Multi Monitor Setup op het werk

Pagina: 1
Acties:

• Red-Front
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15-09-2025
Van mijn werkgever mag ik nieuwe monitoren kiezen. Nu kwam hij met de optie voor 3 keer een 24" monitor (Full HD) of 2 keer een 27" monitor (Full HD). Op dit moment werk ik met 2 x 22" (1680 x 1050).

Nu denk ik dat de laatste (27") optie eigenlijk al wel af valt, want als je dan tegen het bureau stoot kan je de pixels oprapen.

Alleen ik denk graag wel na over waar ik voor kies, omdat ik er waarschijnlijk weer een aantal jaar mee moet werken. Het budget is ongeveer €500 en ik vermoed dat multi monitor echt noodzakelijk is. Ik doe / draai het volgende namelijk op mijn PC:
  • Outlook
  • Excel
  • RDP sessie
  • Een soort van server - RDP - router manager software
  • Excel
  • Web browser
  • Remote support software (wat eigenlijk al een scherm inneemt)
  • ERP pakket
Het liefst draai ik natuurlijk alles tegelijk, zo efficiënt en mooi mogelijk. Mocht een hele goede oplossing vijf tientjes meer kosten, dan kan ik mijn werkgever vast lief aankijken. :P

• xelfer
  • Registratie: Juni 2012
  • Niet online
Wellicht is 2 x 1440p monitor (27 inch of bv een Dell U2515H) een optie. Voor 2 keer Dell U2515H ben je ongeveer 600 euro kwijt geloof ik.

• Red-Front
xelfer schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:30:
Wellicht is 2 x 1440p monitor (27 inch of bv een Dell U2515H) een optie. Voor 2 keer Dell U2515H ben je ongeveer 600 euro kwijt geloof ik.
Waarom zou jij voor 2 monitoren kiezen en niet voor 3? Met 3 kan je namelijk altijd je Outlook / Browser voor zoeken open hebben staan, een Excel bestand met gegevens en het derde scherm voor de remote sessie of RDP.

Met twee van deze monitoren heb je trouwens wel een aparte videokaart nodig met displayport. :'(

Met 2 x 1440p heb je wel de ruimte van "3,54" HD monitoren, als ik het goed heb. Dus het is een voordeel t.o.v. 3 x HD monitor, alleen je kan het moeilijker indelen per scherm.

Ben gewoon benieuwd naar wat jullie keuze zou zijn en jullie ervaring hier mee is.

Bedankt voor je reactie.

[ Voor 18% gewijzigd door Red-Front op 18-08-2016 22:39 ]

• Paprika
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16:15
Ik zou voor 3 schermen gaan als ik zo lees welke tools/software je nodig hebt tijdens je werktijd.

• Martine
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Voor de overstap naar een Apple iMac 27" had ik 17" - 21" widescreen - 17" setup, wat een geweldige uitvinding! Twee is super, drie is KING!! :9 (wat hierboven, yes do it!) :)

[ Voor 9% gewijzigd door Martine op 18-08-2016 22:42 ]

• xelfer
  • Niet online
Red-Front schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:33:
[...]

Waarom zou jij voor 2 monitoren kiezen en niet voor 3? Met 3 kan je namelijk altijd je Outlook / Browser voor zoeken open hebben staan, een Excel bestand met gegevens en het derde scherm voor de remote sessie of RDP.
Zelf open ik eigenlijk zelden schermen in volledig scherm en aangezien mijn monitoren groot genoeg zijn, kan ik altijd vrij eenvoudig 2-4 schermen tegelijk open hebben staan op iedere monitor.

Zoals je al aangeeft heb je bij een set 1440p monitoren meer schermruimte beschikbaar:
Een 1440p monitor heeft 2560 * 1440 pixels, wat in totaal 3.686.400 pixels oplevert.
Een 1080p monitor heeft 1920 * 1080 pixels, wat in totaal 2.073.600 pixels oplevert.

3 x 1080p monitor is dus 6.220.800 pixels, terwijl 2 x 1440p je 7.372.800.

Qua schermruimte met 2 x 1440p tov 3 x 1080p ga je er dus ruim een 1.1 miljoen pixels op vooruit.

Aantal zaken om rekening mee te houden:
- Prijs;
- Type paneel (IPS of TN, formaat, resolutie, kijkhoeken etc.);
- Verstelbaarheid van de poot/VESA mount. Wellicht wil je een monitor in de toekomst in portrait modus gebruiken, of wil je de monitoren met een monitor arm bevestigen om zo bureauruimte te besparen. Dan is het handig dat je monitoren een verstelbare poot hebben en VESA-bevestiging mogelijkheden;
- Aansluitingen op je monitor en op je pc. Zoals je al aangeeft heeft jouw computer kennelijk geen displayport(en) beschikbaar? Dan is 2 x 1440p misschien minder ideaal, tenzij je hdmi 1.3 of beter, of dual link DVI beschikbaar hebt.

Zelf werk ik zakelijk met een 15 inch retina Macbook Pro en heb ik op mijn kantoor thuis een 28 inch Samsung 4k monitor en een 25 inch Dell 1440p monitor (de laatste in portrait modus). Dit is voor mij persoonlijk de ideale setup.

• Paprika
xelfer schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 09:34:
[...]

Zelf open ik eigenlijk zelden schermen in volledig scherm en aangezien mijn monitoren groot genoeg zijn, kan ik altijd vrij eenvoudig 2-4 schermen tegelijk open hebben staan op iedere monitor.
Echter hou je dan totaal geen rekening met de werkzaamheden van Red-Front. Ik ben zeer benieuwd hoe jij verwacht die RDP windows naast elkaar te draaien, want die RDP sessies schalen zo niet. Hetzelfde geldt voor de meeste(!) ERP pakketten. Een enkeling doet dit nog degelijk, maar de meesten willen gewoon full-screen draaien en zeker geen portrait modus (meestal zijn dit zeer "zware" UIs), met overal knoppen.

Het enige wat van Red-Front reliable zal schalen in een 2x modus (dus 2 naast elkaar op 1 scherm) zijn Outlook als je niet de content van de email wilt zien vanuit je inbox (en je ze dus echt wilt openen, en als er dan plaatjes inzitten moet je hem alsnog full screen openen) en een webbrowser als de website waar je op zit goed responsive is. Excel ligt eraan wat de inhoud is, maar als er meer dan 9 kolommen zijn met inhoud ga je het in 1440p portrait ook niet redden.

Pixels zeggen vrij weinig in dit geval, omdat het draaien van de content in full screen, en wat kan dan nog in 2x portrait (als het op 1440p kan, kan het ook op 1080p) voor veel meer productiviteit gaat zorgen.

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 19-08-2016 10:58 ]

• xelfer
  • Niet online
Paprika schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:56:
[...]
Hetzelfde geldt voor de meeste(!) ERP pakketten. Een enkeling doet dit nog degelijk, maar de meesten willen gewoon full-screen draaien en zeker geen portrait modus (meestal zijn dit zeer "zware" UIs), met overal knoppen.
Over RDP weet ik niet bijzonder veel, maar persoonlijk ben ik met mijn eigen werkzaamheden nog nooit tegen problemen aangelopen.

Ik ben zelf Business Intelligence consultant (vnl. gericht op SAP en bijbehorende tools), waardoor ik ook met een groot aantal tools werk welke allemaal geen problemen geven met mijn opstelling van 4k + 1440p. De volgende lijst met tools werkt voor mij prima:
- alles van SAP werkt echt perfect (ECC, Business Warehouse, BEx, Analysis for office, alles van BO, Data Services, HANA studio, Eclipse etc.);
- Tableau;
- EveryAngle;
- Alles van Microsoft Office (Access, Excel etc.);
- Citrix omgevingen, Virutal Machines etc.

Heb eigenlijk nog weinig issues ondervonden met mijn setup, waarbij ik op mijn Macbook via Parallels Windows 10 run of via Citrix bij de klant inlog en dan op 1 monitor bv W10 heb lopen terwijl ik op de ander scherm bv in Mac wat tools gebruik.

Ik heb overigens nooit iets full screen open, maar dit kan gewoon prima. Een Citrix omgeving met daarin 6 SAP ECC schermen in full screen waarbij 1 scherm portrait 1440 * 2560 draait en het andere scherm landscape 4k werkt bv ook prima.

Ik ben overigens wel benieuwd welke ERP pakketten dan gaan flippen als je ze niet in full screen hebt draaien :o.
Paprika schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:56:
[...]
Excel ligt eraan wat de inhoud is, maar als er meer dan 9 kolommen zijn met inhoud ga je het in 1440p portrait ook niet redden.
Hmm ik heb daar zelf eigenlijk nooit problemen mee. Ik open regelmatig files met tussen de 100k en 1 miljoen regels en een berg kolommen (soms meer dan 100).

Ik ben nu toevallig een data dump aan het analyseren van 121.783 regels en 25 kolommen. Dat draait echt als een zonnetje in portrait modus. Hier gebruik ik de meest recente OSX versie van Excel voor, maar ik ga er vanuit dat het op andere versies van Excel niet direct problemen op zal leveren.

In grote lijnen denk ik dat het eerder ligt aan de performance van je lokale systemen en servers en de optimalisatie van de software die je gebruikt (of juist het gebrek aan optimalisatie).

Het enige waar ik ooit tegenaan ben gelopen is een web tool die crashte als je meer dan 30 regels tegelijk wilde displayen, maar dat was dan ook een niet al te best ontworpen tooltje die ook enkel fatsoenlijk werkt in een oude versie van Internet Explorer.

[ Voor 29% gewijzigd door xelfer op 19-08-2016 11:30 ]

• Paprika
Je vergelijkt wel heel vaak met je 4K scherm (waarbij letterlijk 1/4e een heel 1080p scherm zou zijn)...
Heb eigenlijk nog weinig issues ondervonden met mijn setup, waarbij ik op mijn Macbook via Parallels Windows 10 run of via Citrix bij de klant inlog en dan op 1 monitor bv W10 heb lopen terwijl ik op de ander scherm bv in Mac wat tools gebruik.
Dus je zegt nu zelf dat je 1 scherm al kwijt bent aan remote werk en dan op je giga scherm wat andere werk kan doen (wat nogmaals 4 1080p schermen is).

1440p delen in 4 is maar 640 bij 360, dus dan wordt het al krap. :p
xelfer schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:20:
[...]
In grote lijnen denk ik dat het eerder ligt aan de performance van je lokale systemen en servers en de optimalisatie van de software die je gebruikt (of juist het gebrek aan optimalisatie).
Het gaat niet om de performance, maar als ik zo naar de tools kijk die Red-Front gebruikt moet ie de inhoud van de exceel sheets kunnen zien. Het zal dan ook eerder iets zijn als klantgegevens dan een grote data set (stukje aanname).

[ Voor 140% gewijzigd door Paprika op 19-08-2016 12:07 ]

• xelfer
  • Niet online
Paprika schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 11:55:
Je vergelijkt wel heel vaak met je 4K scherm (waarbij letterlijk 1/4e een heel 1080p scherm zou zijn)...

[...]

Dus je zegt nu zelf dat je 1 scherm al kwijt bent aan remote werk en dan op je giga scherm wat andere werk kan doen (wat nogmaals 4 1080p schermen is).

1440p delen in 4 is maar 640 bij 360, dus dan wordt het al krap. :p
Ik deel mijn 1440p monitor vnl. in met de schermen boven elkaar, niet direct naast elkaar. Daarnaast pas ik mijn geopende schermen aan n.a.v. wat voor mij logisch is om te doen. Als ik meer informatie wil zien in de breedte, dan resize ik mijn scherm anders dan als ik vooral veel informatie in de lengte wil zien.

Gelukkig hoef je het niet vast te zetten op een x aantal schermen. Vaak zat heb ik dingen ook gewoon side by side open of zeer zelden heb ik 1 scherm op maximale grootte open.

Maargoed, het gaat hier niet om mijn workflow, die zit wel goed :).

TS moet vooral iets kiezen wat het beste bij zijn manier van werken past. Dat kan bv. prima 3 x 24 inch schermen zijn.

Persoonlijk hou ik meer van de flexibiliteit dan grotere monitoren en is het aantal schermen voor mij minder van belang.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ahum: Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. Move VB -> CAA

Verder inhoudelijk:
IMHO is bij werkgerelateerde zaken (Excel!) het aantal vertikale pixels het belangrijkst, gevolgd door horizontale. Ik vind het bijv nauwelijks te doen om op 1680x1050 te werken, maar 1920x1080 is maar een minimale verbetering. 1920x1200 (16:10) is al een stuk beter, maar 2560x1440 maakt een wereld van verschil. Op het werk werk ik op twee 23" Dell schermen met 1920x1080 en een Ultrabook ernaast met zelfde resolutie (dus effectief drie schrmen). Thuis heb ik een 23" Dell 2560x1440 en een 20" LG 1600x1200 (4:3) ernaast. Ik werk eerlijk gezegd prettiger met Excel en consorten thuis dan op het werk, ondanks dat ik een scherm minder heb...

Mbt ERP-pakketten en RDP en ander ongein dat totaal niet schaalt en full-screen moet draaien: kansloze prut. Als dat echt het geval is, maar je ook met Excel en andere goed schalende pixelvreters moet werken, zou ik bijna zeggen: neem verschillende monitoren, bijv een enkele QHD (2560x1440) of zelfs 4k scherm als hoofdscherm en een paar 1920x1080 gevallen ernaast voor de kansloze software legacy.

Oh, en zorg dat alles IPS is (en IMHO liefst mat, al is dat laatste kwestie van persoonlijke voorkeur) - als je met meerdere schermen werkt is kijkhoek erg belangrijk want je zit niet even goed recht voor alle schermen. Met TN krijg je kleur- en helderheidsafwijkingen en hoofdpijn.

Oslik blyat! Oslik!

• Red-Front
Wil even laten weten dat het uitgekomen is op 3 x Dell U2515H :9

Bedankt voor jullie meedenken
Pagina: 1