Vraag

• Cuball
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-09 09:59
Graag zou ik mijn tv automatisch in en uitschakelen via mijn receicer.

Inschakelen ljjkt te werken als ik mijn receiver aanzet en daarna bv mijn setup box voor tv aan zet. Omgekeerd lukt dit niet, als ik receiver en setup box uitschakel dan switcht mijn tv op analoge ingang maar gaat niet uit.

Receiver : Pioneer VSX 510
TV : Sony 500ex serie
Setup box: Telenet

Ik heb al van alles geprobeerd maar weet niet of wat ik wil eigenlijk technisch kan?

(ab van mijn TV wil ik niet gebruiken, doel is om een Harmony hub (i.c.m. Harmony companion AB zonder IR) te gebruiken in mijn TV kast, maar gezien de harmony AB geen IR heeft moet ik dus een oplossing vinden.. extra IR dongle zou ik graag vermijden)

"Live as if you were to die tomorrow. Learn as if you were to live forever"

Beste antwoord (via Cuball op 22-08-2016 08:26)

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:11
Ik heb zelf een Logitech afstandsbediening gekocht met een hub. Deze kun je instellen zodat ie per activiteit aanzet wat jij op dat moment wil. Voor TV kijken is dat in mijn geval de TV aan en op de TV stand en de receiver aan en op TV input. Voor de Chromecast zet ie de TV dan weer op HDMI1 en de receiver op de "BD" input. Ik heb zelf de smart control, maar die is vervangen door pricewatch: Logitech Harmony Companion

Nadeel is natuurlijk wel dat deze oplossing geld kost, mocht het werkend gemaakt kunnen worden via CEC dan kost het niets natuurlijk :) Voordeel is dat je ook alles met 1 afstandsbediening kunt regelen. Geluid harder gaat via receiver, andere zender weer via setupbox, zonder dat je daarvoor een andere bediening hoeft te pakken.

[ Voor 25% gewijzigd door NoepZor op 19-08-2016 09:42 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:20
Het is misschien wat spartaans, maar er zijn zogenaamde master/slave stekkerdozen.

Dat wil zeggen dat als de masterstekker onder een bepaalde spanningsgrens komt (apparaat wordt uitgezet), de stroomtoevoer van de overige slave-stekkers wordt afgekapt. De meeste aan-uit knoppen werken volgens hetzelfde principe, dus het zou niet schadelijk mogen zijn

[ Voor 18% gewijzigd door LA-384 op 18-08-2016 20:57 ]

• Breezers
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 16-03-2021

“We don't make mistakes just happy little accidents” - Bob Ross

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20
Nee. ARC is Audio Return Channel en is puur voor het geluid van de TV terug te voeren naar de receiver en is pas beschikbaar vanaf HDMI 1.4. Het bedienen van apparatuur via HDMI gaat via HDMI CEC (namen verschillen per merk). Een andere techniek die al voor HDMI 1.4 beschikbaar was. Soms is ARC pas beschikbaar als HDMI CEC in is geschakeld, maar het zijn twee losse dingen.

HDMI CEC is trouwens een standaard die elk merk vrij mag interpreteren en daarmee implementeren. Daardoor kan het voorkomen dat apparaten lang niet altijd lekker onderling samen werken. Apparaten van gelijke merken wil veelal wel gaan, maar ook daar kunnen in de werking bepaalde nukken voorkomen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:11
Ik heb zelf een Logitech afstandsbediening gekocht met een hub. Deze kun je instellen zodat ie per activiteit aanzet wat jij op dat moment wil. Voor TV kijken is dat in mijn geval de TV aan en op de TV stand en de receiver aan en op TV input. Voor de Chromecast zet ie de TV dan weer op HDMI1 en de receiver op de "BD" input. Ik heb zelf de smart control, maar die is vervangen door pricewatch: Logitech Harmony Companion

Nadeel is natuurlijk wel dat deze oplossing geld kost, mocht het werkend gemaakt kunnen worden via CEC dan kost het niets natuurlijk :) Voordeel is dat je ook alles met 1 afstandsbediening kunt regelen. Geluid harder gaat via receiver, andere zender weer via setupbox, zonder dat je daarvoor een andere bediening hoeft te pakken.

[ Voor 25% gewijzigd door NoepZor op 19-08-2016 09:42 ]

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cuball
ik heb reeds een harmony companion/smart control maar deze heeft geen ab met IR. Om tv aan en uit te zetten zoek ik dus naar een oplossing met CEC omdat ik geen dongle wil gebruiken (alle toestellen zit in kast samen met de hub). Echter weet ik niet of het mogelijk is wat ik wil?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cuball
Ondertussen heb ik het heel het CEC gebeuren achterwege gelaten en maak ik toch maar gebruik van de IR dongle.

Pagina: 1