Desktop (zelfbouw) hangt vast, hard-reboot nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HetIsNiels
  • Registratie: Juli 2013
  • Niet online
Mijn vraag

Ik heb een tijdje geleden een desktop samengesteld maar heb al sinds het begin het probleem dat op random momenten het apparaat vast hangt. Het vast hangen stopt niet (eenmaal ongeveer 3 uur gewacht) en er is dus een hard-reboot nodig.

Hardware
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6500 Boxed€ 199,-€ 199,-
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 83,95€ 83,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 296,81€ 296,81
1Seagate Desktop HDD, 2TB€ 69,50€ 69,50
1Fractal Design Define S€ 78,50€ 78,50
1Crucial Ballistix Sport BLS2C8G4D240FSA€ 76,90€ 76,90
1Corsair RM550x€ 94,50€ 94,50
1Samsung 850 EVO 500GB€ 149,89€ 149,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.049,05

Relevante software en hardware die ik gebruik
De BIOS en drivers zijn up-to-date.
OS is Windows 10 (anniversary update)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb gekeken naar de temperaturen door realtemp aan te zetten op mijn 2de monitor. Deze waren normaal (50-60 graden tijdens gaming)
Ik heb alle kabels nagelopen van de hardware
Windows opnieuw geïnstalleerd
Randapparatuur verwijderd

Ik weet op het moment niet wat ik hier aan kan doen of aan welk stuk hardware het ligt. Zolang ik niet weet aan welke hardware het ligt kan ik ook niks oplossen.

Heeft iemand een idee wat ik kan doen om te vinden waar deze problemen aan liggen?

Alle reacties

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 28-01 09:00
Probeer eens ander geheugen. Die jij er in hebt wordt volgens de site van Gigabyte ook niet ondersteund voor jou moederbord.

2400Mhz heeft ook geen nut, klokt toch terug tot 2133Mhz.

Verwijderd

Birdy D schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:08:
Probeer eens ander geheugen. Die jij er in hebt wordt volgens de site van Gigabyte ook niet ondersteund voor jou moederbord.
Probeer eerst eens een nachtje memtest, om te bepalen of het aan het geheugen ligt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 18-08-2016 11:26 ]

• HetIsNiels
  • Niet online
Birdy D schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:08:

2400Mhz heeft ook geen nut, klokt toch terug tot 2133Mhz.
Heb geen andere RAM sticks liggen hier dus zal zoals E65 zegt een memtest uitvoeren komende nacht.
Ik vraag mij wel af of het aan het RAM kan liggen, dan zou mijn hele PC toch niet kunnen werken?

• Aragnut
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17:03
HetIsNiels schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:45:
[...]

Ik vraag mij wel af of het aan het RAM kan liggen, dan zou mijn hele PC toch niet kunnen werken?
Niet noodzakelijk. Ik heb eerder gezien dat een systeem onstabiel was met verkeerd type geheugen (uit mijn hoofd OCZ geheugenn op een Asus P35). Mogelijk kun je nog de clocks in de BIOS aanpassen om te kijken of dit wat beter laat functioneren bij gebrek aan test geheugen.

Verwijderd

HetIsNiels schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 11:45:
[...]

Heb geen andere RAM sticks liggen hier dus zal zoals E65 zegt een memtest uitvoeren komende nacht.
Zoals Aragnut aangeeft, had laatst bijvoorbeeld een 16GB kit DDR3 van hetzelfde merk en zelfde serie.
Kreeg exact de problemen die jij beschrijft en nog ettelijke bsod's dus ga eerst even testen.

• HetIsNiels
  • Niet online
Ik ga komende nacht een memtest uitvoeren en eventueel nog de BIOS aanpassen. Ik laat het weten, bedankt voor de hulp!

• HetIsNiels
  • Niet online
Memtest heeft geen fouten gevonden nadat ik het ongeveer 12 uur heb aangezet. Iemand enig idee wat ik nu zou kunnen proberen?

• NBS
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12-2025

NBS

Je kan een BIOS update proberen indien aangewezig en eventueel een andere voeding. Een niet goedwerkende voeding kan er voor zorgen dat de CPU of moederbord niet van voldoende stroom (ampere) wordt voorzien, wat voor vastlopers kan zorgen, ben ik recent achtergekomen.
EDIT: BIOS update had je al gedaan.

[ Voor 7% gewijzigd door NBS op 19-08-2016 19:49 ]

• HetIsNiels
  • Niet online
Is het mogelijk om de voeding te testen met een programma o.i.d.? Heb geen andere voeding klaar liggen :p

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
http://www.forbes.com/sit...es-problems/#57db70377459

Bekend probleem heb exact hetzelfde zeer vervelend.

anniversary update

• HetIsNiels
  • Niet online
Had het probleem al voor de anniversary update.

• NBS
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-12-2025

NBS

HetIsNiels schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 19:50:
Is het mogelijk om de voeding te testen met een programma o.i.d.? Heb geen andere voeding klaar liggen :p
Helaas is dit alleen te testen met een andere voeding. Mocht het langer duren voordat het probleem zich voordoet wanneer je de stekker (uit stopcontact) hebt ontkoppeld, dan gaat het 90% zeker om een voedingsprobleem. Dus dat is misschien iets om te proberen.

Verwijderd

Heb je al gekeken of er mogelijk pinnetjes in de cpu-socket verbogen zijn?

• HetIsNiels
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 20:30:
Heb je al gekeken of er mogelijk pinnetjes in de cpu-socket verbogen zijn?
Zal ik morgen naar kijken, al lijkt mij dat ook in dit geval het hele systeem niet zou moeten werken.
Pagina: 1