• JuulDeBuul
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 30-12-2020
Hey Guys,

Ik zit met een probleempje waar jullie pro's misschien zo een antwoord op hebben maar ik ben ten einde raad! Ik heb mijn PC een flinke poos niet gebruikt omdat ik geen GPU had, nu heb ik de R9 van een maat van mij in erin maar loop ik tegen problemen aan. Als ik boot en op mijn desktop aankom, zie ik een aantal grafische glitches en springt het scherm kort daarna (ong 10s) op een wit/zwart/rood/green beeld en blijft daarop. Hij doet dit zowel via DP als HDMI. Als ik reboot in safe mode is er niets aan de hand en draait hij prima. Als ik via safe mode alle AMD zooi verwijder met hun AMD cleaning utility en reboot in normal mode dan doet hij het ook gewoon, al dan met 800x600 max res ofzo natuurlijk (zonder drivers). Ik heb ook al oudere drivers geprobeerd na een cleanup maar dan gebeurt precies hetzelfde.

Ik heb een AW aurora r3 / 2600k / 12gb / R9 / 850W PSU / 250gb samsung 850 evo

Het feit dat hij het zowel in safe mode als in normal mode zonder drivers goed doet zou toch moeten betekenen dat ik gewoon software issues heb? Of zou het misschien zo zijn dat hij niet genoeg power/volt ofzo krijgt? PC is ongeveer 5 jaar oud. Of denken jullie dat deze gpu gewoon kaduk is?

Hoop dat jullie kunnen helpen! <3

• synoniem
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
Het lijkt me een driver probleem zeker als ik bij de Catalyst 14.4 probleemmeldingen dit lees: "Windows will not boot after installing the AMD Catalyst™ 14.4 driver".
Er zijn wel RC versies van 14.5 en 14.6 misschien kun je die eens proberen?

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Wat voor een moederbord heb je en heeft deze de laatste firmware ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heb je de BIOS goed ingesteld ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• JuulDeBuul
Waar kan je die specifieke AMD drivers vinden? Ik vind via hun site alleen de nieuwste.

Ik heb dus een alienware aurora r3... geen idee watvoor mobo daarin zit en welke bios versie het heeft :(

Ik kan zeker even in de bios kijken, waar moet ik dan naar zoeken?

EDIT: nou op de DELL support site is de nieuwste BIOS update van 2011, wanneer de pc gebouwd is.... daar heb je dus precies niks aan.

[ Voor 20% gewijzigd door JuulDeBuul op 20-08-2016 11:16 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021
Ga eens naar de Dell website en werk eens alle beschikbare drivers en BIOS firmwares bij tot de meest recente versie.

http://www.dell.com/support/home/us/en/19/Products?~ck=mn

p.s: op de website lijkt erop dat Windows 10 niet echt ondersteund wordt ?

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• JuulDeBuul
Al die updates zijn volgens mij de versies die de pc al heeft. Ik draai nog gewoon windows 7 btw!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:52

Nemesizz

Untouchable

nu heb ik de R9 van een maat van mij in erin
Dan is m'n eerste vraag : werkte die bij je maat nog wel goed dan? (werkend gezien? , en voorzichtig omgesprongen met ESD en dergelijke? anders kun je een kaart om zeep helpen bij het verwijderen/inbouwen namelijk).

Tweede vraag is: wélke R9? Aan de ene kant zal het niet veel uitmaken in het verhaal, maar dan is het wel wat duidelijker om welke kaart het gaat.
Het feit dat hij het zowel in safe mode als in normal mode zonder drivers goed doet zou toch moeten betekenen dat ik gewoon software issues heb?
Helaas niet, ik kan m'n zo goed als dode GeForce 8800 ook beeld laten geven in safe-mode, toch is dat ding hardwarematig defect. Dus kan dus nog steeds wel een hardwarematig probleem zijn.
Safemode maakt geen/amper gebruik van de hardware(versnelling) en word het beeld grotendeels softwarematig door je CPU gerenderd (als je bijvoorbeeld een venster versleept gaat dat meestal niet soepel en schiet CPU usage snel omhoog).

• JuulDeBuul
Het is een R9 270x, bij die maat van mij deed hij het wel. Ik zal het nog wat verder uitleggen.

De pc gaf eerst helemaal geen beeld, niet eens de bios. Toen heb ik hem naar een PC shop gebracht, die hebben de bios switch van de MSI R9 omgezet en toen gaf hij ineens wel beeld! Daar heeft ie het volgens hen de hele tijd gewoon goed gedaan. Toen ik thuis kwam had ik echter direct die issues die ik zojuist beschreef. Toen ik de bios switch weer naar zijn oude stand deed kreeg ik net zoals eerst helemaal geen beeld, misschien te maken met voltage? Wellicht toch een lamme voeding? Ze zijn nu dicht maar ik ga maandag zeker even verhaal halen.

[ Voor 36% gewijzigd door JuulDeBuul op 20-08-2016 11:45 ]

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Welke voeding heb je (type en merk) ? Mocht dit een ms-tech, e-power of soortgelijk merk zijn dan zou dat heel goed de boosdoener kunnen zijn.
Pagina: 1