Toon posts:

4K-resolutie op een 15"6 inch scherm...

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi allen,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en hierop gebaseerde meningen over 4K resolutie op een 15"6 inch (laptop)scherm. Heeft dit zin, is dit de grootte van het scherm waard of ben je met Full HD op 15"6 net zo goed af?

Ben vooral ook erg nieuwsgierig naar de ervaring met een 4K scherm tijdens video editting (ongeacht of de footage wel of niet in 4K geschoten is).

• kilmanio
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 14-07-2019
4k op een 15.6 inch sherm is overbodig, je ogen zijn niet zo precies (dit is geen peasantry bullshit, er is gewoon een maximum aan ppi dat je ogen kunnen waarnemen), aangezien je niet met je gezicht tegen je beeldscherm aan gaat zitten is een pixel density van 282.42 helemaal niet nodig.

Ook heeft een laptop niet de kracht om op 4k hoge fps te behalen, iets dat je waarschijnlijk wel wilt.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met 4k schermen.

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:36

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik zou er niet aan beginnen op laptops. Voor 3D toepassingen zijn laptops in veel gevallen niet krachtig genoeg en in een desktop situatie krijg je scaling problemen omdat dit nog niet vlekkeloos werkt in windows.

Zonder scaling wordt de text zo klein dat je niks meer kan lezen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:41

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Afwijkened mening in het algemeen: je merkt de meerwaarde van een scherm met hoge resolutie wel degelijk en als je het eenmaal gewend bent wil je niet meer low-res (1920x1080 oid). Dat je de pixels niet meer kunt zien is juist de bedoeling van zo'n scherm. 4k op 15.6" is misschien iets overkill, maar is niet eens zoveel hogere ppi dan de 2560x1600 van de alom geroemde Retina display op de MacBook Pro 13,3".

Die scaling problemen heb je out-of-the-box, maar als je de boel eenmalig goed ingesteld hebt, heb je daar geen last meer van (ik werk thuis op 2560x1440 23" monitor, kan het dus uit ervaring beamen)

Maar...

Videobewerking op een laptop? Dat is sowieso vragen om compromissen en trage performance, en de CPU en GPU extra belasten met een high-res scherm maakt het alleen maar erger. Ik zou aanraden om de laptop een laptop te laten zijn, voor connectivity en werk onderweg, maar de echte bewerking op een echte PC te doen.

Oslik blyat! Oslik!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 20-12 21:57

nelizmastr

Goed wies kapot

Je gaat vooral tegen zaken aanlopen zoals slechte schaling van applicaties. Windows zelf en de nieuwste office zijn geoptimaliseerd, maar er zijn talloze programma's die er korrelig en onscherp uit gaan zien. Beter neem je een 1080p paneel, dat werkt heerlijk op 15.6".

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold