Misschien een beetje laat, maar ik kan mijn antikraak ervaring wel even delen.
Ik heb een jaar antikraak gewoond in een groot kantorencomplex dat bestond uit meerdere gebouwen. Een deel hiervan stond leeg, een deel was antikraak en een deel werd tijdelijk aan verschillende bedrijven verhuurd (een kerk, een hobbyclubje, een jeugdhonk) Het complex was voorzien van hek/poort met pasjes systeem en genoeg parkeergelegenheid voor de deur. De poort ging op een gegeven moment wel stuk en werd niet gerepareerd, wat wel jammer was maar niet heel vreselijk of zo.
Op mijn verdieping (1ste) woonde ik met 9 andere bewoners, de andere verdiepingen verschilde het aantal bewoners tussen de 7-20 (de 20 waren studenten die via de kerk bij ons waren geplaatst). Ondanks het aantal mensen heb ik nooit geluidsoverlast ervaren. En het positieve aan zoveel bewoners is dat de sociale controle hoog is.
Op elke verdieping was 1 wc ruimte omgebouwd tot douche, hier hadden ze een ketel hangen + douchecabine, erg simpel afgewerkt, maar functioneel genoeg. Samen met de medebewoners van mijn verdieping hebben we zelf het één en ander toegevoegd (plankjes, fatsoenlijk douchegordijn, etc) In het midden (het was een langwerpig gebouw) was een koffiecorner omgebouwd tot keukentje, daar stond de wasmachine + een wasbak. We mochten zelf (alleen elektrisch) koken op onze Eigen kamer.
de CV was defect, dus we hadden niks aan de radiatoren die in elke ruimte hingen. Het verwarmen van je kamers kon dus alleen met elektrische kachels. Scheelt dat de huurprijs bij antikraak (in kantoorgebouwen in ieder geval) incl gas/water/licht is, het gebouw was namelijk slecht geissoleerd en de ruimtes groot. Ik had zelf 2x 2000watt elektrische kachels om het in de winter een beetje op temperatuur te krijgen.
Qua ruimte had ik twee erg royale kantoorkamers. eentje om te slapen, eentje als woonkamer/keuken. Ik weet de afmetingen zo niet meer uit mijn hoofd, ruimte in overvloed in ieder geval.
Internet was slecht, ergens bij de kerk die in het gebouw zat zou een lijntje binnenkomen, maar niemand wist echt precies hoe het in elkaar zat. Uiteindelijk na flink wat te hebben rondgevraagd iemand gevonden die mij naar de juiste patchkast kon verwijzen. Het internet was erg traag en werd door veel mensen gebruikt. Ik gebruikte zelf vaak mijn 10gb Vodafone abbo om te tetheren. Uiteindelijk is de vaste lijn wel wat beter geworden (geen idee wat ze hebben gedaan). Met antikraak is het iig altijd weer een gok of er goed internet mogelijk is.
Qua controles vanuit het antikraakbedrijf was het allemaal erg informeel en relaxed. Af en toe wel eens een mailtje gehad dat ik de afwas wat vaker moest doen of dat mijn kamer een rommel was. Het was meestal wel vaste prik dat er woensdag overdag werd gecontroleerd. De beheerders liepen dan alle kamers langs (ze mogen in je kamer kijken, maar niet in je kastjes, daar verstopte ik mijn asbak

) om te kijken of je de boel wel heel laat, geen gevaarlijke situaties creert, of stiekem een plantage hebt staan. Van beneden kwamen wel eens verhalen dat de beheerders echt aso waren maar ik kon het prima met ze vinden. Uit mijn ervaring: zolang je de beheerders te vriend houdt en er geen puinhoop van maakt, knijpen ze zelf ook wel een oogje dicht. Kan me iig niet voorstellen dat het ze nooit is opgevallen dat ik op mijn kamer gewoon rookte terwijl dat niet mocht. (gebouw was toch rijp voor de sloop, wisten ze zelf ook wel)
verder wat plus en minpunten vanuit mijn ervaring:
+locatie: Je kan met antikraak op de meest gekke plekken terecht komen, erg leuk vind ik zelf. Ben bij meerdere vrienden die antikraak wonen over de vloer geweest in o.a. een oud politiebureau, de oude dsb bank kantoorvilla en een oude papierfabriek.
+sfeer/gezelligheid: dit zal natuurlijk per locatie verschillen maar ik heb echt een fantastische tijd gehad toen ik antikraak woonde. Bij de meeste antikraak woningen moet je worden aangemeld door iemand die er al woont, op deze manier proberen ze het gespuis buiten de deur te houden, want de aanmelder is medeverantwoordelijk voor het gedrag van de nieuwe bewoner. Op mijn verdieping hing een fantastische sfeer, erg leuke mensen leren kennen, samen de boel een beetje opvrolijken, samen eten, bbq's in de binnentuin, harstikke leuk allemaal
+De prijs: Voor mijn royale antikraak woning heb ik 200 euro incl per maand betaald, vrijwel niks dus. Als je goedkoop wilt wonen dan is antikraak een aanrader.
+Veel ruimte! Afhankelijk van waar je terecht komt uiteraard, maar ik had ruimte in overvloed, een feestje geven, een grote bioscoop bouwen, dit zijn de plekken om dat te doen
-Wij mochten geen sloten op de deuren hebben. De reden hiervoor was dat als er brand uitbreekt in het kantoorgebouw, de brandweer gemakkelijk alle kamers af kan gaan zonder constant deuren in te trappen. Zelf was ik het hier niet helemaal mee eens maargoed. Verder overigens nooit gedonder gehad met gestolen spullen in mijn antikraaktijd. vooral vanwege de sociale controle. In het jaar dat ik er gewoond heb heb ik nog nooit verhalen (van mijn verdieping of andere) gehoord over diefstal. Maar ik snap heel goed dat dit soort regels mensen kan weerhouden van antikraak wonen, en dit zal natuurlijk per gebouw/bedrijf verschillen.
- het opzegtermijn kan erg kort zijn. Ze staan in hun recht (daar teken je voor) om 2 weken van te voren te laten weten dat je eruit moet. Bij mij was het 4 weken, eind December kregen we te horen dat het pand is verkocht en dat we eind januari weg moesten zijn. Zorg dat je iemand hebt (ouders bijvoorbeeld) om op terug te kunnen vallen, anders sta je op straat indien je niks kan vinden in die twee weken. Het kan je ook gebeuren dat je een antikraakwoning vind, en 2 maanden later te horen krijgt dat je er weer uit mag, wees je bewust van dit risico, het gebeurt.
- je deelt de voorzieningen met je medebewoners. Dit hoeft geen probleem te zijn als iedereen zich netjes gedraagd, maar kan heel vervelend zijn als er een rommelkont tussenzit. Zo hadden wij iemand in het gebouw die complete afvalzakken gewoon uit zijn raam gooide

en regelmatig zijn etensresten gewoon in de wasbak achterliet. Na wat felle discussies en geklaag is hij uiteindelijk wel bijgetrokken thou.
Mijn antikraak tijd is (so far) één van de leukste tijden die ik heb gehad, kijk er nog steeds met plezier op terug

Hoop dat je wat hebt aan mijn info, mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik dat graag.