat het kan zijn.

Inmiddels heb ik me helemaal de **** gezocht maar dit probleem kom ik verder nergens tegen:
- of het zijn keyboard én muis die niet werken (bij mij alleen de muis)
- of het probleem komt alleen in Windows voor (bij mij ook in de BIOS en Ubuntu)

Moederbord terugsturen lijkt me niet de meest aantrekkelijke optie omdat het een behoorlijk gepriegel was om alles in elkaar te zetten. En een tijd niet kunnen gamen spreekt me ook niet zo aan :/

Ik denk er ook over na om dan maar een andere muis aan te schaffen (Logitech G600), maar dat is natuurlijk geen echte oplossing voor het probleem. Dus mijn hoop is dat één van jullie nog een idee heeft. Ik hoor het graag!

[ Voor 3% gewijzigd door linden3 op 23-08-2016 21:29 . Reden: kleine aanvulling (USB header + toetsenbord) ]