Nieuwe router gezocht, opvolger van een Draytek 2820N

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• gubyan
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07-2023
Goedendag Tweakers,

Onze draytek lijkt aan vervanging toe. Een eenvoudige oplossing zou zijn om voor de 2925AC te gaan.
Echter, misschien zijn er nog andere routers die even zo goed zijn te configureren met whitelisten en firewall.

Wat ons tegen is gevallen aan draytek is dat door updates onze apperatuur niet meer goed functioneerde. Printers die niet meer te bereiken waren via usb bijvoorbeeld.

Alhoewel ik erg tevreden was over het hoge tweak gehalte van de router, is na de initieele firmware het testgehalte te beperkt gebleken (uitval functionaliteit).

En daarnaast de rekenkracht van de router viel ook tegen. Met alle security aan en diepgaande configuratie lukte het de processor van de router eenvoudigweg niet om de geadverteerde netwerksnelheid te leveren.
Gigabit aansluitingen en maximale doorput die net boven de 100mbit blijft steken.

Nou heb ik een beetje rondgezocht en geinformeerd.
De opvolger 2925 schijnt een doorput te hebben van ronde de 800mb. Maar wat ik dan niet weet is of men daarbij alle opties qua security etc aangezet heeft. Hierdoor kan natuurlijk de performance instorten.

Heeft iemand advies omtrend een goede site waar dit soort zaken wel getest worden?

Ik wil voorkomen dat ik een pc moet neerzetten die als router gaat dienen met een i7 bijvoorbeeld.
Ik houdt het graag wat compacter.

Tp-link heeft iemand mij ook aanbevolen, maar eerlijkheid gebied mij te zeggen dat ik niet meer als voorheen in staat ben om alle ontwikkelingen en nog belangrijker security breaches bij te houden.

Ik hoor graag van jullie, wat gebruik je zelf en wat zou je willen gebruiken.

Top van aanschafbedrag is ongeveer 250-300 eurootjes.

Mvg,

Gubyan

Alle reacties

• NRG-81
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:01
Ik gebruik vaak SmallNetBuilder als referentie site. Zij hebben een uitgebreid overzicht van routers en hun performance.

Hoe ze testen staat hier: http://www.smallnetbuilder.com/tags/how-we-test

Ik weet niet of ze kijken naar potentiële security breaches in hun testaanpak.

[ Voor 0% gewijzigd door NRG-81 op 20-08-2016 10:35 . Reden: Typo ]

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
De 2820 is inderdaad wel heel erg oud. De throughput zal wel niet hoger zijn dan 60 mbit? Ook zitten daar inmiddels een paar security problemen in die niet meer worden opgelost, simpelweg omdat het beestje te oud is. De 2860 kun je zien als de meestgebruikte opvolger van de 2820. Die haalt wel met gemak hogere snelheden.

Controleer op die test sites wel of ze de test met of zonder hardware acceleratie hebben gedaan! Je wil een hoge snelheid bereiken zonder hardware acceleratie, niet met. Hardware acceleratie werkt brak op Draytek's. Zolang de hardware acceleratie uit staat, zijn het super betrouwbare routers. Zodra je hardware acceleratie inschakelt en je maakt gebruik van iets uitgebreidere features (statische routingtabellen, IPsec verbindingen, etc.) dan wordt het apparaat ineens minder betrouwbaar.

[ Voor 70% gewijzigd door Trommelrem op 20-08-2016 10:58 ]

• gubyan
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07-07-2023
Beide bedankt voor jullie reacties. Ik ga het nog verder op zoek naar vergelijkingssites.

Mvg,

Gubyan