Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

All-round High-End Desktop systeem (2000 EUR incl schermen)

Pagina: 1
Acties:

• Crovmon
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08 10:40
Hoi lieve mensen, het is na lange tijd voorover gebogen achter laptops zitten werken weer tijd om een fatsoenlijke desktop PC aan te schaffen (heb nieuw kantoortje thuis met veel ruimte).

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gamen
Geen die-hard FPS fan. Wordt blijer van spellen als Skyrim, Anno, Civilization, GTA 5, Splinter Cell, Starcraft 2, Divinity Original Sin. Neemt niet weg dat CoD & BF wel eens op het menu zullen staan, maar zal dat niet echt competitief spelen.
Simulaties
Sporadisch numeriek werk in MATLab en Mathematica, of grote verzameling van regressies runnen in STATA.
Video- en Fotobewerking
Met enige regelmaat doe ik wat bewerking, doorgaans met Premiere Pro danwel Photoshop. Soms ook 3D-modelletjes bouwen in Sketchup, maar dat is echt sporadisch.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Zat te denken aan rond de 2000 Euro (max ook ietsje meer, minder is altijd goed) inclusief schermen, punt is dat die schermen wel een significante investering gaan worden.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Naast muis en keyboard (USB) niet echt.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Drie schermen
Ik wil graag een triple screen setup, maar minder dan dual screen vind ik niet acceptabel. Omdat ik denk dat (zeker bij games die Surround ondersteunen) de resoluties die ver voorbij HD gaan wat te zwaar zullen worden in drievoud voor betaalbare videokaarten dacht ik dus aan simpele 1920x1080 of 1920x1200 schermen. IPS-paneel vind ik prettiger wanneer ik lange uren achter een scherm zit.
Geheugen
Hier twijfel ik over, de vuistregel die m'n vader me toen ik 9 was (in de jaren 90) ooit leerde was: Bedenk je hoeveel RAM je ooit nodig denkt te hebben, en neem het dubbele. Weet alleen niet of dat in 2016 nog helemaal opgaat. Hieronder heb ik 32GB geopperd, maar 16GB op 2666MHz met een Z170 mobo is misschien een betere investering? (En ietsje goedkoper.)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, al heb ik het idee dat AMD Radeon/ATI het de laatste jaren allemaal niet echt meer kunnen bijbenen. Maar heb niets tegen deze fabrikanten.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Een grote kast is acceptabel (zeker als dat herrie en warmte beperkt). Verder niet zo'n behoefte aan raampjes, maar ook geen actieve afkeer. LEDjes hou ik wel het liefst beperkt...

Ga je overklokken?
In het verleden wel eens gedaan, maar nooit diehard OC'er geworden, en ik vond het de onzekerheid/stress (omdat ik niet altijd precies wist wat ik deed) niet waard. Dus liever niet.

Wat verwacht je van ons?
Bang-for-buck, waarbij bang meer prioriteit verdient dan buck. ;-) Ik twijfel vooral over de combi geheugen, CPU, mobo (iets irrationeels in mij wilt eigenlijk wel gewoon i7) vooral omdat ik combi van geheugen frequentie en mobo altijd wat verwarrend heb gevonden. En andere tips/overwegingen zijn altijd zeer welkom natuurlijk!

Dit had ik tot dusver bedacht op basis van het huidige BBG-september voorstel:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700 Boxed€ 319,90€ 319,90
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Palit GeForce GTX 1070 JetStream 8GB€ 477,90€ 477,90
1Phanteks Eclipse P400S Zwart€ 74,50€ 74,50
3Acer B246WL Grijs€ 258,06€ 774,18
1Arctic Freezer i32€ 28,50€ 28,50
2Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/16€ 75,95€ 151,90
1Seasonic G-series 450 watt€ 74,95€ 74,95
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.107,68

Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken en jullie suggesties/commentaar! _/-\o_

Groetjes,
Ronnie

• Jarn00bje
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13-07 18:59
geef je ook om de case enzo en kun je akkoord gaan met 3 21 inch monitoren 1080p

J.H

Verwijderd

Geheugen loopt op een H110, B150 of H170 toch niet sneller dan 2133 MHz dus wat dat betreft vat er weinig te kiezen. Het enige waar je op zou kunnen letten is de latency al merk je daar in dagelijks gebruik ook niets van.
Verder is het gewoon een net lijstje. De Seasonic is niet mijn favoriet vanwege het geluidsniveau vanaf 50% load. Voor die prijs kan je hem echter bijna niet laten staan. Net als bijv een pricewatch: Cooler Master V550 Semi-Modular die stiller is en erg efficiënt bij lage belasting. Het is alleen de vraag in hoeverre MaxICT deze voeding voor die prijs kan leveren.
Voor de prijs van de Acers heb je ook goede 1440p's pricewatch: Dell P2416D Zwart, pricewatch: BenQ BL2420PT Zwart.

• Crovmon
Jarn00bje schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 01:42:
geef je ook om de case enzo en kun je akkoord gaan met 3 21 inch monitoren 1080p
Hey Jarn00bje,

- Ik geef weinig om de case, maar warmtemanagement, geluidsdemping, en kabelmanagement zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen (ongeveer in die volgorde).

- 3 21" monitoren van 1080p zijn prima, had naast die 24" WUXGA monitoren in mijn lijstje ook deze van 23" overwogen: pricewatch: AOC i2369Vm Zwart (mijn voornaamste bedenking is dat ie al wat ouder is, en niet hoogte-verstelbaar)

Bij voorbaat dank voor je eventuele suggesties!
- Ronnie

• Crovmon
Verwijderd schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 02:01:
Geheugen loopt op een H110, B150 of H170 toch niet sneller dan 2133 MHz dus wat dat betreft vat er weinig te kiezen.

[...]

Voor de prijs van de Acers heb je ook goede 1440p's pricewatch: Dell P2416D Zwart, pricewatch: BenQ BL2420PT Zwart.
Bedankt voor je overwegingen ACB2401!

- Ik dacht dat Z170 mobo's (deze bijv: pricewatch: ASRock Z170A-X1 wel hogere geheugensnelheden ondersteunden, maar niet dus? Goed om te weten! Vind dat altijd verwarrend. Heeft 32GB RAM denk je voordeel op de langere termijn versus gewoon 16?

- Ja, de 1440p monitoren zien er idd als veel betere deals uit, maar dan moet ik gedwongen op 1 scherm ipv 3 schermen gamen toch? Althans, ik nam aan dat zo'n GTX 1070 geen Surround triple monitor setup aankan wanneer elk scherm 1440p is. Of toch wel?

Alvast bedankt voor eventuele verdere toelichting/tips!
- Ronnie

• Miyazono
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 12:59
Z170 moederborden ondersteunen inderdaad hogere snelheden qua geheugen, maar de Z170 chipset os bedoeld voor overklokken, wat je niet van plan bent te gaan doen en er dus ook geen reden voor is om een Z170 moederbord te nemen

Verwijderd

Crovmon schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 18:23:
- Ik dacht dat Z170 mobo's (deze bijv: pricewatch: ASRock Z170A-X1 wel hogere geheugensnelheden ondersteunden, maar niet dus?
Dat doen ze wel. Ik heb het nergens over Z170 gehad. Is voor jou ook niet van toepassing omdat je niet gaat overklokken.
- Ja, de 1440p monitoren zien er idd als veel betere deals uit, maar dan moet ik gedwongen op 1 scherm ipv 3 schermen gamen toch? Althans, ik nam aan dat zo'n GTX 1070 geen Surround triple monitor setup aankan wanneer elk scherm 1440p is. Of toch wel?

Alvast bedankt voor eventuele verdere toelichting/tips!
- Ronnie
Triple 1440p zal jiet meevallen idd. Heb je al eens aan een ultrawide gedacht? https://tweakers.net/cate...guS8xRsopWMjcxM1eKra2tBQA

• Bastian1
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-11 13:48
Is ultrawide 34 inch met de 21:9 beeldverhouding niet geschikt voor jou?

Het is een groot scherm met flink wat werkruimte. Als je het juiste model uitzoekt zijn ze prettig gebogen en erg leuk om mee te gamen.

Kan ook makkelijk (/ruim voldoende iig) worden aangestuurd door de rekenkracht van de Gtx 1070 kaart.
Is rond jou prijs van de 3 monitoren, maar wel zonder bezels moet je maar denken O-). Ook erg groot (84cm breed met de kromming!)

Als voorbeeldje uit de pricewatch

(degene die ik als favoriet heb voor een build van over een half jaar :))

pricewatch: Dell Ultrasharp U3415W Zwart

En een andere met ik dacht hetzelfde paneel in de monitor als die Dell ultrasharp.

pricewatch: LG 34UC97C

Moet je eventjes kijken of het je bevalt.
YouTube heeft redelijk veel reviews van 1440p 21:9 monitoren. Vrijwel allemaal positief, dus zeker het overwegen waard ;)

(kleine Edit, ik zie net dat user:ACB2401 het ook al heeft voorgesteld :p)

((nog tweede kleine Edit, ik heb zelf nog geen load over 12 gb ram zien komen met MATLAB wanneer ik +/- 300 figuren moest genereren met simulink. Dus misschien Is 16gb ddr4 wel voldoende? Erbij toevoegen kan altijd nog en Is erg simpel. Ik was nml onder de indruk, voor een paar maanden terug, dat ddr4 constant in een prijsdaling zat))

[ Voor 17% gewijzigd door Bastian1 op 20-08-2016 20:16 ]

• Crovmon
Bedankt voor de toelichting Miyazono: Dus het kan wel maar is dus een beetje zonde omdat je dan een onnodig duur mobo neemt... (@ACB2401: Sorry, dacht dat je met H170 misschien iets sterk gerelateerds aan Z170 bedoelde. Niet zo thuis in al die chipsets.)

Dank voor de suggestie van het ultrawidescreen scherm ACB & Bastian1, ziet er erg mooi uit idd. Deel van de reden voor meerdere schermen is echter ook dat het qua productiviteit gewoon erg lekker werkt om op twee schermen met twee aparte dingen bezig te zijn? Heeft een van jullie ervaring met het wennen aan meerdere vensters open hebben in 1 scherm? Ik ben namelijk heel erg gewend aan full-screen alles. Doe op m'n 16:9 laptop wel eens halfway splits, en dat voelt altijd awkward omdat er geen harde grens tussen de twee halve shermen zit. Twijfel of dat mij zou blijven storen of er snel aan te wennen valt.

@Jarn00bje: Had jij nog case-suggesties? En is dit een logische keuze voor de fan? (Prijslijst waaruit ik dit idee heb was gebaseerd op een microATX kast geloof ik, misschien is er een betere optie als je een grotere/ATX behuizing hebt?)

• Bastian1
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 30-11 13:48
Sinds het mogelijk Is om in Windows split-screen makkelijk te gebruiken maak ik er veel gebruik van. Met ultrawides is zelfs een triple split optie aanwezig naar mijn weet.

Ik heb er zelf (nog) geen een constant in gebruik, dus kan ik mijn ervaring er niet mee delen vanuit de lange termijn.

Ik heb er enkel een uitgeprobeerd voor een dagje, bij een vriend. Waarbij we ongeveer de halve dag gegamed hebben en de andere helft gebruikt hebben om een project af te maken. Het werkte voor allebei de doeleinden erg prettig.

Een goed overzicht van alle vensters (2 groot split met soms een 3e ietwat kleinere tabel erbij) die openstonden. Dus ik zou het prettig hebben kunnen vinden door mijn toch al veelvuldig gebruik van split-screen op een 25 inch monitor.

Voor gaming was het geweldig ;).

Ik raad je wel even aan om een winkel op te zoeken waar je ze even kunt gaan bekijken.

Ik vind ze persoonlijk dus erg mooi om mee te werken, maar in de V&A sectie van tweakers worden ook soms 21:9 monitoren verkocht door mensen die een paar weken na aankoop toch niet volledig aan de ervaring konden wennen.

Het is iets peroonlijks en moet je even goed over nadenken!
Pagina: 1