Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Mijn vraag
De laatste tijd maakt de koeling mijn pc erg veel geluid, in de vorm van het aantal toeren dat hij draait.
Nu heb ik alle stof uit de pc gehaald, waardoor hij al iets minder herrie maakt.
Wat zou ik nog meer kunnen doen om hem stiller te krijgen?
De koelpasta is ongeveer 1.5 jaar geleden door een bedrijf vervangen.
Is het plaatsen van een nieuwe fan de beste oplossing? Of gewoon accepteren dat de pc meer geluid maakt omdat hij al weer wat ouder wordt?

Relevante software en hardware die ik gebruik
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-3870K Black Edition€ 0,-€ 0,-
1ASRock AMD A75 A75 PRO4€ 0,-€ 0,-
1Sapphire HD 7770 GHz Edition OC 1GB GDDR5€ 0,-€ 0,-
1WD Blue WD5000AAKX, 500GB€ 42,05€ 42,05
1Sharkoon Vaya€ 0,-€ 0,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 133,95€ 133,95
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C9€ 40,73€ 40,73
1Samsung SH-S222AB Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Builder CX430 V2€ 62,50€ 62,50
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 279,23

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het programma core temp gedownload in de bijlage de resultaten hiervan
map
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/OmtJjInD2usxDKnkw0A0rGM2/thumb.png

[ Voor 67% gewijzigd door Zomaar iemand op 17-08-2016 22:45 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:02

Thomg

Aww yiss

Natuurlijk kan je dit niet accepteren, ik zou dat in ieder geval zeker niet!

Het is van groot belang dat je eerst achterhaalt waar het probleem zit. Hier zijn twee primaire kandidaten voor, de cpu en de gpu.

Ik zou zeggen, doe die kast is open en luister eens waar het het luidst is!

Als dit niet mogelijk is kan je ook beginnen door afterburner te installeren en de bios in te gaan, maar de kast opendoen is het snelst.

• Zomaar iemand
  • Niet online
Het is de fan bij de cpu

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Ik zou de koeler geheel vervangen door iets simpels als een Hyper TX3 oid. Is-ie gelijk weer stil en loopt-ie koeler. Kan je zelfs wat overklokken 😉

I reject your reality and substitute my own

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:34

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Wat was je pc aan't doen dat je load zo hoog is?

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

• Zomaar iemand
  • Niet online
Damic schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 22:20:
Wat was je pc aan't doen dat je load zo hoog is?
Windows update

• Zomaar iemand
  • Niet online
nelizmastr schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 21:59:
Ik zou de koeler geheel vervangen door iets simpels als een Hyper TX3 oid. Is-ie gelijk weer stil en loopt-ie koeler. Kan je zelfs wat overklokken 😉
Deze?
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo
of deze?
pricewatch: Cooler Master TX3 i

Deze lijkt nog stiller maar wordt niet meer verkocht:
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3

Als ik wat meer uitgeef voor een duurdere, zijn deze dan nog stiller?

Zoals deze bijvoorbeeld? Of werkt deze niet in mijn pc?
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2

[ Voor 10% gewijzigd door Zomaar iemand op 18-08-2016 23:10 ]

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:23

nelizmastr

Goed wies kapot

Zomaar iemand schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:05:
[...]

Deze?
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3 Evo
of deze?
pricewatch: Cooler Master TX3 i

Deze lijkt nog stiller maar wordt niet meer verkocht:
pricewatch: Cooler Master Hyper TX3

Als ik wat meer uitgeef voor een duurdere, zijn deze dan nog stiller?
De koelers van BeQuiet zijn zo ongeveer de stilste die je kan krijgen. Maar een TX3 Evo lijkt me wel ongeveer het meeste wat je nodig hebt en wat je zou moeten uitgeven aan 4-5 jaar oude hardware. Ik hoor mijn TX3 Evo in ieder geval niet op mijn i5-4460.

I reject your reality and substitute my own

• Zomaar iemand
  • Niet online
En deze? Deze is nog stiller
pricewatch: Scythe Big Shuriken 2

En dan nog een vraagje, ik wil mijn cpu en mijn Dedicated Video RAM gaan updaten, is dit dan nog steeds de beste keuze?

[ Voor 28% gewijzigd door Zomaar iemand op 18-08-2016 23:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zomaar iemand schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 23:11:
En dan nog een vraagje, ik wil mijn cpu en mijn Dedicated Video RAM gaan updaten, is dit dan nog steeds de beste keuze?
I... Eh... Wat?
Wat wil je nou eigenlijk upgraden?

Je hoeft trouwens ook niet meteen de koeler te vervangen. Soms is het vervangen van de fan voldoende of de fanprofile wat relaxen in de bios ook zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
volgens de website canirunit moet ik die dingen upgraden om een spel te kunnen spelen, dus dat zijn de dingen die ik de komende tijd wil gaan vervangen.

Die koelers kosten maar 30 a 40 euro, dus als het dan wat stiller wordt heb ik dat er wel voor over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Heeft er meer mee te maken dat je eigenlijk de hele pc een upgrade moet geven.

Ten eerste gebruik je een APU in combinatie met een dGPU, dat is een vreemde combi aangezien het hele punt van een APU dan (praktisch) nil is.
Ten tweede is je kit ook gewoon erg oud, de 3870K was nooit een hoogvlieger en begint nu echt goed op leeftijd te raken. Praktisch EOL.
Ten derde is je gpu ook erg zwak, een 7770 brengt je niet ver. Wat je ook voor deze kaart betaalt hebt, voor een vergelijkbare prijs ( of zelfs minder ) kon je 2e hands een gpu krijgen die deze uit het water blaasde.

Afhankelijk van je budget en wat je wilt bereiken is de prijs van een losse koeler relatief erg hoog. Als je wat dingen wilt upgraden rond de 100€ is 30€ in een koeler steken nagenoeg waanzin.

Misschien handiger om hier een topic voor aan te maken in desktop/componenten aankoopadvies afhankelijk van wat je wilt.

Ben ook zelf niet gek gecharmeerd van "cpu koeler is luid, koop nieuwe koeler". Ja het lost het probleem of, maar je smijt er eigenlijk gewoon meer geld tegenaan dan echt moet.

"Help mijn gpu doet het niet"
"idk koop een nieuwe pc Xd"

[ Voor 12% gewijzigd door Thomg op 19-08-2016 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
De pc is toch echt samengesteld met behulp van de mensen van dit forum. Zij zeiden toen dat dit de beste keus is, wel apart dat jij nu aangeeft dat het niets is.

Punt 1) Wat is een dgpu? Een apu is toch de onboard videokaart? Deze gebruik ik niet, omdat deze niet goed genoeg was voor de spellen die ik speel.
Punt 2) End of life is natuurlijk onzin, de pc maakt misschien nu meer geluid, maar draait verder prima, alleen voor witcher 3 zal ik of wat aanpassingen moeten maken of een ander moeten nemen.
Punt 3) Volgens dit forum is dit een prima kaart.
nieuwe videokaart
Tweedehands dingen koop ik nooit, je weet nooit wat er mee is gebeurt. Bovendien weet je niet of je verkoper te vertrouwen is.

Ik vind 30 euro weinig geld om een pc stiller te maken, ongeacht of ik de pc wil gaan upgraden. De vraag was meer of het zinvol is als ik mijn cpu en mijn Dedicated Video RAM wil gaan upgraden, want als er bijvoorbeeld een nieuw moederbord in moet of bij de nieuwe cpu wordt een fan geleverd, dan is het nogal zinloos.

Een hele nieuwe pc is waarschijnlijk niet nodig, de harde schijven, ssd schijf, dvdspeler, voeding zijn nog prima. (Tenminste als de voeding genoeg levert voor een nieuwe cpu en betere Dedicated Video RAM.

Maar als je adviseerd om niet de koeler te vervangen,, wat is je advies dan wel?
Ik ga zeker niet in de BIOS zitten, daar komt alleen maar ellende van.

[ Voor 13% gewijzigd door Zomaar iemand op 19-08-2016 02:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:21
Als je een nieuwe cpu wilt zou je toch voor Intel moeten gaan. AMD is geen goede keuze atm. Dus heb je ook een nieuwe mobo nodig. Bij de processor zit standaard een fan bijgeleverd. Deze is niet het stilst, maar voor de meeste mensen stil genoeg.

Je kunt dedicated video ram (vram) niet upgraden, je moet een gehele nieuwe gpu kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Waarom is AMD geen goede keuze op dit moment?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 683497

Zomaar iemand schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 02:37:
Waarom is AMD geen goede keuze op dit moment?
Omdat i3's in de meeste games al sneller zijn dan AMD's 8-core cpu's. Daarnaast een stuk goedkoper (voor een 8 core heb je ook een duurder moederbord nodig), verbruikt zowat 3 keer minder stroom, is later te upgraden naar een i5 of i7 zonder het moederbord te hoeven vervangen en maakt gebruik van DDR4 geheugen wat in de toekomst beter verkrijgbaar en goedkoper zal zijn dan DDR3 mocht je dit nog eens willen uitbreiden. Niet zo gek ook want de huidige AMD cpu's zijn ook al 4 jaar oud en toen waren ze al niet de snelste.

Als je voor AMD wilt gaan moet je even wachten tot de nieuwe CPU's uitkomen begin 2017, misschien eerder en misschien later. Deze zullen flink sneller zijn. Of ze kunnen tippen aan Intel valt nog niets over te zeggen en over de prijzen is nog helemaal niets bekent. Maar als je persé AMD wilt worden het waarschijnlijk geen slechte keuzes.

Wat linkjes:
http://www.techspot.com/r...tch-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...oom-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...s-3-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...ion-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...der-benchmarks/page5.html
http://www.techspot.com/r...t-4-benchmarks/page5.html
Zomaar iemand schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 02:12:
De pc is toch echt samengesteld met behulp van de mensen van dit forum. Zij zeiden toen dat dit de beste keus is, wel apart dat jij nu aangeeft dat het niets is.

Punt 1) Wat is een dgpu? Een apu is toch de onboard videokaart? Deze gebruik ik niet, omdat deze niet goed genoeg was voor de spellen die ik speel.
Punt 2) End of life is natuurlijk onzin, de pc maakt misschien nu meer geluid, maar draait verder prima, alleen voor witcher 3 zal ik of wat aanpassingen moeten maken of een ander moeten nemen.
nieuwe videokaart
Tweedehands dingen koop ik nooit, je weet nooit wat er mee is gebeurt. Bovendien weet je niet of je verkoper te vertrouwen is.
Het klopt dat de HD 7770 voor de nieuwste games wat karig kan zijn. Echter gezien je budget en de eisen die je in dat topic had was die kaart een prima keuze. Verder klopt van Canyourunit vaak geen ene bal. Ook al haal je de minimumeisen niet kun je het spel vaak nog prima spelen, al dan niet op low settings.

Als je The Witcher 3 via Steam koopt heb je 2 uur de tijd om hem uit te proberen. Binnen die 2 uur kun je gewoon je geld terugvragen. De tijd gaat alleen van de 2 uur af als je het spel daadwerkelijk aan het spelen bent. Het is overigens 2 uur, maar die 2 uur geldt wel voor 14 dagen, na 14 dagen kun je ook geen refund meer aanvragen.

Via marktplaats o.i.d. is tweedehands vaak een slecht idee, maar via Vraag & Aanbod van tweakers kan er weinig fout gaat als je van iemand koopt die goede beoordelingen heeft en verder een actieve gebruiker is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 660294

AMD heeft op cpu gebied de laatste 5 jaar weinig ontwikkeling doorgemaakt. Het prestatieniveau is redelijk hetzelfde gebleven, de prijzen helaas ook. Waar je met je huidige systeem nog iets kocht met een goede prijs/prestatie gaat dat voor AMD nu niet meer op. Wil je AMD wacht dan tot q4 2016/q1 2017 wanneer Zen, de nieuwe cpu's van AMD, op de markt komen. Voor nu presteert een Intel i3 in games al beter dan welke AMD ook en is het voor de hand liggend om voor een Intel systeem te kiezen.

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 660294 op 19-08-2016 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-05 20:38
BatmanNL schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 02:34:
Als je een nieuwe cpu wilt zou je toch voor Intel moeten gaan. AMD is geen goede keuze atm. Dus heb je ook een nieuwe mobo nodig. Bij de processor zit standaard een fan bijgeleverd. Deze is niet het stilst, maar voor de meeste mensen stil genoeg.

Je kunt dedicated video ram (vram) niet upgraden, je moet een gehele nieuwe gpu kopen.
Vind het wel grootste onzin wat je zegt "voor Intel moeten gaan". Niks moet, maar beste en slimste om te doen is overgaan naar Intel.

Zelf zit ik ook met een AMD processor. Wel een die stukken steller is dan die van hem, maar heb helemaal geen problemen met gamen. GTA 5 draait prima bij mij.

@ TS: Je geeft aan dat volgens dit forum topic jouw video kaart prima is. Besef je wel dat die topic uit 2012 is? Technologie blijft niet stil staan en ook game ontwikkeling niet he :)

Wat ik zelf ook heb is dat ik verneem dat mijn AMD A10, en videokaart ook zwak beginnen te worden. Tijd terug was mijn koeler van CPU ook herrie aan maken, en deze heb ik vervangen door een Thermaltake Water 3.0 AIO Water koeler. Deze heb ik genomen omdat ik van plan ben om te gaan overstappen naar Intel en het ook kan gaan gebruiken op Socket 1150 op een i5 of i7 tot ik waterkoeling ga uitbreiden.

Mijn advies is om te sparen en een leuke i5 of i7 te kopen waarmee je komende jaren goed vooruit kan. Het blijft uiteindelijk jouw beslissing maar om nu je pc te gaan upgraden met paar dingen waar je misschien enkele honderd euro aan uit geeft is niet slimste. Beter kun je het gebruiken zodra je bij heb gespaard voor een leuke Intel, en zo als eerder aangegeven desnoods een goedkopere i3 en later naar i5 of i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 25-04 23:49
Naja, in principe kan het natuurlijk niet zoveel kwaad als je dingen koopt die mee kunnen naar volgend systeem he. Een goede processorkoeler nu is nog steeds goed voor een nieuwe processor - neem er alleen eentje van een merk dat goede ondersteuning biedt. Merken als Noctua, Scythe, bequiet zullen bijvoorbeeld later nog montagematerialen kunnen leveren voor nieuwe types moederbord, en doen dat vaak nog gratis ook, zolang je binnen de garantie zit en een bon kan laten zien.

Zelfde geldt voor GPU, een videokaart steek je na een grote upgrade gewoon weer in je moederbord en hoppa.

Die HD7770 was in 2012 trouwens inderdaad een prima keus, qua prijs/prestaties. Ik zat zelf tot vorige week nog vast aan een mobiele variant van de HD7730, zelfs, kwam ik ook nog een heel eind mee. Nu wordt ie helaas verslagen door de on-board videochip van m'n desktop i5 (Skylake) :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kameleleon
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 13:21
SnowBigQ schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 10:07:
[...]

Vind het wel grootste onzin wat je zegt "voor Intel moeten gaan". Niks moet, maar beste en slimste om te doen is overgaan naar Intel.

Zelf zit ik ook met een AMD processor. Wel een die stukken steller is dan die van hem, maar heb helemaal geen problemen met gamen. GTA 5 draait prima bij mij.

@ TS: Je geeft aan dat volgens dit forum topic jouw video kaart prima is. Besef je wel dat die topic uit 2012 is? Technologie blijft niet stil staan en ook game ontwikkeling niet he :)

Wat ik zelf ook heb is dat ik verneem dat mijn AMD A10, en videokaart ook zwak beginnen te worden. Tijd terug was mijn koeler van CPU ook herrie aan maken, en deze heb ik vervangen door een Thermaltake Water 3.0 AIO Water koeler. Deze heb ik genomen omdat ik van plan ben om te gaan overstappen naar Intel en het ook kan gaan gebruiken op Socket 1150 op een i5 of i7 tot ik waterkoeling ga uitbreiden.

Mijn advies is om te sparen en een leuke i5 of i7 te kopen waarmee je komende jaren goed vooruit kan. Het blijft uiteindelijk jouw beslissing maar om nu je pc te gaan upgraden met paar dingen waar je misschien enkele honderd euro aan uit geeft is niet slimste. Beter kun je het gebruiken zodra je bij heb gespaard voor een leuke Intel, en zo als eerder aangegeven desnoods een goedkopere i3 en later naar i5 of i7.
toon volledige bericht
Je hoeft niet alles zo letterlijk te nemen hoor ;) ik probeer alleen te zeggen dat als je op dit moment voor een amd processor gaat, je niet echt iets moois voor je geld krijgt. Tuurlijk, de beste fx processor van amd is zeker niet slecht, ik heb persoonlijk de fx-6300. Maar over een half jaartje ga ik een nieuwe pc in elkaar zetten. Tenzij amd zijn nieuwe serie dan uit is, ga ik zeker niet voor amd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomg

Thomg

Aww yiss

Zomaar iemand schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 02:12:
nieuwe videokaart
dGPU is je 7770. Dedicated GPU. Had ik misschien gewoon beter zo kunnen noemen.

Ik denk dat je een beetje het verkeerde toon uit mijn post haalt. Met EOL bedoel ik dat een gpu upgrade vrij weinig nut heeft aangezien je dan meteen tegen een significante cpu bottleneck aanloopt. Upgraden van enkel de cpu is ook aardig van de baan aangezien dat bijna de top of the line cpu van dat socket is.

Ik mistte nog de beredenering erachter, maar even snel het topic doorlezende komt al vrij snel naar voren dat je een 3870K had en meer performance wilde voor niet gek veel. Ja, dan is een 7770 een goed idee. Bang for the buck was het wel, nieuw, meer performance dan dat was ook nauwelijks een goede optie kijkende naar de cpu ( zie vorige punt ). Dan kan je beter mikken op nieuwe technologie en betere efficiëntie.

Van je huidige pc kan je vrijwel alles meenemen afgezien van cpu en gpu. De rest komt inderdaad nog wel aardig mee. Vandaar dat ik ook zei
"Misschien handiger om hier een topic voor aan te maken in desktop/componenten aankoopadvies afhankelijk van wat je wilt."

Voor de rest hebben de anderen al goed advies gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik hoef niet perse een AMD, ik was benieuwd waarom de AMD niet meer een goede keuze was.

Als ik het goed begrijp kan ik dus het beste wachten tot het einde van het jaar en dan een nieuwe pc samenstellen.

Budget is niet echt een issue, maar ik vind het zonde om dingen weg te gooien.

[ Voor 16% gewijzigd door Zomaar iemand op 20-08-2016 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowBigQ
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 08-05 20:38
Als je bij AMD wilt blijven dan is het beste om tot eind van het jaar of eventueel begin volgend jaar te wachten.

Zen processors van AMD komen in 4e kwartaal van 2016 uit of 1e kwartaal van 2017. En die zouden veel sneller en zuiniger moeten zijn.

Als je wilt overstappen naar Intel dan kan dat ook wel nu.

Indien je dan toch nieuwe CPU koeler wilt halen en dan later nieuwe pc, dan kun je beter kijken naar koeler die mee kan naar nieuwe pc. Zo als het al aangegeven is in reacties :)

Maar maak geen fout als ik. Ik noemde gisteren al dat ik een AIO waterkoeler had die mee kon naar Intel. Maar echter gaat die tot Socket 1150. En wat ik zelf wil is een Moederbord met DDR4, en daar kan alleen Socket 1151. ( Kan verkeerd hebben ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zomaar iemand
  • Niet online
Ik hoef niet perse een AMD, Intel is ook prima. Ik heb geen voorkeur.
Maar, zoals ik hier lees, komen er zoveel nieuwe dingen, dat wachten misschien wel het beste is.
Tenminste alls ik het goed begrepen heb, over de gunstigere prijzen en betere prestaties.
Pagina: 1