Toon posts:

Anti-Kraak / tijdelijke huur ervaringen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Forum doorgelezen en ik zie veel Tweakers die of anti-kraak wonen, of dat hebben gedaan in het verleden.

Zelf huur ik particulier in hartje centrum van Breda, appartement met alle gemakken en op huurprijs na niks te klagen. Prijs van de huur is wel in 2 jaar tijd gestegen met 250€ tot net boven de 1k per maand. Zoals vele val ik buiten sociale huur en hypotheek is moeilijk (maar niet onmogelijk met wat eigen inleg)

Huur is middel de leegstandswet dus eigenaar kan altijd binnen 3 maanden de huur opzeggen als hij het pand heeft verkocht. Nu zal dat niet zo snel gebeuren, "but you never know"

Ben dus aan rondkijken en om kosten te drukken zou ik kunnen overwegen om Anti-kraak te gaan wonen, voordelen: goedkoop dus veel geld over om elke maand opzij te leggen (voor die eigen inleg)

Veel heb ik zelf niet nodig, ben wat gewend door in het buitenland gewoond te hebben, enige wat ik nodig heb is een beetje deftig internet verbinding en liefst geen gedeelde badkamer voorziening.

Dus op naar mijn vragen, natuurlijk heb ik zelf al wat gezocht op antikraak wonen / tijdelijke verhuur van leegstaande objecten maar ervaringen van anderen zijn moeilijk te vinden. (Op de propaganda van de verhuur corporaties na dan)

Waar ik geïnteresseerd in ben is ervaringen van Tweakers m.b.t tot het volgende:

- ruimtes die ze hebben of nog steeds huren.
- nadelen tegenover regulier huren.
- wat er allemaal wordt aangeboden en de voorzieningen (denk aan douche, toilet, wasmachine etc)

Ook praktische zaken zoals internet etc hoe zit dat tegenwoordig? Ik zie in oudere topics hier dat dat destijds een probleem was (10 jaar geleden)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:10

blaatschaaap

schaap

Misschien een beetje laat, maar ik kan mijn antikraak ervaring wel even delen.

Ik heb een jaar antikraak gewoond in een groot kantorencomplex dat bestond uit meerdere gebouwen. Een deel hiervan stond leeg, een deel was antikraak en een deel werd tijdelijk aan verschillende bedrijven verhuurd (een kerk, een hobbyclubje, een jeugdhonk) Het complex was voorzien van hek/poort met pasjes systeem en genoeg parkeergelegenheid voor de deur. De poort ging op een gegeven moment wel stuk en werd niet gerepareerd, wat wel jammer was maar niet heel vreselijk of zo.

Op mijn verdieping (1ste) woonde ik met 9 andere bewoners, de andere verdiepingen verschilde het aantal bewoners tussen de 7-20 (de 20 waren studenten die via de kerk bij ons waren geplaatst). Ondanks het aantal mensen heb ik nooit geluidsoverlast ervaren. En het positieve aan zoveel bewoners is dat de sociale controle hoog is.

Op elke verdieping was 1 wc ruimte omgebouwd tot douche, hier hadden ze een ketel hangen + douchecabine, erg simpel afgewerkt, maar functioneel genoeg. Samen met de medebewoners van mijn verdieping hebben we zelf het één en ander toegevoegd (plankjes, fatsoenlijk douchegordijn, etc) In het midden (het was een langwerpig gebouw) was een koffiecorner omgebouwd tot keukentje, daar stond de wasmachine + een wasbak. We mochten zelf (alleen elektrisch) koken op onze Eigen kamer.

de CV was defect, dus we hadden niks aan de radiatoren die in elke ruimte hingen. Het verwarmen van je kamers kon dus alleen met elektrische kachels. Scheelt dat de huurprijs bij antikraak (in kantoorgebouwen in ieder geval) incl gas/water/licht is, het gebouw was namelijk slecht geissoleerd en de ruimtes groot. Ik had zelf 2x 2000watt elektrische kachels om het in de winter een beetje op temperatuur te krijgen.

Qua ruimte had ik twee erg royale kantoorkamers. eentje om te slapen, eentje als woonkamer/keuken. Ik weet de afmetingen zo niet meer uit mijn hoofd, ruimte in overvloed in ieder geval.

Internet was slecht, ergens bij de kerk die in het gebouw zat zou een lijntje binnenkomen, maar niemand wist echt precies hoe het in elkaar zat. Uiteindelijk na flink wat te hebben rondgevraagd iemand gevonden die mij naar de juiste patchkast kon verwijzen. Het internet was erg traag en werd door veel mensen gebruikt. Ik gebruikte zelf vaak mijn 10gb Vodafone abbo om te tetheren. Uiteindelijk is de vaste lijn wel wat beter geworden (geen idee wat ze hebben gedaan). Met antikraak is het iig altijd weer een gok of er goed internet mogelijk is.

Qua controles vanuit het antikraakbedrijf was het allemaal erg informeel en relaxed. Af en toe wel eens een mailtje gehad dat ik de afwas wat vaker moest doen of dat mijn kamer een rommel was. Het was meestal wel vaste prik dat er woensdag overdag werd gecontroleerd. De beheerders liepen dan alle kamers langs (ze mogen in je kamer kijken, maar niet in je kastjes, daar verstopte ik mijn asbak :p) om te kijken of je de boel wel heel laat, geen gevaarlijke situaties creert, of stiekem een plantage hebt staan. Van beneden kwamen wel eens verhalen dat de beheerders echt aso waren maar ik kon het prima met ze vinden. Uit mijn ervaring: zolang je de beheerders te vriend houdt en er geen puinhoop van maakt, knijpen ze zelf ook wel een oogje dicht. Kan me iig niet voorstellen dat het ze nooit is opgevallen dat ik op mijn kamer gewoon rookte terwijl dat niet mocht. (gebouw was toch rijp voor de sloop, wisten ze zelf ook wel)

verder wat plus en minpunten vanuit mijn ervaring:

+locatie: Je kan met antikraak op de meest gekke plekken terecht komen, erg leuk vind ik zelf. Ben bij meerdere vrienden die antikraak wonen over de vloer geweest in o.a. een oud politiebureau, de oude dsb bank kantoorvilla en een oude papierfabriek.

+sfeer/gezelligheid: dit zal natuurlijk per locatie verschillen maar ik heb echt een fantastische tijd gehad toen ik antikraak woonde. Bij de meeste antikraak woningen moet je worden aangemeld door iemand die er al woont, op deze manier proberen ze het gespuis buiten de deur te houden, want de aanmelder is medeverantwoordelijk voor het gedrag van de nieuwe bewoner. Op mijn verdieping hing een fantastische sfeer, erg leuke mensen leren kennen, samen de boel een beetje opvrolijken, samen eten, bbq's in de binnentuin, harstikke leuk allemaal :)

+De prijs: Voor mijn royale antikraak woning heb ik 200 euro incl per maand betaald, vrijwel niks dus. Als je goedkoop wilt wonen dan is antikraak een aanrader.

+Veel ruimte! Afhankelijk van waar je terecht komt uiteraard, maar ik had ruimte in overvloed, een feestje geven, een grote bioscoop bouwen, dit zijn de plekken om dat te doen :p

-Wij mochten geen sloten op de deuren hebben. De reden hiervoor was dat als er brand uitbreekt in het kantoorgebouw, de brandweer gemakkelijk alle kamers af kan gaan zonder constant deuren in te trappen. Zelf was ik het hier niet helemaal mee eens maargoed. Verder overigens nooit gedonder gehad met gestolen spullen in mijn antikraaktijd. vooral vanwege de sociale controle. In het jaar dat ik er gewoond heb heb ik nog nooit verhalen (van mijn verdieping of andere) gehoord over diefstal. Maar ik snap heel goed dat dit soort regels mensen kan weerhouden van antikraak wonen, en dit zal natuurlijk per gebouw/bedrijf verschillen.

- het opzegtermijn kan erg kort zijn. Ze staan in hun recht (daar teken je voor) om 2 weken van te voren te laten weten dat je eruit moet. Bij mij was het 4 weken, eind December kregen we te horen dat het pand is verkocht en dat we eind januari weg moesten zijn. Zorg dat je iemand hebt (ouders bijvoorbeeld) om op terug te kunnen vallen, anders sta je op straat indien je niks kan vinden in die twee weken. Het kan je ook gebeuren dat je een antikraakwoning vind, en 2 maanden later te horen krijgt dat je er weer uit mag, wees je bewust van dit risico, het gebeurt.

- je deelt de voorzieningen met je medebewoners. Dit hoeft geen probleem te zijn als iedereen zich netjes gedraagd, maar kan heel vervelend zijn als er een rommelkont tussenzit. Zo hadden wij iemand in het gebouw die complete afvalzakken gewoon uit zijn raam gooide :') en regelmatig zijn etensresten gewoon in de wasbak achterliet. Na wat felle discussies en geklaag is hij uiteindelijk wel bijgetrokken thou.

Mijn antikraak tijd is (so far) één van de leukste tijden die ik heb gehad, kijk er nog steeds met plezier op terug :) Hoop dat je wat hebt aan mijn info, mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik dat graag.

blaap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb een jaar of 4 in een klein flatje (1 persoons) gewoond dat gesloopt zou gaan worden. Eerst tijdelijke huur via sociale woningbouw, daarna ging dat over in anti-kraak.

Gewoon een eigen voordeur, voorzieningen en slot. Niks beheerders die kwamen kijken, mogen ze voor zover ik weet ook helemaal niet.

Mijn deur is een keer ingetrapt bij brand in een ander flatje ja, toen zjn ze wel binnen geweest. Verder wel wat geluidsoverlast en enkele "wazige" medebewoners: stoned in slaap vallen met een brandende kaars -> brand :( , met een bijl je deur inslaan vanwege het vergeten hebben van je sleutel :? 8)7 |:( maar verder was het wel OK.

Ik ben uiteindelijk zelf weggegaan, en hoorde dat een paar maanden later dat er NOG een flatje daar in de fik heeft gestaan... Het uiteindelijke slopen duurde nog wel even, nu staan er wel nieuwe huizen daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:02

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 19:23:
Forum doorgelezen en ik zie veel Tweakers die of anti-kraak wonen, of dat hebben gedaan in het verleden.

Zelf huur ik particulier in hartje centrum van Breda, appartement met alle gemakken en op huurprijs na niks te klagen. Prijs van de huur is wel in 2 jaar tijd gestegen met 250€ tot net boven de 1k per maand. Zoals vele val ik buiten sociale huur en hypotheek is moeilijk (maar niet onmogelijk met wat eigen inleg)
Is een hypotheek echt moeilijk? 1000 euro netto betaal je voor een hypotheek van 3 ton. In Breda is genoeg te vinden tot 2 ton, zelfs voor 1,5 ton.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KleinDraakje
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Ik kan mijn ervaring met tijdelijke huur (onder leegstandswet) delen. Kort gezegd: als je het niet hoeft te doen dan niet.

In mijn ervaring was de nood hoog maar het inkomen te laag. Bij tijdelijke verhuur onder leegstandswet van een huis wat te koop staat mag er niet meer huur worden gevraagd dan er lasten zijn (gaat in samenwerking met de bank die de hypotheek heeft verstrekt). Ik heb het nu bijna 2 jaar gedaan maar ben het dan ook spuugzat en blij om verder te gaan.

+ In 2 jaar (2 verschillende woningen) geen huurverhoging gehad (kan niet tenzij kosten ineens stijgen)
+ Huis is vaak oke en moet ook alle voorzieningen hebben om er in te wonen
+ Als er iets mis is met het huis dan moet eigenaar van de woning het oplossen (CV problemen, lekkende badkamer etc) geen kosten voor jou
+ Als je het via een organisatie doet heb je ook garantie over borg/huur etc. Je betaalt niet direct aan de eigenaar

- Bezichtigingen. Echt bah. Onze huizen stonden te koop en bij het eerste huis (1 jaar in gewoond) maar 1 bezichtiging gehad. Tweede huis in 3 maanden 0 bezichtigingen totdat de badkamer lek was en er een nieuw in moest. Nu hebben we al een paar maanden elke week een kijker = je moet het huis uit op de tijden dat het de makelaar uit komt. En ze verwachten dat alles aan kant en netjes is (ook als ze door de weeks op een vrijdag komen en je fulltime werkt)
- Geen zekerheid, ons contract heeft 3 maanden opzegtermijn voor verhuurder. Als het verkocht is moet je er dus binnen termijn X uit.
- Het zijn niet de beste huizen, alleen degene die duur zijn of niet 'goed' genoeg om binnen een week verkocht te worden.
- Je hebt praktisch geen huurdersbescherming oid. Alles in voordeel van verhuurder.
- Makelaar heeft (bijna altijd) een sleutel van je huis, wat wij erg onprettig vinden maar waar je dus niets aan kan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LangTall
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21-11-2024

LangTall

Drinking for Holland @ Le Mans

Maasluip schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:56:
[...]

Is een hypotheek echt moeilijk? 1000 euro netto betaal je voor een hypotheek van 3 ton. In Breda is genoeg te vinden tot 2 ton, zelfs voor 1,5 ton.
Met de nieuwe aangescherpte hypotheekregels kan je maximaal 102% van de marktwaarde van de woning als hypotheek krijgen.. Dus kosten koper volledig mee financieren zit er niet meer in. Zal je dus zelf moeten hebben.

My wife has passed away: http://leuk-is-anders.blogspot.com I don't have a drinking problem. I drink, get drunk, fall down, no problem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:25
Vorig jaar van iemand een auto gekocht. Hij was bewaarder (mooie naam voor anti kraak) van een giga huis, meer soort kasteel. Hij kreeg er zelfs 300 euro per maand voor betaald! Het kan dus zeker goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tehh
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Ik heb - inmiddels alweer 8 jaar geleden - ook antikraak gewoond. Was een wijk die tegen de grond zou gaan. De sfeer t.o.v. elkaar was redelijk goed in de wijk. T.o.v. junkies/dieven niet zo goed (die jatten spul) en t.o.v. politie ook niet goed (die doen niets aan junkies/dieven). Tot in de laatste maanden voor de sloop zelf geen problemen gehad. Bij buren wel ingebroken (door rotte bovenlichten) waarbij alles wat plat was en waarde >€10 meegenomen werd. In de laatste maanden een bijna overval geweest. Daar kwam gewoon een dikke bestelbus aanrijden overdag, drie man er uit, woonkamer raam ingegooid en alles van waarde netjes "verhuisd". Binnen 5 minuten weg. O ja, politie was niet gebeld ("die komen toch niet op tijd" en "misschien waren het de bewoners wel die snel weg wouden"). Dat laatste was overigens zo gek nog niet, genoeg ex-bewoners lieten hun halve inboedel achter.

Als je zelf een vaste baan hebt zou ik het toch niet zo snel overwegen, dan eerder iets kleins buitenaf om zo te sparen. Zo heb ik ruim 4 jaar een dubbele omgebouwde garagebox gehuurd (30m²). Alles voor mijzelf (keuken, badkamer, voordeur) en dat voor € 250 p.m.. Er was geen OV en het dorpje lag zo'n 5km bij een stad vandaan, snelweg/station op circa 10km afstand. Ook gedurende een half jaar een achterhuis van een boerderij gehuurd voor € 500 (was wel voor max 6 maand toen). Ook prima, aan koeienlucht wen je vanzelf :-) En dat was 100m buiten een groot dorp.

En zo zijn er genoeg boerderijen waarbij het voor/achterhuis leeg staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16:11
Ik woon inmiddels sinds juni anti kraak in den Haag. Eerder een soort semi kantoorpand aangeboden gekregen, maar wilde toch liever iets om echt in te wonen. Toen kwamen ze op de proppen met een pandje van een woningbouwvereniging dat op de nominatie om te slopen staat. De verwachting is dat het twee a drie jaar duurt voordat alle vaste bewoners er uit moeten.
Prima huisje, het tocht, heeft een douche in de woonkamer en een moederhaard.. Mja ach he, maakt het ook aandoenlijk. Zelfs een tuin zit er bij.

Buurt is een beetje tokkiewijk, maar ach, als je ze leert kennen en een beetje door het geschreeuw heenprikt, prima mensen.

Voor mij is dit een manier om als zelfstandige wat vermogen op te bouwen en over een tijdje evt te kopen. €165,- ex gwl kan weinig tegen op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• segil
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:49
Maasluip schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 08:56:
[...]

Uuhhh, als je in een pauperwijk zoals de Heuvel of Tuinzigt wilt wonen. Breda is best prijzig qua woningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Zelfde verhaal als analogworm: sinds augustus huur ik via Ad Hoc en Portaal een 4-kamer-woning, vrijwel in het centrum van Leiden, voor € 200 pm, excl. glw. Opzegtermijn is 3 maanden, pand wordt gesloopt, de oplevering van het pand waar de vaste bewoners naar toe gaan wordt in augustus verwacht.

Zelfstandige woning, maar zo abominabel in kwaliteit, dat ze het gewoon niet verhuurd kregen voor de prijs die de vorige bewoner (ook onder tijdelijke bewoning) betaalde, zij betaalde € 450.

Moederhaard, gaten in de muren/plafonds die ook constant afbrokkelen of groter worden, klein keukengeisertje waardoor ik m'n hart vast hou voor de winter, geen vaste aansluiting voor de wasmachine: moet die iedere keer aansluiten op de geiser en de kraan naar de gootsteen weghalen, douche/wc uit het jaar kruik met bijbehorende gebruiksaanwijzing, geen wastafel aanwezig, schimmels waar een gemddeld lab jaloers op zou zijn (mijn huis heeft veel cultuur), alles écht ongelooflijk smerig, van het niveau dat je per vierkante centimeter een minuut of 10 moet boenen, je professioneel schoonmaakspul nodig hebt en om het kwartier je doekje en schuurspons mag vervangen. Maar als je tevreden bent met een schoon aanrecht, de viezigheid na stofzuigen en desinfecteren kunt vergeten, en je bed in de huiskamer (omdat je geen zin hebt om straks in een kamer waar het vriest te slapen), is het goed toeven.

Voor € 200 huur per maand ben ik wel tevreden. Ik had het wellicht zelfs niet erg gevonden als dit permanente bewoning was, maar dan zou ik wel wat meer opgeknapt hebben. Nu heb ik 10 lagen behang en verf van de muren in de woonkamer gehaald, gewit en laminaat gelegd, alles met de franse slag, en het is wel best. Tijdens m'n housewarming vroeg iemand "ga je nog plinten leggen?" "Nee, wat denk je zelf" vrijwel geen investering kan uit. Maar zo hou je wel een hoop geld over en de locatie is ook ideaal.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FFW
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 28-09 18:12

FFW

Ik heb 15 jaar geleden antikraak gewoond. Bij antikraak kreeg ik een zwaar verouderd flatje op 4 hoog zonder lift en verwarming, ik kon daar ook zonder opgaaf van redenen weer worden uitgezet, dus te veel nadelen en behalve betrekkelijk goedkoop wonen geen voordelen. Ik heb daarna met wat vrienden een al 3 jaren leegstaande bungalow van de gemeente gekraakt ergens in de duinen. Het kraken beviel me stukken beter omdat ik dan samen met vrienden een groot huis kon delen, en meer woonrechten had, dit waren echt een paar van de mooiste jaren van mijn leven. Ik snap niet zo goed waarom er na het verbod op kraken nog behoefte is aan antikraak, gaat dit dan ook niet verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:02
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 19:23:

Als je € 1000,- per maand aan huur op kunt hoesten dan moet een hypotheekje toch niet zo moeilijk zijn? Misschien heb ik vorig jaar de mazzel gehad dat ik een een ex-huur appartement kon kopen voor 75.000,- 2 verdiepingen, 3 kamers, ruimte zat in m'n uppie, hypotheek betaal ik (excl. belastingteruggaaf) € 361,- per maand voor, excl. gas/water/licht/internet/tv etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

FastFred schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 13:20:
[...]

Als je € 1000,- per maand aan huur op kunt hoesten dan moet een hypotheekje toch niet zo moeilijk zijn?
Daar komen meer dingen om de hoek kijken: Tijdelijk contract, werk in het buitenland, BKR notering, of gewoon niet genoeg spaargeld om in te kunnen leggen. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Combi van inderdaad BKR en niet genoeg spaargeld om in te leggen. Als het kon dat zou het qua kosten geen probleem zijn om te kopen.

Maar ook het feit dat je niet gebonden bent aan een gekocht object vind ik fijn. Heeft voor en nadelen het kopen van een woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:10

blaatschaaap

schaap

FFW schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 12:50:
Ik heb 15 jaar geleden antikraak gewoond. Bij antikraak kreeg ik een zwaar verouderd flatje op 4 hoog zonder lift en verwarming, ik kon daar ook zonder opgaaf van redenen weer worden uitgezet, dus te veel nadelen en behalve betrekkelijk goedkoop wonen geen voordelen. Ik heb daarna met wat vrienden een al 3 jaren leegstaande bungalow van de gemeente gekraakt ergens in de duinen. Het kraken beviel me stukken beter omdat ik dan samen met vrienden een groot huis kon delen, en meer woonrechten had, dit waren echt een paar van de mooiste jaren van mijn leven. Ik snap niet zo goed waarom er na het verbod op kraken nog behoefte is aan antikraak, gaat dit dan ook niet verdwijnen?
Antikraak heeft nu voornamelijk als doel om verpaupering van het gebouw tegen te gaan. Zodra een gebouw echt helemaal leeg staat duurt het niet lang voordat er ruiten worden vernield/er wordt ingebroken. Dit was bij mijn oude antikraak pand ook snel te zien (voordat het tegen de grond ging) Binnen no-time lagen er meerdere ramen uit nadat wij waren vertrokken.

blaap

Pagina: 1