• plieshout
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-08 11:53
Wij hebben hier een zelfgebouwd HTC staan dat echt alleen dienst doet als opslag van data en afspelen van films (dat blijft ook zo). Op dit moment draait ie nog op win XP (niet meer op internet aangesloten), middels een AM2 socket AMD processor die overklokt is en 4 GB geheugen. Er zitten 4 Sata schijven in waarvan één 3 TB is maar die maar voor de helft van de grootte herkend wordt door de verouderde hard- en software.

Huidig systeem:
Kast: Antec Fusion Black 430
Mobo: Gigabyte ga-ma78gm-s2h
Proc: AMD x2 4850e AM2
DVD-drive via IDE aansluiting
voeding: standaard, 300W
geheugen: 4 GB DDR2
HDD: 4 stuks, div. grootte, allen SATA300/600

Na 10 jaar wil ik het moederbord, processor en geheugen vervangen voordat ie uit zichzelf stuk gaat. Ook wellicht een nieuwe SSD schijf voor het OS is iets waar ik aan denk. Bestaande kast, HDD's, optische drive en indien mogelijk voeding wil ik niet vervangen. Ik wil wel graag weer een energiezuinig systeem terug en bij voorkeur met zo min mogelijk actieve koeling. Ik wil niet meer overklokken voor betere prestaties. De basis moet gewoon goed genoeg zijn voor wat wij ermee willen doen (HD films afspelen en grote bestanden kopiëren/verplaatsen is 95% van wat wij ermee doen). Ook de videokaart graag weer onboard met in elk geval een HDMI aansluiting

Qua moederbord kwam ik zelf uit bij een Gigabyte GA-B150M-D3H. Waarom? omdat ik nu ook een Gigabyte heb en die doet het al 10 jaar, het een MicroATX bord is (is de huidige kast ook) er voldoende sata aansluitingen opzitten en de reviews goed zijn van dat bordje. Wellicht komen jullie met heel iets anders. In eerste instantie wilde ik 4x 8 GB geheugen plaatsen, maar lees links en rechts dat dat waarschijnlijk helemaal niet nodig is. Ook hier graag jullie advies. Qua processor heb ik geen idee welke richting ik in moet denken. In vergelijking met de de huidige AMD X2 4850e zal een nieuwe processor al snel sneller zijn, maar het huidige systeem is ca. 12% overklokt om 'm de zware films toch netjes af te kunnen laten spelen. Daarnaast wellicht een 120 of 250 GB SSD om het opstarten en openen/sluiten van programma's lekker snel te laten verlopen.

Qua geld heb ik niet echt een idee. Natuurlijk wil ik geen 1000 euro hieraan uitgeven, maar ik ben liever voor 500 euro weer klaar voor 10 jaar, dan voor 400 euro na 3 jaar weer moeten sleutelen.

Wat kunnen jullie aanraden qua nieuwe componenten? Of beter iets kant en klaar kopen en dan HDD's omzetten? Heel graag hoor ik hoe jullie dit zouden aanpakken.

Hoi..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Zou na 10 jaar de voeding ook vervangen... Als je er weer 10 jaar mee gaat doen, dan is dat 5 euro per jaar... Geen risico nemen met je nieuwe hardware, door op voeding te beknibbelen.

Denk 2x4gb al meer dan genoeg is. Zou werkelijk niet weten waarom meer, maar goed meerprijs valt mee natuurlijk.

Dus gewoon alles vervangen, op harde schijven en kast na. Wel een ssd toevoegen voor de stilte en snelheid (andere harde schijven kan je na X minuten in slaapstand laten gaan).

Mijn huidige kennis over processors is beetje stoffig, maar zoek testen erbij en kijk of er in idle veel verschil in energieverbruik is. Minder energie is in algemeen minder warmte, dus stillere koeling nodig.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Neem zoiets als het basis systeem, minus de kast, maar inclusief de voeding. Want een voeding van 10 jaar heeft het wel gehad. Ben je voor iets over de 300 euro klaar

reviews: Desktop Best Buy Guide - Juli 2016

En als je die 4 tientjes er wel voor over hebt, neem dan ook een nieuwe kast. Staat wel net zo leuk, een nieuwe kast.

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Daarbij, er zijn veel kasten met ingebouwde isolatie. Je wilt weinig actieve koeling, ik lees dit als : ik wil stil systeem.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• plieshout
Inderdaad een goed idee om toch maar die voeding te doen. De kast maakt niet uit dat ie oud is, staat toch in een aparte ruimte totaal uit het zicht. Qua stilte hoeft ie niet ultra stil te zijn, zolang er maar geen denkbeeldige helikopters uit komen vliegen.

Ik zit nog even verder te kijken, en merk op dat het door mij gekozen gigabyte GA-B150M-D3H geen usb 3.0 heeft en dat wil ik toch wel, zeker met het oog op de toekomst. Dan kom ik na verder speurwerk op het volgende:

Gigabyte GA-B150M-DS3 voor ca. 90 euro
Samsung SM951 (NVMe) 256GB voor ca. 140 euro
4x 4 GB DDR4 Crucial CT4K4G4DFS8213 voor ca. 65 euro (kan iemand bevestigen dat dit werkt? lees dat het moederbord kritisch is op geheugen,en ik zie deze niet exact met dit typecodering op de qvl staan)
Processor een i3 6100 voor ca. 115 euro (sterk genoeg voor wat wij ermee willen doen of toch een i5 kiezen voor 50 euro meer?)

Totaal kom ik dan rond de 400 euro (450 met voeding).

Is dit werkbaar met mijn huidige componenten, en kunnen deze componenten ook goed met elkaar overweg? ik hoor graag jullie opmerkingen/commentaren.

Hoi..

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
Een nvme schijf is helemaal nergens voor nodig. Veels te duur zonder echt meerwaarde te hebben in jou situatie. Een i3 is volgens mij ook al flink overkill voor wat je ermee wilt doen. Een g4400 is al meer dan krachtig genoeg. Denk dat zoiets al meer dan genoeg is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G4400 Boxed€ 56,49€ 56,49
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,01€ 83,01
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1Seasonic G-series 360 watt€ 58,95€ 58,95
1Kingston SSDNow UV400 240GB€ 62,02€ 62,02
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 292,61

[ Voor 79% gewijzigd door Ergo op 18-08-2016 23:43 ]

• mcmlevi
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-01-2022
Wat nate zecht en ook denk ik dat 16gb mischien wel heel overkill is ik denk dat je met 8 ook al prima vooruitkomt en dat dat al zwaar overkill is.

• Ergo
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 06-08 09:43
Denk dat dit moederbord ook wel voldoet trouwens pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TS heeft 4 sata schijven en dan komt er nog een ssd bij. Je hebt dan 5x sata nodig op het moederbord. H110 heeft er maximaal 4. B150 heeft er maximaal 6 wat daarmee de aangewezen chipset is.
Moederbord kan overigens wel iets goedkoper pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
Hi allen,

Ik heb 't effe moeten laten rusten, maar nu weer opgepakt. Ik moet even e.e.a. corrigeren in bovenstaand verhaal:

[ Voor 120% gewijzigd door plieshout op 26-09-2016 09:49 ]

Hoi..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hoe oud zijn die HDD's die je erin wilt gooien? Een beetje consumenten HDD haalt zo ongeveer de 5 jaar, dus hem daar iets daarvoor vervangen voor wat nieuwers scheelt een hoop gedoe. Ook kun je dan prima 2 of 3 schijven, als het van die "kleintjes" zijn, vervangen voor 1 van 2 of 3 TB.

Overigens heeft een HDD helemaal niks aan SATA-600, zelfs SATA-150 is voor een moderne HDD nauwelijks/geen bottleneck, het zijn en blijven eigenlijk gewoon trage dingen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
De schijven zijn nog in goede conditie, ca. 2 jaar oud, 1 sata 150, 1 sata 300, de rest is sata 600. Totale capaciteit is bijna 6 TB (1x 3 TB 3x 750 GB, 1x 600 GB). Het hele systeem staat ook maar ca. 3-5x per maand een avond aan, dus gebruik is niet intensief

Ik wil graag dat het mobo een optical s/pdiff heeft, genoeg sata 600 (momenteel al 5 schijven in gebruik), en een (met het oog op de komende jaren) USB 3.1 aansluiting heeft.

Ik kom met deze extra wensen tot het volgende ('t lukt mij niet om zo'n mooi linkbaar lijstje te maken helaas):

AS Rock A88M G/31 voor ca. € 72,50
AMD A8-7600 boxed voor ca. € 75,-
G.Skill Ripjaws X F3-2133 C9D-16GXH voor ca. 95,-

Ik heb alleen geen idee welke voeding ik hierbij moet nemen qua aansluitingen op het moederbord en voldoende sata aansluitingen en vermogen (heeft usb 3.1 nog een bijzondere aansluiting?). Kan ik hiervoor een advies krijgen van jullie? En zijn er op bovenstaande configuratie op/aanmerkingen?

Voor de rest blijven de bestaande componenten zoals behuizing en sata schijven in gebruik.

[ Voor 60% gewijzigd door plieshout op 26-09-2016 09:49 ]

Hoi..

• plieshout
Niemand die me kan helpen?

Hoi..

Verwijderd

pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 430W welke minimaal 10 jaar mee gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19:26

Qwerty-273

Meukposter

plieshout schreef op zondag 25 september 2016 @ 22:08:
't lukt mij niet om zo'n mooi linkbaar lijstje te maken helaas
Als je de producten in de pricewatch toevoegt aan een wenslijst (product bekijken en "willen" aanvinken, dan kan je als je die wenslijst bekijkt op de knop "Genereer RML" drukken en dat knippen plakken hier op het forum. ;)

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

• TweakPino
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07:42
16GB geheugen lijkt me wat veel, 8GB is meer dan genoeg. Bijv. deze: pricewatch: Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9, de meest populaire 2x4GB DDR3 in de pricewatch.

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
Ik weet er niet het fijne van, maar vermoed dat de A8-7600 omdat hij wat ouder is geen hardwarematige ondersteuning voor H265 en VP9 heeft. Skylake processoren doen dit volgens mij wel (gedeeltelijk) en Kaby Lake helemaal.

Misschien is het dan nuttig om toch voor een Celeron G3900 met een pricewatch: ASRock Z170M Extreme4 te gaan (Rare combinatie, maar volgens mij het goedkoopste bord wat aan jouw wensen voldoet). Als Kaby Lake dan beschikbaar is kan je nog upgraden naar een Kaby Lake Celeron, sinds deze volgens mij dezelfde socket blijven gebruiken. Dan zit je qua codecs in ieder geval goed.

• plieshout
LukasW schreef op woensdag 28 september 2016 @ 19:11:
Ik weet er niet het fijne van, maar vermoed dat de A8-7600 omdat hij wat ouder is geen hardwarematige ondersteuning voor H265 en VP9 heeft. Skylake processoren doen dit volgens mij wel (gedeeltelijk) en Kaby Lake helemaal.

Misschien is het dan nuttig om toch voor een Celeron G3900 met een pricewatch: ASRock Z170M Extreme4 te gaan (Rare combinatie, maar volgens mij het goedkoopste bord wat aan jouw wensen voldoet). Als Kaby Lake dan beschikbaar is kan je nog upgraden naar een Kaby Lake Celeron, sinds deze volgens mij dezelfde socket blijven gebruiken. Dan zit je qua codecs in ieder geval goed.
Dank voor de tip. Ik weet er ook niet het fijne van, dus even een praktijktestje gedaan: als ik nu een H.265 open op mijn bestaande 10 jaar oude pc doet ie het ook (met MPC en codec pack), dus daar ben ik niet zo bang voor eerlijk gezegd.

Hoi..

• LukasW
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-01 09:12
plieshout schreef op donderdag 29 september 2016 @ 11:22:
[...]

Dank voor de tip. Ik weet er ook niet het fijne van, dus even een praktijktestje gedaan: als ik nu een H.265 open op mijn bestaande 10 jaar oude pc doet ie het ook (met MPC en codec pack), dus daar ben ik niet zo bang voor eerlijk gezegd.
Dat zal vast ook aan de bitrate liggen. Ik moest eraan denken door dit artikel van gisterochtend (kopje Hevc-video): reviews: Kaby Lake: de i7-7500U getest in de Asus Zenbook 3

Nou hebben ze hier wel een extreem hoge bitrate gekozen, maar het blijkt voor Kaby Lake in ieder geval geen probleem te zijn. Sowieso zal de cpu/gpu load bij kaby lake lager liggen bij 10 bit h.265, wat weer iets zou schelen in stroomverbruik. Of het relevant is voor jouw gebruik weet ik niet, maar het lijkt me wel iets om over na te denken als je zo'n systeem weer 10 jaar wilt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-09 21:01
Je hebt geen 250 gig ssd nodig voor jouw toepassingen , 128 meer dan voldoende. Os + media player is alles, dat is ca 40gb. 64 is krap, 128 is goed, 250 overkill.

En 4gb ram is meer dan voldoende. Je hebt geen superpro 80 euro ripjaw RAW nodig, voor 35 EU oid heb je al 8gb ram dat al overkill is.

Moederbord moet je even naar kijken ivm je multidisk eisen. Het lijkt me sterk dat je meer dan 70 euro moet uitgeven.

[ Voor 44% gewijzigd door Znorkus op 01-10-2016 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20:32
die pricewatch: ASRock A88M-G/3.1 is idd het enige goedkope moederbord dat aan al je eisen voldoet.
ik denk dat je voor een beetje films afspelen geen quad core nodig hebt maar dat een dual core ook prima is pricewatch: AMD A4-7300 Boxed

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
Heb zojuist alles besteld. Heb nog een Seasonic 520W voeding toegevoegd en terug gestapt naar 2x4GB G.Skill Ares geheugen, rest hetzelfde gelaten. Hoop dat het allemaal gaat passen en werken! oOo

Bedankt allemaal voor 't meedenken. d:)b d:)b

Hoi..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plieshout
Kleine update: alles binnen en geinstalleerd, en alles werkt op 1 ding na.Ik kan de sp/diff uitgang niet zo geconfigureerd krijgen dat hij als pass through staat (mijn versterker decodeerd het signaal naar dts of dd etc).

Weet iemand hoe ik dit ingesteld krijg?

Edit: ik draai win. 8.1

[ Voor 4% gewijzigd door plieshout op 12-10-2016 14:08 ]

Hoi..

Pagina: 1