Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Victor6k
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 29-07-2024
Hey all,

Ik woon samen met mijn vriendin. Ze maakt iedere maand een paar honderd euro naar mij over voor het betalen van de huur en andere vaste lasten. Moet ik dit opgeven bij de belastingdienst? Waar valt dit onder?

Ik vermoed dat het als een "schenking" zou tellen, waarover ik dan schenkbelasting moet betalen, maar ik hoop eigenlijk te horen dat dat in dit geval niet hoeft, omdat het om vaste lasten gaat.

We zijn nog niet getrouwd, geen samenlevingscontract.

Op het moment wonen we in een huurhuis, maar de zaak wordt binnenkort nog complexer: We (technisch ik) hebben een nieuwbouwhuis gekocht, waarover we dus binnenkort hypotheek gaan betalen, terwijl we nog huren (bouw v/h nieuwe huis gaat nog een jaar duren).

Bedankt voor any insights :)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Als jullie samenwonen en een duurzame gezamenlijke huishouding voeren, dan valt er niets aan te geven hoor. Kan zo één twee drie geen bron vinden, maar als jullie binnenkort toch een koophuis gaan nemen, dan kun je wss beter één en ander gewoon direct goed regelen. Laat je in ieder geval gewoon goed voorlichten door de notaris die jullie (jou) koopcontract regelt. Die notaris is daar namelijk voor, en kan je doorgaans goed voorlichten ;)

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-06 08:54
Enige wat je moet aangeven is dat jullie een gezamelijke huishouding voeren.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fisbel
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-02-2023
Als de eigen woning niet gezamenlijk wordt gekocht is er nog steeds geen sprake van fiscaal partnerschap.Of een notarieel samenlevingscontract zinvol is om af te sluiten, is een keuze die jullie zelf moeten maken.

MSalters: er moet in de aangifte inderdaad worden aangegeven of er sprake is van samenwonen. Maar als verder niet voldaan wordt aan 1 van de kwalificaties voor fiscaal partnerschap zijn er belastingtechnisch geen gevolgen. Ook een eventuele zorgtoeslag blijft apart.

[ Voor 38% gewijzigd door fisbel op 19-08-2016 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:10
Victor6k schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:51:
Hey all,

Ik woon samen met mijn vriendin. Ze maakt iedere maand een paar honderd euro naar mij over voor het betalen van de huur en andere vaste lasten. Moet ik dit opgeven bij de belastingdienst? Waar valt dit onder?
Nee, dat hoef je niet op te geven, niet als 'inkomen', niet als 'schenking'.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:23

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Of je fiscaal partner bent of niet kun je zo bij de BD checken. En ik heb nieuws voor je: tegen de tijd dat het huis af is ben je dat al lang. Ik meen zelfs al wanneer je langer dan een half jaar samenwoont.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tuinïnen
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 23:01

tuinïnen

Eventus stultorum magister

The Eagle schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 23:00:
Of je fiscaal partner bent of niet kun je zo bij de BD checken. En ik heb nieuws voor je: tegen de tijd dat het huis af is ben je dat al lang. Ik meen zelfs al wanneer je langer dan een half jaar samenwoont.
Dat is dus niet het geval. Zolang je samen geen eigenaar bent van de woning waar je in woont, geen kind samen hebt, niet gehuwd, geen samenlevingscontract , geen pensioenpartner bent (1 van deze opties, misschien vergeet ik een detail) - ben je geen fiscaal partner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 699209

The Eagle schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 23:00:
Nee, dat was in het verleden het geval maar de normen zijn flink aangescherpt. TS wordt waarschijnlijk pas fiscaal partner als hij samen met zijn vriendin in hun gezamelijke, koophuis gaat wonen. Tenzij hij toevallig aan een van de andere eisen voldoet, maar dit lijkt me de meest logische. Voor de rest is dit helemaal niet relevant. Hij mag gewoon geld krijgen van zijn vriendin voor een gezamenlijke huishouding en dat valt helemaal nergens onder.

Toch wel treurig dat het inmiddels zover is dat de Belastingdienst zo aanwezig is in Nederland dat mensen zich al over dit soort basale dingen zorgen maken of ze belasting moeten betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
Klopt helemaal: geen fiscaal partnerschap, desondanks zal er wel sprake zijn van een gemeenschappelijke huishouding.

En de TS koopt het huis alleen, samenwonen in een koophuis is nog steeds niet voldoende om fiscaal partner te worden.

Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Maar moet je (en het lijkt mss een retorische vraag maar is het niet) fiscaal partner zijn om gewoon een duurzame gezamenlijke huishouding te voeren? Volgens mij ging de vraag over de maandelijkse bijdrage van de partner, of dat als 'schenking' gezien zou worden..... Het één staat los van het ander volgens mij.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Switchie
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Switchie

Mr. Evil Genius

naitsoezn schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 23:55:
Maar moet je (en het lijkt mss een retorische vraag maar is het niet) fiscaal partner zijn om gewoon een duurzame gezamenlijke huishouding te voeren? Volgens mij ging de vraag over de maandelijkse bijdrage van de partner, of dat als 'schenking' gezien zou worden..... Het één staat los van het ander volgens mij.
TS noemt zelf trouwen/samenlevingscontract, dus snap de reacties daarop wel.

Verder heb je volgens mij inderdaad helemaal gelijk.
De 'vergoeding' vanuit zijn vriendin zal hetzelfde behandeld worden als het betalen van kostgeld. Zolang het redelijke bedragen zijn doet de belastingdienst daar niets mee.

'Future proof' (de; v) Verschijnsel waarbij men een dure aankoop rechtvaardigt door innovatie te negeren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ze huren samen een huis, dat hij dat van zijn rekening betaald en hij dat vervolgens doorberekend naar haar maakt helemaal niets uit.
Het is verder geen schenking oid het is gewoon haar deel van de huur/vaste lasten.

Als je huis gekocht hebt kan je haar 50% van de hypotheekrente laten betalen alszijnde haar deel van de huur dan heeft ze later ook geen aanspraak op het huis. Ze heeft immers alleen meebetaald aan de maandelijkse lasten niet aan de aflossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:42

Stoney3K

Flatsehats!

Dat is een heel normale en gangbare constructie. Inwonende partner betaalt kostgeld, daarover hoef je normaliter geen belasting te betalen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Is inderdaad heel normaal. Ik heb dit beide keren dat ik samenwoonde ook zo geregeld met mijn partners.
Heb ooit 15 jaar geleden geïnformeerd bij de BD, was heel normaal en hoefden we verder niets mee te doen.

[ Voor 34% gewijzigd door zacht op 20-08-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:36

Qwerty-273

Meukposter

zacht schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 21:24:
...Heb ooit 15 jaar geleden geïnformeerd bij de BD...
Tja, dat stukje zegt natuurlijk niets, als iets 15 jaar geleden geaccepteerd werd betekend niet dat het nog steeds zo is met de keer op keer veranderende regelgeving. ;)
Als jullie inderdaad samenwonen kijkt de belastingdienst daar echt niet naar. Het wordt anders wanneer je zwart een kamer onderverhuurt, maar dat is een stuk lastiger te bewijzen buiten een verklaring van de personen zelf.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powergrim
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01:11
Doe het makkelijker, ga naar de bank maak een EN/OF rekening aan en stort daar het geld op. Zodoende zijn jullie beiden eigenaar van het geld. Want beide eigenaar van de rekening. Op die manier wordt er niet geschonken en heb je dus geen problemen met de belasting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• asmi2
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Powergrim schreef op maandag 22 augustus 2016 @ 09:18:
Doe het makkelijker, ga naar de bank maak een EN/OF rekening aan en stort daar het geld op. Zodoende zijn jullie beiden eigenaar van het geld. Want beide eigenaar van de rekening. Op die manier wordt er niet geschonken en heb je dus geen problemen met de belasting.
Hoho, zo werkt dat niet. Een en/of-rekening is in dit geval prima, maar zo in het algemeen is een en/of-rekening geen legale manier om schenkbelasting te omzeilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:18
En andersom werkt dat dus ook, je hebt de en/of rekening niet nodig, want het is al niet belasting plichtig., Als ik aan mijn vrienden kosten vergoed (bv bier, eten, dat appartementje van dat weekendje weg) dan hoeven zij daar geen belasting over te betalen, want het is een vergoeding voor kosten die zij gemaakt hebben. Dat geldt nog steeds als je samenwoont met je partner.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13-06 17:49
Een duidelijke omschrijving bij de overboeking zetten iets als "tbv gezamenlijke lasten" dan kan er nooit een misverstand ontstaan.

Je hoeft het ook nergens op te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 11supplier
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15-05 00:43
Dat zij geld op jou rekening zet betekent niet dat het jou geld is. Bij de belasting hoef je niks aan te geven. Zolang jij van haar geld niks voor jezelf koopt (eten voor haar, jullie delen de huurkosten) is er niks aan de hand. Natuurlijk moet ze wel ingeschreven staan waar ze daadwerkelijk woont, maar dat spreekt voor zich, dat is vooral belangrijk in het geval van huursubsidie/andere toeslagen/vrijstellingen. Hiernaast vermoed ik dat je het bij huursubsidie ook wel moet aangeven dat ze meebetaald aan de huur (ook al zou ze er niet wonen).

De belastingdienst gaat waarschijnlijk sowieso dit niet uitzoeken, maar als de belastingdienst er vragen over heeft kan je dit goed uitleggen.

(Even ter vergelijking, stel zij heeft een zak geld in jou huis en doet hier af en toe wat geld bij. Jij koopt van dat geld eten voor haar of koopt andere goederen/diensten voor haar. Nergens in het proces wordt het geld of de goederen van jou en ontvang je ook geen gift)

Van een gift spreek je pas als jij het geld echt krijgt. Bijvoorbeeld als zij jou eten betaald. Als zij je betaald voor het maken van haar eten dan is het loon etc. Giften hoef je trouwens pas vanaf 2.122 euro per jaar door te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13-06 10:52

Galois

1811 - 1832

Als je er samen woont, dan betaal je toch samen de huur (+vaste lasten)?

Dat zij het eerst aan jou geeft, omdat de verhuurder het waarschijnlijk niet prettig vindt om van twee verschillende mensen betaald te krijgen (laat staan de energieleverancier), is gewoon voor het gemak.

Als wij samen uit eten gaan en de rekening bedraagt 100 euro. Ik geef jou 50 euro en jij loopt naar de toonbank en betaalt de rekening. Heb ik jou dan 50 euro geschonken? :-) Technisch gezien heb ik jou misschien die 50 euro wel geschonken, maar dan heb jij mij weer dat etentje (dat een bepaalde waarde vertegenwoordigt) geschonken.

Nee, ik denk niet dat je je ergens druk over hoeft te maken... Het is overduidelijk dat hetgeen wat zij jou betaalt, dat het voor het huis is. Wat overigens zo vaak gebeurt. In zoveel huizen waar bv. studenten wonen, is er één de 'hoofd', die betaalt de rekeningen aan de verhuurder, energieleverancier, enz en de rest betaalt hem...
Bureaucratie ten top als dit vastgelegd zou moeten worden...

Ik kan mij voorstellen dat als jouw vriendin je elke maand 10.000 euro betaalt, dat je dan wel iets uit te leggen hebt... :)

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
naitsoezn schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 23:55:
Het zijn twee categorieën met een hele grote overlap. In het bijzonder hebben verreweg de meeste fiscale partners een gemeenschappelijke huishouding. Maar je hebt gelijk: alle 4 de combinaties komen voor.

Pagina: 1