vakantiehuis kortsluiting brand voorkomen

Pagina: 1
Acties:

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:06
Allereerst, ik weet niet zeker of ik hier een vraag of discussie wil starten. Eerder advies/jullie gedachten, dus een discussie.

Recent zijn wij met een groep van 14 jongens op vakantie geweest in Spanje, wij hebben hier een villa gehuurd voor één week. Allereerst leek alles prima, de verhuurder was denk ik wel skeptisch voor zo'n grote groep personen van jonge jongens/mannen. Eerlijk gezegd zijn wij geen groep die sloopt of iets dergelijks, maar met 14 mensen en alcohol is natuurlijk niks voorspelbaar.
Nu zijn er een aantal dingen stuk gegaan voor ik zelf schat een waarde van max 100-150€. Hierbij hebben onze volledige borg van 500€ niet terug gekregen. (de verhuurder heeft ons foto's gestuurd van dingen waarvan wij niet wisten dat ze uberhaupt stuk waren.) Dit is heel jammer, maar zoals dat met een vakantiethuis en borg gaat is hier geen speld tussen te krijgen. Tot zover ok. Maar samengaand met het volgende:

Het volgende ding is veel kwalijker: Op de een na laatste dag hebben wij een elektriciteits brand gehad(noem je dit zo?).
De kabel tussen de meterkast en de spanningskabel op straat was doorgesmolten en in brand gevlogen. Deze lag tegen een challet aan waar 2 personen sliepen. Er was een grote stroombal te zien, achteraf viel de schade mee. Maar de 2 personen uit het challet hebben hier niet meer geslapen (uit angst) en hebben een matras ergens anders op de grond gelegd. Nu is mijn mening hier een beetje onverschillig over.

Hoe heeft dit ooit mogen gebeuren, wanneer wij niet binnen de (ik schat?)30 seconden de brand hadden geblust dan was het denk ik helemaal anders afgelopen, van de andere kant: als wij geen stroom gebruiken was het ook niet gebeurd.
Waarom is er geen zekering gesprongen? Ik heb snel nog de meterkast doorgekeken en ik zag 2 groepen van 40A en las nog ergens iets van 100A. Ik kan mij niet voorstellen dat er 100A over die stroomkabel mocht (ik heb nog een foto van de kabel). De kabel moet dusdanig lang overbelast zijn geweest onder de zekering van de hoofdkast dat deze er niet uit sprong, maar de kabel het door langdurige belasting wel heeft begeven.
(we hadden veel apparatuur aan, dat wel. Maar waarvoor dient een zekering dan)

Ten tweede, wij hadden een 2Kg Co2 blusser, voor een terrein van 10.000m². waarvan zo'n 200-300m2 bebouwd met huizen en planten en de rest is typisch spaans een beetje dor. De situatie bestond dus uit één groot woonhuis en 5 kleinere huisjes.
Volgens mij zijn er wettelijk geen verplichtingen om in een prive huis een brandblusser te hebben.
Maar ik kan mij bedenken dat het in dor Spanje en mede door verhuur wel verplicht zal zijn.
Alleen kan ik hier niks over vinden. Ik kom telkens op een eis van 1 blusser per 200m² en per 30m loop afstand, maar volgens mij is dit voor bedrijven en niet particulieren (of verhuur).

Ik vind, persoonlijk dat de verhuurder deels nalatig is geweest. Wij waren met 14 man serieus geschrokken, we moesten er niet aan denken dat dit 's nachts zou gebeuren. Vervolgens hebben wij ongeveer 2-4 uur geen stroom gehad en waren er meerdere airco's hierna op storing gesprongen. De verhuurder kon zich de gevolgen niet indenken hadden wij het gevoel. De klusjesman had meer begrip voor ons goed handelen dan de verhuurder welke ging kijken of er nieuwe omheining gekocht moest worden |:( .
We beschikten met geluk over het juiste type brandblusser, maar deze was veel te klein in principe. Had iets hierna de stroom/vuur aangewakkert stonden we met lege handen en konden we niks.

p.s. zou het slim zijn geweest om het vuur te blussen met de tuinslang, vanaf minstens 2 meter afstand? dat dan wel, erg belangrijke factor denk ik. Ik gok dat er 400Volt op stond, ik weet niet wat normaal is in Spanje?

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-11 23:23

Barrycade

Through the...

veel tekst voor een simpele vraag

Is het deel tussen de meterkast en de stroompaal niet verantwoordelijkheid van de Netbeheerder? En dat deel is niet gezekerd.

Wellicht heeft de eigenaar meer vermogen aangesloten dan toegestaan/mogelijk. Maar dat is op afstand niet te bepalen.

En blussen met water terwijl er nog spanning ergens op staat? Mwha zou ik niet doen.

• itsalwaysme
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:28

itsalwaysme

Graast voor DB

Om te beginnen: Brand nabij niet geisoleerde voedingskabels NOOIT met water blussen. Dat is vragen om problemen.

Daarnaast denk ik dat je verkeerd in de meterkast gekeken hebt, 100A is extreem veel. Dat zou bij 230V (wat Spanje heeft) een vermogen van max 23.000W betekenen. Overigens zal die er bij kortsluiting ook wel uit gaan hoor. Maar waarschijnlijker is de 40A, maar dat is nog erg veel In NL is een groep normaalgesproken op 16A afgezekerd en een fase op 25A of 35A. (dacht ik, hier is het 25A)

Zoals hierboven gezegd, alles voor de hoofdzekering/meter is van de netbeheerder en niet van de woning eigenaar. Maar dat is in NL. In spanje zijn de wetten warrschijnlijk wel hetzelfde, maar dat weet je nooit in dat soort landen.

[ Voor 9% gewijzigd door itsalwaysme op 17-08-2016 22:10 ]

Graast voor Division Brabant
It's hardware that makes a machine. It's software that makes it work (most of the time).

Verwijderd

Haha, tja, de electriciteit is hier meetal niet zo goed aangesloten als in nederland, (zeker wat oudere huizen)
Ik heb zeker al tig keer een vuurbal uit een verdeelkastje zien komen, bij verhuur woningen moet alles helemaal zo goedkoop mogelijk en bij oudere huizen lopen veel leidingen buiten om, handig bij regen.

Volgens mij zij blussers wel verplicht bij recreatie verhuur.

Maar wat wil je hier nu precies mee?

• alaintje
dat van het blussen was meer een principe kwestie. Uit instinct pak je toch water bij vuur, maar als snel zagen we dat er stroomkabels in brand stonden. Als je tuinslang een aantal meters verder weg staat geleid de straal niet meer denk ik?

Dan moeten het meerdere aardlekschakelaars van 40A zijn geweest want er stond ook 30mA op.
Zo uit mijn hoofd zou ik gokken dat er 15-20 zekeringen in de kast hebben gezeten. En daarnaast nog een aparte kast voor het zwembad.
Bovenin de meterkast heeft wel degelijk een schakelaar gezeten met daarnaast de tekst 100A.
Of dit moet ongelukkig het type zijn geweest. Dom om geen foto te maken van mij.

Mijn vraag is gewoon of dit nalatig is, in het ergste geval was er brand uitgebroken en had deze zich verspreid over een gehele badplaats. Tuurlijk, worst case scenario.
Maar is de verhuurder ons eventueel iets verschuldig? Ze was ons niet dankbaar dat wij in principe de woning hebben gered. Doordat diegene de stroom niet goed heeft aangesloten.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-11 15:51
Wat zou de verhuurder verschuldigd moeten zijn dan? Waar wil je heen met dit topic?

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dit komt inderdaad over als "Er is meer borg ingehouden dan we hadden verwacht, wat kunnen we doen om geld terug te krijgen".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• alaintje
Dat wij enorm geschrokken zijn en de verhuurder ons hier niet dankbaar voor is, is er niks op terug te verhalen van de vakantiekosten? De laatste nacht was minder positief te noemen.
Dit had heel anders af kunnen lopen. Maar aan deze reacties te merken denk ik dat wij hier persoonlijk meer schade(emotioneel) aan hebben subjectief gezien dan vanuit jullie objectief oogpunt.
Zo vanuit jullie te horen, is haar niks te verwijten dus?

Nee de borg daar weten we van, dat we daar niks aan kunnen doen, dat is jammer. Maar die is alsnog onreëel.
En dat het wel aardig was geweest als ze ons had gecompenseerd voor iets dergelijks, maar aan aardig zijn heb je niks helaas. meerdere nachten zouden we niet meer willen verblijven, maar hierna was onze laatste nacht.

Als er niet toevallig iemand op die plek was geweest achter het huis dan hadden we de brand nooit meer kunnen voorkomen met onze beperkte blusmiddelen.

[ Voor 3% gewijzigd door alaintje op 17-08-2016 22:58 ]

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Dat het vervelend is, betwijfelt niemand, en de verhuurder aanspreken erop, geen probleem. Zet dat ook in een review online, en meld het desnoods bij de politie of andere instantie die daarover gaat.

Het gaat erom dat je over financiele vergoeding/schadevergoeding begint. Waarvoor zou je gecompenseerd moeten worden? Emotionele schade kun je wel vergeten.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Señor Sjon
Dus omdat ze geen dankjewel zei, wil je wat vakantiekosten terug? Aangezien je uitgaat van een inferno (;)), wat was dan genoeg geweest? Wellicht was er ook meer schade dan de 500 euro borg die je niet doorbelast hebt gekregen.

Ik zou het bij de verhalen voor later categorie scharen en er verder niet meer naar omkijken.

• Jaer
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-11 19:42
Het is natuurlijk vervelend dat dat gebeurd is maar draaf je niet een beetje door in je onrecht gevoel? Want voor echte schade zal ze best verzekerd zijn, nu is het je gevoel en wat mogelijk kon gebeuren.

En 500 borg delen door 14 man, dat is toch geen drama? Zeker als je al aangeeft dat er dingen zeker stuk zijn gegaan. Dan is het ook mogelijk dat er meer stuk is gegaan dan iedereen gezegd heeft., blijft een welles nietus en gelukkig kan het door veel gedeeld worden.

Als je echt een punt er van had willen maken had je dat meteen moeten doen , niet achteraf.

• alaintje
Ok bedankt voor jullie input. Het is inderdaad een welles nietes verhaal van de borg. Daar kunnen we niks tegen doen. Ook al hebben we genoeg ooggetuigen dat ze liegt. De verhuurder heeft ons verteld dat we 300 euro terug kregen. Eenmaal toen we in nederland geland waren hebben we foto's gekregen van dingen die blijkbaar stuk waren, maar dat al bij onze aankomst waren en meld diegene dat we 0 euro terug krijgen. Niet eerlijk, maar niks aan te doen.

Ik denk dat we inderdaad een beetje doordraven in onze gevoelens, ook niet geheel onbegrijpelijk denk ik.
We zitten er mee dat de verhuurder dus gewoon totaal niet dankbaar was. Maar daar moeten we het dan dus bij laten en maar en wat negatievere review plaatsen. Want het huis was op zich prima. Maar ik heb liever 2 airco's minder dan brandgevaar.

We moeten het hier dus maar bij laten.
In ieder geval bedankt voor jullie blik!

[ Voor 4% gewijzigd door alaintje op 17-08-2016 23:15 ]

• Frostbite
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-11 20:32

Frostbite

🤦🏻‍♂️

Neem anders eens contact op met de redactie van "Red mijn vakantie"

Dat met die borg inhouden zie ik daar ook altijd langskomen. Maar je verhaal is wel geschikt voor dit programma.

Komen trouwens vaker verhalen voorbij van Spanje en verhuurde villa die ondeugelijk zijn. Meestal is de huisbaas intimiderend genoeg voor die groepen (ze in de nacht op straat zetten) dat ze toch die borg niet terugkrijgen en het maar laten doen.

Hier dus een clubje vrienden wat minder geluk heeft gehad met hun Spaanse villa waarbij brand ontstond :

[ Voor 17% gewijzigd door Frostbite op 17-08-2016 23:24 ]

🎮 Steam
💻 i5 6600k | 16Gb DDR4 | 500Gb + 120Gb SSD | 2Tb HD | Zotac AMP GTX1080 | Dell S2716DG | W10Pro
📱 Samsung Galaxy S22+

• Señor Sjon
Er staat hier ergens ook nog wel een eerder topic met soortgelijk verhaal. Grotere groepen jongeren hebben altijd de schijn tegen.

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Señor Sjon schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 23:47:
Er staat hier ergens ook nog wel een eerder topic met soortgelijk verhaal. Grotere groepen jongeren hebben altijd de schijn tegen.
Niet geheel onterecht. Veertien man die niet een weekend minder dan 150 euro schade kunnen maken, en waar de TS al vergoelijkend zegt, tja, alcohol.

(ben ook jong geweest en gedronken, maar als je dan gek wilt doen, doe je het niet waar je slaapt)

[ Voor 11% gewijzigd door gambieter op 17-08-2016 23:54 ]

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Met een tuinslang nooit een electriciteits brand blussen is een te gebonden straal. Wat wel kan is een sproeischuim blusser gebruiken, deze geven geen gebonden straal waardoor het risico nihil is, wel opletten voor het bluswater. Dit wordt op veel BHV trainingen ook gedemonstreerd. Verder heeft ieder land zijn eigen regels voor elektra. Spanje zal daarin echt anders zijn dan bv Noorwegen waar de elektricien moet komen om een lamp op te hangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:26

Standeman

Prutser 1e klasse

Frogmen schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:24:
Met een tuinslang nooit een electriciteits brand blussen is een te gebonden straal. Wat wel kan is een sproeischuim blusser gebruiken, deze geven geen gebonden straal waardoor het risico nihil is, wel opletten voor het bluswater. Dit wordt op veel BHV trainingen ook gedemonstreerd. Verder heeft ieder land zijn eigen regels voor elektra. Spanje zal daarin echt anders zijn dan bv Noorwegen waar de elektricien moet komen om een lamp op te hangen.
Het is niet alleen de straal waar je je zorgen om moet maken, maar ook de plas met water die ontstaat. Dan breng je gewoon anderen (hulpverleners?) in levensgevaar indien zij er niet van op de hoogte zijn.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Frogmen
  • Niet online
Standeman schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:36:
[...]

Het is niet alleen de straal waar je je zorgen om moet maken, maar ook de plas met water die ontstaat. Dan breng je gewoon anderen (hulpverleners?) in levensgevaar indien zij er niet van op de hoogte zijn.
Goed lezen opletten voor blus water, voordeel met schuim minder water nodig.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 11:26

Standeman

Prutser 1e klasse

Frogmen schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:40:
[...]

Goed lezen opletten voor blus water, voordeel met schuim minder water nodig.
Ik ben niet helemaal wakker :O

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Collaborator
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01-10 16:34

Collaborator

You! Cake or Death?

Borg niet terug krijgen is altijd vervelend. Jij moet er achter aan, en jij moet bewijzen dat je iets niet hebt gedaan..

Wij hadden een hutje gehuurd in de ardennen. Kwamen binnen en het was een beetje rommelig nog (vloeren niet netjes geveegd etc) Maargoed, Knus houten hutje in de bossen, dus wij gaan niet zeuren.

Na afloop zelf met de hele groep gepoetst. 10x netter dan hoe het was opgeleverd. Echt verhuurklaar, niet alsof je iemands huiskamer inloopt waarvan iemand net in de tuin heeft gewerkt.

Naderhand kregen we van de verhuurder (een NL'er die zijn eigen vakantiehuis vanuit thuis verhuurde) door dat hij van de lokale schoonmaker na controle gehoord had dat het huisje enorm vies was achter gelaten. Dus de poetskosten moesten we alsnog betalen (en dat was vrij veel).. Dat ging dus gewoon van borg af. Totaal niet eerlijk. Maargoed. Het is de moeite niet waard.

This space is occupied

• Frogmen
  • Niet online
Collaborator schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:52:
Borg niet terug krijgen is altijd vervelend. Jij moet er achter aan, en jij moet bewijzen dat je iets niet hebt gedaan..

Wij hadden een hutje gehuurd in de ardennen. Kwamen binnen en het was een beetje rommelig nog (vloeren niet netjes geveegd etc) Maargoed, Knus houten hutje in de bossen, dus wij gaan niet zeuren.

Na afloop zelf met de hele groep gepoetst. 10x netter dan hoe het was opgeleverd. Echt verhuurklaar, niet alsof je iemands huiskamer inloopt waarvan iemand net in de tuin heeft gewerkt.

Naderhand kregen we van de verhuurder (een NL'er die zijn eigen vakantiehuis vanuit thuis verhuurde) door dat hij van de lokale schoonmaker na controle gehoord had dat het huisje enorm vies was achter gelaten. Dus de poetskosten moesten we alsnog betalen (en dat was vrij veel).. Dat ging dus gewoon van borg af. Totaal niet eerlijk. Maargoed. Het is de moeite niet waard.
En zo wordt de winst marge verdér geoptimaliseerd, misschien moet je tegenwoordig de borg maar in huur meerekenen want kennelijk ben je hem altijd kwijt.

• RealR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
alaintje schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:58:
Nu zijn er een aantal dingen stuk gegaan voor ik zelf schat een waarde van max 100-150€. Hierbij hebben onze volledige borg van 500€ niet terug gekregen. (de verhuurder heeft ons foto's gestuurd van dingen waarvan wij niet wisten dat ze uberhaupt stuk waren.) Dit is heel jammer, maar zoals dat met een vakantiethuis en borg gaat is hier geen speld tussen te krijgen.
Hebben jullie voordat jullie de woning betrokken gezamenlijk met de verhuurder een inspectie uitgevoerd om de staat van de woning en inboedel schriftelijk vast te leggen?

• alaintje
Nee helaas. Volgende keer naar echt doen.
Is de laatste 3 x al goed gegaan met verhuren. En toen was de borg een stuk hoger.

• RealR
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 02-03-2024
alaintje schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:06:
Is de laatste 3 x al goed gegaan met verhuren. En toen was de borg een stuk hoger.
Zie het dan maar als leergeld. Kun je verder weinig mee denk ik. Inspectie voor ingebruikneming is voor mij een absolute must, of het nou een woning, auto of fiets is. Ik neem zelf altijd een kladblok mee en mocht de verhuurder niet met het initiatief komen dan stel ik zelf voor om het te huren object gezamenlijk te inspecteren. De verhuurder krijgt hiermee al snel de indruk dat er bij mij weinig te sjoemelen valt.

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-11 08:02
itsalwaysme schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:08:
Daarnaast denk ik dat je verkeerd in de meterkast gekeken hebt, 100A is extreem veel. Dat zou bij 230V (wat Spanje heeft) een vermogen van max 23.000W betekenen. Overigens zal die er bij kortsluiting ook wel uit gaan hoor. Maar waarschijnlijker is de 40A, maar dat is nog erg veel In NL is een groep normaalgesproken op 16A afgezekerd en een fase op 25A of 35A. (dacht ik, hier is het 25A)

Zoals hierboven gezegd, alles voor de hoofdzekering/meter is van de netbeheerder en niet van de woning eigenaar. Maar dat is in NL. In spanje zijn de wetten warrschijnlijk wel hetzelfde, maar dat weet je nooit in dat soort landen.
Dit klopt natuurlijk niet.

Waarschijnlijk betreft het hier een 3-fasen aansluiting(dus 3x230V).
Het is bij grotere gebouwen/groepsverhuur, zeker icm een zwembad en airco's helemaal niet gek om een MKB-aansluiting te hebben.

Vaak meerdere groepen van 16A op een aardlek van 40A. De aansluiting is dan bijvoorbeeld afgezekerd met 3 x 80 A en 1 hoofdschakelaar van (3x)100 A

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 20:22
alaintje schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:06:
Hoe zijn jullie bij deze partij terecht gekomen? Meestal gebeurt dat via een bemiddelaar, die kunnen soms in dit soort situaties ook wel eens helpen of zijn verzekerd voor conflicten hierover.

• alaintje
Remcoww schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 12:40:
[...]

Hoe zijn jullie bij deze partij terecht gekomen? Meestal gebeurt dat via een bemiddelaar, die kunnen soms in dit soort situaties ook wel eens helpen of zijn verzekerd voor conflicten hierover.
Dit heb ik gisteren even uitgezocht. Wat betreft de borg is er niks te bemiddelen en of verhalen.
We hebben via belvilla gehuurd en direct contact gehad met de verhuurder.

Wat betreft de brand kan ik niet zo snel iets vinden.

• Remcoww
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 09-11 20:22
alaintje schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 13:00:
[...]

Dit heb ik gisteren even uitgezocht. Wat betreft de borg is er niks te bemiddelen en of verhalen.
We hebben via belvilla gehuurd en direct contact gehad met de verhuurder.

Wat betreft de brand kan ik niet zo snel iets vinden.
Desondanks zou ik bij Belvilla een klacht indienen dat de borg niet correct is afgehandeld. Heb een vergelijkbare situatie gehad bij Novasol, Daar gaf de verhuurder aan dat wij de tegels in de keuken gesloopt hadden, waardoor alles moest worden uitgebikt, geprimed en geverfd etc etc. Wij wisten zeker dat we dit niet gedaan hadden, maar hadden ook geen foto's en waren al thuis toen het geconstateerd werd. Na een klacht over de verhuurder en de afhandeling heeft Novasol uiteindelijk hun eigen verzekering ingeschakeld (waarvoor hulde _/-\o_ )

• rc5proxy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 06-10 21:20
Wat betreft de borg zou ik zeggen leuk maar duur leer moment.
en onthoud hier voor de volgende regels.
- Bij aankomst maak een rondje met de verhuurder voor controle zie je schade / mis je iets meld dit
- Behandel je tijdelijke woon/slaapruimte als je eigen huis (of slopen jullie elk weekend iemand zijn huis)
- Gaat er iets kapot / maak je schade maak foto's en meld het eerlijk.
-Bij vertrek doe nogmaals met de verhuurder een controle ronde heeft hij op of aanmerkingen noteer die
Pagina: 1