Thin & Light laptop voor studie HBO-verpleegkunde en werk

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• giedje6
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 06-09 11:28
Beste Tweakers,

Al enige tijd ben ik op zoek naar een geschikte laptop voor mijn studie en werk. Het gaat om de opleiding HBO verpleegkunde. Dus wat betreft grafisch of rekenkracht zal ik niet heel veel nodig hebben.
Ik heb thuis al een game desktop, dus de laptop is alleen om mee te nemen.
Na uitvoerig onderzoek heb ik besloten sowieso te gaan voor een 13 of 14 inch laptop. De laptop moet een scherm hebben waarmee goed op locatie en buiten te werken is. Een matte afwerking en voldoende licht scherm is dus belangrijk. Daarbij een accu die zo lang mogelijk mee gaat en een lichte compacte laptop.

Het moeilijke vind ik de keuze van een processor. In mijn hoofd zit hoe beter de processor des te langer zal de laptop meegaan. In die zin zou ik liever voor een i5 gaan ipv een i3. Maar of dit juist is weet ik niet.
In laptops zie ik vaak een m3 of i3 processor zitten. Ik heb begrepen dat de m3 vooral stiller en zuiniger is. Maar in hoeverre gaat dit ten koste van de rekenkracht? Daarbij vind ik het toch wel prettiger een processor te hebben met fan koeling mocht ik zo nu en dan eens gamen op de laptop.
Verder heb ik graag een laptop met 8 gb werkgeheugen en een ssd harde schijf.

Ik wordt vanaf september dus weer student bij Fontys Eindhoven. Dus ik kan eventueel gebruik maken van studentenkorting

De volgende laptops heb ik zelf al gevonden:

https://tweakers.net/pric...5ua-fc003t/specificaties/

Maar dan met 8 gb werkgeheugen.

pricewatch: Lenovo ThinkPad 13 20GJ0048MH

pricewatch: Lenovo Ideapad 710S-13ISK 80SW0037MH

Ik vind de prijzen best stevig. Nu zijn het volgens mij ook kwalitatief goede laptops. Maar ik vraag me ook af of het goedkoper kan.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik zal de laptop vooral gebruiken voor mijn werk en opleiding. Hij zal dus regelmatig in mijn rugzak meegenomen worden. Hierbij zijn een goede accu, scherm en een stevige laptop belangrijk. Verder zo nu een dan een eenvoudig spel zoals Overwatch op locatie.

Welke programma's of welk OS wil je gaan gebruiken? Wil je gamen? Video's of foto's bewerken? Of gewoon een beetje surfen en mailen?
Windows. Chromebook heb ik overwogen, maar is voor mij toch wat te beperkt. En als ik graag een game wil spelen als Overwatch valt een Chromebook sowieso af.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.

700-800 euro. Dit mag wat meer of minder zijn.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Het antwoord op deze vraag is belangrijk. Dat heeft invloed op gewicht, op accuduur, op grootte etc. etc.

Ja elke dag naar werk en school.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Asus heeft bij mij een goede naam. Lenovo ben ik zo goed als niet bekend mee.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn keuze.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr Gideon

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-08 00:34
De bbg al gecheckt?

reviews: Laptop Best Buy Guide - Augustus 2016

De envy die hier als winnaar uitkomt is momenteel zelfs maar 749 zag ik. Lijkt me een goede keuze.

Als je de 710s van Lenovo te duur vind kan je ook kijken naar de 510s . Dat is een iets lager gepositioneerde behuizing maar je betaalt dan ook een stuk minder:

pricewatch: Lenovo IdeaPad 510S-13ISK 80SJ005VMH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedje6
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de bbg inderdaad gezien maar er kwam nogal wat kritiek van de reacties over de keuze van deze laptop. Daarbij zijn volgens mij de reviews van de zenbook en de thinkpad 13 een stuk positiever.

De ideapad 510S is inderdaad ook een goede goedkopere keus. Alleen wil ik toch graag een betere behuizing aangezien ik hem veel mee zal nemen in mijn rugzak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
giedje6 schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 16:46:
Bedankt voor je reactie.
Ik heb de bbg inderdaad gezien maar er kwam nogal wat kritiek van de reacties over de keuze van deze laptop. Daarbij zijn volgens mij de reviews van de zenbook en de thinkpad 13 een stuk positiever.

De ideapad 510S is inderdaad ook een goede goedkopere keus. Alleen wil ik toch graag een betere behuizing aangezien ik hem veel mee zal nemen in mijn rugzak.
De kritiek was vooral op de 4GB in de Envy, Maar zeker nu ie 749 is is het echt wel een goede keuze. Hij is een stuk lichter dan de Thinkpad sowieso. En Als ik moet kiezen tussen een i5 ( envy) met 4GB of een Core M3 ( Asus_) met 8GB dan zou ik echt wel voor die i5 gaan. De UX305s zijn ook overal zo goed als op. De versies die her en der nog te vinden zijn op de pricewatch zijn allemaal 4GB modellen.

Wat zeg je van deze?
Lenovo Yoga 700.. erg mooie notebook en ook goed geprijsd. Mooi scherm en de juiste specs voor je wensen. Touch is ook wel fijn als je er niks extra voor betaald 8)

pricewatch: Lenovo Yoga 700-14ISK 80QD0090MH

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:55
giedje6 schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:55:
...

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Vertel waar je aan zit te denken. Wil je specifiek een merk, of sta je open voor alternatieven. Hoe meer je ons kan vertellen, des te beter wordt ons advies.
Asus heeft bij mij een goede naam. Lenovo ben ik zo goed als niet bekend mee.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met mijn keuze.
Alvast bedankt voor jullie hulp!

Gr Gideon
Mocht je het aandurven om op Amazon.co.uk te bestellen, dit is een erg mooie deal van Asus op het moment en gratis verzending naar Nederland:

https://www.amazon.co.uk/...ESM/ref=zg_bs_429886031_5

Helaas wel met een M processor, maar 8 gb geheugen en een erg mooi scherm. Voor de meeste (studie en werk) taken is zo'n processor voldoende, alleen geen zware games natuurlijk. Voordeel is wel een lange batterij, stille laptop en erg licht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Je hebt dan een UK keyboard indeling. Zit geen euro teken op en alle leestekens zitten op een andere plaats. Ik zou er zelf niet mee kunnen werken en mr continu hieraan storen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scallius
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 27-08 09:46
Ikzelf heb deze week een laptop overgenomen van een medetweaker, maar heb helaas een sterkere processor nodig voor wat ik er mee doe.

Misschien kan ik je er blij mee maken? Erg goede laptop, met super specs voor een zachte prijs.

V&A aangeboden: Dell Latitude E7470-WHYTK

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedje6
@cinemaskoop. De yoga 700 is een zeer mooie laptop met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Alleen het scherm blijkt erg te spiegelen en de accu is niet geweldig(ook laattijd blijkt niet goed te zijn).

@sjenk. Die Zenbook ga ik in de gaten houden. Ander toetsenbord indeling is een groot nadeel idd. Daarbij is er nu nog maar één op vooraad. Maar ik hou hem in gedachten. Thx.

Op het aanbiedingen forum topic zag ik dat Dell de XPS 13 in de aanbieding heeft. Er gaat 100 euro vanaf plus nog eens 100 studentenkorting. Dat zou neerkomen op 970 euro. Alleen oh zo jammer dat het 4 gb werkgeheugen niet uit te bereiden is!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cinemaskoop
Wat versta je onder laadtijd? En waar lees je dat? Er zijn diverse yoga 700's.

Ik heb zelf nog een yoga 2 pro en ben er erg tevreden mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjenk
  • Laatst online: 09-09 11:55
giedje6 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 16:20:

@sjenk. Die Zenbook ga ik in de gaten houden. Ander toetsenbord indeling is een groot nadeel idd. Daarbij is er nu nog maar één op vooraad. Maar ik hou hem in gedachten. Thx.
Niet aan gedacht, is inderdaad een groot nadeel. Succes met zoeken!

[ Voor 26% gewijzigd door sjenk op 20-08-2016 23:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• giedje6
Beetje late reactie maar.

Het is een zenbook geworden. En wel de pricewatch: Asus ZenBook UX310UA-FC075T

Het werkgeheugen heb ik meteen 8 gig van gemaakt.
IPS scherm, mooi klein voor een mooie prijs.

Dank voor alle hulp!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Famous Copra
  • Laatst online: 21:01
giedje6 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:50:
Beetje late reactie maar.

Het is een zenbook geworden. En wel de pricewatch: Asus ZenBook UX310UA-FC075T

Het werkgeheugen heb ik meteen 8 gig van gemaakt.
IPS scherm, mooi klein voor een mooie prijs.

Dank voor alle hulp!!
Ha Giedje,

Hoe bevalt deze laptop nu? Hoe zijn het scherm, batterij, toetsenbord en touchpad?
Ik twijfel namelijk of deze laptop net zo goed is als de ux305. Deze was namelijk een stuk dunner en specwise is de 310 niet veel beter volgens mij.

• CLB
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

CLB

Famous Copra schreef op zondag 04 september 2016 @ 17:11:
Ha Giedje,

Hoe bevalt deze laptop nu? Hoe zijn het scherm, batterij, toetsenbord en touchpad?
Zou ik ook graag willen weten inderdaad...
Interface, poorten, behuizing, stilte van de fans, algehele indruk.

Ben ook aan het kijken naar de UX310UA, maar er zijn maar weinig ervaringen.

Asus ZenBook BX410UA-GV182R: 14,0" 1920x1080 mat IPS/ Intel HD 620 / Intel Core i5-7200U 3,1GHz/ 8192MB 2133MHz RAM
512GB SSD + 2TB HDD/ Backlight keyboard, BlueTooth, Wi-Fi AC, HDMI, USB 2.0, USB 3.0, USB C, Cardreader / Windows 10 Pro 64 bit

Pagina: 1