Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Hulp bij uitbreiden netwerk (KPN)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• henkie88
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-08 18:43
Beste Tweakers,

Ik lees eigenlijk dagelijks Tweakers, maar heb nog nooit een vraag gesteld op het forum. Dit is dus mijn eerste topic en hoop dat ik hulp zal ontvangen.

Mijn ouders beschikken over een alles in 1 pakket standaard van kpn. Met experiabox v10, ergens op zolder hebben we dacht ik nog een v8 liggen. Las dat dit handig kon zijn voor bridge?

ongeveer 3 jaar terug hebben we bij mijn ouders thuis een acces point geplaatst (d-link dap2695). Deze is geplaatst zodat het wifi in de tuin beter zou worden en bepaalde hoeken in de tuin. En ja dit heeft gewerkt, er is in de tuin super wifi en dat tot ongeveer 70 meter. Echter is mijn moeder begonnen met een eigen bedrijfje en we willen dit netwerk het liefste scheiden van de rest. Ook zou ik graag een gasten netwerk instellen. Dit is allemaal mogelijk op de D-link door middel van vlan.

In het huis van me ouders gaat naar sommige kamers in het huis utp. en de rest word gedekt door wifi. In de werkkamer van me vader staat een tv met IPtv die is aangesloten op een unmanaged switch. Ook zitten daar de computer en media center apparatuur op aangesloten. Deze kamer is jammer genoeg door maar 1 utp kabel bereikbaar, een bij trekken gaat echt niet lukken. voor de tv in de woonkamer geld het zelfde. Er ligt 1 utp kabel en daarna een switch voor de apparatuur.

Ook hebben mijn ouders ver in de tuin een tuinhuis liggen waar we in de toekomst internet willen aanleggen(ongeveer 70 meter).

Mijn vraag en tevens probleem denk ik?
Wat kan ik het beste doen als ik iptv en internet door 1 utp kabel wil? En toch vlan's kunnen gebruiken.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Zelf dacht ik aan een Vlan router achter de experiabox. Ik ben alleen bang dat wanneer adsl word gebruikt het internet en iptv niet getagged is, klopt dit?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb het halve internet af gezocht. Het gaat echter vrijwel alleen over glasvezel.

budget
Ik heb niet echt een budget. Als ik echt een bedrag moet noemen liever niet boven de 400 euro. En liever zelfs minder:D

Ik hoop dat mijn vraag duidelijk is, en wil deze altijd nader toelichten.

Groet Henk

[ Voor 3% gewijzigd door henkie88 op 17-08-2016 17:19 . Reden: Budget toegevoegd ]

Alle reacties

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 26-11 15:33
Een switch aanschaffen die vlans ondersteunt..

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• henkie88
shure-fan schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:18:
Een switch aanschaffen die vlans ondersteunt..
Kun je dit onderbouwen? Waar ik vooral mee zit is of het signaal uit de experiabox vlan is?
Moet dit layer 2 zijn met een router?
Of layer 3?
En hoe zou ik dit moeten instellen dat IPtv kan blijven werken.

• IxFail NL
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-11 18:35
Als je glasvezel hebt bij KPN kijk eens even naar deze website: http://netwerkje.com
Staat mooi omschreven hoe je bij een glasvezel verbinding van KPN vlans kan gebruiken.

Edit: ik zie net dat je het internet hebt afgezocht en alleen over glasvezel hebt kunnen vinden, dus je hebt geen glasvezel.

Volgens mij kun je dan als nog de stappen van netwerkje.com volgen.

[ Voor 37% gewijzigd door IxFail NL op 18-08-2016 01:11 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik vraag me af of verschil glasvezel/DSL in dezen relevant is. KPN levert bij beide dezelfde Experiaboxen, enig verschil is of de WAN via Ethernet (glas) of DSL komt. Instellingen aan LAN-zijde zouden hetzelfde moeten zijn.

Overigens, die Experiabox 8 gebruiken zonder DSL-verbinding is geen sinecure. Veel modem/routers zijn toch in eerste plaats modems en blijven signaal zoeken op de WAN, gevolgd door reboots als ze niets vinden. Mogelijk dat het hier niet zo is, maar hou er rekening mee dat het niet lukt.

Beter idee qua AP: de AP die KPN verkoopt. Kost EUR 50 en is qua WiFi vergelijkbaar met de Experiabox 10 en dus behoorlijk goed te noemen. Heb alleen geen idee of dat ding VLANs ondersteunt. Zo niet wil je iets wat dat wel doet of waar je DD-WRT (oid) op kunt zetten dat dat doet. Goedkoopste optie daar is de AP van concurrent Ziggo, daar kan DD-WRT op (met enige moeite, zie topic hier) en het kost maar EUR 60.

Oslik blyat! Oslik!

• henkie88
Bedankt voor jullie antwoorden, ik heb zelf nog is goed na gedacht en het volgende bedacht. Ik hoor graag of mensen denken dat dit kan werken. Ik heb het volgende bedacht.

Ik wil een Cisco SG300-28 l3 switch kopen.
Vanaf mijn experiabox laat ik 1 utp lopen naar de Cisco. Deze verbinding word de standaard vlan. En dus voor privé, ik stel daarbij in dat ik de DHCP wil gebruiken van de experiabox (als dat kan). En een paar poorten worden ingesteld voor dit netwerk. Het lijkt dan op een unmanaged switch. Dus lijkt me dat IpTv zou moeten werken.

Vervolgens maak ik een gasten vlan, en de DHCP laat ik verzorgen door de Cisco.
Het zelfde geldt voor het Werk vlan, de DHCP van dat vlan moet ook worden gedaan door de Cisco.

Vervolgens laat ik alle vlan's trunken naar de D-link AP.

Hoe ik het nu heb uitgedacht, zou dit werken denken jullie?
Ik hoor het graag! :D

• henkie88
Iemand?

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Lijkt me beter als je het meteen goed doet:

- Firewall/Router/Gateway achter de experiabox plaatsen, en MAC adres als DMZ opgeven in de eb v10
- Twee LAN poorten op je Firewall/Router/Gateway hebben, of 1 LAN poort met daar twee VLANs op en native alle pakketjes droppen
- Op je Firewall/Router/Gateway twee subnets, twee DHCP services, twee NAT setups enz. maken en firewall rules maken om ze te scheiden zodat ze niet met elkaar kunnen babbelen

Vanaf daar gewoon de juiste netwerkkabels/VLANs gebruiken om de apparatuur aan te sluiten.

Stel dat je je gastnetwerk ook meteen goed wil doen, dan kan je op je Firewall/Router/Gateway meteen een derde subnet/DHCP/NAT combo maken en die op z'n eigen poort of VLAN zetten.

Qua Firewall/Router/Gateway volstaat eigenlijk elk random doosje met pfSense om maar wat te noemen.

• henkie88
Bedankt voor je antwoord, dit heeft me weer opnieuw aan het denken gezet.

Ik heb hier nog een tp-link1043 liggen met dd-wrt. Echter is dit qua firewall goed genoeg? En deze router beschikt niet over vlan. Ik begrijp echter uit je verhaal dat dit niet per definitie nodig is?

Vervolgens een l2 switch achter de router aansluiten?

Waar ik nu alleen mee zit is dat ik dus twijfel of iptv over deze tweede router heen kan. Kan ik de DHCP server van de experiabox gebruiken en vervolgens op de router andere scopes aanmaken voor de andere vlan's?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

henkie88 schreef op zaterdag 20 augustus 2016 @ 22:44:
Bedankt voor je antwoord, dit heeft me weer opnieuw aan het denken gezet.

Ik heb hier nog een tp-link1043 liggen met dd-wrt. Echter is dit qua firewall goed genoeg?
Vrijwel zeker beter dan wat er oorspronkelijk op zat, en ws beter dan op de Experiabox. Maar waarom relevant? Het gaat hier toch om een apparaat om in te zetten als managed switch/AP achter je Experiabox? Daar wil je nadrukkelijk geen firewall op draaien :o
En deze router beschikt niet over vlan. Ik begrijp echter uit je verhaal dat dit niet per definitie nodig is?
Oh?
https://www.dd-wrt.com/wi...e_Networks_With_Internet)
Vervolgens een l2 switch achter de router aansluiten?

Waar ik nu alleen mee zit is dat ik dus twijfel of iptv over deze tweede router heen kan. Kan ik de DHCP server van de experiabox gebruiken en vervolgens op de router andere scopes aanmaken voor de andere vlan's?
Gebruik de DD-WRT-bak niet als tweede router, maar als AP en VLAN termination point en je hebt alles voor elkaar:

- aparte VLAN voor TV
- WiFi elders in huis

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1