Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-09 10:51
Onlangs een Aibo ERS-210 gekocht via marktplaats. Batterij packs zo dood als een pier dus alvast enkele Sanyo 18500 cellen besteld die vandaag binnen zijn gekomen. (Cellen met 50% meer capaciteit dan originele)

Bij openen van de huidige battery pack zie ik een printplaat met daarop o.a. de bq2040 'gas gauge' ic van TI.
http://www.ti.com/lit/ds/symlink/bq2040.pdf

Afbeeldingslocatie: https://s4.postimg.org/y30ayjeq5/aibopcb.jpg
Klik afbeelding voor moeilijk grote foto

Online hoor ik vaag iets over het herprogrammeren van deze chip wanneer de cellen worden vervangen.

De oude cellen heb ik er nu uit, kan ik zo nieuwe cellen erin rammen en het proberen of zal hier meer voor nodig zijn?

[ Voor 13% gewijzigd door warcow op 19-08-2016 18:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:02
Als je pech hebt is de elektronica nu geblokkeerd omdat het spanningsloos is geweest.
Je had beter de cellen onder spanning kunnen vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Thinkpad: Ik denk het niet, de chipset gebruikt een externe EEPROM om shit in op te slaan.

warcow: Wat je ws moet doen is het EEPROMmetje wat erbij zit uitlezen, de waarden die in de datasheet aangegeven staan aanpassen naar de juiste waarden (capaciteit, cycle count, ...) en weer terugschrijven, en dan zou je een eind moeten kunnen komen.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Moet bekennen dat ik ineens iets van rook zag bij het loskoppelen van de cellen, mogelijk heb ik dus al iets doorgebrand maar kon daarna niks vinden op het bordje dat (op het oog) stuk was. Heb nog een 2e pack liggen dus als deze het niet meer doet naderhand kan ik het nog een keer proberen.

Uitlezen van EEPROM heb ik geen ervaring mee, heb ik dan zoiets nodig?
http://www.dx.com/nl/p/mi...caAj4l8P8HAQ#.V7ivN8tcLqA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warcow
Ojee, lees nu net dit stukje in een comment ergens bij artikel op hackaday

I have a £800 Sony Aibo.
It Works perfectly.
Except, It doesn’t, because I can’t get the batter to hold a charge.
Sony No longer make or sell the battery.

This hack is made even HARDER on the Aibo because if the protection chip loses power AT ALL, EVER it dies completely and never works again for any pack no matter what the charge or cells.
Because of this I can no longer use a very expensive Sony product and there is no way to fix it.

Misschien dan bij de 2e pack toch de spanning er op houden? Dat wordt wel lastig werken voor mij. Zou mooi zijn als ik op een andere manier dit toch weer werkende kan krijgen. Op zich boeit die beveiliging mij niet zoveel dus misschien kan het op 1 of andere manier zonder?