[Wordpress] Meerdere domeinen één admin

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
Hi Tweakers,

Hier mensen ervaring met het beheren van meerdere Wordpress installaties op verschillende domeinnamen vanuit één backend? Momenteel bezit ik nog niet al mijn gewenste domeinnamen, maar ik wil al graag wat informatie nuttigen.

Vandaag kwam ik de plug-in MU Domain Mapping toe. Wat ik begrijp uit de docs worden er subdomeinen of mappen aangemaakt welke een 301 redirect krijgen naar de andere domeinnaam.

Heeft dit invloed op Google ranking? Werkt dit zoals gewenst (alle content vanuit één admin kunnen beheren)? Evt iemand met andere suggesties / ervaringen hierin?

Tevens mijn vraag of er een limiet zit aan het aantal domeinen, of hangt dit volledig af van de server? Stel je wilt veel domeinnamen (20) gaan draaien vanuit één admin, waar moet je dan rekening mee houden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Er zal geen limiet aan zitten maar praktisch is anders ;) volgens mij zitten er ook wel een aantal limitaties aan.

Snap niet waarom de backend iets te maken zou hebben met Google, nein dus :) Kun je gewoon prima doen.

Installatie is wel even een dingetje, dat vereist wat handwerk maar er is genoeg documentatie te vinden.

Maar waarom wil je dit eigenlijk en waarom met zo veel domeinen?

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FotW
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-05 11:21
Ik heb een soortgelijke opstelling draaien, dit heeft geen invloed op je Google ranking omdat je gewoon opereert vanuit je verschillende domeinnamen. Je maakt in feite gewoon subdomeinen aan binnen Wordpress en koppelt hier domeinnamen aan, wat niets anders is als welke andere site dan ook. Je subdomeinen bestaan op dat moment ook niet meer omdat ze redirecten naar je nieuwe domeinnaam.

Realiseer je wel dat Wordpress login cookies zet op de domeinnaam, dus als jij inlogt op domein 1 en je navigeert in de admin omgeving naar domein 2 je opnieuw in zal moeten loggen. Wellicht is hier een workaround voor te viden maar die wordt niet door MU Domain Mapping geleverd. Je kunt dus je sites vanuit 1 backend beheren maar niet zonder afzonderlijk in te loggen.

Wat betreft hosting moet je alleen letten op welke mogelijkheden je hebt met betrekking tot het aanmaken van domein aliassen. Mijn ervaring is dat de goedkopere shared hosters hier geen ondersteuning voor bieden.

Wij hebben voor multisite gekozen omdat we 1 product in verschillende smaken (landen) aanbieden, daarbij waren de templates altijd hetzelfde. Als elke site andere templates en plugins moet hebben zou ik nooit aan deze opstelling beginnen.

[ Voor 0% gewijzigd door FotW op 17-08-2016 15:54 . Reden: typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
Ventieldopje schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:53:
Er zal geen limiet aan zitten maar praktisch is anders ;) volgens mij zitten er ook wel een aantal limitaties aan.

Snap niet waarom de backend iets te maken zou hebben met Google, nein dus :) Kun je gewoon prima doen.

Installatie is wel even een dingetje, dat vereist wat handwerk maar er is genoeg documentatie te vinden.

Maar waarom wil je dit eigenlijk en waarom met zo veel domeinen?
Het worden allemaal domeinen met dezelfde template die fungeren als landingspagina. Om te voorkomen dat je voor elke website apart moet inloggen wil ik het vanuit één back-end beheren.

Ik dacht dat 301 redirects wellicht invloed hadden op de Google ranking, maar dit is dus niet het geval.
FotW schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:53:
Ik heb een soortgelijke opstelling draaien, dit heeft geen invloed op je Google ranking omdat je gewoon opereert vanuit je verschillende domeinnamen. Je maakt in feite gewoon subdomeinen aan binnen Wordpress en koppelt hier domeinnamen aan, wat niets anders is als welke andere site dan ook. Je subdomeinen bestaan op dat moment ook niet meer omdat ze redirecten naar je nieuwe domeinnaam.

Realiseer je wel dat Wordpress login cookies zet op de domeinnaam, dus als jij inlogt op domein 1 en je navigeert in de admin omgeving naar domein 2 je opnieuw in zal moeten loggen. Wellicht is hier een workaround voor te viden maar die wordt niet door MU Domain Mapping geleverd. Je kunt dus je sites vanuit 1 backend beheren maar niet zonder afzonderlijk in te loggen.

Wat betreft hosting moet je alleen letten op welke mogelijkheden je hebt met betrekking tot het aanmaken van domein aliassen. Mijn ervaring is dat de goedkopere shared hosters hier geen ondersteuning voor bieden.

Wij hebben voor multisite gekozen omdat we 1 product in verschillende smaken (landen) aanbieden, daarbij waren de templates altijd hetzelfde. Als elke site andere templates en plugins moet hebben zou ik nooit aan deze opstelling beginnen.
Jij maakt dus ook gebruik van deze plug-in?
Ik las namelijk zojuist ook dat het outdated is en dat je alleen URL's via de back-end hoeft te wijzigen oid, verder kan ik hier helaas weinig over vinden?!

Dat met cookies ben ik mij van bewust. Evt. kan je een harde redirect zetten naar je hoofddomein toe.

Domein aliassen moeten aangemaakt worden, omdat.. ?
In principe draait alles namelijk op zijn eigen domein toch?

Verder is mijn case ong. hetzelfde als die van jou. Overal hetzelfde thema en plug-ins.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rekcor
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 28-04 20:01
Mij lijkt het eerlijk gezegd niet heel handig om alles in een backend te gooien. Wat je namelijk creëert is een single point of failure: een foutje - bijv. bij het updaten - en geen enkele site doet het meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 57963

Ik gebruik deze plugin: https://nl.wordpress.org/plugins/iwp-client/

Op één van je sites moet je wel het InfiniteWP Admin Panel installeren en vanuit dit panel beheer je dan al je WP sites die je aan dit dashboard koppelt.

Dit is echter geen multisite oplossing. Je hebt nog steeds meerdere installaties.

[ Voor 16% gewijzigd door Anoniem: 57963 op 19-08-2016 13:15 . Reden: aanvulling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:34
Als je een netwerk installatie maakt, dan kan je er makkelijk verschillende domeinen aan hangen. Je hoeft (met de juiste instellingen) maar één keer in te loggen en kan dan alle domeinen beheren vanuit één superadmin. Echter elke site heeft wel zijn eigen 'admin'; je moet dus wel telkens switchen tussen de sites.

Een andere optie is deze plugin: https://nl.wordpress.org/plugins/pronamic-domain-mapping/ Hiermee kan je, dacht ik, pagina's koppelen aan een domein. Dan heb je dus losse pagina's die je beschikbaar maakt op een
domein. "[...]This way you can easily publish landinspages on the extra domain names you own.[...]"

Nog over je Google ranking.
Elk domein wordt los gezien voor Google. Dus elke landingsdomein moet je los in Google omhoog zien te krijgen. Waar je wel voor op moet passen is duplicate content.

Als je bedoeling is dat alle landingspagina's hoog gaan scoren in de google zoekresultaten, dan ben je nu niet goed bezig. Je moet dan niet elke pagina op een los domein zetten. Als je dit doet om een andere reden, bijv landingspagina's voor adwords oid, dan zou het wel kunnen.

[ Voor 27% gewijzigd door Geert.H op 19-08-2016 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Ronnyrr schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:16:
Verder is mijn case ong. hetzelfde als die van jou. Overal hetzelfde thema en plug-ins.
Multisite is de grootste horror optie die er is, genoeg problemen.
Nu lijkt het leuk, totdat er een wijziging is voor 1 website (thema, pugin, anders).....
Been there, done that.

Maak anders gewoon een symlink naar het thema/plugins?
En als er dan opeens één een wijziging moet hebben, unlink je hem en plaats de eigen.

Om die en andere redenen heb ik nu gekozen voor een eigen FOSS CMS en ben afgestapt van alle bekenden.
Ik kan nu op 1 plek centraal alles beheren in bijvoorbeeld "/home/NAAM/lib/" en als opeens iets specifiek moet dat doen in "/home/NAAM/DOMEIN/lib/"
Drupal kan dat volgens mij ook.

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

DJMaze schreef op vrijdag 19 augustus 2016 @ 12:28:
[...]

Multisite is de grootste horror optie die er is, genoeg problemen.
sluit ik me 100% bij aan. Wat je nodig hebt is dit: https://mainwp.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
Uit jullie reactie's kan ik dus opmaken dat Multisite absoluut geen aanrader is.
Kunnen jullie ook, behalve "genoeg problemen", laten weten waarom dit zo is? (:

Het is inderdaad ook mogelijk software als MainWP, InfiniteWP of ManageWP o.i.d. te runnen.
Het gaat erom dat de content van de websites beheert kunnen worden vanuit één Wordpress dashboard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ronnyrr schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:39:
Uit jullie reactie's kan ik dus opmaken dat Multisite absoluut geen aanrader is.
Kunnen jullie ook, behalve "genoeg problemen", laten weten waarom dit zo is? (:
Ik kan hier prima verhalen typen, maar op Google zijn er al genoeg vergelijkbare verhalen.
Hiermee kom ik eigenlijk op een ander punt: het ziet er naar uit dat jij geen moeite doet om zelf dingen uit te zoeken.
In de IT wereld is het belangrijk om zelf op onderzoek uit te gaan zodat je positieve en negatieve informatie vergaard over het geen dat je wil bereiken.
Ga dus zelf even op onderzoek uit en stel daarna je vragen, niet daarvoor.

Een valide vraag is ook: "ik heb gegoogled op 'woorden' maar kwam geen steek verder".
Dan geven wij je wel de zoektermen voor je antwoord.

[ Voor 19% gewijzigd door DJMaze op 29-08-2016 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
DJMaze schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:35:
[...]

Ik kan hier prima verhalen typen, maar op Google zijn er al genoeg vergelijkbare verhalen.
Hiermee kom ik eigenlijk op een ander punt: het ziet er naar uit dat jij geen moeite doet om zelf dingen uit te zoeken.
In de IT wereld is het belangrijk om zelf op onderzoek uit te gaan zodat je positieve en negatieve informatie vergaard over het geen dat je wil bereiken.
Ga dus zelf even op onderzoek uit en stel daarna je vragen, niet daarvoor.

Een valide vraag is ook: "ik heb gegoogled op 'woorden' maar kwam geen steek verder".
Dan geven wij je wel de zoektermen voor je antwoord.
Ik ben niet van plan nu een welles nietes verhaal te gaan spelen, maar ik doe wel degelijk onderzoek.
Zojuist genoeg tijd besteed aan het vergelijken van Wordpress management software. Pro's en con's opzoeken, een aantal installaties proberen etc. nou is dit met multisite al iets lastiger, gezien (zoals ik al zei) ik nog geen bereik heb op de verschillende hostings.

Daarnaast lijkt met de meeste voorbeelden op internet mijn case perfect voor multisite; één thema, dezelfde plug-ins, alleen het delen van content. Toch raadde jullie dit af. Ik was benieuwd waarom. Ook door gebrek aan, of voornamelijk outdated, informatie leken up-to-date Nederlandse ervaringen mij handig.

Thanks though voor je IT-wijsheid ;)

[ Voor 50% gewijzigd door Ronnyrr op 29-08-2016 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Niet online
Ronnyrr schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:21:
Ik ben niet van plan nu een welles nietes verhaal te gaan spelen, maar ik doe wel degelijk onderzoek.
Zojuist genoeg tijd besteed aan het vergelijken van Wordpress management software. Pro's en con's opzoeken, een aantal installaties proberen etc. nou is dit met multisite al iets lastiger, gezien (zoals ik al zei) ik nog geen bereik heb op de verschillende hostings.
Ah, dus je hebt het volgende ook uitgezocht?
  • Werken al je plugins in WPMS?
  • Meerdere talen ook?
  • Wat als 1 website een kleine aanpassing moet hebben in het theme?
  • Dubbele content afstraffing zoekmachines?
  • Hoe weet je zeker in welk domein je de content aan het wijzigen bent en niet per ongeluk een andere meeneemt
  • wat nog meer?

[ Voor 6% gewijzigd door DJMaze op 29-08-2016 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
As I said; geen behoefte aan deze discussie, maar je haalt er allerlei zaken bij die niet van toepassing zijn en waar ik niet naar gevraagd heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 28-05 22:55

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Ronnyrr schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 12:05:
As I said; geen behoefte aan deze discussie, maar je haalt er allerlei zaken bij die niet van toepassing zijn en waar ik niet naar gevraagd heb.
De meeste zaken lijken mij wel degelijk van belang :Y) maar goed..

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

Pagina: 1