Zoveelste: nieuwbouw - netwerk aanleggen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 08-06 20:16
Beste Tweakers

aangezien ik ook bezig ben aan een nieuwbouw (België) wil ik hier mijn info verzamelen rond mijn setup. Ik heb met mijn elektricien afgesproken dat ik voor alle materialen kijk wat betreft netwerk. Hij heeft daar geen goed beeld over, maar kan alles installeren. Alleen, CAT6 zou hij niet willen omdat dit lastig te koppelen is aan de plugs. Wil ik desnoods gerust voor mijn rekening nemen indien CAT6 echt beter is...

Nu goed, om jullie een idee te geven naar wat ik zie voor UTP bekabeling heb ik 3 tekeningen (basis) gemaakt voor wat betreft de benodigde bekabeling. Let wel, naast deze bekabeling voorzie ik in elke ruimte nog wachtbuizen voor uitbreiding later.

GELIJKVLOERS
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/nn412b.png

Ik voorzie geen UTP in de keuken en berging, in de zithoek 6x UTP en hal 1xUTP voor de deurbel.
Ik zorg voor wachtbuizen naar achter in de tuin om een access point te kunnen hebben op ons verste terras die we ooit gaan aanleggen en wachtbuizen naar voor om later automatische poort of IP camera te kunnen plaatsen.

1STE VERDIEP
Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/bi2iol.png

In elke kamer behalve badkamer voozie ik 4x UTP, met twee wachtbuizen extra.

2DE VERDIEP (ZOLDER)
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/21q4b7.png

Multimedia room 4x UTP, met opnieuw 2 wachtbuizen, zelfde voor kamer 4. De technische ruimte is waar de venitalitiemotor staat, stofzuigmotor en zonneboiler.

Mijn vragen rond kabels, switches, patchkasten, access points, router, ... :
- UTP Bekabeling: CAT5e wil mijn elektricien voorzien, ik overweeg eerder CAT6, en dan meerbepaald deze: https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html. Is dat een deftige kabel? (Weet dat de binnenkant vol koper moet voor optimale kwaliteit)
Wat voor wachtbuis heb ik dan nodig voor de CAT6 kabel die later zou komen? Kan deze of is die te dik? https://www.sandervunderink.nl/pvc-buis-3-4-creme-lengte-4meter-wavin.html
En ik heb het toch goed als ik zeg dat elke netwerkkabel best in zo'n buis wordt gestopt, ook die die we reeds willen leggen?
- Switches: ik zal hoogstwaarschijnlijk met switchen moeten werken in de meterkast (correct me if I'm wrong) om alles van verdiep 2 te bundelen, alles van verdiep 1 en alles van gelijkvloers? Dus in totaal 3 Gigabit switches (8 poorts gelijkvloers, 16 poorts per verdiep)?
- Modem/router: zoals jullie wel weten is het aanbod qua internet in België niet erg groot en is de keuze dus Telenet of Proximus. Die hebben hun eigen modem die je MOET nemen, waarachter je eventueel zelf een eigen router kan gaan plaatsen, maar wat meer problemen geeft dan het gewoon te accepteren. Is er iets wat ik kan doen om mijn netwerk te optimaliseren met hun ootb modem/router?
- Access Points: hoe goed de WiFi zal werken ligt eraan hoe goed de router is die de providers nu aanbieden...amar ik wil wel zorgen dat onze smartphones ed ook over WiFi kunnen beschikken in het hele huis. Daarom wil ik een aantal Access Points voorzien. Misschien niet meteen, ik kan ook wachtbuizen plaatsen om een PoE AP te plaatsen wanneer ik merk dat het WiFi bereik niet voldoet eenmaal we er in wonen, maar ik wil wel al nadenken over de plaatsen in huis. Misschien zijn twee AP overkill? Ik twijfel over die in de woonkamer, aan de muur aan de tuin-kant, maar als we op het aanpalend terras zitten dan zou het kunnen dat we weinig bereik hebben als de modem in de meterkast vooraan het huis zit...Die op het 1ste verdiep zou ik wel al van in het begin willen voorzien, zo heeft elke kamer een goed bereik. Op de zolder is het misschien niet meteen nodig, maar daar zou ik ook een wachtbuis voor leggen. Qua AP kijk ik vooral naar dit: https://tweakers.net/pric...fi-ap-ac-lr-(1-pack).html. Als ik later aan het eind van mijn tuin een lounghoek wil heb ik daar ook nood aan WiFi om ook met streaming aan de slag te kunnen voor bv een draadloos speaker systeem. Daarom daar ook een UTP kabel naar daar...

Alle bekabeling komt in de meterkast in de berging vooraan het huis. Werk ik dus met switches in die kast of moet ik gaan voor een patchkast? Wat is het verschil tussen die twee? In een patchkast zit imo een soort switch of ben ik verkeerd?

Ik heb nu nog geen NAS, wat ik later wel zou willen en die gaat ook een plaats krijgen in de meterkast. Ook een netwerkprinter moet zijn plaats krijgen. Als backup wil ik investeren dan in Crashplan of zo.

Ik ben zelf nog wat met het idee aan het spelen rond domotica en eventueel DIY domotica, maar heb nog geen beslissing genomen daaromtrent. Wat is het belangrijkste dat er moet zijn om later eventueel via Z-Wave een eigen Domotica systeem te kunnen installeren? Heb ik daar UTP bekabeling voor nodig?

Alvast bedankt om me een beetje op weg te helpen om mijn huis zo 'perfect' mogelijk te hebben qua netwerkopstelling en mogelijkheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 17:26
De keuze tussen CAT 5E en CAT 6A is eigenlijk simpel. Beide kunnen 1000Mbit aan maar CAT6A heeft minder last van storingen en is hier ook voor ontworpen. De prijs tussen beide versies is op dit moment zelfs ook niet echt meer een groot punt. Vooral als het langere kabels zijn is CAT6A voor 1000Mbit slimmer.

Je hebt het over connectors maken. Waarom doe je niet UTP contactdoosjes? Kun je zelf nog de stekker erin of toch eruit halen.

Waarom laat je niet alle kabels op 1 vast punt komen en doe je daar niet een 2432 a 48 poort POE switch? (je hebt ook switches met een deel POE poorten zijn ook goedkoper). Kwa beheer makkelijker en vaak stroom ook iets voordeliger.

Zwave is een draadloze standaard en heeft geen UTP bekabeling nodig. Je hebt soms wel uitbreidingen (bijvoorbeeld een Raspberry Pi met Zwave stick maar dan ook met UTP in je netwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
Bedankt voor de eerste richtlijnen Cave_Boy, ik had het inderdaad over contactdoosjes. Haal ik uit de beginpost. Langs de andere kant, je kabel moet ergens in de switch kunnen worden geplugged...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
realstiner schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:39:
Bedankt voor de eerste richtlijnen Cave_Boy, ik had het inderdaad over contactdoosjes. Haal ik uit de beginpost. Langs de andere kant, je kabel moet ergens in de switch kunnen worden geplugged...
Daar gebruik je (korte) patch kabels voor.

Ik zou adviseren om alle kabels in de meterkast af te monteren in een patch paneel (groot genoem om al je kabels in te kunnen plaatsen). In de vertrekken gebruik je gewoon van die (inbouw) doosjes om de kabels in af te monteren.

Zou inderdaad 1 grote switch adviseren als je alles toch al naar de meterkast laat leggen. Deze plaats je het beste direct onder je patch paneel waardoor je alles eenvoudig met korte kabeltjes (25 cm of 50 cm) kan aansluiten op de switch.

In de vertrekken kun je gewoon 'kant en klare' netwerk kabels gebruiken van de lengte die je nodig hebt.

Voor in de muur moet je stugge kabel gebruiken met solid koperen aders. Cat5e kan gigabit aan tot ca 50 meter lengte. Vaak is dat voor binnen dus prima geschikt. Voor langere kabels (naar de tuin bijvoorbeeld) kan cat6 noodzakelijk zijn. Mocht het prijs verschil klein zijn, dan kun je cat6 overwegen zodat je evt ook naar 10 gigabit kan in de toekomst.

Hou er rekening mee dat je APs ook met een netwerk kabel aangesloten moet worden. Ook hebben ze stroom nodig, afhankelijk van waar je ze laat uitkomen is het handig om met PoE te werken, dan heb je geen stopcontact nodig voor je AP's (die worden dan via de netwerk kabel ook van stroom voorzien). Wil je met PoE werken, dan is het handig om een switch te nemen die over een aantal PoE poorten beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
Heb je ook advies over een bepaald merk patch paneel?

En ik was inderdaad ook van plan PoE AP te nemen, scheelt een stopcontact :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

realstiner schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:22:
[...]

Mijn vragen rond kabels, switches, patchkasten, access points, router, ... :
- UTP Bekabeling: CAT5e wil mijn elektricien voorzien, ik overweeg eerder CAT6, en dan meerbepaald deze: https://www.sandervunderi...cat-6-doos-100-meter.html. Is dat een deftige kabel? (Weet dat de binnenkant vol koper moet voor optimale kwaliteit)
Cat5e voldoet voor 1GbE prima, en naar de toekomst toe ook voor 2.5GbE en 5GbE. Pas als je 10GbE wilt gebruiken heb je de 250MHz nodig die met Cat6 haalbaar is. De betere afscherming van Cat6 tov Cat5e is in een normale huissituatie totaal niet relevant.

Dat gezegd: Cat6 is helemaal niet lastiger monteren dan Cat5e (het verschil is veel kleiner dan tussen stugge kern voor in de muur en slappe kern voor patching die je bij beide standaarden hebt), je hebt alleen de juiste materialen ervoor nodig. Ik vermoed dat jouw electricien die niet heeft, die niet kent of niet exact weet hoe ermee om te gaan. Ik zou in dat geval eerlijk gezegd aaraden om je netwerkbekabeling door iemand anders te laten doen die hier beter in thuis is, ongeacht of je uiteindelijk voor Cat5e of Cat6 gaat :o

Ik heb zelf voor Cat6 gekozen in mijn huidige woning om de mogelijkheid voor 10GbE open te houden (ik werk met netwerken, het is voor mij handig dingen thuis te kunnen testen) en omdat de meerprijs verwaarloosbaar is.
Wat voor wachtbuis heb ik dan nodig voor de CAT6 kabel die later zou komen? Kan deze of is die te dik? https://www.sandervunderink.nl/pvc-buis-3-4-creme-lengte-4meter-wavin.html
En ik heb het toch goed als ik zeg dat elke netwerkkabel best in zo'n buis wordt gestopt, ook die die we reeds willen leggen?
Alle kabels altijd in buizen leggen. Mogelijk verplicht (ik ken de BE normen voor electra/bekabeling niet), maar al is dat niet het geval, het is altijd handig. Bij storingen kun je erbij, als blijkt dat je alsnog andere kabels nodig hebt kun je ze eenvoudig vervangen. Losliggende kabels raken makkelijk beschadigd (ook als ze los in de muur liggen), ingemetselde kabels zijn nooit te onderhouden.
- Switches: ik zal hoogstwaarschijnlijk met switchen moeten werken in de meterkast (correct me if I'm wrong) om alles van verdiep 2 te bundelen, alles van verdiep 1 en alles van gelijkvloers? Dus in totaal 3 Gigabit switches (8 poorts gelijkvloers, 16 poorts per verdiep)?
Meningen over switches verschillen. Ik ben voorstander om zo min mogelijk kabels te trekken en op locaties waar meerdere devices zijn met kleine (5/8-poort) switches te werken. Anderen (zoals hierboven) proberen juist zo min mogelijk switches te gebruiken en voor ieder device aparte kabels parallel te trekken. Dat laatste is in beheer het eenvoudigst, maar levert veel meer kabels op en is minder flexibel: als je vier kabels trekt naar de woonkamer en alsnog een vijfde device aan moet sluiten moet er alsnog een switch komen (of de muur weer open).

Waar je rekening mee moet houden: IPTV. Bij Proximus gaat TV zeker over IP, bij Telenet ken ik het niet goed genoeg, maar ik meen van wel. Dat betekent twee dingen:

1) om multicast goed te laten werken is de feature "IGMP snooping" op de switches verplicht.
2) het kan zijn dat TV over een aparte VLAN aangeboden wordt. Zelfs als dat niet het geval is wil je dat zelf eigenlijk wel realiseren om te voorkomen dat je WiFi airtime volledig vervuild wordt door TV-multicasts of broadcasts. Daarvoor zijn managed switches met VLAN-support een pre. Je wilt dan een dedicated VLAN voor de TV decoder(s).

Zowel bij mijn 'switches decentraal' voorkeur als bij 'grote switch centraal' gelden beide van bovenstaande punten. Dat hoeft niet overdreven duur te zijn. De Netgear ProSafe GS105E/GS1088E kosten resp EUR 44 en EUR 48, een 16-poorts TP-Link TL-SG1016DE kost EUR 77. Als je met 802.3af/at PoE wilt werken wordt het iets duurder. Het is mogelijk om alsnog PoE te doen zonder een PoE switch. Dan moet je met injectors werken. IMHO minder elegant, maar kan soms een betere/goedkopere optie zijn.
- Modem/router: zoals jullie wel weten is het aanbod qua internet in België niet erg groot en is de keuze dus Telenet of Proximus. Die hebben hun eigen modem die je MOET nemen, waarachter je eventueel zelf een eigen router kan gaan plaatsen, maar wat meer problemen geeft dan het gewoon te accepteren. Is er iets wat ik kan doen om mijn netwerk te optimaliseren met hun ootb modem/router?
Als je het puur over layer 3 hebt, zou ik afwachten wat je krijgt en kijken in hoeverre dat voldoet. Ik lees hier qua eisen eigenlijk niets anders dan dat je een interneverbinding moet hebben. In dat geval voldoet het geleverde vrijwel zeker.
- Access Points: hoe goed de WiFi zal werken ligt eraan hoe goed de router is die de providers nu aanbieden...
Nee, nee en nog eens nee :o

Hoe WiFi werkt is bovenal een kwestie van de omgeving waar het in moet werken, dus van de bouw- en vooral ook isolatiematerialen van een huis. Aangezien jij dit huis laat bouwen heb jij VEEL meer invloed hierop dan om het even welke provider...
amar ik wil wel zorgen dat onze smartphones ed ook over WiFi kunnen beschikken in het hele huis. Daarom wil ik een aantal Access Points voorzien. Misschien niet meteen, ik kan ook wachtbuizen plaatsen om een PoE AP te plaatsen wanneer ik merk dat het WiFi bereik niet voldoet eenmaal we er in wonen, maar ik wil wel al nadenken over de plaatsen in huis.
Zeer verstandig. Je bouwt niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Voor WiFi zijn twee trends duidelijk: steeds meer devices worden aangesloten op WiFi, en de frequenties worden steeds hoger. 2.4GHz is ondertussen achterhaald en vaak door interferentie onbruikbaar, 5GHz is nu standaard voor high-performance toepassingen en 60GHz begint op te komen. Beide trends wijzen richting kleinere cellen, dus meer AP's voor een bepaalde ruimte.
Misschien zijn twee AP overkill? Ik twijfel over die in de woonkamer, aan de muur aan de tuin-kant, maar als we op het aanpalend terras zitten dan zou het kunnen dat we weinig bereik hebben als de modem in de meterkast vooraan het huis zit...Die op het 1ste verdiep zou ik wel al van in het begin willen voorzien, zo heeft elke kamer een goed bereik. Op de zolder is het misschien niet meteen nodig, maar daar zou ik ook een wachtbuis voor leggen. Qua AP kijk ik vooral naar dit: https://tweakers.net/pric...fi-ap-ac-lr-(1-pack).html. Als ik later aan het eind van mijn tuin een lounghoek wil heb ik daar ook nood aan WiFi om ook met streaming aan de slag te kunnen voor bv een draadloos speaker systeem. Daarom daar ook een UTP kabel naar daar...
Hoeveel AP's nodig zijn hangt zoals hierboven gezegd totaal af van bouwmaterialen. Met name metaal is funest voor WiFi. Dat kom je tegen in betonwapening, in vloer- en muurisolatie en in HR(++)-warmtewerend glas. Ik hoop dat je anno 2016 kiest voor een goed geisoleerd huis. Als je dat doet, besef dat overal waar dergelijke hoogwaardige isolatie ligt, gelijk ook WiFi voor een groot deel blokkeert.

Daarom zou ik buitenmuren en alle vloeren bij voorbaat als blokkerend voor WiFi kenmerken. Het is daarom zeker geen overbodige luxe om te voorzien in een enkele AP per verdieping (drie dus in dit geval) en als je voor HR++ glas kiest ook een AP voor buiten (tuin) aangezien de ramen dan ook RF-dicht worden. Mogelijk zal blijken dat dat overkill is en dat je met minder toe kunt, maar veel beter om de leidingen en mogelijkheden te hebben en die niet (direct) te hoeven gebruiken, dan te constateren dat er te weinig leidingen zijn en het onvoldoende werkt.

Ubiquiti's UniFi-systeem is een uitstekende voor een eenvoudige en goede installatie, maar je keuze voor een LR-AP is vreemd. Tenzij jouw huis tientallen zo niet honderden meter groot is, is bereik je probleem niet. Je probleem is demping door muren en vloeren, en dat los je niet op met harder te zenden maar met een andere AP aan andere kant van obstakel. Ik zou daarom aanraden om voor binnen in ieder geval te gaan voor de UniFi AC Lite of Pro en dus zeker niet de LR.

Voordeel van de Pro is dat het 3x3 MiMo doet (hogere snelheid, meer stabiliteit) en 802.3af/at PoE ondersteunt, dus kan samenwerken met een PoE switch.

De Lite kost veel minder, doet "maar" 2x2 MiMo (meer dan voldoende voor een smartphone en >95% van laptops), maar ondersteunt alleen proprietary 24V PoE wat alleen via injector (en dus niet switch) toegevoegd kan worden. Voordeel daarvan is dan wel dat de switch(es) goedkoper kunnen.

Voor de tuin zou je een UniFI AP AC Outdoor kunnen nemen.

Vergeet bij UniFi niet dat je een controller nodig hebt om de meerwaarde van het managed systeem te realiseren. Dat kan op drie manieren:
- software op (Windows) PC die 24/7 draait
- een UniFI router of CloudKey kopen
- software op Linux (Raspberry Pi!) klussen.

Optie 1 is leuk als je al een PC hebt die 24/7 draait, anders duur. Optie 2 kost geld maar is simpel, optie 3 is elegant en kost niets als je toch al een Pi hebt (en alsnog een fractie van prijs van de kant-en-klare oplossingen) maar moet je wel wat meer moeite voor doen. Ik heb voor optie 3 gekozen, maar waarschijnlijk is 2 het beste als je toch alles nieuw doet.

Tenslotte locatie: AP's kunnen het beste van het plafond gehangen worden. Dat is in bestaande huizen niet eenvoudig te realiseren, maar bij nieuwbouw kun je dat eenvoudig doen. Bedenk dat metalen netwerkbekabeling niet in dezelfde buizen en centraaldozen mag liggen als 230V electriciteitsbekabeling, je moet dus een aparte doos in het plafond laten zetten voor de (PoE) UTP voor de AP.
Alle bekabeling komt in de meterkast in de berging vooraan het huis. Werk ik dus met switches in die kast of moet ik gaan voor een patchkast? Wat is het verschil tussen die twee? In een patchkast zit imo een soort switch of ben ik verkeerd?
Een switch ga je sowieso nodig hebben. Een patchkast is niets meer dan een rij stekkerdozen voor UTP, waarmee eenvoudig met korte patchkabels de poorten van de switch met de kabels naar de plekken in huis verbonden kunnen worden. Een patchkast is elegant en waarschijnlijk in deze situatie (met relatief veel kabels in meterkast) aan te raden, maar vervangt niet de switch - met of zonder patchkast heb je dezelfde switch nodig.
Ik heb nu nog geen NAS, wat ik later wel zou willen en die gaat ook een plaats krijgen in de meterkast. Ook een netwerkprinter moet zijn plaats krijgen. Als backup wil ik investeren dan in Crashplan of zo.

Ik ben zelf nog wat met het idee aan het spelen rond domotica en eventueel DIY domotica, maar heb nog geen beslissing genomen daaromtrent. Wat is het belangrijkste dat er moet zijn om later eventueel via Z-Wave een eigen Domotica systeem te kunnen installeren? Heb ik daar UTP bekabeling voor nodig?
Z-Wave is zelf draadloos, maar de controller wil je wel kunnen netwerken. Mogelijk heb je meerdere ontvangers nodig als de signalen niet door heel het huis reiken. Z-Wave is met z'n lage 868MHz-frequentie beter in staat door muren en vloeren te penetreren dan WiFi, maar het houdt ook een keer op.

Waarschijnlijk heb je niet veel meer nodig dan een paar poorten vrij op de switch in de meterkast en mogelijk nog wat extra poorten elders (ofwel op de kleine switches in mijn model, danwel op de centrale switch, incl loze leiding naar elders in huis/tuin).

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 14:15

Nox

Noxiuz

Cave_Boy schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 15:34:
De keuze tussen CAT 5E en CAT 6A is eigenlijk simpel. Beide kunnen 1000Mbit aan maar CAT6A heeft minder last van storingen en is hier ook voor ontworpen. De prijs tussen beide versies is op dit moment zelfs ook niet echt meer een groot punt. Vooral als het langere kabels zijn is CAT6A voor 1000Mbit slimmer.
Je vergeet cat6, welke de TS wil gebruiken. Cat6 is zeer gangbaar en tot 40m ook 10gbps capable vaak. Wil je toekomstvast zijn > cat6a welke ook 10gbps kan halen binnen de specs.
Je hebt het over connectors maken. Waarom doe je niet UTP contactdoosjes? Kun je zelf nog de stekker erin of toch eruit halen.

Waarom laat je niet alle kabels op 1 vast punt komen en doe je daar niet een 2432 a 48 poort POE switch? (je hebt ook switches met een deel POE poorten zijn ook goedkoper). Kwa beheer makkelijker en vaak stroom ook iets voordeliger.
Omdat 4 keer UTP kabels trekken echt overdone is. Een UTP kabel kost je al rap een halve euro de meter. Een extra kabel van 20m is dus een tientje. Doe dat drie keer en dan nog de afwerking die je nodig hebt, en de kans dat je ze niet allemaal nodig hebt én het installeren ervan. Nee, een 5-poort gigabit switchje is goedkoper. Vaak kan je 2 kabels in 1 buis doen, pak dan dat en pak voor de overige poorten een switch. Die zijn cheap, 3 tientjes p.s. en een kabel is duurder.

Neem dan een 12 of 16 poort switch (eventueel managed en PoE) en doe desnoods 2 kabels naar alle vertrekken. Een extra device kan dan via een unmanaged simpele switch aangesloten worden.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
dion_b schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:26:
[...]
Waar je rekening mee moet houden: IPTV. Bij Proximus gaat TV zeker over IP, bij Telenet ken ik het niet goed genoeg, maar ik meen van wel. Dat betekent twee dingen:

1) om multicast goed te laten werken is de feature "IGMP snooping" op de switches verplicht.
2) het kan zijn dat TV over een aparte VLAN aangeboden wordt. Zelfs als dat niet het geval is wil je dat zelf eigenlijk wel realiseren om te voorkomen dat je WiFi airtime volledig vervuild wordt door TV-multicasts of broadcasts. Daarvoor zijn managed switches met VLAN-support een pre. Je wilt dan een dedicated VLAN voor de TV decoder(s).
Volledig eens met punt 1, maar punt 2 is overbodig volgens mij zolang al je switches maar aan IGMP snooping doen (dit zorgt er namelijk al voor dat je multicast streams niet over de wifi worden gestuurd waardoor deze onbruikbaar zou worden).

Zolang je bij elke aansluiting maar 2 kabels legt, zul je geen Vlans nodig hebben omdat je dan gewoon 1 kabel voor IPTV en de andere voor 'normaal internet' kan gebruiken.

De enige keer dat je Vlans nodig hebt is als je maar 1 netwerk kabel hebt liggen en je gigabit internet wilt hebben op de aansluiting, en je provider 'bridged IPTV" aanbied. De meeste mensen vinden het echter lastig om switches voor Vlans te configureren... Vandaar mijn advies om gewoon 2 kabels per punt te leggen, dan heb je hier ook geen last van. Gezien Lan doosjes vaak al geschikt zijn voor 2 kabels en je ook bijna altijd 2 kabels door 1 buis kunt leggen, kost het je ook alleen maar wat netwerk kabel extra.

Als ik het goed heb (zit zelf in NL dus ken het niet volledig) is telenet een kabel aanbieder en werken ze min of meer hetzelfde als Ziggo. Hun gebruiken alleen IPTV voor hun interactive TV gedeelte en dat werkt (bij ziggo) niet met multicast signalen (en kun je dus rustig mengen tussen je gewone internet verkeer zelfs als je geen IGMP snooping op je switches zou hebben. Gewoone TV komt via coax met DVB-C

Neemt niet weg dat het goed is om switches te nemen die over IGMP snooping beschikken, dan zit je altijd goed ongeacht welke provider je hebt (ook voor als je in de toekomst nog eens over stapt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tlpeter
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 20:22
Waarom niks in de keuken en berging? Juist daar (keuken vooral) zal in de toekomst en internet verbinding makkelijk zijn (slimme koelkast)
Nu kan het nog makkelijk dus zou ik het doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 13:05

Ravefiend

Carpe diem!

Wat betreft Telenet, daar kan je wel pushen voor een modem-only setup die je dan in bridged mode zet. Vervolgens kan je dan op je router met bv. OpenWRT de netwerk link nodig voor digitale TV in een apart VLAN zetten. Zo heb ik het hier ook op mijn WNDR3700 geconfigureerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VVV-007 schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:29:
[...]

Volledig eens met punt 1, maar punt 2 is overbodig volgens mij zolang al je switches maar aan IGMP snooping doen (dit zorgt er namelijk al voor dat je multicast streams niet over de wifi worden gestuurd waardoor deze onbruikbaar zou worden).

Zolang je bij elke aansluiting maar 2 kabels legt, zul je geen Vlans nodig hebben omdat je dan gewoon 1 kabel voor IPTV en de andere voor 'normaal internet' kan gebruiken. De enige keer dat je Vlans nodig hebt is als je maar 1 netwerk kabel hebt liggen en je gigabit internet wilt hebben op de aansluiting, en je provider 'bridged IPTV" aanbied. De meeste mensen vinden het echter lastig om switches voor Vlans te configureren... Vandaar mijn advies om gewoon 2 kabels per punt te leggen, dan heb je hier ook geen last van. Gezien Lan doosjes vaak al geschikt zijn voor 2 kabels en je ook bijna altijd 2 kabels door 1 buis kunt leggen, kost het je ook alleen maar wat netwerk kabel extra.
Precies, maar ik vind het jammer (en inflexibel) om hier een tweede UTP aan te verspillen. Zolang je VLANs gebruikt heb je er maar een nodig naar iedere kamer ;)

Het kost je alleen maar wat netwerkkabel extra, maar betekent gelijk dat er naast twee UTP niets meer in de buis kan. Zoals je verderop zegt is coax allicht ook wenselijk, dat moet dan weer door tweede buis, waardoor je je loze leiding al in gebruik genomen hebt op dag 1. Nergens voor nodig met een switch. En zo lastig zijn die VLANs niet :z
Als ik het goed heb (zit zelf in NL dus ken het niet volledig) is telenet een kabel aanbieder en werken ze min of meer hetzelfde als Ziggo. Hun gebruiken alleen IPTV voor hun interactive TV gedeelte en dat werkt (bij ziggo) niet met multicast signalen (en kun je dus rustig mengen tussen je gewone internet verkeer zelfs als je geen IGMP snooping op je switches zou hebben. Gewoone TV komt via coax met DVB-C
Qua kabelmodem lijkt het allemaal aardig op elkaar, maar TV is toch echt iets anders:
https://www2.telenet.be/c...uis/self_starter_gids.pdf
Zie pagina 15:
Steek de ene kant van die UTP-kabel in een vrije Ethernet-poort van je modem.
Heb je een switch in je basisopstelling? Steek de UTP-kabel dan in een vrije Ethernet-poort van je switch.
4 Steek de andere kant van die UTP-kabel in de Ethernet-poort van je Digicorder/Digibox.
Neemt niet weg dat het goed is om switches te nemen die over IGMP snooping beschikken, dan zit je altijd goed ongeacht welke provider je hebt (ook voor als je in de toekomst nog eens over stapt).
Exact. En prijsverschil wel of geen IGMP snooping is helemaal verwaarloosbaar (vrijwel alle managed switches ondersteunen het sowieso).

Oslik blyat! Oslik!

• VVV-007
dion_b schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 22:18:
[...]

Precies, maar ik vind het jammer (en inflexibel) om hier een tweede UTP aan te verspillen. Zolang je VLANs gebruikt heb je er maar een nodig naar iedere kamer ;)

Het kost je alleen maar wat netwerkkabel extra, maar betekent gelijk dat er naast twee UTP niets meer in de buis kan. Zoals je verderop zegt is coax allicht ook wenselijk, dat moet dan weer door tweede buis, waardoor je je loze leiding al in gebruik genomen hebt op dag 1. Nergens voor nodig met een switch. En zo lastig zijn die VLANs niet :z
Duidelijk :) (ik dacht al even van ?? daar is IGMP snooping toch al voor). Altijd leuk om te lezen hoe anderen zaken aanpakken + waarom.

Vlan instellen is als je er een beetje in zit geen probleem, maar in mijn ervaring weet een doorsnee gebruiker amper dat er een web interface op zijn router/AP/managed switch zit... laat staan hoe ze dat moeten/kunnen instellen. De straat hangt vol met standaard provider SSID's met de bijbehorende nummers (en dus security risico's) er bij.....). Dus ik betwijfel of het voor doorsnee gebruikers eenvoudig is om Vlan in te stellen. Vandaar mijn advies om dus 2 kabels te leggen, zeker als je toch met een nieuwe installatie bezig bent, dan kun je het gewoon voorkomen.

Daarnaast, zeker nu IPTV steeds meer voorkomt is het naar mijn idee prettig om die 2e lan kabel te leggen, alleen al om switches uit te sparen. Vaak heb je er aan 2 aansluitingen genoeg (1 voor IPTV decoder en 1 voor de smart TV of Media speler). Meer nodig? switch er bij en klaar. Daarnaast kan deze ook nog gebruikt worden als telefoon lijn (met 2 verloopjes) voor mensen die nog een vaste 'gewone' telefoon willen aansluiten (toestel of dect basis station). Gezien de meeste standaard (inbouw) modules ruimte hebben voor 2 lan aansluitingen kost het je naast de kabel niets. Als je toch aan het aanleggen bent kun je gelijk de iets ruimere 3/4 buizen gebruiken, waardoor je prima 2x UTP (cat 6) , 1x COAX (degelijk) (en als je wil zelfs nog 1x flat telefoon kabel) kan trekken (ik heb deze setup naar al onze aansluit punten liggen telkens in 1 buis)

Maar ieder zijn/haar mening, wij geven alleen advies en eventueel argument waarom we iets op een bepaalde mannier zouden doen.

Verwijderd

Ravefiend schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 21:04:
Wat betreft Telenet, daar kan je wel pushen voor een modem-only setup die je dan in bridged mode zet. Vervolgens kan je dan op je router met bv. OpenWRT de netwerk link nodig voor digitale TV in een apart VLAN zetten. Zo heb ik het hier ook op mijn WNDR3700 geconfigureerd.
Bij telenet had je vroeger EN een UTP kabel EN een coax kabel nodig om tv te kijken (geen idee of dat nu anno 2016 nog zo is, maar in 2014 was het zeker nog zo). Dus dient TS zeker na te kijken.

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 13:05

Ravefiend

Carpe diem!

Excuus want ik was inderdaad onvolledig. Telenet heeft vooralsnog steeds coax tot aan je TV nodig. Dat kan eventueel wel over UTP doen dmv bv. dot toestel van Niko: http://www2.niko.eu/nlbe/artikel/650-20010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
dion_b schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 16:26:
[...]

Cat5e voldoet voor 1GbE prima, en naar de toekomst toe ook voor 2.5GbE en 5GbE. Pas als je 10GbE wilt gebruiken heb je de 250MHz nodig die met Cat6 haalbaar is. De betere afscherming van Cat6 tov Cat5e is in een normale huissituatie totaal niet relevant.

Dat gezegd: Cat6 is helemaal niet lastiger monteren dan Cat5e (het verschil is veel kleiner dan tussen stugge kern voor in de muur en slappe kern voor patching die je bij beide standaarden hebt), je hebt alleen de juiste materialen ervoor nodig. Ik vermoed dat jouw electricien die niet heeft, die niet kent of niet exact weet hoe ermee om te gaan. Ik zou in dat geval eerlijk gezegd aaraden om je netwerkbekabeling door iemand anders te laten doen die hier beter in thuis is, ongeacht of je uiteindelijk voor Cat5e of Cat6 gaat :o
Ik leg de kabels zelf, dat is dus al ok. Qua aansluiten ed ga ik ook zelf aan de slag.
Meningen over switches verschillen. Ik ben voorstander om zo min mogelijk kabels te trekken en op locaties waar meerdere devices zijn met kleine (5/8-poort) switches te werken. Anderen (zoals hierboven) proberen juist zo min mogelijk switches te gebruiken en voor ieder device aparte kabels parallel te trekken. Dat laatste is in beheer het eenvoudigst, maar levert veel meer kabels op en is minder flexibel: als je vier kabels trekt naar de woonkamer en alsnog een vijfde device aan moet sluiten moet er alsnog een switch komen (of de muur weer open).
Dat begrijp ik niet goed...is je patchpanel afhankelijk van het aantal (dus nooit oneven)?
En hoe zou je de switches dan plaatsen? In de kast zetten waar alle devices staan dan? En hoe regel je dan alles in de meterkast?

Wat is het principe van VLAN? Een apart LAN netwerk speciaal voor TV Decoders?
Zowel bij mijn 'switches decentraal' voorkeur als bij 'grote switch centraal' gelden beide van bovenstaande punten. Dat hoeft niet overdreven duur te zijn. De Netgear ProSafe GS105E/GS1088E kosten resp EUR 44 en EUR 48, een 16-poorts TP-Link TL-SG1016DE kost EUR 77. Als je met 802.3af/at PoE wilt werken wordt het iets duurder. Het is mogelijk om alsnog PoE te doen zonder een PoE switch. Dan moet je met injectors werken. IMHO minder elegant, maar kan soms een betere/goedkopere optie zijn.
Ik zou enkel voor AP met PoE werken...Daar kan ik dan in principe ook een eigen switch voor gebruiken dan...voor de VLAN zou ik dan op zich nog een andere switch nodig hebben?
Zeer verstandig. Je bouwt niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst. Voor WiFi zijn twee trends duidelijk: steeds meer devices worden aangesloten op WiFi, en de frequenties worden steeds hoger. 2.4GHz is ondertussen achterhaald en vaak door interferentie onbruikbaar, 5GHz is nu standaard voor high-performance toepassingen en 60GHz begint op te komen. Beide trends wijzen richting kleinere cellen, dus meer AP's voor een bepaalde ruimte.

Hoeveel AP's nodig zijn hangt zoals hierboven gezegd totaal af van bouwmaterialen. Met name metaal is funest voor WiFi. Dat kom je tegen in betonwapening, in vloer- en muurisolatie en in HR(++)-warmtewerend glas. Ik hoop dat je anno 2016 kiest voor een goed geisoleerd huis. Als je dat doet, besef dat overal waar dergelijke hoogwaardige isolatie ligt, gelijk ook WiFi voor een groot deel blokkeert.

Daarom zou ik buitenmuren en alle vloeren bij voorbaat als blokkerend voor WiFi kenmerken. Het is daarom zeker geen overbodige luxe om te voorzien in een enkele AP per verdieping (drie dus in dit geval) en als je voor HR++ glas kiest ook een AP voor buiten (tuin) aangezien de ramen dan ook RF-dicht worden. Mogelijk zal blijken dat dat overkill is en dat je met minder toe kunt, maar veel beter om de leidingen en mogelijkheden te hebben en die niet (direct) te hoeven gebruiken, dan te constateren dat er te weinig leidingen zijn en het onvoldoende werkt.
Laat ik dan zeker voorzien :)
Ubiquiti's UniFi-systeem is een uitstekende voor een eenvoudige en goede installatie, maar je keuze voor een LR-AP is vreemd. Tenzij jouw huis tientallen zo niet honderden meter groot is, is bereik je probleem niet. Je probleem is demping door muren en vloeren, en dat los je niet op met harder te zenden maar met een andere AP aan andere kant van obstakel. Ik zou daarom aanraden om voor binnen in ieder geval te gaan voor de UniFi AC Lite of Pro en dus zeker niet de LR.

Voordeel van de Pro is dat het 3x3 MiMo doet (hogere snelheid, meer stabiliteit) en 802.3af/at PoE ondersteunt, dus kan samenwerken met een PoE switch.
Dat lijkt me inderdaad een beter keuze dan! Bedankt!
De Lite kost veel minder, doet "maar" 2x2 MiMo (meer dan voldoende voor een smartphone en >95% van laptops), maar ondersteunt alleen proprietary 24V PoE wat alleen via injector (en dus niet switch) toegevoegd kan worden. Voordeel daarvan is dan wel dat de switch(es) goedkoper kunnen.
Begrijp ik minder...
Vergeet bij UniFi niet dat je een controller nodig hebt om de meerwaarde van het managed systeem te realiseren. Dat kan op drie manieren:
- software op (Windows) PC die 24/7 draait
- een UniFI router of CloudKey kopen
- software op Linux (Raspberry Pi!) klussen.
Optie 1 is leuk als je al een PC hebt die 24/7 draait, anders duur. Optie 2 kost geld maar is simpel, optie 3 is elegant en kost niets als je toch al een Pi hebt (en alsnog een fractie van prijs van de kant-en-klare oplossingen) maar moet je wel wat meer moeite voor doen. Ik heb voor optie 3 gekozen, maar waarschijnlijk is 2 het beste als je toch alles nieuw doet.
En wat houdt dat managed systeem dan in?
Tenslotte locatie: AP's kunnen het beste van het plafond gehangen worden. Dat is in bestaande huizen niet eenvoudig te realiseren, maar bij nieuwbouw kun je dat eenvoudig doen. Bedenk dat metalen netwerkbekabeling niet in dezelfde buizen en centraaldozen mag liggen als 230V electriciteitsbekabeling, je moet dus een aparte doos in het plafond laten zetten voor de (PoE) UTP voor de AP.
Sowieso AP aan de plafond, was ik van plan!
Een switch ga je sowieso nodig hebben. Een patchkast is niets meer dan een rij stekkerdozen voor UTP, waarmee eenvoudig met korte patchkabels de poorten van de switch met de kabels naar de plekken in huis verbonden kunnen worden. Een patchkast is elegant en waarschijnlijk in deze situatie (met relatief veel kabels in meterkast) aan te raden, maar vervangt niet de switch - met of zonder patchkast heb je dezelfde
Ok...
Z-Wave is zelf draadloos, maar de controller wil je wel kunnen netwerken. Mogelijk heb je meerdere ontvangers nodig als de signalen niet door heel het huis reiken. Z-Wave is met z'n lage 868MHz-frequentie beter in staat door muren en vloeren te penetreren dan WiFi, maar het houdt ook een keer op.

Waarschijnlijk heb je niet veel meer nodig dan een paar poorten vrij op de switch in de meterkast en mogelijk nog wat extra poorten elders (ofwel op de kleine switches in mijn model, danwel op de centrale switch, incl loze leiding naar elders in huis/tuin).
Duidelijk!

Alvast bedankt voor je uitgebreide post!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
NoxiuZ schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 17:53:

Omdat 4 keer UTP kabels trekken echt overdone is. Een UTP kabel kost je al rap een halve euro de meter. Een extra kabel van 20m is dus een tientje. Doe dat drie keer en dan nog de afwerking die je nodig hebt, en de kans dat je ze niet allemaal nodig hebt én het installeren ervan. Nee, een 5-poort gigabit switchje is goedkoper. Vaak kan je 2 kabels in 1 buis doen, pak dan dat en pak voor de overige poorten een switch. Die zijn cheap, 3 tientjes p.s. en een kabel is duurder.

Neem dan een 12 of 16 poort switch (eventueel managed en PoE) en doe desnoods 2 kabels naar alle vertrekken. Een extra device kan dan via een unmanaged simpele switch aangesloten worden.
Ik denk dat ik nu begrijp wat jij en dion_b willen zeggen met switches per kamer/devices:
Om de kost van het aantal meter UTP kabel te beperken leg je in principe maar 2 kabels (samen in 1 buis te koop of te leggen) naar de ruimte waar je UTP nodig hebt, en plaats je daar dan een gewone switch om je devices te beheren. Klopt?

Om dan PoE AP te kunnen doen sluit je die 3 kabels naar de AP punten aan op een PoE switch in de meterkast, de rest van de kabels naar de vertrekken op de niet-PoE kant...

Klopt mijn redenering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
tlpeter schreef op woensdag 17 augustus 2016 @ 20:48:
Waarom niks in de keuken en berging? Juist daar (keuken vooral) zal in de toekomst en internet verbinding makkelijk zijn (slimme koelkast)
Nu kan het nog makkelijk dus zou ik het doen.
Ja misschien te overwegen dan...nog niet bij stil gestaan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11-09 14:15

Nox

Noxiuz

realstiner schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:43:
[...]

Ik denk dat ik nu begrijp wat jij en dion_b willen zeggen met switches per kamer/devices:
Om de kost van het aantal meter UTP kabel te beperken leg je in principe maar 2 kabels (samen in 1 buis te koop of te leggen) naar de ruimte waar je UTP nodig hebt, en plaats je daar dan een gewone switch om je devices te beheren. Klopt?

Om dan PoE AP te kunnen doen sluit je die 3 kabels naar de AP punten aan op een PoE switch in de meterkast, de rest van de kabels naar de vertrekken op de niet-PoE kant...

Klopt mijn redenering?
Ja het is een puzzel. 1 kabel is ook voldoende, alleen als je poe wilt zou ik een 2e kabel leggen.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• realstiner
NoxiuZ schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:51:
[...]

Ja het is een puzzel. 1 kabel is ook voldoende, alleen als je poe wilt zou ik een 2e kabel leggen.
Ik neem nu het voorbeeld van VLAN, voor TV Digicorder signaal...
Er komt een COAX aansluiting op de muur van de TV kast, en nu had ik 4 UTP voorzien, dat zijn 2 sokkels (zie: Niko sokkel UTP CAT6)

Na jullie hulpzame post heb ik in principe maar 1 UTP nodig naar die kast, waarin ik dan een switch plaats (liefst die IGMP snooping mogelijk maakt) om mijn 4 devices aan te sluiten...een 5 poorts switch als ik niet ruimdenkend ben, een 8 poorts switch als ik toekomstgericht denk.
Aan de andere kant in de meterkast van waar die ene UTP vertrekt zorg ik voor een PoE switch, waarbij ik die UTP in de kant stop zonder PoE (niet nodig voor daar), maar laat op de PoE kant de 3 UTPs aansluiten die naar de UTP sokkels lopen voor een AP aan het plafond...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Wat zit er in die technische ruimte en waarom komt daar geen UTP? Is er ruimte om juist daar de centrale switch ed aan te leggen?

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
redfoxert schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:03:
Wat zit er in die technische ruimte en waarom komt daar geen UTP? Is er ruimte om juist daar de centrale switch ed aan te leggen?
Is alles wat met technieken te maken heeft...stofzuigmotor, ventilatiemotor, CV ketel, zonneboiler...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
realstiner schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:04:
[...]

Is alles wat met technieken te maken heeft...stofzuigmotor, ventilatiemotor, CV ketel, zonneboiler...
Een netwerk switch is geen techniek? :) Centraal onderdeel van je multimedia in huis ... net als de rest van de genoemde apparatuur, lijkt mij.

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

realstiner schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:59:
[...]

Ik neem nu het voorbeeld van VLAN, voor TV Digicorder signaal...
Er komt een COAX aansluiting op de muur van de TV kast, en nu had ik 4 UTP voorzien, dat zijn 2 sokkels (zie: Niko sokkel UTP CAT6)

Na jullie hulpzame post heb ik in principe maar 1 UTP nodig naar die kast, waarin ik dan een switch plaats (liefst die IGMP snooping mogelijk maakt) om mijn 4 devices aan te sluiten...een 5 poorts switch als ik niet ruimdenkend ben, een 8 poorts switch als ik toekomstgericht denk.
Aan de andere kant in de meterkast van waar die ene UTP vertrekt zorg ik voor een PoE switch, waarbij ik die UTP in de kant stop zonder PoE (niet nodig voor daar), maar laat op de PoE kant de 3 UTPs aansluiten die naar de UTP sokkels lopen voor een AP aan het plafond...
Om vrijheid te hebben in welke provider je later kiest ben je beter om voor elke tv 1 coax en 2 UTP te trekken.

1 UTP gebruik je voor je eigen interne netwerk, 1UTP gebruik je voor je decoder (al dan niet iptv) en die coax houd je beschikbaar als je voor telenet kiest (vroeger was het zo dat je digicorder moest aangesloten zijn op een switch die voor je router zat (en dus NIET achter de router) en dus had je aparte utp-kabel nodig, weet wel niet of dit nog steeds zo is).
Als je aan je tv nog apparaten wil aansluiten (smart-tv, ps4, xbox, mediaspeler, ...) zet je daar gewoon een simpele switch van 20 euro, die je gewoon bij de rest van je apparaten wegwerkt. Als je maar 1 UTP kabel trekt moet je in sommige gevallen al beginnen rommelen met managed switches die sowieso al pak duurder zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

realstiner schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 09:33:
[...]

Dat begrijp ik niet goed...is je patchpanel afhankelijk van het aantal (dus nooit oneven)?
En hoe zou je de switches dan plaatsen? In de kast zetten waar alle devices staan dan? En hoe regel je dan alles in de meterkast?
Je patchpanel is er niet van afhankelijk, maar je moet die kabels nog van meterkast naar woonkamer krijgen. Je gaat niet oneindig veel leidingen leggen. Stel je legt twee leidingen en leidt daar twee kabels per leiding doorheen. Dan heb je dus max vier kabels en vier devices in de woonkamer. Zodra je een vijfde nodig hebt, heb je een kabel en dus een leiding tekort. Natuurlijk kun je drie leidingen leggen, maar dan heb je max 6 devices en voor #7 kom je in de knoop.

Om helemaal zeker te zijn kun je je hele muur volleggen met leidingsbuizen - of je gebruikt gewoon een switch ter plekke, naast/tussen/onder de devices. Dan is een enkele kabel altijd voldoende (tenzij 1Gbps onvoldoende bandbreedte biedt, maar dat lijkt me sterk).

En nee, dan regel je het niet allemaal in de meterkast, daar regel je in de meterkast wat naar welke kamer gaat en in de kamers met meerdere devices wat daar gebeurt. Simpel, modulair, uitbreidbaar zonder dat je je muur open hoeft te hakken.
[...]

Wat is het principe van VLAN? Een apart LAN netwerk speciaal voor TV Decoders?
Wikipedia: Virtual LAN

Kort gezegd in dit geval: ja. Een aparte virtuele LAN voor TV-verkeer. Noodzakelijk bij bridged IPTV, nog altijd nuttig bij router IPTV.
[...]

Ik zou enkel voor AP met PoE werken...Daar kan ik dan in principe ook een eigen switch voor gebruiken dan...voor de VLAN zou ik dan op zich nog een andere switch nodig hebben?
Hele idee van VLANs is dat ze virtueel zijn, dus dat je er geen aparte hardware voor nodig hebt. Als je switch VLANs ondersteunt kun je zoveel VLANs als je maar wilt erop configureren, en zoveel poorten aan verschillende VLANs toewijzen als je hebt.
[...]

Begrijp ik minder...
Het gaat over standaarden. Er bestaan twee standaarden voor PoE, namelijk 802.3af en at. Die specificeren beide 48V spanning, verschil tussen die twee is klein, bijna alles ondersteunt beide en thuis heb je toch niet meer dan 802.3af nodig.

Als jij een willekeurig apparaat van willekeurige vendor koopt die 802.3af/at ondersteunt, zal het met willekeurig welk ander apparaat van willekeurig welk ander vendor samenwerken dat ook 802.3af/at ondersteunt. De UniFi AC Pro ondersteunt dat.

Probleem met 802.3af/at is dat het vrij duur is om te implementeren. Dus zie je dat vendors soms afwijkende PoE implementaties doen met lager voltage, minder vermogen etc. Dat is leuk en wel, en werkt prima met die apparatuur, maar omdat het niet aan een standaard voldoet is het niet uitwisselbaar met ander apparatuur (van andere merken of zelfs van zelfde merk in veel gevallen). Dat is het geval bij de UniFi AC Lite. Dat werkt met proprietary 24V-systeem. Je kunt daarbij dus geen 802.3af/at switch gebruiken, je moet de meegeleverde 24V injectors gebruiken.
[...]

En wat houdt dat managed systeem dan in?
NOFI, maar waarom ben je in hemelsnaam naar UniFi aan het kijken als je dat niet weet cq bewust zoekt? 8)7

Hele meerwaarde van UniFi is dat het niet zomaar een zooitje AP's is die je allemaal apart moet beheren en waar de clients zelf moeten uitzoeken waar ze mee verbinden. Je hebt één management interface waarmee je alle AP's in huis kunt bedienen, en clients worden 'intelligent' geholpen met roamen tussen AP's (lees: als ze blijven plakken op een AP met slecht signaal terwijl er een AP met beter signaal voorhanden is krijgen ze een rotschop). Dat is het verschil tussen de reguliere WiFi-frustratie en het soort soepele ervaring bij de betere bedrijfsnetwerk.

Sterk aan te raden dus, maar dat werkt alleen als je dus de controller ook regelt. Daar heb je de genoemde drie opties voor. Zonder controller kun je net zo goed een stapel AP's van halve prijs van UniFi spullen kopen.
Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:15:
[...]

Om vrijheid te hebben in welke provider je later kiest ben je beter om voor elke tv 1 coax en 2 UTP te trekken.

1 UTP gebruik je voor je eigen interne netwerk, 1UTP gebruik je voor je decoder (al dan niet iptv) en die coax houd je beschikbaar als je voor telenet kiest (vroeger was het zo dat je digicorder moest aangesloten zijn op een switch die voor je router zat (en dus NIET achter de router) en dus had je aparte utp-kabel nodig, weet wel niet of dit nog steeds zo is).
Als je aan je tv nog apparaten wil aansluiten (smart-tv, ps4, xbox, mediaspeler, ...) zet je daar gewoon een simpele switch van 20 euro, die je gewoon bij de rest van je apparaten wegwerkt. Als je maar 1 UTP kabel trekt moet je in sommige gevallen al beginnen rommelen met managed switches die sowieso al pak duurder zijn.
Ik zou sowieso twee leidingen voorzien naar woonkamer, maar als je twee UTP kabels trekt is eentje PoE voor de AP en eentje non-PoE voor rest een veel zinnigere verdeling. Je *kunt* desnoods een derde UTP trekken in de tweede leiding naast de coaxkabel voor TV, maar dat noem ik 'rommelen'. Managed switches voorkomen juist dat je onnodige kabels moet trekken en bovenal je bij aanleg al helemaal vast moet leggen aan aantal en locatie van devices. Als je je woonkamer anders inricht moet je in zo'n geval al snel muren opentrekken enzo :X

[ Voor 15% gewijzigd door dion_b op 23-08-2016 10:23 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:19:
[...]
Managed switches voorkomen juist dat je onnodige kabels moet trekken en bovenal je bij aanleg al helemaal vast moet leggen aan aantal en locatie van devices. Als je je woonkamer anders inricht moet je in zo'n geval al snel muren opentrekken enzo :X
Klinkt goed in theorie, maar je hebt sowieso altijd voedingskabel voor stroom nodig tenzij je in elke hoek, en langs de muur om de 3m een stopcontact gaat voorzien (maar dat ziet er niet uit).
Je coax dien je ook al sowieso te verlengen en 1 UTP-kabel heb je ook al nodig.

Dus zit je al met een bundel van 3 kabels die vanuit de muur naar je tv-meubel lopen. Of daar nu een 2de utp-kabel bij ligt of niet... Ga je echt niet merken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:51:
[...]

Klinkt goed in theorie, maar je hebt sowieso altijd voedingskabel voor stroom nodig tenzij je in elke hoek, en langs de muur om de 3m een stopcontact gaat voorzien (maar dat ziet er niet uit).
Je coax dien je ook al sowieso te verlengen en 1 UTP-kabel heb je ook al nodig.

Dus zit je al met een bundel van 3 kabels die vanuit de muur naar je tv-meubel lopen. Of daar nu een 2de utp-kabel bij ligt of niet... Ga je echt niet merken...
Het gaat niet om de drie kabels van de muur naar TV-meubel, het gaat om de kabels in de muur.

En stroom nodig? Ja, dat schijnen TV's, game consoles en mediaspelers ook nodig te hebben. Waar je netwerk nodig hebt, heb je altijd al stroom aanwezig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
redfoxert schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 10:12:
[...]

Een netwerk switch is geen techniek? :) Centraal onderdeel van je multimedia in huis ... net als de rest van de genoemde apparatuur, lijkt mij.
Ja tuurlijk, maar in de berging op gelijkvloers komt de aansluiting van Telenet/Proximus binnen...lijkt me logischer alles daar dan ook te beheren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:16:
[...]

Het gaat niet om de drie kabels van de muur naar TV-meubel, het gaat om de kabels in de muur.

En stroom nodig? Ja, dat schijnen TV's, game consoles en mediaspelers ook nodig te hebben. Waar je netwerk nodig hebt, heb je altijd al stroom aanwezig.
Dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je doelde op de bewegingsvrijheid als vrouwlief plots beslist van de tv aan de andere kant van de woonkamer te zetten (daarom heb ik in elke hoek 2 stopcontacten, 2 utp en 1 coax liggen).

Wat betreft dat rommelen, jij noemt een 2de kabel trekken rommelen, ik vind 2 managed switches kopen terwijl een unmanaged + 20m UTP zou voldoen ook rommelen.

En die laatste opmerking... was dat nodig? Je begrijpt perfect wat ik bedoel... last van het moderator-met-lange-tenen syndroom? Trouwens is je opmerking niet correct, kabels voor AP, beveiligingscamera,... heb je voldoende aan enkel netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:52:
[...]

Dan had ik je verkeerd begrepen, ik dacht dat je doelde op de bewegingsvrijheid als vrouwlief plots beslist van de tv aan de andere kant van de woonkamer te zetten (daarom heb ik in elke hoek 2 stopcontacten, 2 utp en 1 coax liggen).

Wat betreft dat rommelen, jij noemt een 2de kabel trekken rommelen, ik vind 2 managed switches kopen terwijl een unmanaged + 20m UTP zou voldoen ook rommelen.
Als je met IPTV wilt werken en flexibel wilt zijn mbt aanbieder moet je in de meterkast sowieso een managed switch hebben voor de VLANs voor het geval bridged IPTV aangeboden wordt. Verschil is dat je in de ene situatie een enkele grote in de meterkast zet, in de andere volstaat een bescheidene in de meterkast en op de twee plekken waar je meer aansluitingen nodig hebt (woonkamer, studeerkamer) nog twee bescheidene. Totaalprijs ontloopt elkaar weinig.
En die laatste opmerking... was dat nodig? Je begrijpt perfect wat ik bedoel... last van het moderator-met-lange-tenen syndroom? Trouwens is je opmerking niet correct, kabels voor AP, beveiligingscamera,... heb je voldoende aan enkel netwerk.
We hebben het hier over een woonkamer. Ik noemde expliciet TV, game console en mediaspeler. Werken die ook over PoE? 8)7

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:57:
[...]

Als je met IPTV wilt werken en flexibel wilt zijn mbt aanbieder moet je in de meterkast sowieso een managed switch hebben voor de VLANs voor het geval bridged IPTV aangeboden wordt. Verschil is dat je in de ene situatie een enkele grote in de meterkast zet, in de andere volstaat een bescheidene in de meterkast en op de twee plekken waar je meer aansluitingen nodig hebt (woonkamer, studeerkamer) nog twee bescheidene. Totaalprijs ontloopt elkaar weinig.
Nope, niet nodig met IPTV in belgie, proximus levert modem+router die al zelf splitst voor tv en internet, je kan dan nog apart je internet in bridge zetten om je eigen router te gebruiken.
dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 11:57:

We hebben het hier over een woonkamer. Ik noemde expliciet TV, game console en mediaspeler. Werken die ook over PoE? 8)7
Waar je netwerk nodig hebt, heb je altijd al stroom aanwezig.
Leek me vrij veralgemenend maar goed, met bitchen helpen we TS geen stap verder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
Dus, om samen te vatten:
- naar de TV hoek: 2 UTP (in zelfde buis) en 1 COAX (+wachtbuizen voor extra UTP??)
- in de meterkast: 1 switch met PoE mogelijkheid voor 3 AP

Eventueel eigen router achter modem...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

realstiner schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:13:
Dus, om samen te vatten:
- naar de TV hoek: 2 UTP (in zelfde buis) en 1 COAX (+wachtbuizen voor extra UTP??)
- in de meterkast: 1 switch met PoE mogelijkheid voor 3 AP

Eventueel eigen router achter modem...
Persoonlijk geen voorstander van lege wachtbuizen, beter gewoon coax+utp in 1 buis leggen (kan je zo kopen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:22:
[...]

Persoonlijk geen voorstander van lege wachtbuizen, beter gewoon coax+utp in 1 buis leggen (kan je zo kopen).
Oneens. Je legt dit soort zaken eenmalig aan. Nu is 1x coax en 1x UTP voldoende, misschien morgen ook, maar over 10 jaar? Is Cat7 vereist? Gebruiken we binnenhuis glasvezel? Of gaat plastic optical fiber eindelijk een keer doorbreken?

Niemand weet dat met zekerheid. Met een lege buis maakt dat niet uit. In de toekomst kun je om het even wat nodig is aanleggen zonder de muur open te moeten breken of de bestaande infra (die ook dan geheid voor legacy vereist is) op te moeten offeren.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsg
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 15:17
Hallo medebelg

Qua internet providers heb je meer keuzes dan enkel proximus/telenet. Zo heb je nog scarlet, edpnet, mobistar maar deze bieden niet allemaal digitale TV. Deze alternatieve providers zijn wat prijsbewuster en bieden soms wat andere voordelen. Je moet deze zeker ook eens onderzoeken

Zelf zit ik bij edpnet en ben daar zeer tevreden van, goede support en eindelijk een werkelijk ongelimiteerd volume. Ze bieden wel geen digitale tv maar ik heb daar zelf geen behoefte aan.

Probeer bij welke provider je ook komt een modem te krijgen, daarvan tak je best zelf al digitale tv (eventueel met een kleine switch voor extra tv's) en een wan kabel naar je router af.

Voor het ontwerp van je netwerk zou ik adviseren minstens CAT6 te gebruiken dan kan je later voor korte afstanden nog naar 10gbit. Persoonlijk ben ik een fan van een aparte buis per kabel, 5/8 is daarbij voldoende. Als je meerdere kabels (max 2) in een 3/4 buis wilt steken kan dat maar bij bochten zul je vreselijke moeite hebben met het aanleggen. Voor die kleine meerkost van de buizen kan je probleemloos later je kabels trekken.

Qua switches hou ik graag alles centraal. 1 Hoofdswitch met alles aan houdt alles overzichtelijk. Als je dan eens een probleem hebt ben je veel sneller klaar met het localiseren. Bovendien verbruiken meerdere switches meer stroom en zijn deze duurder dan 1 grote switch. Toegegeven je moet meer koper kopen maar je krijgt het terug in gebruiksgemak.
Patchen vind ik niet persé nodig, zelf monteer ik ook een stekker en plug ze direct in de switch, dit wordt vaker gedaan dan patchen. Mocht je tijd/geld over hebben kan je natuurlijk een mooie patchkast bouwen maar ik zou dat extra geld liever in iets functioneler steken zoals een goede wifi-dekking.

Qua wifi kan ik alleen maar de unifi uap ac pro's aanraden, snel en een geweldig bereik, POE voedbaar. Ze kosten wel iets meer, maar de configuratie is snel en probleemloos.

Veel succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goof2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:27
Qua kabels trekken, je legt 2 cat 6 kabels per buis (zou zowel in 3/4 als 5/8 passen, alleen 3/4 is makkelijker en weet je zeker dat het past) en dan alles aansluiten op een patch panel (zoals eerder is aangegeven).

Dan zou ik een grote switch gebruiken bijv. Netgear GS116E managed versie zodat je de kabels samen kan voegen tot een 10 Gbit aansluiting. Dan per kamer bijv. een Netgear GS108T. (om de samengevoegde weer te kunnen gebruiken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dion_b schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 12:48:
[...]

Oneens. Je legt dit soort zaken eenmalig aan. Nu is 1x coax en 1x UTP voldoende, misschien morgen ook, maar over 10 jaar? Is Cat7 vereist? Gebruiken we binnenhuis glasvezel? Of gaat plastic optical fiber eindelijk een keer doorbreken?

Niemand weet dat met zekerheid. Met een lege buis maakt dat niet uit. In de toekomst kun je om het even wat nodig is aanleggen zonder de muur open te moeten breken of de bestaande infra (die ook dan geheid voor legacy vereist is) op te moeten offeren.
Keuze is aan TS natuurlijk, maar dan stel ik wel voor dat hij eens in het forum kijkt naar al het gepruts met kabels trekken door lege leidingen. Je kan veel beter een kabel in een buis vervangen dan een kabel door een lege buis trekken. Tenzij je er niet om geeft om een halve dag te prutsen met een stofzuiger en een dun draadje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op dinsdag 23 augustus 2016 @ 13:56:
[...]

Keuze is aan TS natuurlijk, maar dan stel ik wel voor dat hij eens in het forum kijkt naar al het gepruts met kabels trekken door lege leidingen. Je kan veel beter een kabel in een buis vervangen dan een kabel door een lege buis trekken. Tenzij je er niet om geeft om een halve dag te prutsen met een stofzuiger en een dun draadje.
Daar heb je gelijk in, maar dat los je op door een trekdraad in de leiding achter te laten, gewoon stuk ongebruikte electriciteitsdraad.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• realstiner
Even van onder het stof halen :)
Ik zal werken met 1 grote switch in de meterkast.

Volgend vraagstuk mbt audio:
ik had graag geweten wat mogelijk zou zijn qua multiroom audio.

Wij laten in de badkamer een aantal plafondspeakers voorzien (geen idee welke) die ik graag zou willen aansturen met tablet of smartphone.
Ook buiten hadden we graag luidsprekers voorzien op het terras die we aan kunnen sturen met tablet.

Mijn audio collectie staat nu op google music voor een stuk, de rest op een aparte TB-schijf die ik zou willen pluggen in een NAS (binnen X maanden).

Mijn eerste idee was een Chromecast Audio setup, maar geen idee of dit de beste manier is.
Iemand tips hierover?
Pagina: 1