GTX 1060 of AMD 480?

Pagina: 1
Acties:
  • 285 views

Onderwerpen

• chizzle01
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14-08 17:07
Beste Tweakers,

Voor in mijn systeem ben ik op zoek naar een nieuwe videokaart rond de 350 euro.

Wat is de beste keuze, een 1060 of een 480?

Ik weet niet wat dx12 gaat doen, maar volgens mij gaat het nog wel even duren voordat de spellen echt native dx12 ondersteuning krijgen.

Systeem:
https://pcpartpicker.com/b/gRZ8TW

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freaky Maus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19:56
DX12 is de opvolger van DX11 dus dat is wat het gaat doen, mogelijk heb je straks Vulkan wat gaat concurreren?
Wat is het verschil tussen echt native DX12 ondersteuning en gewoon DX12 ondersteuning in een game?

De GTX1060 is over het algemeen wat sneller, zeker in DX11 games. De RX480 kan in sommige DX12 games leuk bijtrekken of zelf voorbij gaan aan de GTX1060 maar het is te vroeg om te zeggen of dit verschil blijft bestaan. Als je net die ene game speelt waarin de RX480 nu voordeel haalt ben je daarmee beter uit en andersom ook uiteraard, dus de keus ligt meer op eigen voorkeur. Zelf ben ik benieuwd hoe beide partijen op den duur ontwikkelen en welke technieken de winnende hand krijgen.

Persoonlijk vind ik het prestatievoordeel van de GTX1060 niet groot genoeg om direct hiervoor te kiezen en ben zelf meer een voorstander van AMD dus heb een RX480 besteld. Maar die zal waarschijnlijk pas ergens eind Augustus worden geleverd omdat de custom cards van de RX480 niet zo goed beschikbaar zijn.
Dus dat is zeker een punt om mee rekening te houden, de GTX1060 is goed verkrijgbaar volgens mij?

Een linkje naar je inventaris op Tweakers is net zo handig trouwens: gallery: chizzle01

Nog enkele vragen die je kunt meenemen in je overweging:
  • Welke monitor heb je staan en ondersteunt dit b.v. scherm Freesync of G-sync?
  • Welke games speel je?
  • VR behoefte?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ook hier weer:

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Beide kaarten zijn een goede keuze hoewel de prijs/performance van de 1060 wat minder is dan van de 1070. Als het aankomt op een keuze tussen 1 van beiden, dan zou ik vooral je eigen merkvoorkeur laten spreken.

Geen van beiden is een slechte koop.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PmBb
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23-08 21:15
Ik heb gister dezelfde afweging gemaakt. Ik heb de RX 480 besteld. Puur om het feit dat de kaarten redelijk bij elkaar in de buurt zitten, maar de 480 meer toekomstgericht is. (DX12 en Crossfire ondersteuning)

[ Voor 9% gewijzigd door PmBb op 18-08-2016 13:02 ]

• ikkejr
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 27-08-2021
PmBb schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:00:
Ik heb gister dezelfde afweging gemaakt. Ik heb de RX 480 besteld. Puur om het feit dat de kaarten redelijk bij elkaar in de buurt zitten, maar de 480 meer toekomstgericht is. (DX12 en Crossfire ondersteuning)
GTX 1060 heeft ook DX12 :) Alleen geen SLI. Maar de praktijk wijst uit dat men later toch geen 2e kaart toevoegd. Daarnaast heb je ook nog eens de beperkte hoeveelheid games die het kunnen benutten.

@chizzle01

Gebasseerd op specificaties ten opzichte van prijs is de 1060 de betere keuze zie: http://www.videocardbench...5B%5D=3548&cmp%5B%5D=3533

Het scheelt alleen echt super weinig. Dus ik zou zeggen beide zijn gewoon goed. GTX verbruikt iets minder stroom, word iets minder warm en is wat sneller :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:17

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blaat schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:56:
Ook hier weer:

Aankoopadvies vragen mag... maar niet hier - lees eerst dit!

Beide kaarten zijn een goede keuze hoewel de prijs/performance van de 1060 wat minder is dan van de 1070. Als het aankomt op een keuze tussen 1 van beiden, dan zou ik vooral je eigen merkvoorkeur laten spreken.

Geen van beiden is een slechte koop.
^^

Dit.

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviesfora. En ook daar gelden GoT huisregels, zoals zoeken naar bestaande info voor je zelf een vraag stelt. De afweging tussen uitgerekend deze twee kaarten is letterlijk tientallen keren besproken. Is jouw situatie daadwerkelijk anders dan anders, dan kun je een eigen topic openen, maar 1) doe dat in Compontenten Aankoopadvies en 2) maak duidelijk hoe jouw situatie anders is en waarom andermans antwoorden voor jou niet relevant zijn.

Voor nu: verkeerde plek en te weinig inzet. Move naar CAA en dicht.

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.