Welk scherm moet ik nemen voor mijn setup?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ikkejr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-08-2021
Beste Mede-tweakers,

Bij voorbaat dank voor het lezen van mijn vraag. :)

Ik ben voor mijn Mac Pro 1,1 op zoek naar een scherm (non Apple uiteraard, anders zou ik het hier niet posten :P ). Geen zorgen, de Mac Pro is voorzien van een GTX 960 en beschikt over DVI, DP (3x ofzo) en HDMI.

Mijn eisen van het product:
Wat vooral erg belangrijk is, is dat hij een wat hogere resolutie heeft. Iets in de richting van 2560x1440. Liefst 27 inch. Dat kan ik uiteraard zelf nog wel vinden, maar hier gaat het mij om: Ik wil graag een scherm met een mooie kleurweergave. Edit: Of kan ik beter gelijk voor 4K gaan? ik zie dat het niet heel veel scheelt namelijk.

Wat ga ik erop doen?
Denk aan Adobe Photoshop, mogelijk ook tekstverwerken, verder gewoon de gebruikelijke dingetjes als beetje internetten, filmpje kijken, muziek luisteren :)

Huidige setup:
Momenteel gebruik ik 2x HP LA2405WG. Prima schermpjes voor hun tijd maar daar heb je het al, ze zijn 5 jaar oud, het zijn LCD panelen en niet echt meer van deze tijd. De resolutie is wel lekker, 1920x1200. Vandaar dat ik het nieuwe scherm ook graag een tandje hoger wil omdat hij 2 Full HD + schermen gaat vervangen.

Ik ben opzoek naar een scherm dat gewoon goed is.

Prijs:
De enigste reden dat ik niet voor een mooi Apple scherm ga is de prijs, ik wil gewoon niet zoveel uitgeven. Ik heb geen specifieke prijs in gedachten, ik hoor graag wat jullie mij aanraden.

Merk:
Ik ben niet heel erg merk gebonden, hoef alleen geen Asus meer, daar ben ik een beetje klaar mee. Vorig jaar voor mijn Windows machine een 24 inch 144hz scherm gekocht van BenQ en zijn kleuren zijn best, daar is gewoon niet mee te Photoshoppen, daarom gaat mijn voorkeur hier ook niet naar uit. Gamen gaat wel perfect ofcourse. :)

Bij voorbaad hartelijk dan!

Alle reacties

• Enterprise1701
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09-01 17:30
Hoi Ikkejr

Sinds gamen geen doel is op de Mac Pro 1.1, ben ik uitgekomen op dit scherm

1440P, IPS, en 25 inch, dus een middelweg

Er zijn vast nog betere, maar deze heb ik even snel gezocht voor je,

pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart

• ikkejr
melvintje schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:28:
Hoi Ikkejr

Ha Melvintje,

Bedankt voor je reactie. Zijn de kleuren van dit scherm ook goed? Ultrasharp is altijd een erg goede serie geweest en de prijs is ook aantrekkelijk.

Ik hoor het graag! :*)

• Younes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 30-01 06:52

Younes

Wie, Wat, Waar?

ikkejr, je kan reviews lezen en je kan specs bekijken, toch?

...en waarom?

• ikkejr
Younes schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:42:
ikkejr, je kan reviews lezen en je kan specs bekijken, toch?
Ha Younes,

Klopt. Maar er zijn er inmiddels zo ontzettend veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie, dan pak ik 10 monitoren, zijn alle 10 100 reviews van. Dan is het einde zoek. Dus hoor graag van jullie wat jullie ervan denken. ;)

• Enterprise1701
De reviews op deze site kan je inderdaad lezen van verschillende gebruikers, zoals hier

Er zitten aardig wat positieven tussen. misschien wat handige leesvoer

• ikkejr
melvintje schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:48:
De reviews op deze site kan je inderdaad lezen van verschillende gebruikers, zoals hier

Er zitten aardig wat positieven tussen. misschien wat handige leesvoer
Dat zijn erg veel reviews. Hahahaha. Wat ik heel veel lees is IPS Glow. Dat ziet er heel naar uit als ik de foto's op internet zie, maar dit is allemaal in het donker. Hoe moet ik me dit voorstellen? Is dat echt heel erg? Ga ik daar last van krijgen? En zie je het alleen op een zwarte achtergrond? Of altijd? Ik wil wel graag mooi egaal beeld namelijk :)

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
melvintje schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:28:
Hoi Ikkejr

Ik heb er hier 1 van staan. Uitstekend scherm.

Is er overigens ook in 27 inch:

pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart

• ikkejr
xelfer schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:57:
[...]

Ik heb er hier 1 van staan. Uitstekend scherm.

Is er overigens ook in 27 inch:

pricewatch: Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart
Erg nice! Hoe zit het met de "IPS Glow"? Wat moet ik me daarbij voorstellen? Is dat erg? Heb jij er last van?

• Enterprise1701
Lees inderdaad dat die IPS glow op donkere plekken zijn, maar aangezien El capitan erg kleurrijk(erg licht) is zal je daar niet veel problemen mee hebben

• ikkejr
melvintje schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:03:
Lees inderdaad dat die IPS glow op donkere plekken zijn, maar aangezien El capitan erg kleurrijk(erg licht) is zal je daar niet veel problemen mee hebben
Gaat me meer om stabiele en egale kleuren. Vooral voor Photoshop. :)

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-02 19:35
ikkejr schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 14:40:
Zijn de kleuren van dit scherm ook goed? Ultrasharp is altijd een erg goede serie geweest en de prijs is ook aantrekkelijk.
Zo'n IPS-scherm geeft in de regel betere kleuren dan TN, zoals in je huidige HP-monitors, waarbij de kleur van de kijkhoek afhangt.

• ikkejr
Alex3 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:07:
[...]
Zo'n IPS-scherm geeft in de regel betere kleuren dan TN, zoals in je huidige HP-monitors, waarbij de kleur van de kijkhoek afhangt.
Okay, dus ik ga geen last krijgen van de "IPS Glow"?

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:24

skoozie

SCSI

Ikzelf heb ook dit scherm en was huiverig over die IPS glow na het lezen van reviews, maar mijn onkundige oog ziet hier niets van. een extra voordeel van dit scherm is dat er vanuit de fabriek gekalibreerd is en het rapport zit er bij. Heel prettig scherm voor mijn thuiswerkplek!

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• Alex3
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 09-02 19:35
ikkejr schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:20:
Okay, dus ik ga geen last krijgen van de "IPS Glow"?
Durf ik niet te zeggen, heb er geen ervaring mee.

• ikkejr
skoozie schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:27:
Ikzelf heb ook dit scherm en was huiverig over die IPS glow na het lezen van reviews, maar mijn onkundige oog ziet hier niets van. een extra voordeel van dit scherm is dat er vanuit de fabriek gekalibreerd is en het rapport zit er bij. Heel prettig scherm voor mijn thuiswerkplek!
Bedankt! Klinkt goed. Heb jij de 25 of de 27 inch?

• lauranvh
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 11-12-2025
Ik heb dit scherm (25 inch) een aantal maanden geleden gekocht. Wilde de gok wagen met de IPS glow maar mijn scherm heeft daar heel erg weinig last van. Zeker niet de afbeeldingen die je krijgt als je erop Googled.

Ik ben enorm tevreden over het scherm en is volgens mij een aanbeveling waard.

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 07:07
Ikzelf bezit 2 U2515H schermen, onlangs hebben wij er voor mijn vriendien ook nog één aangeschaft. Hoewel ik geen heel getraind oog heb op dit vlak, hebben in mijn ogen alledrie de schermen geen last van IPS Glow, in ieder geval niet dermate dat het opvalt of storend is.

• ikkejr
lauranvh schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:38:
Ik heb dit scherm (25 inch) een aantal maanden geleden gekocht. Wilde de gok wagen met de IPS glow maar mijn scherm heeft daar heel erg weinig last van. Zeker niet de afbeeldingen die je krijgt als je erop Googled.

Ik ben enorm tevreden over het scherm en is volgens mij een aanbeveling waard.
Super gaaf! Hartstikke bedankt. Zou het heel misschien nog afhankelijk kunnen zijn van degene die je krijgt? Dat de een het erger heeft of de ander? Of moet dat niks uitmaken? Sorry, ik heb echt heel weinig verstand van panelen.

• ikkejr
Willem1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:39:
Ikzelf bezit 2 U2515H schermen, onlangs hebben wij er voor mijn vriendien ook nog één aangeschaft. Hoewel ik geen heel getraind oog heb op dit vlak, hebben in mijn ogen alledrie de schermen geen last van IPS Glow, in ieder geval niet dermate dat het opvalt of storend is.
Top! Hartstikke bedankt voor de feedback!! _/-\o_

• lauranvh
ikkejr schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:45:
[...]

Super gaaf! Hartstikke bedankt. Zou het heel misschien nog afhankelijk kunnen zijn van degene die je krijgt? Dat de een het erger heeft of de ander? Of moet dat niks uitmaken? Sorry, ik heb echt heel weinig verstand van panelen.
Heb ik wel vaker gezien op forums dat het ene paneel meer last heeft van glow dan een andere.

• ikkejr
lauranvh schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 15:55:
[...]

Heb ik wel vaker gezien op forums dat het ene paneel meer last heeft van glow dan een andere.
Okay! Ik ga waarschijnlijk voor de 27 inch. Denk dat dit toch wel een winnaar is! Bedankt voor de tips! Neem aan dat de 27 niet slechter is als de 25 :)

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 07:07
IPS Glow kan volgens mij inderdaad per scherm verschillen. Mocht je een scherm ontvangen met erg veel last van de IPS Glow, kun je uiteraard (afhankelijk van hoe en waar je het scherm aanschaft) gebruik maken van wet koop op afstand en je scherm altijd nog retourneren.

• lauranvh
Willem1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:01:
IPS Glow kan volgens mij inderdaad per scherm verschillen. Mocht je een scherm ontvangen met erg veel last van de IPS Glow, kun je uiteraard (afhankelijk van hoe en waar je het scherm aanschaft) gebruik maken van wet koop op afstand en je scherm altijd nog retourneren.
En als je hem fysiek gaat kopen dan kun je hopelijk in de winkel een check doen naar dode pixels en glow.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Lees dit (voortaan...) dus eerst :o

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA

Oslik blyat! Oslik!

• skoozie
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:24

skoozie

SCSI

lauranvh schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:04:
[...]

En als je hem fysiek gaat kopen dan kun je hopelijk in de winkel een check doen naar dode pixels en glow.
Ikzelf heb een 25"scherm aangeschaft in een fysieke winkel, daar wilde ik hem graag controleren op evt dode pixels, Dit mocht niet bij de wnkel waar ik hem kocht maar mocht hem wel omruilen als het wel zo mocht zijn. Als rede werd aangevgeven dat ze hem dan niet meer goed konden inpakken. Een veiligere optie zou zijn online bestellen en als het niet bevalt terugsturen onder Wet Koop Op Afstand. dan kan je zelf bekijken of en hoe erg er sprake is van IPS Glow.

Diablo 3 | pc | Z.O.Z

• ikkejr
dion_b schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:31:
Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Lees dit (voortaan...) dus eerst :o

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora.

Move VB -> CAA
Oh mijn god, sorry voor mijn blindheid. |:( |:( |:( Heb erg weinig geslapen vannacht, is te merken :( Ik zal beter lezen in het vervolg!

• ikkejr
Willem1990 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:01:
Goede tip! Dankjewel! Ik bestel doorgaans alles online, dus dat zit wel goed. :)
Pagina: 1