Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Lakschade voorkomen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Ik heb wat gegoogled, maar eigenlijk niks gevonden.

Ik ben op zoek naar een transparante folie die je op kwetsbare delen, zoals bumbers, van de auto kunt plakken om zo lakschade te voorkomen. Met name bij lichte lakken komt al snel de donkere ondergrond naar boven, wat de schade extra zichrbaar maakt.

Bestaat zoiets?

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Alle reacties

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Transparante plastidip kan je daar wel voor gebruiken. Een folie op je bumper plakken zal erg moeilijk gaan aangezien het geen vlak oppervlak is.

Bijvoorbeeld
https://www.conrad.nl/nl/...nzend-400-ml-1297806.html

of
https://plastidip.nl/plas...asti-dip-spray-glossifier

[ Voor 12% gewijzigd door Ernemmer op 17-08-2016 23:15 ]

• jorisjan
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 16-11 01:33
Al gezocht op transparante (care)wrap folie??

Verwijderd

Je zult het zoals hierboven al gezegd moeten zoeken in vloeibare oplossingen. Folie ga je er niet fatsoenlijk op krijgen.
Er zijn ook transparante lakken verkrijgbaar die voor een laagje extra bescherming zorgen maar dat is enkel voor oppervlakkige krasjes, en deze laag wordt uiteindelijk ook lelijk. De rubberspray is imo de beste oplossing.

Ik vraag me alleen af of je dat er strak op kunt krijgen.
Misschien is er een handig soort hars wat je eventueel kunt polijsten?

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:51
Bij Toyota zit een soort folie net voor de achterste wielkas. Althans, ik heb nu al twee Yarissen gehad waarbij dat zo was. Ook bedoelt tegen steenslag vermoed ik. Maar er zijn wel een soort bra's te koop voor de bumper tegen steenslag.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

• timmert26
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Paint protection film erop plakken? http://solutions.3m.com/w...ds/Scotchgard-Pro-Series/

• Vissa66
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 18-11 15:19
Er zijn wel degelijk oplossingen in de form van folie, PPF namelijk.

Dit is echter een heel listig proces en is HEEL erg prijzig als je het laat doen, je bent zo minimaal 1000 tot 3000 euro kwijt, afhankelijk van de hoeveelheid delen.

Het is echter wel het allerbeste op de markt om je lak te beschermen. Je ziet er helemaal niks van dat het erop zit, en je lak wordt tegen alles beschermd.

M3P 24'

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:19

Wom

Wilde het net typen, maar dit dus. Is wel heel lastig om toe te toepassen als ik de reviews her en der mag geloven. Voorbeeld: http://www.thecarconnecti...nt-protection-work/page-2
rimave schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 00:04:
Bij Toyota zit een soort folie net voor de achterste wielkas. Althans, ik heb nu al twee Yarissen gehad waarbij dat zo was. Ook bedoelt tegen steenslag vermoed ik. Maar er zijn wel een soort bra's te koop voor de bumper tegen steenslag.
Die zou ik niet aanraden. Komt vuil tussen te zitten wat voor krassen in je lak zorgt. Los van of het een fraai zicht is op je auto natuurlijk.

Afbeeldingslocatie: http://www.koolridesdetailing.com/images/clear-bra/brad-damage.jpg

[ Voor 37% gewijzigd door Wom op 18-08-2016 10:44 ]

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

Alle proemn in n drek

Afbeeldingslocatie: https://www.jom.de/images/product_images/popup_images/image_60181_1.jpg
Zo'n carbra is toch wel het lelijkste wat je je auto aan kan doen, ik zou nog liever elk jaar de motorkap voor 500 euro laten spuiten dan dat ik met zo'n gedrocht rond moet rijden.

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:51
Bierkameel schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:46:
[afbeelding]
Zo'n carbra is toch wel het lelijkste wat je je auto aan kan doen, ik zou nog liever elk jaar de motorkap voor 500 euro laten spuiten dan dat ik met zo'n gedrocht rond moet rijden.
Tis ook iets uit de VS en daar ooit bedoeld voor trucks die veel op onverharde wegen rijden. Niet voor een Golf op het verharde europese continent.

In dat zelfde land van de mogelijkheden tref je dan ook doorzichtig auto lingerie aan:
https://www.amazon.com/Hu...ion-Install/dp/B003G0U4L6

Vind ik persoonlijk een beter idee voor m'n vriendin dan voor m'n auto, maar ieder z'n ding :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Er zijn volgens mij een aantal autofabrikanten die dat soort folie gebruiken voor de steenslag gevoelige randen bij bumbers, spatborden, deurposten ed.

bv. Tesa Antiscratch

Of deze

En deze

Er zijn genoeg voorbeelden te vinden met Google. ;) En met een föhn moet de folie toch wel te plooien zijn voor bv. bumpers.

Zo'n "bra" is echte Sjonnie Golf tuning. Het zijn meestal ook nog de meest verlepte golfjes die met zo'n ding rondrijden.

[ Voor 9% gewijzigd door kendo op 18-08-2016 12:12 ]

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Genoeg tips om me even in te verdiepen, en na te denken of het de investering waard is.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:23

Exirion

Gadgetfetisjist

Bierkameel schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:46:
Net als met telefoonhoesjes en displayfolies. Mensen kopen het om die telefoon 'mooi te houden' terwijl het arme ding een lelijk gedrocht is geworden met al die zooi er omheen :P Dan liever genoegen nemen met wat krasjes.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

evilution schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:46:
Genoeg tips om me even in te verdiepen, en na te denken of het de investering waard is.
Ik zou het niet doen of als je ervoor kiest in het buitenland laten doen. Mijn buurman had zijn auto met een soort carbonfolie laten inpakken in Servie, scheelde honderden euro's met de prijs hier. Maar na een 1,5 jaar kwam er een kras in het folie en hij heeft het er nu weer helelaal afgehaald.

Het zelf eropzetten is ook amper goed te doen als je het nooit gedaan hebt, mensen hebben hier al problemen met het folie op het scherm van de telefoon doen, laat staan op een auto. Dat plak je er niet zomaar even netjes op. Ik althans niet.

Verwijderd

Misschien moeten ze de lak weer eens wat harder maken zoals vroeger. Tegenwoordig is het waterbasis, maar ter bescherming spuiten ze er 2 componenten blanke lak overheen. Daar wordt het milieubesparende aspect alweer teniet gedaan.

Veel beter zou zijn gewoon alles weer 2 componenten zoals vroeger. Want waterbasis is veel minder sterk. Niet voor niks dat schilders waterbasis alleen binnenshuis doen.

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:33
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 17:25:
[...]
Niet voor niks dat schilders waterbasis alleen binnenshuis doen.
Euh, is dat juist niet andersom bedacht? O-)
Dat ze binnenshuis watergedragen verf moeten gebruiken i.v.m. 'schildersziekte' ?

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-11 15:42

Tomatoman

Fulltime prutser

Je moet je afvragen wat lelijker is: een auto die zoals iedere andere auto wat steenslagschade heeft, of een auto die met lelijke bescherming tegen lakschade rondrijdt. Zeker zo'n carbra heeft veel overeenkomsten met de idiote gewoonte om meubels in plasticfolie in te pakken, zodat ze "mooi" blijven 8)7

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/564x/7c/0c/2c/7c0c2ce6740a36ef0d1234c37b6684f4.jpg

Een goede grap mag vrienden kosten.

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-11 09:32

vhal

ಠ_ಠ

Volgens mij is het carbra-gehalte vrij hoog in deze kringen... :+

Strava

• nklaver234
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-11 19:21
Voldoende afstand houden werkt ook goed in het verminderen van steenslag.

En een auto kiezen met een harde laklaag. Een schadehersteller kan vast goed advies geven welke merken veel of weinig last hebben van steenslag. Ik kan uit ervaring zeggen dat FIAT minder goed is en Volvo beter.

• evilution
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Topicstarter
Het gaat me vooral om de (voor)bumper. Mijn ervaring is dat die vaak door toedoen van anderen beschadigd raakt. Zelf probeer ik altijd ruim te parkeren (liever wat verder lopen als aangrenzende vakken vrij zijn bijvoorbeeld). Ik overweeg een auto met een lichte lak te kopen, daar zitten al zwarte strepen op de bumper. Geen probleem, dat laat ik herstellen maar ik wil dit voor de toekomst voorkomen. Vandaar dat ik me ga inlezen in de aangedragen opties :)

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Is de voorbumper die je wilt beschermen een gelakte of een ongelakte bumper?
Vaak zijn er voor diverse automerken/modellen specifieke bumperbeschermstrips te verkrijgen. Of je dat mooi vindt of niet, kun je zelf het beste bepalen.

Je zou ook kunnen denken aan b.v. van de deur/bumperprotectors die ietsje bovenop de oorspronkelijke bumper/deurstrips liggen. Zodanig dat er extra 'dikte' ontstaat. Dat kan net die paar millimeter stootruimte vormen bij parkeer'aanrakingen'. Helpt uiteraard niet tegen steenslag.
Maar mochten dit soort extra strips dan krassen/beschadigen, dan vervang je die na een paar jaar gewoon weer.

En wat betreft de hardheid van de lak; juist een heel harde laklaag, chipt/splintert makkelijker bij steenslag dan een wat taaiere lak. E.e.a. hangt natuurlijk ook af of je een meerlaagse lak hebt met een extra transparante beschermlaag of een unikleur met slechts een finishlaag(je).
De hardheid van een lak is zelfs afhankelijk van de toegepaste kleur. M.a.w. merk/model(jaar) zegt ook niet alles.

Schade door steenslag/-impact is anders dan stoot/deukschade door andere voertuigen die jouw auto raken bij lage (parkeer)snelheden. Of, zoals in menige grote stad; fietsers/voetgangers die met hun trappers/tassen/scherpe knopen langs je auto gaan... :-(

Wat info over lakken:
https://forum.carclean.nl...-lak-laksoorten-etc.2546/
http://www.autoschadeportaal.nl/vraag-het-de-lakchemicus

[ Voor 20% gewijzigd door ehtweak op 19-08-2016 08:54 ]

Mooie Plaatjes   

Pagina: 1