Toon posts:

Telkens problemen met elke windows installatie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo iedereen!

Sinds een klein jaartje heb ik een nieuw systeem, mijn eeste gaming PC.
Echter, bij elke installatie van Windows 10 klopt er iets niet: af en toe loopt mijn PC vast. Het programma waar in ik aan het werken ben doet niets meer en ook de Windows knop linksonder werkt niet. Soms kan ik nog wel in andere programma's. Wanneer ik het systeem dan uitschakel blijft hij oneindig lang op 'uitschakelen' zodat ik noodgedwongen ben hem uit te schakelen met behulp van de powerknop ingedrukt te houden.

Kunnen jullie mij helpen met dit probleem? Het doet zich al sinds het begin voor maar begint me nu wel heel erg te irriteren.

Alle BIOS settings zijn standaard.

Specs:
i7-6700K
16GB DDR4 Corsair Vengeance 2666MHz
ASUS GTX 760
ASUS MAXIMUS VIII RANGER
NZXT Kraken X61 watercooling
Samsung 850 EVO 500GB SSD
SeaSonic G550 voeding
2 HDD's

Alvast dank!

EDIT: elke installatie had 1 ding gemeen: ik heb voor elke installatie ALLE drivers en utilities voor mijn onderdelen geïnstalleerd.
Ik denk zelf dat het probleem zich allicht voordoet vanwege mijn moederbord (bios - welke op de laatste versie is - of drivers?) of RAM-geheugen. Het is een voorgevoel dus zeker en vast niet zeker.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2016 20:23 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrones
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-10 09:19
Begin eens met een memtest te draaien. Dan kan je je ram geheugen al afvinken.
Je kan een memtest doen door een iso op een usb stick te zetten met een tool als Yumi of door de iso op een cd te branden.

http://www.memtest.org/#downiso

[ Voor 1% gewijzigd door TheBrones op 19-08-2016 20:30 . Reden: Typo ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Om windows zelf uit te sluiten, of een programma dat dwars zit, doe eens een clean install.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
Waarom installeer je uberhaupt drivers? Dat gaat toch gewoon automatisch? Probeer inderdaad eens een clean install zonder zelf drivers te installeren.

Inderdaad, memtest. En; welke programma's heb je geinstalleerd staan op moment dat het misgaat en welke programma's draaien?

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TheBrones schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:29:
Begin eens met een memtest te draaien. Dan kan je je ram geheugen al afvinken.
Je kan een memtest doen door een iso op een usb stick te zetten met een tool als Yumi of door de iso op een cd te branden.

http://www.memtest.org/#downiso
Hm, dat zal ik vannacht eens doen, thanks ;)
Reepje schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:30:
Om windows zelf uit te sluiten, of een programma dat dwars zit, doe eens een clean install.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:21:

Echter, bij elke installatie van Windows 10 klopt er iets niet: af en toe loopt mijn PC vast.
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:21:
EDIT: elke installatie had 1 ding gemeen: ik heb voor elke installatie ALLE drivers en utilities voor mijn onderdelen geïnstalleerd.
Dat heb ik dus al heel erg vaak gedaan.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:40:
Waarom installeer je uberhaupt drivers? Dat gaat toch gewoon automatisch? Probeer inderdaad eens een clean install zonder zelf drivers te installeren.

Inderdaad, memtest. En; welke programma's heb je geinstalleerd staan op moment dat het misgaat en welke programma's draaien?
Om zeker te zijn dat ik zeker alle laatste nieuwe drivers heb :9

Memtest zal ik vannacht doen. Ik heb het al eens gehad op een installatie zonder programma's (behalve drivers en utilities), dus aan programma's zal het ook niet liggen vrees ik. Echter was het daarnet wel tijdens Photoshop dat het gebeurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:57
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:42:
[...]

Om zeker te zijn dat ik zeker alle laatste nieuwe drivers heb :9
Probeer dat dan eens te laten? Gewoon Windows 10 installeren. W10 zal zelf voor 95% van de aangesloten apparaten drivers kunnen vinden. Hoef je niets voor te doen.

Verder kan je proberen om tijdelijk alle niet-essentiële apparaten los te koppelen en te kijken hoe dat loopt.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ramon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:50:
[...]
Probeer dat dan eens te laten?
Precies dat is waarom ik die clean install aanraad. Dringt blijkbaar niet door.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Download eens CPU-Z en check het voltage wat de CPU krijgt:
http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/cpu-z_1.77-en.exe

Een bekend probleem met Skylake Asus Maximus borden is dat deze standaard het voltage al op meer dan 1,4v zetten wat veel te hoog is als je nog niet gaat overklokken. Wellicht dat je CPU hier niet zo goed tegenkan. Mocht deze inderdaad te hoog zijn kun je deze het beste handmatig in de BIOS verlagen naar iets van 1,26v.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 19-08-2016 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ramon schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:50:
[...]
Probeer dat dan eens te laten? Gewoon Windows 10 installeren. W10 zal zelf voor 95% van de aangesloten apparaten drivers kunnen vinden. Hoef je niets voor te doen.

Verder kan je proberen om tijdelijk alle niet-essentiële apparaten los te koppelen en te kijken hoe dat loopt.
Reepje schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:51:
[...]

Precies dat is waarom ik die clean install aanraad. Dringt blijkbaar niet door.
Ik dacht dat je met clean install gewoon een herinstallatie bedoelde met de drivers.

Dit kan ik inderdaad eens proberen, maar ik ga het eerst proberen op te lossen op deze installatie, en als dat niet lukt, ga ik inderdaad voor jullie suggestie als last resort. Maar dan zit ik wel met het probleem dat ik mijn instellingen van bv. mijn waterkoeling en moederbord enz. niet kan wijzigen zonder de utilities..
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:24:
Download eens CPU-Z en check het voltage wat de CPU krijgt:
http://www.cpuid.com/downloads/cpu-z/cpu-z_1.77-en.exe

Een bekend probleem met Skylake Asus Maximus borden is dat deze standaard het voltage al op meer dan 1,4v zetten wat veel te hoog is als je nog niet gaat overklokken. Wellicht dat je CPU hier niet zo goed tegenkan. Mocht deze inderdaad te hoog zijn kun je deze het beste handmatig in de BIOS verlagen naar iets van 1,26v.
Hij draait inderdaad op ongeveer 1,453V. Zou dit dit probleem kunnen veroorzaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja zou prima kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal het eens proberen, thanks!
Pagina: 1