Linksys router krijgt geen IP adres en Belkin router wel

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semsals
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:20
Beste Tweakers,

Ik heb een Mikrotik Routerboard RB2011UiAS-RM. Ik heb deze zo geconfigureerd dat switch 1 en switch 2 verbonden zijn via een bridge. de modem is verbonden met ether-1 en op ether 2 is een Belkin router verbonden die meteen bij het insteken ervan een IP-adres verkreeg en dus ook verbinding met het internet.

Wanneer ik nu een tweede router van Linksys insteek op ether 3 krijgt deze enkel een vreemd IP-adres toegewezen dat enkel voor intern gebruik dient (geen internet). Wanneer ik een oude pc verbind met ether 3 krijgt deze ook het vreemde IP-adres toegewezen. Wanneer ik dan weer mijn laptop verbind krijgt deze wel een IP-adres toegewezen waarmee ik verbinding krijg met het internet. ook wanneer ik de Belkin router op ether 3 aansluit kan ik hiermee gewoon op het internet.

Ik heb de pc en de Linksys router zo ingesteld dat ze een automatisch IP-adres verkrijgen, de laptop was ook op deze manier ingesteld.

Ik probeer erachter te komen wat er aan de hand is want in een later stadium moet er ook een pinautomaat aangesloten worden op de Mikrotik router. Ik heb deze pinautomaat overigens ook ingestoken op een ether poort en deze kreeg ook geen verbinding met het internet. Het liefste zou ik een oplossing willen vinden voor de pinautomaat, de router kan makkelijk vervangen worden door een andere Belkin router die wel werkt.

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:53
Misschien is het handig als je een config export van je Routerboard post.

Verwacht je op elke 'client' een RFC1918-adres of een globaal routeeerbaar adres? Welke adressen zie je assigned worden?

De enige manier waarop ik dit uberhaupt fout zie gaan is als je alle poorten bridged, terwijl de upstream router slechts 1 globaal IP uitdeelt. Dan moet je de Routerboard dus instellen als daadwerkelijke router en NAT configureren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valen_76
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19-04 19:28
Routers zijn knooppunten die verschillende subnets/IP ranges verbinden. Ik mis in je verhaal waar de dhcp server draait en met welk subnet. Of welke subnets aan de verschillende poorten hangen. Als verschillende apparaten een ip adres krijgt, welke dan?

DHCP protocol werkt via broadcasting, wat in het zelfde subnet blijft. Routers sturen die pakketjes niet door naar subnets op andere poorten. Door de bridge in te stellen kregen kwamen die 2 poorten/switches in het zelfde subnet terecht. Ether 3 waarvoor waarschijnlijk een ander subnet geldt heeft geen route naar de DHCP server. (Je hebt niets gezegd over die configuratie) Tenzij daarvoor een DHCP relay agent wordt ingesteld. ( http://wiki.mikrotik.com/wiki/Manual:IP/DHCP_Relay )

De reden dat de laptop en Belkin router wel een IP adres krijgt is mij onduidelijk. Kan het zijn dat die via Wifi hun route naar de dhcp server vinden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semsals
Ik zal proberen zo goed mogelijk te antwoorden, mijn kennis is namelijk beperkt op het vlak van netwerken en ik ben hierover aan het bijleren.

Ik zal later vandaag een export config plaatsen van de router.
De router is ingesteld als router met NAT-configuratie. (dit vermoed ik want ik heb de standaardinstellingen van Winbox gebruikt).

De DHCP-server draait op de mikrotik router waar ook de modem op aangesloten is. IP adressen zijn bijvoorbeeld 192.168.88.254. Het IP-adres dat de niet werkende Linksys router krijgt begint met 195.
Ether 3 bevind zich nog in hetzelfde subnet als ether 2 (ether 6-10 zitten in een ander subnet). switch 1 staat namelijk voor ether 1-5 en switch 2 voor ether 6-10. Ik verwacht dat de DHCP instellingen juist zijn omdat ether 2 en 3 wel werken voor de belkin router.

De DHCP server heeft geen wifi en op de laptop had ik wifi uitgeschakeld en deze verbonden met een ethernet kabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Daar gaat het mis met je IP ranges.

Je moet binnen de IP adressen geschikt voor eigen netwerken blijven, anders gaat het niet goed komen.

dus deze ranges:
10.0.0.0 - 10.255.255.255
172.16.0.0 - 172.31.255.25
192.168.0.0 - 192.168.255.255

zie hier Wikipedia: Private network

Je moet de 195.x.x.x range dus aanpassen. (je wijst nu openbare IP adressen toe aan je prive Lan, waardoor je in de problemen kan komen met sites die onbereikbaar zijn enz.

Veel mensen gebruiken een instelling zoals bijv.:
192.168.1.xxx voor netwerk 1 (max 254 adressen)
192.168.2.xxx voor netwerk 2 (max 254 adressen)

Volgens mij moet je er ook voor zorgen dat beide netwerken in een appart subnet worden geplaatst (maar dat weet ik niet helemaal zeker)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
VVV-007 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:53:
Je moet de 195.x.x.x range dus aanpassen. (je wijst nu openbare IP adressen toe aan je prive Lan, waardoor je in de problemen kan komen met sites die onbereikbaar zijn enz.
Je gaat te snel. Ik lees nergens dat TS doelbewust een 195.-adres toewijst, integendeel, hij zegt het standaard MikroTik-subnet te gebruiken (192.168.88.0/24) en dat het 195.-adres uit de lucht komt vallen.

Ik denk dat we even af moeten wachten tot er een config export verschijnt, met de aanvullende post van TS wordt het er niet echt duidelijker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semsals
# aug/19/2016 17:06:06 by RouterOS 6.35.1
# software id = LHS4-UD8G
#
/interface bridge
add admin-mac=6C:3B:6B:2E:FD:95 auto-mac=no comment=defconf name=bridge
/interface ethernet
set [ find default-name=ether1 ] name="ether1 wan"
set [ find default-name=ether2 ] name="ether2 router boven"
set [ find default-name=ether3 ] master-port="ether2 router boven" name=\
"ether3 server caresse"
set [ find default-name=ether4 ] master-port="ether2 router boven" name=\
"ether4 pc verkoop 2"
set [ find default-name=ether5 ] master-port="ether2 router boven" name=\
"ether5 pc verkoop 1"
set [ find default-name=ether6 ] name="ether6-bancontact 1"
set [ find default-name=ether7 ] master-port="ether6-bancontact 1" name=\
"ether7 bancontact 2"
set [ find default-name=ether8 ] master-port="ether6-bancontact 1" name=\
"ether8 Printer"
set [ find default-name=ether9 ] master-port="ether6-bancontact 1"
set [ find default-name=ether10 ] master-port="ether6-bancontact 1"
/ip neighbor discovery
set "ether1 wan" discover=no
set bridge comment=defconf
/ip pool
add name=default-dhcp ranges=192.168.88.10-192.168.88.254
/ip dhcp-server
add address-pool=default-dhcp disabled=no interface=bridge name=defconf
/interface bridge port
add bridge=bridge comment=defconf interface="ether2 router boven"
add bridge=bridge interface="ether6-bancontact 1"
/ip address
add address=192.168.88.1/24 comment=defconf interface=bridge network=\
192.168.88.0
/ip dhcp-client
add comment=defconf dhcp-options=hostname,clientid disabled=no interface=\
"ether1 wan"
/ip dhcp-server network
add address=192.168.88.0/24 comment=defconf gateway=192.168.88.1
/ip dns
set allow-remote-requests=yes servers=8.8.8.8
/ip dns static
add address=192.168.88.1 name=router
/ip firewall filter
add chain=input comment="defconf: accept ICMP" protocol=icmp
add chain=input comment="defconf: accept established,related" \
connection-state=established,related
add action=drop chain=input comment="defconf: drop all from WAN" \
in-interface="ether1 wan"
add action=fasttrack-connection chain=forward comment="defconf: fasttrack" \
add chain=forward comment="defconf: accept established,related" \
add action=drop chain=forward comment="defconf: drop invalid" \
connection-state=invalid
add action=drop chain=forward comment=\
"defconf: drop all from WAN not DSTNATed" connection-nat-state=!dstnat \
connection-state=new in-interface="ether1 wan"
/ip firewall nat
add action=masquerade chain=srcnat comment="defconf: masquerade" \
out-interface="ether1 wan"
/system clock
set time-zone-name=Europe/Brussels
/system routerboard settings
set protected-routerboot=disabled
/tool mac-server
set [ find default=yes ] disabled=yes
add interface=bridge
/tool mac-server mac-winbox
set [ find default=yes ] disabled=yes
add interface=bridge

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thralas
Ziet er goed uit en kan zeker geen 195.*-adressen uitdelen.

- Welk IP-adres krijg je exact, met welke gateway? 195.* is wel een hele vreemde reeks.
- Hoe sluit je de routers aan op de Routerboard? Via een LAN-poort of de WAN-poort op de Linksys/Belkin?

Bonus: de log van je Routerboard verschaft ook informatie als de DHCP-server adressen uitdeelt. Wat vind je daar?

Enige dat ik kan bedenken is dat je Belkin voor DHCP-server speelt, anders zou je niets anders dan een 192.168.88.x-adres moeten zien (of APIPA in geval van Windows). Maar dan nog is het een merkwaardige reeks.

[ Voor 11% gewijzigd door Thralas op 19-08-2016 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• semsals
Heel erg bedankt voor jullie hulp, de oplossing was zoals gewoonlijk te simpel iets waar je niet meteen aan denkt. De lan kabel bleek slecht contact te maken, hier had ik eerder niet naar gekeken omdat deze kabel niet verplaatst was en gewoon uitgetrokken ennopnieuw ingestoken. Na het bevestigen van een nieuwe rj45 male was het probleem opgelost.
Pagina: 1