Game PC van ~800 euro

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imafishlol
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-09 12:57
Beste Tweakers,

Gezien het overgrote deel van mijn PC nog stamt uit mijn 3e klas middelbare school tijd en ik ondertussen al een bachelor heb afgerond, vind ik het hoog tijd om een nieuw beestje in elkaar te zetten. Jaren geleden mede met de erg gewaardeerde feedback van hier mijn huidige build in elkaar gedraaid en hopelijk kunnen jullie deze keer weer waardevolle inzichten geven.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het systeem wordt voornamelijk gebruikt voor gamen (The Witcher 3, Starcraft 2 en World of Warcraft). Daarnaast zal er wat muziekproductie aan te pas komen maar daarvoor hoeft waarschijnlijk niet uitgeweken te worden naar andere onderdelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil het liefst rond de 800 euro blijven.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
- Muis en toetsenbord
- Scythe Mugen 3 PC Games Hardware Edition
- Scythe Kaze Q Black
- Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB
- Enkele case fans, mochten die ontbreken in de nieuwe kast

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Moederbord, extra SSD, RAM, Voeding, Kast, Beeldscherm, Videokaart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Een videokaart van Nvidea

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het zou fijn zijn als de PC aan de stille kant is, maar om tientallen euros uit te geven voor een decibel minder gaat mij wat ver.

Ga je overklokken?
Gezien de meerprijs van een overklokbare processor en bijhorend moederbord mij het extra geld niet waard zijn zal ik waarschijnlijk niet overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb de mogelijkheid om een MSI GTX 970 tegen een vriendenprijsje (~190euro) over te nemen. Ik zou het echter niet erg vinden om nog een maandje door te gamen op mijn AMD 7950 en tegen die tijd een beter leverbare 1060 te kopen. De 10-15 fps die ik extra krijg met een 1060 op FullHD vind ik momenteel de meerprijs van ~100 euro niet waard, zullen deze kaarten eventueel lager geprijsd worden in de nabije toekomst?

Ik gebruik momenteel nog een rete-oude Samsung SynMaster P2250 die hoog aan vervanging toe is (maar wellicht als tweede beeldscherm kan dienen). Qua grootte zou het best een stapje hoger mogen naar 23" maar ik hoef niet op 4k te gaan gamen, Full HD is voor mij nog prima. Voor mij is stabiel gamen op 60FPS belangrijker dan alles op ultra kunnen draaien. Ik lees dat IPS schermen momenteel veel worden aangeraden en zag de LG 24MP58VQ-P in de [BBG] Monitoren September 2016 genoemd als goedkoop IPS scherm. Ik weet echter zelf de toegevoegde waarde van IPS niet zo goed in te schatten. Daarnaast lees ik veel over de refresh rate van monitoren, zijn 75Hz+ schermen de (soms forse) meerprijs waard wanneer 60FPS gaming voor mij voldoet?

Ik heb in mijn oude systeem een 1TB HDD zitten die ik het liefst zo min mogelijk gebruik ivm geluidproductie. Ik ben ook geen groot gebruiker van geheugen dus verwacht met mijn 128gb SSD + extra 400gb+ SSD meer dan zat ruimte te hebben.

Ik heb jaren lang mijn grote Antec kast rond lopen zeulen naar LANs en wil deze keer graag een stapje kleiner gaan ondanks dat de LANs de afgelopen tijd wat minder zijn geworden. Vandaar de keuze voor een Micro-ATX moederbord + kast. Ik had gehoopt de Cooler Master Silencio 352 te kunnen gebruiken omdat deze geen raam heeft en goed uit te tweakers test komt, echter past mijn CPU koeler hier niet in. In hoeverre verwachten jullie een dat een aftermarket koeler nodig is voor het systeem?

Voeding is uit het [BBG] Mainstream Gamesysteem September 2016 geplukt. Ik heb zelf weinig verstand van voedingen maar verwacht dat 450watt meer dan zat is met een goed merk, aangezien overklokken en SLI niet van toepassing zijn.

De processor ben ik nog niet geheel over uit. De 6400 wordt in elke BBG van tweakers geprezen om zijn prijs/kwaliteit verhouden, maar de 6500 is momenteel maar 15 euro duurder. Ik zag in deze YouTube vergelijking dat het in sommige games nog wel eens 5+ FPS kan schelen. Echte goede vergelijkingen tussen de twee kan ik echter niet vinden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 182,50€ 182,50
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G€ 296,81€ 296,81
1NZXT S340 Zwart€ 65,95€ 65,95
1LG 24MP58VQ-P Zwart€ 148,83€ 148,83
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1Corsair CX450M€ 55,55€ 55,55
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 954,68

Advies en feedback wordt gewaardeerd :) !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een GTX 970 kan je nieuw beter niet kopen. Voor dezelfde prijs heb je namelijk een snellere GTX 1060.
Moederbord zou ik upgraden naar een pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P. Ziet er een stuk beter uit in een ATX kast met raam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• imafishlol
Verwijderd schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:57:
Een GTX 970 kan je nieuw beter niet kopen. Voor dezelfde prijs heb je namelijk een snellere GTX 1060.
Moederbord zou ik upgraden naar een pricewatch: Gigabyte GA-B150-HD3P. Ziet er een stuk beter uit in een ATX kast met raam.
Sorry hoor maar alle punten die jij benoemt bespreek en beargumenteer ik in de tekst boven de tabel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
imafishlol schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:47:

[i]Ik heb de mogelijkheid om een MSI GTX 970 tegen een vriendenprijsje (~190euro) over te nemen. Ik zou het echter niet erg vinden om nog een maandje door te gamen op mijn AMD 7950 en tegen die tijd een beter leverbare 1060 te kopen.
Is dat tweedehands of nieuw? Als het om een nieuwe GTX 970 gaat dan is het iets aan de dure kant of het moet een dik overgeklokt exemplaar zijn met een hele goede koeler dan is het nog te overwegen. Maar als het een tweedehands kaart is dan is totaal geen vriendenprijsje.
echter past mijn CPU koeler hier niet in. In hoeverre verwachten jullie een dat een aftermarket koeler nodig is voor het systeem?
Nodig is het totaal niet, kan alleen nuttig zijn voor mensen die een onhoorbaar systeem willen.

[ Voor 15% gewijzigd door -The_Mask- op 17-08-2016 20:48 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Thatzombii
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 17-07 13:39
-The_Mask- schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:46:
[...]

Is dat tweedehands of nieuw? Als het om een nieuwe GTX 970 gaat dan is het iets aan de dure kant of het moet een dik overgeklokt exemplaar zijn met een hele goede koeler dan is het nog te overwegen. Maar als het een tweedehands kaart is dan is totaal geen vriendenprijsje.
Een nieuwe GTX 970 kost toch zo rond de 300 euro: pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G En voor een tweedehands staan ze rond de 200 euro te koop. Dus ik denk dat je in de war bent met een andere videokaart.

Verwijderd

Tweedehands komen ze de laatste 2 weken voor 180-220 voorbij. Prijs/prestatie verhouding is het niet echt slecht natuurlijk, maar een vriendenprijs zou ik €190,- ook weer niet noemen.

Alternate verkocht zijn laatste voorraad van deze gisteren overigens voor €199,- per stuk nieuw:
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Thatzombii schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 09:57:
[...]

Een nieuwe GTX 970 kost toch zo rond de 300 euro: pricewatch: MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G En voor een tweedehands staan ze rond de 200 euro te koop. Dus ik denk dat je in de war bent met een andere videokaart.
Nee ik ben niet in de war, mensen die 300 euro voor een nieuwe GTX 970 neer tellen zijn dat wel. De nieuwwaarde van deze kaart is echt niet meer dan 200 euro, door de RX 470 launch.
pricewatch: XFX AMD Radeon RX 470 4GB Single Fan Triple X
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:20:

Alternate verkocht zijn laatste voorraad van deze gisteren overigens voor €199,- per stuk nieuw:
pricewatch: MSI GeForce GTX 970 4GD5T OC
En dat is dan nog steeds vrij duur, voor 200 euro zou ik een betere custom GTX 970 verwachten.

[ Voor 22% gewijzigd door -The_Mask- op 18-08-2016 10:29 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Verwijderd

Maar goed @ TS, een klein moederbord ziet er in de S340 niet echt mooi uit, als dat je niet uitmaakt is het wel een goede keuze, maar nog steeds een grote kast om mee te nemen. Een alternatieve Micro ATX kast is bijvoorbeeld de pricewatch: Cooler Master N200 Closed welke CPU koelers t/m 160mm ondersteund en verder genoeg airflow en mogelijkheden heeft.

• imafishlol
Verwijderd schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:41:
Maar goed @ TS, een klein moederbord ziet er in de S340 niet echt mooi uit, als dat je niet uitmaakt is het wel een goede keuze, maar nog steeds een grote kast om mee te nemen. Een alternatieve Micro ATX kast is bijvoorbeeld de pricewatch: Cooler Master N200 Closed welke CPU koelers t/m 160mm ondersteund en verder genoeg airflow en mogelijkheden heeft.
Bedankt voor deze suggestie! Deze had ik inderdaad over het hoofd gezien. Voldoet prima aan mijn eisen
-The_Mask- schreef op donderdag 18 augustus 2016 @ 10:28:
[...]

Nee ik ben niet in de war, mensen die 300 euro voor een nieuwe GTX 970 neer tellen zijn dat wel. De nieuwwaarde van deze kaart is echt niet meer dan 200 euro, door de RX 470 launch.
pricewatch: XFX AMD Radeon RX 470 4GB Single Fan Triple X

[...]

En dat is dan nog steeds vrij duur, voor 200 euro zou ik een betere custom GTX 970 verwachten.
Ik dacht in eerste instantie dat je een andere videokaart in gedachten had, maar met het aanbod van de 470 op die prijs is het inderdaad een rare koop om voor 190 een tweedehands 970 te kopen. Gezien het aanbod van de 1060 nog beperkt is op het moment mag ik, tot de vriend zijn 970 heeft verkocht, die gebruiken. En anders vind ik het geen probleem om nog enkele weken op mijn 7950 door te gamen.

Over het beeldscherm ben ik nog steeds niet zeker en hiermee wacht ik dan ook even af tot de BBG ;) . Mijn Syncmaster houd het nog wel eeeventjes uit.

Exclusief de GPU en het beeldscherm komt ik op het volgende lijstje uit. Lijkt me allemaal in orde wanneer ik het met andere vergelijkbare topics vergelijk?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 182,50€ 182,50
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1Cooler Master N200 Closed€ 45,50€ 45,50
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1Corsair CX450M€ 55,20€ 55,20
1Sandisk Ultra II SSD 480GB€ 118,95€ 118,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 488,24
Pagina: 1