Simpele autoversterker voor Sub 400 Watt RMS

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 400 Watt subwoofer die ik wil gebruiken in mijn auto en heb hiervoor een versterker nodig. Beetje gesurft op het internet en ben tegengekomen dat je 1,5 x het RMS Watt van je Subwoofer moet hebben. Dit is dus 600 Watt. Meeste versterkers voor de auto´s zijn rond de 300/400 Watt (goedkope). Mijn vraag is of er niet goedkope versterkers zijn die goed genoeg zijn voor mijn sub. Het enige wat ik wil is een beetje extra bass in de auto.

Misschien dat jullie een leuke sub weten die ik kan bestellen via internet of tips waar ik kan zoeken. :*)

Beste antwoord (via Verwijderd op 20-08-2016 10:48)

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04

casemodder

--->

Als je ramen niet hoeven te trillen maar het gewoon om wat bass aanvulling gaat heb je aan een 100 watt versterkertje al genoeg. Het zal je verrassen hoeveel herrie je daar al mee kunt maken.

Mijn harman kardon sub was defect, print eruit gehaald en een 100watt versterkermodule erin gezet. De orginele was 200watt maar hij gaat nog steeds als een dolle tekeer.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Als je alleen een beetje extra bas wilt hebben is een versterker van 600W absolute overkill. De 400W van je subwoofer geeft aan hoeveel vermogen deze kan verstoken zonder door te branden. Als je er een 100W (of nog minder) versterker aanhangt kun je deze ook al prima aansturen. Op normale volumes kom je namelijk lang niet aan dit soort vermogens. Let wel op dat goedkopere versterkers vaak veel minder vermogen echt kunnen leveren dan in de specificaties staat, dit zijn dan kortstondige piekvermogens. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• casemodder
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:04

casemodder

--->

Als je ramen niet hoeven te trillen maar het gewoon om wat bass aanvulling gaat heb je aan een 100 watt versterkertje al genoeg. Het zal je verrassen hoeveel herrie je daar al mee kunt maken.

Mijn harman kardon sub was defect, print eruit gehaald en een 100watt versterkermodule erin gezet. De orginele was 200watt maar hij gaat nog steeds als een dolle tekeer.

Server: Intel Xeon E5 1620v3--Gigabyte X99 sli--128GB ecc--Samsung evo 960 250GB--Samsung evo 970plus 1TB--5x Seagate barracuda 2TB raid6--PSU Coolermaster 1000M--3Ware 9650SE-8LPML

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, ik heb nu wel een goeie gezien binnen me budget van max 600 Watt, dat kan dan zeker geen kwaat toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jackbq
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:01
Je hebt hierboven 3 maal advies gehad dat je beter wat lager kan kiezen, nu vraag je ons of 600 watt geen kwaad kan?

Je moet onderscheid maken tussen watt RMS (constante belasting) en piekvermogen.
Vaak is piekvermogen circa 2 keer watt RMS, maar dit hoeft niet.

Als jij een woofer hebt die 600 watt RMS aan kan, dan kan je die ook met minder prima aansturen en dat zou ook ook zeker aanraden. Zoek een versterker van maximaal 300 watt, gaat zeker goed spelen en dan blijft alles ook heel.

Hou ook nog even rekening met de weerstand van je woofer, vaak is dit 4 ohm maar er zijn ook woofers met 2 en zelfs 1 ohm. Dit geeft een hele andere belasting op je versterker en kan voor problemen zorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
thanks allemaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Let op dat veel goedkope merken (zoals Rockwood) een beetje overdrijven met hun cijfers. Ee versterker kan bv 200 watt zijn maar in de kleine lettertjes staat dan iets van 50w rms....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Zoek een oude MTX. Dat zijn (ondertussen antieke) beesten en leveren vaak meer vermogen dan gespecificeerd.

Overigens kan iedereen hier wel zeggen dat je niet zoveel vermogen nodig hebt maar daar ben ik het dus niet mee eens.

Je hebt liever te veel vermogen uit je versterker dan te weinig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:54

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Ik had vroeger een Harman Kardon TC600-2 in mijn GSI, dat op 2x Caliber 15" was toch wel een aardige belevenis ;)

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1