Vraag

• Bennemans360
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 31-07 12:45
Dag Tweakers,

Ik vermaak mij goed met mijn kaart en heb deze zelfs al kunnen overclocken tot +140 Mhz core/ +600 Mhz Mem, Power limit linked met Temp limit op max, van de voltage bleef ik af. (Op GPU-Z zegt hij echter wel Perf cap = Vrel, wat neerkomt op de Voltage..). Hij draait stabiel in alle benchmarks en op No Mans Sky haal ik hoge framerates alles maxed. Echter zware games zoals The Witcher 3 zal helemaal laten blijken of mijn OC stabiel is of niet, maar die games heb ik nog niet.

Hij blijft draaien rond 2088 Mhz op de core, tussen 60 en 70 °C, fan speed tussen 50 en 60 %.. Alles blijkt stabiel. Idle draaien de fans niet en zit ik rond de 44 a 45 °C terwijl de core clock op 240 Mhz zit en een respectievelijke lage memory clock.. Dus allemaal best in orde.

Misschien heeft dit gebeuren dan ook helemaal niets met de OC te maken maar paar dagen geleden was ik rustig CSGO aan het spelen terwijl die op 2088 Mhz runt en kreeg iets van 250 - 300 fps dus alles in orde, maar daarna besloot ik eens LOL te installeren en uit te testen en zag ik dat na gedurende tijd mijn kaart niet hoger ging als rond de ~1550 Mhz voor de core? Dit vond ik wel vreemd, waardoor ik dus ook niet de gewenste FPS kreeg in LOL. Ik sloot LOL af om eens te kijken wat dit gaf in CSGO en toen runde ik dezelfde map maar rond de 60 fps? (Dit zou dan op 1550 wel lager liggen maar toch geen 240 fps...)

Ik had dacht ik dan in MSI afterburner reset gedaan en terug mijn overclock geapplied en toen was het in orde, CSGO terug op 2088 Mhz en in LOL kreeg ik over de 400 FPS. Ik heb hetzelfde ook voor gehad tijdens een benchmark in Time Spy, runde echt heel slecht, na restart van PC runde die zoals die zou moeten runnen. Dat terwijl in Valley de benchmarks even goed draaide, was enkel in Time Spy.

Gisteren heb ik die nog eens voor gehad op lol. Hij draaide maar rond de 1550 Mhz en ging niet hoger, ik heb daarvoor No Man Sky zitten spelen en die runde wel gewoon op 2088 Mhz.

Ik heb zelf nog niet verder getest en ben dat zeker van plan maar vroeg mij af of dit een bug is? Niet veel werk om even de GPU te resetten en terug setten maar toch wel raar. Komt dit door de OC 3.0 scaling? Bug in driver?

Ik zit sinds eergisteren op driver: 372.54 WHQL
Daarvoor had ik het ook al op driver 368.81...

Voor te OC'en gebruik ik de laatste MSI 4.2.0. Niet de beta versie, had wel gelezen dat de beta versie beter is om te OC'en voor de 10XX kaarten?

Hopelijk kan iemand dit verklaren/ ervaringen delen want ik maak me een beetje zorgen.. :P

Voor de rest runt de kaart echt wel goed, stabiel rond 2088 Mhz dus denk niet dat het iets te maken heeft met OC.

Alvast bedankt Tweakers!

Mvg,
Bennemans

Beste antwoord (via Bennemans360 op 19-08-2016 01:05)

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:32

Thomg

Aww yiss

LoL is een spel die niet grafisch demanding is at all. Zelf merk ik aanzienlijk meer performance door de performance mode op high performance te zetten. Hierdoor klokken de cpu's tot de max turbo en krijgt je gpu meer voer om meer performance eruit te gooien.
Mind you, nog steeds lage kloks, maar wel stukken minder shite qua fps.
Bij spectaten moet je denken aan 30-40fps vs 120fps. Zo was het een paar patches geleden iig, niet meer aan de profiles gezeten.

Je kan in afterburner altijd zien waarom de kaart niet harder klokt. Zeer waarschijnlijk zit je op een utilization limit en is je %power rond de 30-40.

Edit:
d:)b

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 19-08-2016 01:11 ]

Alle reacties

• Bennemans360
Bump?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Als de games langzamer draaien, is het dan gecapped op 60 fps? Lijkt me dat op de één of andere manier dan Vsync wordt aangezet of wellicht G-Sync. Welk scherm heb je?

• Bennemans360
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:30:
Als de games langzamer draaien, is het dan gecapped op 60 fps? Lijkt me dat op de één of andere manier dan Vsync wordt aangezet of wellicht G-Sync. Welk scherm heb je?
Ik heb denk ik gevonden wat er scheelt... Door Alt Tabbing kan de GPU in '2D mode' clock speed geraken en daar op blijven draaien. Normaal als je Alt Tabbed of het spel afsluit is je GPU in 2D mode waarbij die op een lage energie besparing modus werkt. Als er dan terug 3D gerendered moet worden zou die terug zijn hoge clock snelheid moeten behalen maar dat doet die niet, wat resulteerd in lage performance...

Heb het enkel nu gehad in LOL als ik dus alt tab. Ook in CSGO als ik mijn PC juist heb opgezet, door daar te alt tabben is het gefixed..

Nu alleen te weten komen hoe ik dit kan oplossen.. Anders heb ik altijd het gevoel als ik niet 24/7 mijn clock speeds aan het monitoren ben dat mijn gpu op lage clock snelheid draait en ik FPS mis.. :/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-09 15:02

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

2D Mode is maar 160mhz-300mhz ofzo. 1555mhz is zat voor LoL & CS GO...als er niet meer nodig is zal de kaart ook niet op 2088 draaien .b.v. in CPU bound games. Al helemaal niet als er engine limits (E.g. veel engines doen max 200 fps) zijn of idd vsync/framecap.

Als je er echt mee zit kan je misschien proberen om in je nvidia control panel voor deze games een apart profiel op te zetten om 3D/max performance te forceren.

[ Voor 29% gewijzigd door Max|Burn op 19-08-2016 00:18 ]

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

LoL is een spel die niet grafisch demanding is at all. Zelf merk ik aanzienlijk meer performance door de performance mode op high performance te zetten. Hierdoor klokken de cpu's tot de max turbo en krijgt je gpu meer voer om meer performance eruit te gooien.
Bij spectaten moet je denken aan 30-40fps vs 120fps. Zo was het een paar patches geleden iig, niet meer aan de profiles gezeten.

Je kan in afterburner altijd zien waarom de kaart niet harder klokt. Zeer waarschijnlijk zit je op een utilization limit en is je %power rond de 30-40.

Edit:

[ Voor 25% gewijzigd door Thomg op 19-08-2016 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Thomg schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 00:17:
Bij spectaten moet je denken aan 30-40fps vs 120fps. Zo was het een paar patches geleden iig, niet maar aan de profiles gezeten.

Dus ik moet mij geen zorgen maken? En ik kan instellen dat enkel voor lol die in high performance mode moet gaan? Want nu haal ik op lol 250 a 300 fps als de gpu gedownclocked is.

Het is ook enkel lol precies... Maar toch toen Csgo op die lagere clocksnelheden aan het draaien was haalden ik echt maar rond de 60 fps... Dat is wel slecht tov anders 300 ofzo. Toen ik alt tabde was die ineens op 300 fps aan het runnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Komt allemaal door die harde energiebezuinigingen van intel, amd en nvidia. Been there, done that.
Door te alt tabben moet je proc weer ff rekenen en boost die weer lekker hoog om het zo snel mogelijk te handlen en klokt ie weer vrolijk terug.

Kan me niet voorstellen dat er geen tools zijn die dit voor jou kunnen doen.
Zou zeggen probeer eerst eens te kijken of wat ik zeg ook voor jou klopt en of het ook resultaten geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360

Edit:
Ja ik kan inkomen dat voor lol dan idd niet de volledige clock wordt gedraaid.. Moest ik dan echt de volledige performance wil moet ik dat instellen dan.. Hoe weer de gpu dan wanneer te zeggen dat zijn clock snelheid genoeg is?

Maar toch toen Csgo op die lagere clocksnelheden aan het draaien was haalden ik echt maar rond de 60 fps... Dat is wel slecht tov anders 300 ofzo. Toen ik alt tabde was die ineens op 300 fps aan het runnen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360
Thomg schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 01:13:
Komt allemaal door die harde energiebezuinigingen van intel, amd en nvidia. Been there, done that.
Door te alt tabben moet je proc weer ff rekenen en boost die weer lekker hoog om het zo snel mogelijk te handlen en klokt ie weer vrolijk terug.

Kan me niet voorstellen dat er geen tools zijn die dit voor jou kunnen doen.
Zou zeggen probeer eerst eens te kijken of wat ik zeg ook voor jou klopt en of het ook resultaten geeft.
Mmmmh ah zo. Ja zolang hij dat niet doen op gpu intensieve games... En wat zouden die tools moeten doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Nogmaals, ga ervaren of het voor jou nut heeft. Computers zijn niet altijd 1+1 qua ervaring.
Ga eens een potje doen, uncapped fps en kijk eens of het voor jou een verschil geeft.

Niet meteen over het toepassen van een oplossing praten zonder dat duidelijk is dat dit de oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bennemans360

Edit:
Wat is die utilization limit? En wat is de Vrel bij perfcap als ik games?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Utilization limit is letterlijk wat er staat, de kaart krijgt niet genoeg werk en kan dus lastig meer performance leveren. Kan door een plethora aan dingen komen, meestal cpu bottleneck of fps cap.

Vrel perfcap is gpu-z specifiek... Kijkende naar de beschrijving is het irrelevant en vergelijkbaar met Utilization limit.

Dit had je zelf kunnen googlen.
Pagina: 1