Is er een verschil tussen hoe goed laders een device opladen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Webdoc
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-03 04:19

Webdoc

Echte Männer fahren Mercedes

Topicstarter
Simpele vraag eigenlijk... stel nou ik heb twee laders die op het eerste gezicht identiek zijn... dus allebei, zeg 1.5A, USB 5V. Kan het zo zijn dat de ene lader de batterij op een 'betere' manier oplaad dan de andere? Want ik heb zo nu en dan het gevoel dat sommige laders 'slechter' zijn en de batterij (die in beide gevallen tot 100% is geladen) sneller leegloopt als ik de ene lader gebruik in vergelijking met de andere.

Dit gaat dus niet over de kwaliteit van de lader, origineel of Hotoi nepperd maar over de 'manier' van opladen (en of dat uberhaupt bestaat en dat ik het me dus niet inbeeld).

Kan het anders wellicht liggen aan het stroom-net...? Maakt het uit als het apparaat nog een tijdje na geladen te zijn aan de lader blijft hangen...? Ik ben geneigd te denken dat het allemaal in mijn hoofd zit...

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

Alle reacties

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Dat als de batterij vol zit en sneller leegloopt voor je gevoel dat dan die vol zit met de andere lader zit tussen je oren óf je gebruik is niet exact hetzelfde. Hoogstwaarschijnlijk is het dat laatste. Heb je bijvoorbeeld automatische brightness aanstaan op je apparaat en het is relatief zonnig dan zal het grootste gedeelte van de gebruikte energie naar het scherm gaan. De ene dag alleen maar whatsappen bij eenzelfde brightness als op de andere dag, maar op de andere dag heb je of meer afbeeldingen ertussen dan zal dat meer stroom trekken. Ook slechte(re) ontvangst van gsm /3g/4g en Wi-Fi doet de accu sneller leeglopen.

Slechte kwaliteit laders kunnen in de fik vliegen of eventueel je smartphone / accu beschadigden. De ene 1.5a lader is de andere niet, als het zo'n honkietonkie lader is kan het best zijn dat het maar 1ampere max is ondanks het stickertje van 1.5a.

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Hello :) Nee ik heb automatic brightness uit staan... en deze indruk is gekomen na mijn Samsung tablet voor een paar weken bijna alleen als e-reader te gebruiken met brightness op heel laag en wifi uit. Soms werkt ie voor 'eeuwen', soms raakt ie veel sneller leeg.

Wat ik me dus afvraag is of er niet nog een variabele is in het laad process zoals wellicht de frequentie of een oplaad-verloop die beter is en/of de lading beter 'verdeelt' en zo voorts. En uiteraard ga ik er dan van uit dat de dure 'originele' lader waarschijnlijk die betere methode zou toepassen. Ik heb hier bijvoorbeeld een Samsung lader (2A) en een Microsoft Lumia lader (ook 2A dacht ik) en die MS lader lijkt beter te laden dan de Samsung, voor elk apparaat. Gaat dus niet om sneller of zo... maar hoe lang het duurt voordat de batterij leeg is bij vrij vergelijkbaar gebruik :)

SuperMicro X11DAi-N Dual Gold 6140 36C/72T 320GB A2000 2x WD770 1TB, 4K + 2x QHD

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:50
Naar mijn eigen ervaring heb je 100% gelijk hoor.
's Nachts laad ik op met een originele iPhone lader aan mijn bed. Op het werk heb ik een 2 euro lader van de Action, zodat het geen probleem is als hij op een of andere manier verdwijnt.
Als hij dan tegen de avond al leeg is, en ik laad hem op met de goedkope lader tot pakweg 60%, dan haalt hij soms nog de nacht niet...
Elektrisch kan ik er geen verklaring voor geven maar mijn gevoel zegt in ieder geval hetzelfde.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• Mattie112
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-10 15:03
Ja,

Mijn tablet trekt met de originele oplader bijna 2A vol. Pak ik een random (non-samsung) 2A oplader dan blijft hij steken op 0.5A

Sluit ik vervolgens een speciaal kabeltje aan wat een weerstandje heeft tussen de datakabels trekt hij daar ook netjes 2A uit :)

Vooral afhankelijk van of je device het wil. Kwaliteit van de USB kabel kan ook wat verschil hebben.

edit:
Oh of 50% vol met de ene lader gelijk is aan 50% vol met de andere, tja dat zou niks uit moeten maken tenzij je device zo "dom" is om te stellen 5min == 1% oid

[ Voor 18% gewijzigd door Mattie112 op 18-08-2016 14:41 ]

3780wP (18x 210wP EC Solar) | 2x Marstek Venus E (5.12kWh)

• Webdoc

Webdoc

Topicstarter
Malantur schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 14:40:
Naar mijn eigen ervaring heb je 100% gelijk hoor.
's Nachts laad ik op met een originele iPhone lader aan mijn bed. Op het werk heb ik een 2 euro lader van de Action, zodat het geen probleem is als hij op een of andere manier verdwijnt.
Als hij dan tegen de avond al leeg is, en ik laad hem op met de goedkope lader tot pakweg 60%, dan haalt hij soms nog de nacht niet...
Elektrisch kan ik er geen verklaring voor geven maar mijn gevoel zegt in ieder geval hetzelfde.
Ja dat dus. Maar ik ben er dus niet helemaal van overtuigd dat het alleen te maken heeft met top-merk lader versus plebberdepleb lader. Wat ik eigenlijk hoop is dat er een antwoord wordt gepost door een electronica-'nerd' die dit dan zou kunnen verklaren op de een of andere manier (of mij kan vertellen dat het onmogelijk is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
De software in de tablet wil het laden stoppen als hij 100% vol is.
Als de lader geen mooie gladde 5V aanlevert (maar meer gerimpeld) dan zou het kunnen zijn dat de spanning op de accu ook boven de 4.2V komt (bij CV) of de stroom boven Imax (bij CC) en dat de de laadsoftware hier anders op reageert dan bij een betere lader.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:13

Cyphax

Moderator LNX
Webdoc schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 15:00:
[...]

Ja dat dus. Maar ik ben er dus niet helemaal van overtuigd dat het alleen te maken heeft met top-merk lader versus plebberdepleb lader. Wat ik eigenlijk hoop is dat er een antwoord wordt gepost door een electronica-'nerd' die dit dan zou kunnen verklaren op de een of andere manier (of mij kan vertellen dat het onmogelijk is).
Misschien helpt dit blog dan? :)

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:53
Ja dit kan. USB kan aangeven hoe snel het kan laden. Dit zorgt ook voor 'slimme' laders e.d.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
De oplader heeft geen invloed op de manier van opladen. Alleen op de stabiliteit van de spannig en de veiligheid (brand en schokgevaar).
De telefoon bevat een chip welke regelt hoeveel stroom er de accu in gaat.
Ook al is de lader 10A en geeft hij dit correct door, als het laadprofiel van de telefoon maar 100 mA aangeeft, dan is dat zo.

Afbeeldingslocatie: http://images.anandtech.com/doci/9686/iPhone6s_Charge_Time.png.

Door een slechte kwaliteit kan er een grotere meetfout ontstaan. Met het resultaat dat de telefoon denkt dat de accu voller is dan wat hij daadwerkelijk is. Of andersom, met brandgevaar.

[ Voor 19% gewijzigd door jeroen3 op 18-08-2016 15:53 ]

Pagina: 1