Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PC start pas na 5 minuten. PSU of Mobo defect?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• TanteBeth
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 23:13
Hoi. Ik probeer een probleem om te lossen met een desktop (2008) van iemand anders. Gewoonlijk staat deze PC niet 24/7 aan de stroom, maar wordt de schakelaar aangezet als men de PC wil gaan gebruiken. Als dan de AAN-knop wordt ingedrukt gebeurt er niets: geen geluid, geen PSU-fan, geen CPU-fan, geen lampje, niets. Pas als de PC 3, 4 of 5 minuten aan de stroom heeft gestaan, reageert hij op de AAN-knop en start hij keurig op, hoewel je soms de AAN-knop enkele keren moet indrukken.

Mijn idee was dus dat de voeding (ATX-PSU) defect is. Condensator-probleem of zo. Vervolgens de voeding uit de desktop gehaald en dagenlang stroomloos gelaten. Voeding opengemaakt en gekeken, maar ik zie geen bolle of lekkende condensators. Toen groen/zwart op de connector met een paperclip verbonden (simuleert Aan) en een molex aangesloten op een DVD speler om als last/load te dienen en stroom aangesloten. De PSU-fan gaat direct draaien en de DVD speler gaat werken. Moederbordconnector, CPU connector en Molex connectors met een multimeter doorgemeten en alles geeft 3,3 resp. 5,0 resp. 12 volt aan. Ook de Power_Good (grijze kabel) geeft keurig 5 volt aan. Alles lijkt dus OK met deze voeding.

Zodra de voeding weer in de PC wordt geplaatst en aan de stroom wordt gezet, op de AAN-knop wordt gedrukt, gebeurt er weer niets: Zelfs de PSU-fan gaat niet draaien. Pas als ik na enkele minuten op de AAN knop druk, start de PC pas.

Vraag: wat kan het dan zijn? Moederbord kapot? Geeft de PSU wel de juiste voltages maar niet de juiste amperes? Als dat laatste zo is, waarom geeft hij dan Power_Good?
Iemand suggesties? Helaas kan ik niet testen met een leen-voeding van iemand anders. Bijna niemand heeft tegenwoordig meer een desktop.

Alle reacties

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 16:21

BLACKfm

O_o

Specs van moederbord? en eventuele randapparatuur en uitbreidingskaarten (geluidskaart, gpu etc in pci-sloten)

En misschien is de schakelaar wel defect? Andere geprobeerd of met een schroevendraaier de contacten op het moederbord verbinden (slecht advies, maar je moet wat en werkt bij mij prima :P).

[ Voor 46% gewijzigd door BLACKfm op 20-08-2016 00:36 ]

• TanteBeth
Dank voor je snelle, nachtelijke, reactie. Het originele moederbord uit deze PC is een paar jaar geleden door iemand anders vervangen door een Biostar N68S+. Dat de aan/uit schakelaar kapot is lijkt me onwaarschijnlijk. Als de PC 5 minuten aan de stroom staat reageert hij meestal direct. Het lijkt dus alsof er een bepaald vermogen opgebouwd moet worden alvorens hij voldoende kracht vindt om de beide fans en de HDD en de CPU te starten.

[ Voor 5% gewijzigd door TanteBeth op 20-08-2016 00:43 ]

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 00:31
Mijn eerste gedachte was ook de voeding. Maar het zou ook de condensatoren op het mobo kunnen zijn?

My favorite programming language is solder.

Verwijderd

Heb je al met een andere goede voeding getest?

• TanteBeth
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 07:48:
Heb je al met een andere goede voeding getest?
Zoals ik al schreef, beschik ik daar niet over. Iedereen koopt de laatste 10 jaar alleen laptops. Maar de geplande stap is inderdaad een nieuwe voeding kopen (zonde vh geld als dat niet de oplossing is) of even rondkijken of er ergens een oudje te krijgen is.

[ Voor 5% gewijzigd door TanteBeth op 20-08-2016 09:52 ]

• TanteBeth
Puch-Maxi schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 02:10:
Mijn eerste gedachte was ook de voeding. Maar het zou ook de condensatoren op het mobo kunnen zijn?
Ja die zie je natuurlijk eerder dan die in de voeding. Maar ze zien er op het eerste gezicht ook allemaal schoon en niet bol uit, voor wat het waard is. Maar ja er zitten tientallen van die dingen op het mobo.
Gehele mobo vervangen is het ding m.i. niet meer waard.

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-11 17:47
TanteBeth schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 09:54:
[...]
Ja die zie je natuurlijk eerder dan die in de voeding. Maar ze zien er op het eerste gezicht ook allemaal schoon en niet bol uit, voor wat het waard is. Maar ja er zitten tientallen van die dingen op het mobo.
Gehele mobo vervangen is het ding m.i. niet meer waard.
probeer eens het bios batterij te vervangen en ga dan de bios in en zet het op default en save hem, daarna starten en alles goed zetten in de bios en saven.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• TanteBeth
Mell33, dat was ik nog vergeten te vermelden. Cmos batterijtje had ik al als aller eerste stap vervangen (2 verschillende nieuwe) en BIOS naar default gebracht: Helaas zonder een enkel resultaat. Uiteraard daarna weer BIOS naar optimale instellingen hersteld. (zoals bv fan control, want anders maakte de CPU fan een enorme herrie als de PC eenmaal was opgestart)

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 25-11 17:47
TanteBeth schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:31:
Mell33, dat was ik nog vergeten te vermelden. Cmos batterijtje had ik al als aller eerste stap vervangen (2 verschillende nieuwe) en BIOS naar default gebracht: Helaas zonder een enkel resultaat. Uiteraard daarna weer BIOS naar optimale instellingen hersteld. (zoals bv fan control, want anders maakte de CPU fan een enorme herrie als de PC eenmaal was opgestart)
Pc met minimale componenten opstarten (usb ect. eruit) eventueel met een ubuntu live dvd eens kijken of het aan het OS of je drivers ligt waardoor hij niet start.
Wat je evt nog als laatste kan proberen is het bios opnieuw te flashen en missc is er ook een nieuwe en zet je die erop.

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

• TanteBeth
Helaas Mell. Eerst stond er Win7 op. Toen was het probleem er al. Op de laatste dag dat het mogelijk was deze geupgrade naar Win10 via een schone installatie. Het kan trouwens niet aan het OS liggen, immers zolang de PC niet aan gaat, zelfs geen lampje, heeft hij geen weet van enig OS of MBR. Waarschijnlijk zelfs niet van enig BIOS. Ook zonder iets op een USB-poort reageert hij pas op de AAN-knop na 3 a 5 minuten.

BIOS opnieuw flashen zou kunnen, een nieuwere versie is er niet, maar ik heb geen indicatie dat er iets mis is met de BIOS.

• TanteBeth
Even afmelden. Inmiddels bij toeval een testvoeding op de kop kunnen tikken. De PC sloeg daarmee wel meteen aan. Toen een nieuwe voeding (PSU) besteld en ingebouwd en ook hiermee sloeg de PC direct aan. Zoals velen al vermoedden, de oude voeding was op sterven na dood.
Pagina: 1