Versterker van 2 x 25 Watt op Tannoy Revolution R1?

Pagina: 1
Acties:

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-07 14:10
Hi,

Ik heb gisteren een setje Tannoy Revolution R1 (specsheet) op de kop getikt (80€) en ik ben nu op zoek naar een versterker hiervoor. Een muse 4x tda1543 dac is reeds onderweg vanuit China.

Als versterker heb ik op het oog een Topping TP-22 TK2050 versterker (http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT). Dit model omdat hij goede beoordelingen krijgt en net even wat meer vermogen heeft dan de andere TA2020 gebaseerde versterkers. Dit omdat de gevoeligheid van de R1's met 87 db niet superhoog is. Maar wellicht is dit alsnog niet voldoende voor de R1's? Ik heb ze beluisterd op een marantz amp met 50 watt per kanaal, de volumeknop stond max voor 1/3 open om een flinke hoeveelheid geluid te maken.

Als zwaarder alternatief met meer vermogen had ik deze SMSL SA-50 t-amp gevonden op marktplaats (http://www.marktplaats.nl...c1b&previousPage=lr&pos=7)

De hele set wordt in een kleine kamer geplaatst (12 m2) en zal gebruikt worden voor muziek (veel verschillende genres) en films. Via een hdmi->toslink splitter + de muse dac wil ik hem aansluiten op een normale chromecast.

[ Voor 12% gewijzigd door SpiceWorm op 18-08-2016 10:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:24

FeaR

In GoT we trust

87 dB is een paar dB onder wat je veelal als gemiddelde ziet tegenwoordig, een 90 dB 1Watt/2.8 Volts op één meter. Met de nominale impedantie van 8 Ohm lijken het mij geen lastige speakers. Al zegt nominale impedantie niet alles, maar met de lage vermogens die in de gemiddelde huiskamer worden gebruikt zijn dippen in de weerstand met gemak op te vangen. Vergeet niet dat 1 Watt dus al 87 dB geeft uit de speaker op één meter afstand, 87 dB is een aanzienlijk volume.

Zoals gezegd zal vermogen niet snel een probleem zijn. Zeker niet in een kleine ruimte en met (nog steeds redelijk) gevoelige speakers. De Marantz met 50 Watt per kanaal op 1/3 op het volume zegt eigenlijk niets. Dat wil namelijk niet zeggen dat je met 16,6 Watt (50/3) aan het spelen was. Vermogen loopt namelijk niet lineair met de volumeknop. Als de Marantz wel op de volle 50 Watt zou spelen heb je slechts 3 dB minder als je de 25 Watt van de T-Amp zou gebruiken. Een verdubbeling van vermogen is 3 dB meer output. Een waarde die een gemiddeld persoon maar net waar zal nemen en het zeker niet veel luider zal vinden, dat is gevoelsmatig pas bij 10 dB meer (en dus een berg meer vermogen). Nu gaan die 25 Watt van de T-Amp en de 50 Watt van de Marantz niet geheel gelijk op qua vergelijk aangezien de T-Amp het vermogen van 25 Watt haalt bij 10%THD+N wat echt veel te veel vervorming (THD) plus ruis (N) is. Maar ik denk dat je toch niet op de max gaat spelen. Dergelijke hoge THD (+N) waardes zie je vaker bij T-Ampjes, grote kans dat die van Marktplaats het niet beter doet. Enige reden waarom men dat doet is om hogere vermogens op te kunnen geven. Hoger is in de ogen van de consument beter en daardoor dus aantrekkelijker om te kopen.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 23:38

Jag

Die tamps wordt je mee dood gegooid op eBay en kunnen een heel stuk goedkoper. Verder zijn ze 12v gevoed voor zover ik weet en dan komt er nooit 50watt uit behalve maximaal clippend :)

• PassieWassie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-03 09:55
Je kunt ook kijken op Aliexpress voor een SMLS SA-60. De opvolger van de SA-50 en is daar voor ongeveer 60 euro te koop. Ik had hem in een week in huis en speelt nu op twee Kef Q100 speakers. Speelt mijn insziens mooier dan de Marantz sr6007 die ik in de kamer heb staan. Vooral de laagweergave is top en hij geeft veel details weer. Je kunt er erg hard mee spelen op een set boekenplank luidsprekers. Dus de Tannoys zullen er vast en zeker ook prima op spelen.

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !

• SpiceWorm
FeaR schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:55:
aangezien de T-Amp het vermogen van 25 Watt haalt bij 10%THD+N wat echt veel te veel vervorming (THD) plus ruis (N) is. Maar ik denk dat je toch niet op de max gaat spelen. Dergelijke hoge THD (+N) waardes zie je vaker bij T-Ampjes, grote kans dat die van Marktplaats het niet beter doet. Enige reden waarom men dat doet is om hogere vermogens op te kunnen geven. Hoger is in de ogen van de consument beter en daardoor dus aantrekkelijker om te kopen.
Zou een TA2020 / TA2021 dan ook al voldoende zijn? Ik houd er op zich wel van dat er volume in zit, zonder dat je dan al in de vervorming komt.
Jag schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:02:
Die tamps wordt je mee dood gegooid op eBay en kunnen een heel stuk goedkoper. Verder zijn ze 12v gevoed voor zover ik weet en dan komt er nooit 50watt uit behalve maximaal clippend :)
Bedoel je op basis van TK2050? Welk merk kan je aanbevelen? Zit er veel verschil in de verschillende merken die opgebouwd zijn rond dezelfde chip?
Ik wil best 100 € uitgeven aan een simpele stereo versterker maar als je voor 50€ dezelfde kwaliteit hebt ben ik natuurlijk geïnteresseerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Ja een TA2020 of TA2021 heeft genoeg vermogen voor huiskamergebruik.

Een goedkope T-amp is prima, maar ik zou er niet te veel geld aan uitgeven. Afhankelijk van de luidspreker kan hij met name in het hoog anders klinken dan een gewone klasse AB versterker, omdat er een laagdoorlaatfilter na de feedbacklus zit. Dit is meestal ontworpen voor een luidspreker met een impedantie van 4 ohm. Jouw luidsprekers hebben een impedantie van 8 ohm, waardoor het filter ondergedempt is en de tonen rond 20 kHz een paar decibel harder maakt. Sommige mensen ervaren dat als scherp of gedetailleerd. Als je meer geld in je versterker wilt steken zou ik verder kijken naar andere types.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SpiceWorm
Ik heb deze set nu trouwens ruim een half jaar draaien en idd de versterker heeft voldoende vermogen voor het meeste luisterwerk / films / diepe bas.

Maar soms komt hij net te kort voor het gewenste volume - ik moet hem dan zachter zetten omdat het op het gewenste volume vervormd. Op een lager volume (nog steeds best hard) klinkt het dan gewoon beter.

BTW: de TK2050 produceert 30~35 watt op 8 ohm en 30v voeding bij een THD+N van minder dan 0.01%. Specsheet, zie pagina 9.
Zeer nette versterker dus, helemaal voor 't geld.

Ik vind dus tegelijkertijd een tip voor meer vermogen: een adapter met een hoger voltage aansluiten. Ik heb nu de 20v adapter aangesloten - bij 30v presteert de chip duidelijk beter.

Een tweede punt is dat het volume niet op afstand te beheren is. Dat los ik op door het volume aardig ver open te zetten en dan spofity/youtube zachter te zetten. Echter produceert de muse dac een brom (50hz vermoed ik) die je dan dus hoort bij zachte passages of tussen de nummers.

edit: ik had al een keer mailcontact gehad met topping over de voedingspanning van de versterker, ze reageerden erg snel:
TP22 uses DC20V, input range DC18V to DC22V. Too high voltage will burnt the component inside and too low voltage will not turn on.
Dus ik kan naar max 22 volt om nog iets meer vermogen uit de versterker te trekken (gaat niet heel erg helpen lijkt mij.

edit 2:
ik vermoed dat die 30~35 watt niet gehaald wordt doordat topping de componenten er niet op afgesteld heeft. Dus een TK2050 versterker kan prima, wellicht dus uitkijken voor een ander merk. De TA3020 bijvoorbeeld is een "300 watt" @4ohm tripath chip, maar de THD+N curve is identiek aan de TK2050. Dus daar schiet ik ook niks mee op.

[ Voor 25% gewijzigd door SpiceWorm op 11-04-2017 00:31 ]

Pagina: 1