Betrouwbaarheid Kinguin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-07 10:33
Hallo Tweakers,

Ik koop al een tijdje mijn Steam games op Kinguin, en altijd zonder problemen. Vandaag moest ik een code invoeren, die ik per mail heb gekregen (net zoals Steam Guard). Ik heb echter geen toegang meer tot dat mail account en maakte dus een ticket aan. Nu vraagt een medewerker van Kinguin om mijn ID, volledig zonder geknoei (van die zwarte balkjes, zeg maar) en met een briefje met "Voor Kinguin". Nu is mijn vraag, mag een bedrijf hier om vragen? Zo ja, is dit betrouwbaar om te geven, sinds ik mijn account wel graag terug wil hebben.

Ik hoor graag van jullie.
Trollodeboy

-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:21

Standeman

Prutser 1e klasse

Ja, waarom niet? Ze willen zeker weten dat jij diegene bent die recht heeft op die code.

Wanneer ik bijvoorbeeld bij een hotel incheck, moet ik ook mijn legitimatie laten zien. Ook wanneer ik bij de ING bank een rekening open.
Je BSN nummer (en overige info op je legitimatiebewijs) is geen informatie die je geheim hoeft te houden en dus dat hoef je ook niet zo te behandelen. Met een kopie het tonen van een legitimatiebewijs kunnen andere eigenlijk niks behalve zeker weten dat jij jij bent.

edit: Foutje. Een kopie kan wel gebruikt worden om fraude te plegen waar je gedonder mee kan krijgen. Voor een kopie zie de tip vind frickY

[ Voor 36% gewijzigd door Standeman op 19-08-2016 09:57 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33
Standeman schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:48:
Ja, waarom niet? Ze willen zeker weten dat jij diegene bent die recht heeft op die code.

Wanneer ik bijvoorbeeld bij een hotel incheck, moet ik ook mijn legitimatie laten zien. Je BSN nummer is geen geheim nummer en hoef je dus zo ook niet te behandelen. Met een kopie van een legitimatiebewijs kan je eigenlijk niks verder niks.
Bedankt.

-

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:21
Nee, het verstrekken van een kopie van je legitimatiebewijs, zonder bepaalde informatie onleesbaar te maken, is niet verstandig.
Hoe voorkomt u fraude met een kopie?
Geef nooit zomaar uw identiteitsbewijs af. Als iemand een kopie wil maken, vraag dan altijd waarom dit nodig is. Registratie van het soort identiteitsbewijs en het documentnummer is meestal voldoende. Bijvoorbeeld: ‘Paspoort, NWLFR3706.’ Geeft u een kopie af? Help dan misbruik te voorkomen.

Schrijf op de kopie
  • dat het een kopie is,
  • voor wie of welk product de kopie bedoeld is,
  • de datum waarop u de kopie afgeeft,
  • streep uw burgerservicenummer door; in het document, maar ook in de strook nummers onderaan. Organisaties en bedrijven mogen het burgerservicenummer alleen gebruiken als dat wettelijk is bepaald. Dit geldt bijvoorbeeld voor de bank of zorgverleners, zoals uw huisarts, apotheek en zorgverzekering
https://www.rijksoverheid...-van-uw-identiteitsbewijs

Er is een KopieID-app (ios, android) om dit te vereenvoudigen.

Bovendien. Ze kunnen je helemaal niet identificeren, want ze kunnen noch de foto noch de biometrische gegevens toetsen aan jou als persoon, zonder jou te zien.

[ Voor 76% gewijzigd door frickY op 19-08-2016 09:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33
frickY schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:50:
Nee, het verstrekken van een kopie van je legitimatiebewijs, zonder bepaalde informatie onleesbaar te maken, is niet verstandig.

[...]

https://www.rijksoverheid...-van-uw-identiteitsbewijs

Bovendien. Ze kunnen je helemaal niet identificeren, want ze kunnen noch de foto noch de biometrische gegevens toetsen aan jou als persoon, zonder jou te zien.
Wat moet ik nu doen dan? Terug gaan en zeggen dat het verboden is volgens de Nederlandse wet? Het is wel een Amerikaans bedrijf.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:21
Ik zou een kopie maken zoals omschreven door de Rijksoverheid;
  • Schrijf groot op de kopie dat het een kopie is, voor wie de kopie is bedoeld en de datum.
  • Streep uw burgerservicenummer door. Hotels enzovoort hebben dit nummer niet nodig.
  • Het burgerservicenummer staat ook in de strook onderaan. Streep het ook daar door.
Afbeeldingslocatie: https://www.rijksoverheid.nl/binaries/medium/content/gallery/rijksoverheid/content-afbeeldingen/ministeries/bzk/218px-naast-tekst/2013/kopie-paspoort-hotel.jpg
Vertel ze erbij waarom en welke gegevens je onleesbaar hebt gemaakt.
Helaas lijkt deze informatie niet in het Engels vindbaar op de Rijksoverheid-site, anders kon je daar eenvoudig naar verwijzen.

//edit
Google vertaling van de desbetreffende pagina; https://translate.google....-van-uw-identiteitsbewijs
Stuur desnoods die mee.

[ Voor 35% gewijzigd door frickY op 19-08-2016 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33
frickY schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:57:
Ik zou een kopie maken zoals omschreven door de Rijksoverheid;

[...]

Vertel ze erbij waarom en welke gegevens je onleesbaar hebt gemaakt.
Helaas lijkt deze informatie niet in het Engels vindbaar op de Rijksoverheid-site, anders kon je daar eenvoudig naar verwijzen.
Juist. Ik denk gewoon mijn naam laten staan en de rest onleesbaar maken, sinds ze alleen mijn naam nodig hebben.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16:37

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Om er nog maar wat gewicht bij te gooien, nee dat is absoluut niet de bedoeling! Fricky heeft absoluut gelijk. Goed uitleggen waarom en link dan maar naar de Nederlandse website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33
Ik citeer Kinguin:

"It will be for the best if you could provide us with an ID. Please note that you can cover the data that you don't want to share with a piece of paper. The only important for us is your name, address and date of the document expiration."

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

daan33 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:09:
Ik citeer Kinguin:

"It will be for the best if you could provide us with an ID. Please note that you can cover the data that you don't want to share with a piece of paper. The only important for us is your name, address and date of the document expiration."
BSN en document nummer coveren dus en er op schrijven waar het voor is.
Je account unlocked krijgen zonder mee te werken gaat je niet lukken.
Pagina: 1