overclokcing failed. Niet eens overclocked..

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 17-10-2021
Hallo allemaal!

Ik heb een probleem met mijn pc, heb m zelf samen gesteld met behulp van 2 mensen met een eigen bedrijfje (dus ga er vanuit dat hun er wel verstand van hebben)

Het probleem:
Soms als ik mijn pc wil opstarten, dan start ie niet door, alles gaat wel aan, mijn muis, koptelefoon en toetsenbord krijgen wel stroom, maar ik krijg geen beeld.
Als ik dan uiteindelijk mijn pc opgestart krijg (na 1823746928376x het knopje van mijn voeding uit en aan gezet te hebben) krijg ik de melding: Overclocking failed, maar mijn pc is niet eens overclocked..
dan moet ik naar de bios, instellingen resetten (no recent changed made) en dan opnieuw opstarten en dan doet ie het gewoon..

als ik de pc wil resetten, doet ie dat ook niet, dan gaat of mijn cpu fan sneller draaien, of helemaal uit..

specs:

MB: asus 970 Pro gaming aura.
Processor: AMD FX 8320 8core
GPU: Nvidia GeForce GTX 960
Lepa watercooler
Voeding: xpredator 750m

Ik heb mijn moederboard al een keer opgestuurd gehad naar asus, maar die konden niets vinden..

ik zie lampjes zitten op mijn moederboard als ik m aan zet, als de pc het niet doet, is het 1x lang, en 2 x kort. Als de pc het WEL doet, is het 1x lang, 2x kort en dan heel lang (niet hetzelfde lampje.)

Hopelijk kan iemand hier mij helpen! 8)7 |:(

Groetjes!! _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

AI Overclocking in BIOS uitzetten van ASUS board.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
Alles staat op standaard instellingen. weet niet of dat wat uitmaakt? er is ook zon optie met zon quick overclock zegmaar, normal, powersaving en turbo, ook die staat gewoon op normal.

En bij AI zie ik alleen: Normal, Manual en D.O.C.P staan.

[ Voor 14% gewijzigd door Bountyy op 20-08-2016 07:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 18:57

Nemesizz

Untouchable

Overclocking failed is een beetje een generieke melding dat de BIOS een paar keer niet door de POST is gekomen en fail-safe settings heeft geladen.

Fabrikanten gaan er (blijkbaar) vanuit dat het alleen mis gaat met overklokken.
Oudere moederborden gaven vaak gewoon aan 'fail-safe settings loaded' (of gewoon helemaal niets), de laatste jaren geven ze dus aan 'overclocking failed' terwijl (net als je zelf aangeeft) je helemaal geen overclocks gedraait hoeft te hebben.

Goed, de oorzaak van zulke meldingen is vaak (hoe kan het ook anders) dat er iets in het systeem instabiel is.
Kan een probleem zijn met de voeding, maar in de meeste gevallen zijn problemen te herleiden naar het RAM geheugen.

Metname de 'exotische' zogenaamde 'overclockers RAM' willen nog wel eens wat problemen geven.
Vaak hebben die een gewone 'lage' / normale snelheid (die geladen word via het SPD, een chipje op het geheugen die aangeeft wat de snelheid, voltage en timings enz enz zijn), of op hoge snelheid via een XMP profiel (wat je vaak handmatig moet aangeven in de BIOS dat je dat wil gebruiken).

Weet niet welk RAM je erin hebt zitten, maar ik denk dat je in die richting moet kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
Ook de ram hebben we al geprobeerd, al een keer vervangen door de ram van een maat van me, ook dat mocht niet baten.. Ik heb zelf kingston hyperX 8gb ddr3 1600. Hoewel ik 1800 heb besteld, er ook gezegd wordt dat dat geleverd is, maar toch geeft alles op mijn pc aan dat het 1600 is..

Maar nee, ook dat is het dus volgensmij niet.

Wat zou ik moeten gebruiken dan aan voltage etc?

Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 28-09 18:57

Nemesizz

Untouchable

De benodigde voltage staat als het goed is wel op een sticker op de geheugenmodule zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
Ik heb nu van iemand anders te horen gekregen dat het ook aan de voeding kan liggen, dat diegene die ik nu heb, te zwak is. 750watt. Kan iemand dit bevestigen of ontkrachten?

Ik zal straks thuis is kijken wat er staat op mijn RAM, dan laat ik het wel weer weten.

Thanks!

[ Voor 22% gewijzigd door Bountyy op 21-08-2016 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Wat is het voltage van je ram?
Heb je 1 RAM latje geprobeerd en je andere slot vrij?
Haal alles van je pc af wat je niet gebruikt bij het opstarten en kijk of het dan wel goed werkt.
Probeer een andere video kaart als je die kunt lenen.

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
Nee dat heb ik vokgensmij nog niet geprobeerd, wordt lastig om dat uit te testen aangezien die het maar af en toe niet doet, soms wel, soms niet.. Wel hebben we het al een keer met andere ram geprobeerd, ook dat had geen zin..

Kan het aan de videokaart liggen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het kan alleen aan de voeding liggen als deze defect is. Een pricewatch: Aerocool Xpredator 750M is een redelijke voeding die kan leveren wat de beloofd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
Dat is de voeding die ik heb. Maar nu doet de pc het weer, en als ik m dan morgen weer aan zet ofzo, kan het goed zijn dat die het weer niet doet, maar het kan dus niet zo zijn dat de voeding te zwak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Bountyy schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:31:
Dat is de voeding die ik heb. Maar nu doet de pc het weer, en als ik m dan morgen weer aan zet ofzo, kan het goed zijn dat die het weer niet doet, maar het kan dus niet zo zijn dat de voeding te zwak is?
Nee hoor, je zult max eens 350-375watt trekken bij een zware game of stresstest met die setup (GPU + CPU).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
ToFast schreef op zondag 21 augustus 2016 @ 21:41:
[...]

Nee hoor, je zult max eens 350-375watt trekken bij een zware game of stresstest met die setup (GPU + CPU).
Hmm dan weet ik dus nog niet waar het aan ligt, ram is het ook niet aangezien ik al een keer andere ram erin heb gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RPS13
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-09 17:51

RPS13

S T Y L E

Waarschijnlijk is het toch je RAM. Ik heb deze melding zo'n 50 keer gehad toen ik eergisteren een nieuwe DDR4 timing setup aan het maken was. Vrij normaal als je timings/frequencies te strak staan voor het ingestelde voltage.

Dat jouw geheugen wordt herkend als 1600mhz i.p.v. 1800 mhz geeft eigenlijk gelijk al aan dat je settings niet goed staan.

Zoek even de factory voltage & timings van je stickjes op en stel deze handmatig even in in je BIOS. Of kijk of d'r een XMP profile beschikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
RPS13 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:54:
Waarschijnlijk is het toch je RAM. Ik heb deze melding zo'n 50 keer gehad toen ik eergisteren een nieuwe DDR4 timing setup aan het maken was. Vrij normaal als je timings/frequencies te strak staan voor het ingestelde voltage.

Dat jouw geheugen wordt herkend als 1600mhz i.p.v. 1800 mhz geeft eigenlijk gelijk al aan dat je settings niet goed staan.

Zoek even de factory voltage & timings van je stickjes op en stel deze handmatig even in in je BIOS. Of kijk of d'r een XMP profile beschikbaar is.
Dat heb ik ook allemaal al geprobeerd, en later doet ie het dan weer niet, en dan zet ie alles weer terug naar standaard instellingen.. Maar zal morgen vroeg nog ff een keer kijken!

Iedereen iig al bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Bountyy schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 19:21:
[...]

Dat heb ik ook allemaal al geprobeerd, en later doet ie het dan weer niet, en dan zet ie alles weer terug naar standaard instellingen.. Maar zal morgen vroeg nog ff een keer kijken!

Iedereen iig al bedankt voor de reacties!
standaard instellingen heb ik de raarste dingen gezien voltage die belangrijk zijn die we willen weten is:
cpu
cpu/nb (mem controller)
ram
gezien het feit dat je al mobo en mem gewisseld heb zonder succes zijn er nog maar esn paar dingen die het kunnen zijn gpu, cpu, voeding.
zelf eens een voeding gehad die 3,3v onder der 2,9 liet vallen dit gaf de raarste random reboots of niet starten je kan wellicht eens een en ander omwisselen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
maks11223344 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:29:
[...]

standaard instellingen heb ik de raarste dingen gezien voltage die belangrijk zijn die we willen weten is:
cpu
cpu/nb (mem controller)
ram
gezien het feit dat je al mobo en mem gewisseld heb zonder succes zijn er nog maar esn paar dingen die het kunnen zijn gpu, cpu, voeding.
zelf eens een voeding gehad die 3,3v onder der 2,9 liet vallen dit gaf de raarste random reboots of niet starten je kan wellicht eens een en ander omwisselen :)
Ik zal morgen vroeg even fotootje maken van alle voltages :) thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joeri1
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-09 21:15

joeri1

Cloud Engineer

Bountyy schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 05:13:
ik zie lampjes zitten op mijn moederboard als ik m aan zet, als de pc het niet doet, is het 1x lang, en 2 x kort. Als de pc het WEL doet, is het 1x lang, 2x kort en dan heel lang (niet hetzelfde lampje.)
Bedoel je hiermee de piepjes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-J
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07 11:44

Speedy-J

AMD Enthusiast

Die hyper x fury reepjes lopen standaard op 1866 ,en zou ook op die snelheid moeten opstarten automatisch.
Als dat niet lukt heb het mobo problemen met het RAM .

Ryzen 7 5800@4.7GHz|Asus prime X570 pro|16GB G-Skill trident z rgb|Gigabyte rtx 2070 super|Custom WC van EK|chietech dragon|Corsair 750w rm x

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
joeri1 schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:31:
[...]

Bedoel je hiermee de piepjes?
Nee echt lampjes, aan de zijkant van mijn mobo, heb t speakertje van t mobo niet aangesloten dus hoor geen piepjes. Rode lampjes, zitten er 3 onder elkaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
Speedy-J schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:14:
Die hyper x fury reepjes lopen standaard op 1866 ,en zou ook op die snelheid moeten opstarten automatisch.
Als dat niet lukt heb het mobo problemen met het RAM .
Maar heb ook al ooit andere reepjes ram geprobeerd, van een vriend van me, en nog steeds hetzelfde probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Toen ik de fout zag staan dacht ik gelijk aan mijn oude Asus moederbord en hey presto. :+ Het was toen alleen met een wel overgeclockte C2D. Kan zijn dat de voeding en het moederbord niet lekker communiceren met elkaar waardoor dit soort problemen voorkomen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 15:50:
Toen ik de fout zag staan dacht ik gelijk aan mijn oude Asus moederbord en hey presto. :+ Het was toen alleen met een wel overgeclockte C2D. Kan zijn dat de voeding en het moederbord niet lekker communiceren met elkaar waardoor dit soort problemen voorkomen.
En hoe is dit dan op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerplay
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:40
Kijk voor de zekerheid even of je RAM genoemd word op onderstaande lijst:

http://dlcdnet.asus.com/p...026.1696969622.1471962134. ( Ook met exacte Part Number ).

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-09 20:51
Bountyy schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:18:
[...]

En hoe is dit dan op te lossen?
Het kwam incidenteel voor en toen moest ik de overclock van de CPU opnieuw instellen en dan was het weer een halfjaar goed. Te weinig een probleem om er hard achteraan te gaan.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
maks11223344 schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 21:29:
[...]

cpu
cpu/nb (mem controller)
ram
Hierbij de foto's van de volts

http://d.pr/i/1ccgY
http://d.pr/i/1iwcc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
Señor Sjon schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:25:
[...]

Het kwam incidenteel voor en toen moest ik de overclock van de CPU opnieuw instellen en dan was het weer een halfjaar goed. Te weinig een probleem om er hard achteraan te gaan.
Oke, bij mij doet ie t nu 2 dagen weer goed, maar heb zelf niets overclocked, dus daar zal t niet aan liggen denk ik, thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
powerplay schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 16:24:
Kijk voor de zekerheid even of je RAM genoemd word op onderstaande lijst:

http://dlcdnet.asus.com/p...026.1696969622.1471962134. ( Ook met exacte Part Number ).
Staat er niet tussen.. Mijne begint met HX318.........
Maar die op de lijst staat, begint met HX316, dus support mijn mobo de staafjes niet?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerplay
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 09:40
Bountyy schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 19:30:
[...]

Staat er niet tussen.. Mijne begint met HX318.........
Maar die op de lijst staat, begint met HX316, dus support mijn mobo de staafjes niet?..
Alles in die lijst word iig 100% supported. Andere geheugenbankjes kunnen best werken, maar word dus niet gegarandeerd door de maker van het MOBO.

Daarom haal ik altijd geheugen wat in de QvL lijst staat, dan weet je het zeker.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
powerplay schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 10:11:
[...]

Alles in die lijst word iig 100% supported. Andere geheugenbankjes kunnen best werken, maar word dus niet gegarandeerd door de maker van het MOBO.

Daarom haal ik altijd geheugen wat in de QvL lijst staat, dan weet je het zeker.
aah zo, ik heb nu 2 dagen terug wat instellingen veranderd enzo, en nu werkt ie weer 2 dagen, maarja dat wil niets zeggen, dat gebeurt vaker..

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren..

Heb iig al wel iemand gevonden waar ik 2 bankjes van kan lenen die wel op de lijst staan, voor als ie niet meer werkt.

[ Voor 10% gewijzigd door Bountyy op 24-08-2016 14:52 ]

• maks11223344
Bountyy schreef op woensdag 24 augustus 2016 @ 14:52:
[...]

aah zo, ik heb nu 2 dagen terug wat instellingen veranderd enzo, en nu werkt ie weer 2 dagen, maarja dat wil niets zeggen, dat gebeurt vaker..

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren..

Heb iig al wel iemand gevonden waar ik 2 bankjes van kan lenen die wel op de lijst staan, voor als ie niet meer werkt.
wat heb je nu verranderd?

• Bountyy
Heb de bios ge-update, liep blijkbaar 2 versies achter.. En ik heb bij m'n ram nu zon profiel geselecteerd die er stond. Ik heb ook wat nieuws gevonden, in mijn bios heeft ie ook een heel ander product nummer aan dan op m'n stickies staat.. Kan toch niet?..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
Vandaag andere ram bankjes gebruikt, die wel op de lijst staan, ook dat heeft een zin. Iemand nog enige ideeën? Ik ben er beetje klaar mee zoals je misschien wel kan begrijpen haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
gpu en voeding al eens gewisseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bountyy
Yep, nieuwe voeding besteld (daarna gratis geretourneerd haha) en al verschillende ander me gpus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SgtElPotato
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09:17
Wat zeggen die 2 mensen met hun eigen bedrijfje die je hebben geholpen hem samen te stellen?
Ik denk gewoon dat je CPU of Moederbord DOA is.

Zucht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
SgtElPotato schreef op maandag 05 september 2016 @ 23:16:
Wat zeggen die 2 mensen met hun eigen bedrijfje die je hebben geholpen hem samen te stellen?
Ik denk gewoon dat je CPU of Moederbord DOA is.
gokje mobo dan toch kan gewoon niet anders cpu is al heeel erg onwaarschijnlijk
Pagina: 1