Toon posts:

Waar is mijn eth1 gebleven??

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Net heb ik een nieuw OS op mijn server geinstalleerd, Debian 2.2. In de server zitten twee exact dezelfde netwerkkaarten, beide rtl8139. Nu meen ik mij te herinneren dat ik tijdens de install allebei de netwerkkaarten kon configureren, maar dat was dus niet het geval en nu heb ik dus alleen een eth0. Hoe krijg ik eth1 erbij??
Ik kom er echt niet uit...

(en niet komen met dingen als ifconfig eth1 up, want eth1 is er dus uberhaupt niet)

Enne... de netwerkkaarten doen het allebei prima, daar is niks mis mee.

• intert0y
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10-03-2025
zo ben ik na verse install RH7.1 mijn eth0 kwijt :( sniff.. sniff.. en nu maar zoeken.

ik ben geen postbode, maar postman Pat rulez!

Verwijderd

Topicstarter
Laat maar zitten, ik heb de oplossing al gevonden.

Hij kon het niet hebben dat de ene netwerkkaart een interrupt deelde met de videokaart. Vreemd, maar goed. De oplossing was dus om de kaart te verplaatsen naar een ander PCI-slot.

Misschien ook iets voor jou intert0y?

• Dapa
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Had een soort gelijk probleem met rh 6.1, heb toen ooit ergens gevonden dat het te verhelpen is door append= in lilo op te nemen: (werkt bij mij)
code:
1
2
3
image=/boot/vmlinuz-2.x.x-x
      append="ether=9,0x300,eth0 ether=10,0xD000,eth1"
      label=linux

waarbij achter ether= resp het interrupt(9) ,adres(0x300) en kaart (eth0) komen.

• ScaraB
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 29-01 10:39
Mijn eth1 is dus ook onherkenbaar geloof ik.

Ik wilde dus FreeSCO installeren als ADSL-router. De server is maar een oud bakkie, 486DX266, en heeft helaas (?) geen PCI sloten. Er zitten dus twee netwerkkaarten in. De ene is een 3COM Etherlink III blabla. Deze eth0 kaart zit op IRQ10/0x300. De tweede netwerkkaart, dus degene die naar mn HUB in mn netwerk gaat is een Realtek 8019 PnP LAN op IRQ15/0x220 (volgens Windows).

Nu schijnt standaard de tweede netwerkkaart meestal op IRQ11/0x340 te zitten.

Enfin bij 'route -n' ziet ie dus alleen de eth0 interface. Zo veel verstand heb ik nou ook niet van Linux ofzo dus misschien zegt dat niet zoveel..

Ik heb nu in de setup al naar de instellingen gekeken van de netwerkkaarten. Bij eth1 stond dus voor beide opties een 0 wat volgens mij bij een PCI interface niet uitmaakt maar in mijn geval, ISA, dus wel. Dit heb ik dus veranderd naar IRQ15 en 0x220, maar zonder resultaat.

Iemand die mij verder zou kunnen helpen?
Misschien op een andere manier een andere IRQ ofzo toewijzen aan de netwerkkaart? Of is het beter om een andere ISA netwerkkaart te kopen? :?