Nieuw Huis - Nieuw thuisnetwerk (Glasvezel)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vondelen
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17-06 12:14
Hallo Tweakers,

Wij hebben onlangs een nieuw huis gekocht en binnenkort krijgen we hiervan ook de sleutel. Terwijl mijn vrouw druk bezig is met de kleuren van de verf e.d. ben ik aan het nadenken hoe we straks het beste al onze apparaten kunnen verbinden.

Ik heb inmiddels al wel een glasvezelabonnement afgesloten bij Vodafone, maar mijn vraag is nu hoe ik vanuit de meterkast alles het beste aan kan gaan sluiten.
Voor zover ik weet liggen er in het huis verder nog geen internetkabels naar bijv de bovenverdiepingen dus ik moet sowieso van scratch af aan beginnen.

Het enige wat ik weet is dat de glasvezelkabel dus in de meterkast binnenkomt en vandaar uit moet dus alles worden verzonden. Ook heb ik begrepen dat het glasvezelmodem van Vodafone slecht twee poorten beschikbaar heeft voor netwerkverkeer, dus hier moet ook rekening mee worden gehouden.

Ik heb zelf verder weinig verstand van netwerken, dus ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen.
Onderstaande link bevat een plaatje van een schets die ik heb gemaakt van de oplossing zoals ik deze heb bedacht: https://db.tt/LY1DhHU1

Zoals op het plaatje te zien is, heb ik dus een aantal apparaten in de woonkamer die ik bekabeld wil aansluiten. Deze staan allemaal wel bij elkaar in (de buurt van) een tv-meubel:
* HTPC
* PS4
* Raspberry PI met KODI
* Evt later nog een SMART-TV

Verder heb ik nog een andere Raspberry die ik gebruik als NAS, met hieraan dus gekoppeld 2 USB harde schijven. Deze wil ik ook in de meterkast plaatsen.

Als laatste heb ik nog wat apparaten op de slaapkamer en zolder die in principe wel wireless kunnen werken, maar het liefste zou ik in ieder geval op elke verdieping minimaal één plek willen hebben met een bekabelde aansluiting.

Verder wil ik uiteraard ook in het hele huis een fatsoenlijke dekking hebben met WIFI voor verschillende telefoons, tablets, etc.

Omdat ik dus maar twee vrije poorten op het Vodafone modem heb, was mijn idee dus het volgende:
Vanuit poort 1, één kabel richting de woonkamer. Daar bij het TV meubel een switch, waar ik vervolgens de eerder genoemde apparaten op aansluit.

In de meterkast één switch die ik aansluit op poort 2 van het vodafone modem. Op deze switch sluit ik vervolgens de raspberry aan en laat ik eventueel een kabel doorlopen naar de bovenverdiepingen, waar ik vervolgens ook weer een switch plaats om de apparaten op zolder op aan te sluiten.
Op deze manier heb ik in ieder geval de minste kabels door het huis lopen.
(De vraag is o.a. of het zomaar kan om meerdere switches achter elkaar te plaatsen, en wat hier evt nadelen van kunnen zijn)

Eventueel wil ik en nog voor kiezen om uberhaupt geen kabels naar boven te trekken maar hier gebruik te maken van een powerline setje, púúr omdat ik dan niet moeilijk hoef te doen met het doortrekken van kabels, aangezien het hebben van een bekabelde aansluiting op die verdiepingen (in ieder geval nu) nog geen noodzaak is.

De switches die ik wil gebruiken is de D-Link DGS-105 (ivm energiezuinig)

Aangezien ik hier verder niet al te veel verstand van heb, vraag ik mij af of het bovenstaande in jullie ogen gaat werken?
Het belangrijkste is dat ik in de woonkamer via de HTPC of de RPI video kan streamen vanaf internet en vanaf de RPI NAS die in de meterkast staat.
Ook zou ik op elke verdieping een voldoende WIFI ontvangst willen hebben om in ieder geval zonder problemen youtube filmpjes af te spelen. Aangezien Vodafone nu een 'WIFI-garantie' geeft ,waarbij zij zorgen dat zowel op de begane, als de eerste verdieping voldoende ontvangst zou moeten zijn, maak ik me hier verder geen zorgen over en gaat het nu vooral om de zolder. Hoe kan ik dit het beste oplossen, ikzelf denk door een access point op zolder te plaatsen. Kan ik een dergelijk AP echter koppelen aan een powerline adapter, of een switch, of loop ik hierbij nog tegen andere problemen aan?

Zo dit is een heel verhaal geworden, ik hoop dat het een beetje duidelijk is en dat jullie op basis van hetgeen ik beschreven heb aan kunnen geven of dat de door mij bedachte oplossing kan werken, of ik misschien beter iets anders kan verzinnen, of dat er nog tips zijn die mij verder kunnen helpen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Hou er rekening mee dat je voor Vodafone een appartement netwerk kabel moet leggen voor iptv. Je hebt dus 2 kabels nodig vanaf de meterkast naar de TV plaats. 1 voor iptv en de 2e voor de rest (met switch)

Deze kunnen prima samen door 1 leiding gelegd worden.

Heb je nog loze leidingen of coax/telefoon leidingen in huis die je kan gebruiken?

Hou ook rekening met een (extra) netwerk kabel naar boven voor tv eventueel. Dit kan ook met powerline, maar dan kan je voor ' gewoon' internet geen. Gebruik meer maken van powerline (kan in theorie op zich wel... Maar de kans op storingen is vrij groot)

Aangezien het een nieuw huis is zou ik sowieso adviseren om netwerk kabels aan te leggen ook voor boven. Het is gewoon de beste mannier om zaken aan te sluiten en je hebt er daarna alleen maar plezier van. Nu is alles toch nog leeg en kaal dus het leggen van leidingen zorgt voor weinig overlast.

Leg op plaatsen waar je eventueel een TV wilt plaatsen 2 kabels ( kunnen in 1 buis). Heb je later meer nodig dan kun je rustig een switch bij plaatsen. ( Meer dan 2 Lan kabels naar 1 plek is dus niet nodig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Eigenlijk gelden voor je setup alle 'standaard' tips:

- Gebruik stugge kabel, van puur koper
- De plek waar de apparaten ingeplugd worden voorzien van contactdozen met 8p8c/rj45 keystones
- Voor elke plek waar je een kabel naartoe trekt: trek er altijd 2, ook als je nu maar 1 nodig hebt
- Laat het centraal samen komen en sluit het op een patchpanel aan, dat kan ook een simpel 10-poorts wall mounted ding zijn

Gebruik dan korte patchkabeltjes (bijv. Digitus 50cm van 1 euro of minder) om de patch poorten met de switch te verbinden.

De centrale plek kan bijvoorbeeld een meterkast zijn, en daar zou je dan ook een switch, een modem, en een NAS o.i.d. kunnen stallen. Stel dat je eerst maar 4 apparaten aan gaat sluiten, dan is een 5-poorts switch prima, voor 4 euro meer een 8-poorts geeft je nog wat rek, en zo kan je vrij eenvoudig met een goed netwerk beginnen, met uitbreidingsopties voor de toekomst.

Qua kabeltype zou elke cat5e 100% koper goed moeten zijn, stel dat je storingsbronnen of interferentie verwacht, dan zou je nog voor shielded kunnen gaan. Cat6 gaat je nu niets opleveren, en op het moment dat je het wel nodig hebt (over c.a. 10 jaar) kan je altijd nog vervangende kabels trekken en je oude als trekdraad gebruiken. Op het moment dat je ze gaat vervangen wil je misschien wel cat6a of cat7 of fiber, je weet het nu waarschijnlijk nog niet, en als je wat meer bandbreedte nodig zou hebben is een bond of aggregate maken ook nog een optie.

Stel dat je niet zeker weet waar je goed spul kan kopen, daar hebben we een topic voor (iets van 'pas op met inferieure kabels'), en anders kan je bij netwerkproducten.com of mp2 automatisering (geen idee wat de naam nou is) terecht, die staan volgens mij ook wel in de PW. Daar geven ze per kabel aan waar het van gemaakt is en verkopen ze geen rotzooi. Bij de gemiddelde dozenschuiver weet je het nooit zeker, vaak weten ze zelf niet eens wat ze nou verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
VVV-007 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:15:
Hou er rekening mee dat je voor Vodafone een appartement netwerk kabel moet leggen voor iptv. Je hebt dus 2 kabels nodig vanaf de meterkast naar de TV plaats. 1 voor iptv en de 2e voor de rest (met switch)

Deze kunnen prima samen door 1 leiding gelegd worden.

Heb je nog loze leidingen of coax/telefoon leidingen in huis die je kan gebruiken?

Hou ook rekening met een (extra) netwerk kabel naar boven voor tv eventueel. Dit kan ook met powerline, maar dan kan je voor ' gewoon' internet geen. Gebruik meer maken van powerline (kan in theorie op zich wel... Maar de kans op storingen is vrij groot)

Aangezien het een nieuw huis is zou ik sowieso adviseren om netwerk kabels aan te leggen ook voor boven. Het is gewoon de beste mannier om zaken aan te sluiten en je hebt er daarna alleen maar plezier van. Nu is alles toch nog leeg en kaal dus het leggen van leidingen zorgt voor weinig overlast.

Leg op plaatsen waar je eventueel een TV wilt plaatsen 2 kabels ( kunnen in 1 buis). Heb je later meer nodig dan kun je rustig een switch bij plaatsen. ( Meer dan 2 Lan kabels naar 1 plek is dus niet nodig)
dit is goede tip, mocht er al wat liggen en snelheid niet super belangrijk zijn kan je ook de gigabit kabel splitsen in 2x 100mb bv ziets
http://www.allekabels.nl/...Jr75JWczs4CFRaNGwod3TYDiw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
Twee kabels lijkt me onzin als je ook een switch hebt staan in de woonkamer - VLANs erover en die het splitsen laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-06 06:25
Dan moet je ook weer switch hangen aan het einde van de kabel toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
ufear schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 21:37:
Twee kabels lijkt me onzin als je ook een switch hebt staan in de woonkamer - VLANs erover en die het splitsen laten doen.
Het kan inderdaad ook met aan beide kanten een managed switch en het instellen van Vlans.
Echter Het is het voor heel veel gebruikers niet makkelijk om die Vlans goed in te stellen. Het goed instellen van een Vlan netwerk op meerdere switches gaat wel wat verder dan het aanpassen van je wifi SSID en wachtwoord..... (en kijk maar eens om je heen hoeveel 'standaard' SSIDs er nog gebruikt worden bij mensen...) Aangezien TS toch nog aan het aanleggen is en je makkelijk 2 kabels door 1 buis kan leggen, en de wall mounts vaak ook ruimte hebben voor 2 poorten, kost het je dus alleen maar wat extra kabel om gewoon een 2e kabel te leggen, en dan hoef je dus niet met Vlans te werken. (en aangezien je met goedkopere switches af kan maakt het zelfs in prijs weinig tot niets uit).

Vlans is een leuke techniek en is ook heel mooi dat het kan (gebruik het zelf ook), maar voor het gros van de gebruikers is het niet eenvoudig om (goed) in te stellen...... en om die reden zal mijn advies dan ook zijn om zo te werken dat je het gebruik hiervan zo veel mogelijk kan voorkomen.

In het kort dus leg gewoon 2 netwerk kabels naar elk punt, het kost weinig extra (geen extra leiding nodig en het aansluitpunt heeft vaak al een aansluiting voor 2 kabels) en bespaar jezelf de eventuele problemen van het instellen van Vlans.

Tenslotte geeft TS hier aan dat hij graag met gebruik wil maken van unmanaged D-link switches ivm laag stroom verbruik. Managed switches moeten meer doen en zullen dus vaak ook meer stroom verbruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ufear
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 12-09 20:00
VVV-007 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 10:59:
[...]

Het kan inderdaad ook met aan beide kanten een managed switch en het instellen van Vlans.
Echter Het is het voor heel veel gebruikers niet makkelijk om die Vlans goed in te stellen. Het goed instellen van een Vlan netwerk op meerdere switches gaat wel wat verder dan het aanpassen van je wifi SSID en wachtwoord..... (en kijk maar eens om je heen hoeveel 'standaard' SSIDs er nog gebruikt worden bij mensen...) Aangezien TS toch nog aan het aanleggen is en je makkelijk 2 kabels door 1 buis kan leggen, en de wall mounts vaak ook ruimte hebben voor 2 poorten, kost het je dus alleen maar wat extra kabel om gewoon een 2e kabel te leggen, en dan hoef je dus niet met Vlans te werken. (en aangezien je met goedkopere switches af kan maakt het zelfs in prijs weinig tot niets uit).

Vlans is een leuke techniek en is ook heel mooi dat het kan (gebruik het zelf ook), maar voor het gros van de gebruikers is het niet eenvoudig om (goed) in te stellen...... en om die reden zal mijn advies dan ook zijn om zo te werken dat je het gebruik hiervan zo veel mogelijk kan voorkomen.

In het kort dus leg gewoon 2 netwerk kabels naar elk punt, het kost weinig extra (geen extra leiding nodig en het aansluitpunt heeft vaak al een aansluiting voor 2 kabels) en bespaar jezelf de eventuele problemen van het instellen van Vlans.

Tenslotte geeft TS hier aan dat hij graag met gebruik wil maken van unmanaged D-link switches ivm laag stroom verbruik. Managed switches moeten meer doen en zullen dus vaak ook meer stroom verbruiken
Mijn reactie was meer toegespitst op het feit dat je zei dat je een aparte kabel "moet" leggen - dat is dus niet zo. In de praktijk ben ik het met je eens dat het simpeler is om er twee te leggen voor een leek - maar laatste keer dat ik hier keek zaten we wel op tweakers.net en niet op consumentenbond.nl!

Daarnaast als je twee kabels legt en je wil later bv. nog een extra TV doorlussen dat je nog een extra switch nodig gaat hebben, waardoor je wellicht dus een switch voor 'internet' en 'tv' op hetzelfde punt gaat krijgen - ik zou het in ieder geval gelijk goed doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
ufear schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 14:45:
[...]

Mijn reactie was meer toegespitst op het feit dat je zei dat je een aparte kabel "moet" leggen - dat is dus niet zo. In de praktijk ben ik het met je eens dat het simpeler is om er twee te leggen voor een leek - maar laatste keer dat ik hier keek zaten we wel op tweakers.net en niet op consumentenbond.nl!

Daarnaast als je twee kabels legt en je wil later bv. nog een extra TV doorlussen dat je nog een extra switch nodig gaat hebben, waardoor je wellicht dus een switch voor 'internet' en 'tv' op hetzelfde punt gaat krijgen - ik zou het in ieder geval gelijk goed doen.
Off topic
Ik weet ook wel dat dit tweakers.net is, echter spreekt tweakers tegenwoordig met hun campanges een breder publiek aan. Dat deze hier nu ook komen is wel te zien aan de vele vele vele posts hier over veel simpelere problemen dan Vlans zeker bij netwerken. Vandaar dat ik bij mijn reacties rekening hou met het bredere publiek en dus oplossingen adviseer die makkelijker zijn voor het brede publiek en passen bij de situatie beschreven door de topic starter. Vaak kun je aan de post van de topic starter ook wel zien wat voor oplossing het beste bij hem/haar past.

Daarnaast acht ik de kans zeer, zeer klein dat iemand 2 IPTV tuners wil plaatsen bij 1 aansluit punt (zeker voor niet die hard tweakers).

maar goed back on topic
Pagina: 1